Tags: deductibilitate cheltuieli, activitate team building, tva
Se organizeaza un team building la care participa o parte din angajatii firmei. Care sunt documentele justificative prin care cheltuielile si TVA aferent sa fie deductibile 100%? Multumesc!
Raspunsul consultantului fiscal Dani Cucu:
In raport cu cheltuielile efectuate de societate aferente actiunii de team building este important scopul final ale acesteia, si anume daca activitatile la care participa salariatii urmaresc doar asigurarea recreerii personalului sau daca actiunea imbraca forma unei pregatiri profesionale.
In situatia in care este urmarita recreerea personalului, prin organizarea de actiuni de team building cu scop recreativ in timpul liber, sumele alocate actiunii se vor concretiza in avantaje impozabile pentru salariati in conformitate cu prevederile art. 76 alin. (3) din Codul fiscal coroborate cu cele ale pct. 12 alin. (3) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 76 alin. (3) din Codul fiscal. Avantajele primite in legatura cu o activitate dependenta, considerate venituri supuse impozitului pe salarii, includ printre altele si hrana, cazare si orice bunuri sau servicii oferite gratuit salariatilor sau la un pret mai mic decat pretul pietei. Avantajele in bani pot fi sumele primite pentru procurarea de bunuri si servicii, precum si sumele acordate pentru distractii sau recreere.
Astfel, avantajele acordate salariatilor, astfel cum sunt cazarea, transportul, masa si alte bunuri si servicii oferite salariatilor prin intermediul organizarii de actiuni team building pentru recreere sau petrecerea timpului liber, se supun impozitului pe salarii in luna in care au fost primite prin cumulare cu celelalte venituri salariale primite de salariat in luna respectiva.
Acelasi tratament fiscal va fi aplicat si celorlalte activitati organizate cu scopul recompensarii, motivarii sau fidelizarii personalului, acestea reprezentand venituri impozabile la nivelul salariatilor, potrivit art. 76 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal, fiind supuse impozitului pe salarii in luna in care au fost primite prin cumulare cu celelalte venituri salariale primite de salariat in luna respectiva.
Cea ce-a doua situatie in care se poate afla salariatul este reprezentata de participarea la actiuni organizate in cadrul programelor de formare profesionala a salariatilor in baza dreptului acestora la formarea profesionala. In acest sens, angajatorii au obligatia in baza art. 194 alin. (1) din Codul muncii de a asigura participarea la programe de formare profesionala pentru toti salariatii, iar conform alin. (2) al aceluiasi articol, cheltuielile cu participarea la programele de formare profesionala, asigurata in conditiile art. 194 alin. (1) din Codul muncii, se suporta de catre angajatori
Potrivit art. 196 alin. (2) din Codul muncii, modalitatea concreta de formare profesionala, drepturile si obligatiile partilor, durata formarii profesionale, precum si orice alte aspecte legate de formarea profesionala, inclusiv obligatiile contractuale ale salariatului in raport cu angajatorul care a suportat cheltuielile ocazionate de formarea profesionala, se stabilesc prin acordul partilor si fac obiectul unor acte aditionale la contractele individuale de munca.
Asadar, in cazul in care participarea la cursurile sau stagiile de formare profesionala este initiata de angajator in conformitate prevederilor Codului muncii, toate cheltuielile ocazionate de aceasta participare sunt suportate de catre acesta. In acest sens, potrivit art. 76 alin. (4) lit. p) din Codul fiscal, cheltuielile efectuate de angajatori/platitori pentru pregatirea profesionala si perfectionarea angajatilor, pregatire legata de activitatea desfasurata de persoanele respective pentru angajator nu se vor concretiza in avantaje la nivelul salariatilor fiind considerate venituri neimpozabile.
La nivelul societatii, cheltuielile efectuate de angajator se vor inscrie regulilor de deductibilitate stabilite de art. 25 alin. (2) din Codul fiscal si pct. 14 din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol, indiferent de regimul fiscal aplicabil acestora la nivelul persoanei fizice, neimpozabile ca sume suportate pentru pregatirea profesionala sau impozabile ca sume suportate pentru recreerea personalului. In acest sens, cheltuielile cu salariile si cele asimilate salariilor astfel cum sunt definite potrivit Titlului IV sunt cheltuieli deductibile pentru determinarea rezultatului fiscal, cu exceptia celor deductibile limitat si nedeductibile, reglementate la alin. (3) si (4) ale art. 25 din Codul fiscal.
Pentru a putea asigura deductibilitatea, cheltuielile ocazionate cu astfel de evenimente, actiunile trebuie sa fie fundamentate pe decizia conducerii societatii cu privire la organizarea unei actiuni de pregatire profesionala si perfectionare a salariatilor din tematica aleasa in cadrul planurilor de formare profesionala, ce poate imbina si elemente de team building realizate cu scopul dezvoltarii competentelor profesionale ale salariatilor deja dobandite sau cu scopul dobandirii de noi competente, cu scopul dezvoltarii comunicarii, colaborarii si muncii in echipa, cu privire la alegerea lectorilor/formatori specializati, acestia putand fi din randul conducerii societatii sau alte persoane cu pregatire de specialitate si angajarea, dupa caz, a cheltuielilor cu onorariile acestora si inchirierea salilor de conferinte, cu privire la cazarea, masa/diurna, transportul salariatilor. Toate aceste cheltuieli trebuie reflectate in documente justificative (facturi, bonuri fiscale, ordine de deplasare s.a.) intocmite in conformitate cu prevederile Codului fiscal si OMFP 2634/2015.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. 
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Inregistrare cu intarziere factura achizitie servicii intracomunitare
Intrebare:
Va rog sa ne precizati la ce rand din decontul de tva se va evidentia valoarea serviciilor intracomunitare facturate in iulie 2025, dar inregistrate in contabilitate in septembrie 2025. La inregistrare s-a folosit taxarea inversa cu cota de 19% in vigoare la data emiterii facturii. Se vor cumula in D300 cu valoarea serviciilor purtatoare de tva 21% in randurile 7 si 7.1 sau se vor inscrie la randul 8 de regularizari? Ex: valoare servicii intracomunitare cu taxare inversa 19%=10.000,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Repartizare profit. Impozit pe dividende
Intrebare:
Profitul unei societati comerciale realizat in trimestrul IV 2025 si repartizat integral la dividende cum se va impozita din punct de vedere al impozitului pe dividende cu 10% sau cu 16% ?
Dar profitul nerepartizat aflat in contul 1171 precum si cel realizat in primele 3 trimestre ale anului 2025 pentru care adunarea generala decide repartizarea la dividende doar in luna decembrie 2025, cum se va impozita din punct de vedere al impozitului pe dividende?
Va...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Scutire TVA servicii fertilizare in vitro si diverse taxe
Intrebare:
Suntem unitate sanitara acreditata care prestam servicii de fertilizare in vitro si embriotransfer.
Daca, in considerarea prevederilor Codului Fiscal si normelor de aplicare a Codului Fiscal, serviciile enumerate sunt sau nu scutite de TVA, in special: serviciile de vitrificare si taxa anuala de crioprezervare (embrioni, sperma, ovocite).
Taxa anuala de crioprezervare sperma
Taxa crioprezervare 1 - 4 embrioni
Taxa crioprezervare...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<CIF punct de lucru
Intrebare:
Cum se procedeaza cu declararea unui punct de lucru existent care a avut sub 5 salariati, iar acum are 5 si trebuie declarat prin D60 in vederea obtinerii CIF punct de lucru? Care sunt documentele necesare, cum se transmite declaratia pe SPV?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura de stornare servicii intracomunitare
Intrebare:
In luna Martie 2025 am primit de la o firma din Franta inregistrata in scopuri de tva o factura de servicii intracomunitare in valoare de 5.000 eur. Am inregistrat-o in contabilitate pe cont de cheltuiala si am facut taxare inversa 4426 = 4427, am declarat-o in decontul de tva la Rd 7.1 si am trecut-o si in D390. In luna sept.2025 am primit in cont 1.000 euro cu specificatia 'retur suma pt. servicii neefectuate" si nimic altceva (factura cu minus...). Am inregistrat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regim cheltuieli cu autoturismul. Sector constructii
Intrebare:
Angajatii unei societati cu activitate de proiectare in constructii utilizeaza autovehiculele din patrimoniul societatii pentru a se deplasa pe santiere sau la sediul clientilor, atat din localitatea unde are sediul societatea cat si in tara. Autovehiculele sunt autoturisme cu 5 locuri. Se intocmesc foi de parcurs pentru fiecare deplasare. Va rog sa-mi spuneti daca cheltuielile cu combustibililul si tva-ul aferent sunt deductibile. De asemenea, in caz contrar va rugam sa ne trimiteti...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<