Tags: deductibilitate cheltuieli, activitate team building, tva
Se organizeaza un team building la care participa o parte din angajatii firmei. Care sunt documentele justificative prin care cheltuielile si TVA aferent sa fie deductibile 100%? Multumesc!
Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu:
In raport cu cheltuielile efectuate de societate aferente actiunii de team building este important scopul final ale acesteia, si anume daca activitatile la care participa salariatii urmaresc doar asigurarea recreerii personalului sau daca actiunea imbraca forma unei pregatiri profesionale.
In situatia in care este urmarita recreerea personalului, prin organizarea de actiuni de team building cu scop recreativ in timpul liber, sumele alocate actiunii se vor concretiza in avantaje impozabile pentru salariati in conformitate cu prevederile art. 76 alin. (3) din Codul fiscal coroborate cu cele ale pct. 12 alin. (3) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 76 alin. (3) din Codul fiscal. Avantajele primite in legatura cu o activitate dependenta, considerate venituri supuse impozitului pe salarii, includ printre altele si hrana, cazare si orice bunuri sau servicii oferite gratuit salariatilor sau la un pret mai mic decat pretul pietei. Avantajele in bani pot fi sumele primite pentru procurarea de bunuri si servicii, precum si sumele acordate pentru distractii sau recreere.
Astfel, avantajele acordate salariatilor, astfel cum sunt cazarea, transportul, masa si alte bunuri si servicii oferite salariatilor prin intermediul organizarii de actiuni team building pentru recreere sau petrecerea timpului liber, se supun impozitului pe salarii in luna in care au fost primite prin cumulare cu celelalte venituri salariale primite de salariat in luna respectiva.
Acelasi tratament fiscal va fi aplicat si celorlalte activitati organizate cu scopul recompensarii, motivarii sau fidelizarii personalului, acestea reprezentand venituri impozabile la nivelul salariatilor, potrivit art. 76 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, fiind supuse impozitului pe salarii in luna in care au fost primite prin cumulare cu celelalte venituri salariale primite de salariat in luna respectiva.
Cea ce-a doua situatie in care se poate afla salariatul este reprezentata de participarea la actiuni organizate in cadrul programelor de formare profesionala a salariatilor in baza dreptului acestora la formarea profesionala. In acest sens, angajatorii au obligatia in baza art. 194 alin. (1) din Codul muncii de a asigura participarea la programe de formare profesionala pentru toti salariatii, iar conform alin. (2) al aceluiasi articol, cheltuielile cu participarea la programele de formare profesionala, asigurata in conditiile art. 194 alin. (1) din Codul muncii, se suporta de catre angajatori
Potrivit art. 196 alin. (2) din Codul muncii, modalitatea concreta de formare profesionala, drepturile si obligatiile partilor, durata formarii profesionale, precum si orice alte aspecte legate de formarea profesionala, inclusiv obligatiile contractuale ale salariatului in raport cu angajatorul care a suportat cheltuielile ocazionate de formarea profesionala, se stabilesc prin acordul partilor si fac obiectul unor acte aditionale la contractele individuale de munca.
Asadar, in cazul in care participarea la cursurile sau stagiile de formare profesionala este initiata de angajator in conformitate prevederilor Codului muncii, toate cheltuielile ocazionate de aceasta participare sunt suportate de catre acesta. In acest sens, potrivit art. 76 alin. (4) lit. p) din Codul fiscal, cheltuielile efectuate de angajatori/platitori pentru pregatirea profesionala si perfectionarea angajatilor, pregatire legata de activitatea desfasurata de persoanele respective pentru angajator nu se vor concretiza in avantaje la nivelul salariatilor fiind considerate venituri neimpozabile.
La nivelul societatii, cheltuielile efectuate de angajator se vor inscrie regulilor de deductibilitate stabilite de art. 25 alin. (2) din Codul fiscal si pct. 14 din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol, indiferent de regimul fiscal aplicabil acestora la nivelul persoanei fizice, neimpozabile ca sume suportate pentru pregatirea profesionala sau impozabile ca sume suportate pentru recreerea personalului. In acest sens, cheltuielile cu salariile si cele asimilate salariilor astfel cum sunt definite potrivit Titlului IV sunt cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal, cu exceptia celor deductibile limitat si nedeductibile, reglementate la alin. (3) si (4) ale art. 25 din Codul fiscal.
Pentru a putea asigura deductibilitatea, cheltuielile ocazionate cu astfel de evenimente, actiunile trebuie sa fie fundamentate pe decizia conducerii societatii cu privire la organizarea unei actiuni de pregatire profesionala si perfectionare a salariatilor din tematica aleasa in cadrul planurilor de formare profesionala, ce poate imbina si elemente de team building realizate cu scopul dezvoltarii competentelor profesionale ale salariatilor deja dobandite sau cu scopul dobandirii de noi competente, cu scopul dezvoltarii comunicarii, colaborarii si muncii in echipa, cu privire la alegerea lectorilor/formatori specializati, acestia putand fi din randul conducerii societatii sau alte persoane cu pregatire de specialitate si angajarea, dupa caz, a cheltuielilor cu onorariile acestora si inchirierea salilor de conferinte, cu privire la cazarea, masa/diurna, transportul salariatilor. Toate aceste cheltuieli trebuie reflectate in documente justificative (facturi, bonuri fiscale, ordine de deplasare s.a.) intocmite in conformitate cu prevederile Codului fiscal si OMFP 2634/2015.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Conditii microintreprindere 2025
Intrebare:
Detin calitatea de asociat in doua societati.
SRL A - 90 % - infiintata in 2018, cod caen 6920, micro, 3 salariati, platitoare de tva
SRL B - 10 % - infiintata in 2025, cod caen 7020, micro, 1 salariat, neplatitoare de tva
Sunt considerate intreprinderi legate si se aduna cifra de afaceri a celor doua pentru stabilirea cifrei de afaceri pentru trecerea la impozit pe profit?
Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura emisa de Unicredit pentru tichete de masa
Intrebare:
Va rog sa ne ajutati cu un raspuns cu privire la facturarea sa nu a tichetelor de masa, urmare a mesajului primit de la furnizor (Unicredit) si pe care-l redam mai jos:
Referitor la emiterea facturilor pentru valoarea nominala a tichetelor de masa, va aducem la cunostinta urmatoarele aspecte:
- aceste tranzactii sunt scutite de TVA si prin urmare, conform art. 319 alin. (7) din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal, nu este obligatorie emiterea unei...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Majorarea capitalului social
Intrebare:
Un SRL care in prezent are trei asociati persoane fizice, isi schimba actionariatul astfel: 1 persoana fizica ramane, si in locul a doua persoane fizice intra ca si actionar o persoana juridica romana. Persoana juridica a virat prin banca contravaloarea capitalului social (tranzactia se face la valoarea capitalului social). Care sunt notele contabile aferente acestei tranzactii?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Conditii microintreprindere
Intrebare:
Societatea A SRL, cod CAEN 6920, are o persoana fizica NP asociat unic (100%) si administrator, are 3 angajati cu contract individual de munca cu norma intreaga, a realizat venituri de 1050 lei, in anul 2024. Societatea B SRL, cod CAEN 6209, are asociat unic (100%) si administrator aceeasi persoana fizica NP, a avut un angajat in primele 3 trimestre, iar din ultimul trimestru nu mai are angajati, a realizat venituri de 125000 lei, in anul 2024. Care este regimul fiscal aplicabil...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inchiriere autoturism in Germania
Intrebare:
Un SRL, platitor de TVA si impozit pe profit trimite angajati in deplasare in Germania.
Se inchirieaza acolo un autoturism in regim rent-a-car de la o societate din Germania care are cod de TVA valid VIES.
Furnizorul din Germania emite factura de servicii rent a car cu TVA 19 pp - cota din Germania.
In attach gasiti print screen de pe factura emisa de furnizorul din Germania.
Intrebare: Este corect sa factureze aceste servicii...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<