Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vom analiza mai jos cazul unei societati care a constituit in anul 2011 si 2012 provizioane pentru niste produse degradate.
In 2013 s-a decis trimiterea la distrugere a acestor produse (la o societate abilitata in acest sens si cu care a fost incheiat un contract).
Vom vedea in ce masura sunt deductibile cheltuielile cu scoaterea din gestiune a acestor marfuri si cu prestarea de serviciu a firmei de distrugere.
Societatea detine un proces-verbal de constatare a marfurilor deteriorate incheiat si semnat de catre administrator. In plus, vom vedea daca se va plati TVA-ul chiar daca la achizitie s-a aplicat taxarea inversa.
Solutia consultantului:
Conform art. 21 alin. (1) din Codul fiscal, pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare.
Examen Consultant Fiscal 2026
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Cartea Verde a impozitului pe profit
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
Alin. (4) lit. c) al acestui articol stabileste ca, nu sunt deductibile cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a activelor corporale constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, pentru care nu au fost incheiate contracte de asigurare, precum si TVA aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VI. Nu intra sub incidenta acestor prevederi stocurile si mijloacele fixe amortizabile, distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta majora, in conditiile stabilite prin norme.
In baza acestor prevederi apreciem ca, cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor degradate, neimputabile si cheltuielile cu serviciile de distrugere nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil in situatia in care pentru degradarea acestora nu au fost incheiate contracte de asigurare.
In ceea ce priveste TVA, incepand cu 01 ianuarie 2013 au fost abrogate prevederile art. 128 alin. (4) litera d) si art. 128 alineatul (8) literele a)-c) cu privire la bunurile lipsa din gestiune. Ca urmare a acestor modificari, nu se mai considera ca are loc o livrare de bunuri atunci cand se constata lipsa unor bunuri din gestiune, insa, pentru aceste bunuri se va ajusta deducerea initiala a TVA in conformitate cu prevederile art. 148 din Codul fiscal.
Ca urmare a abrogarii prevederilor art. 128 alin. (4) litera d) si art. 128 alineatul (8) literele a)-c) cu privire la bunurile lipsa din gestiune, urmand ca pentru aceste bunuri sa se ajusteze deducerea initiala a TVA in conformitate cu prevederile art. 148 din Codul fiscal, la acest articol s-a introdus un nou alineat, alineatul (2) care prevede situatiile in care nu se ajusteaza deducerea initiala, astfel:
"(2) Nu se ajusteaza deducerea initiala a taxei in cazul:
a) bunurilor distruse sau pierdute ca urmare a unor calamitati naturale ori a unor cauze de forta majora, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, precum si bunurilor furate dovedite legal prin hotarare judecatoreasca definitiva;
b) bunurilor de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, precum si activelor corporale fixe casate, altele decat bunurile de capital, in conditii stabilite prin norme;
c) perisabilitatilor, in limitele prevazute prin lege, precum si a pierderilor tehnologice sau, dupa caz, al altor consumuri proprii, in conditii stabilite prin norme;
d) situatiilor prevazute la art. 128 alin. (8)."
Pct. 53 alin. (11) din normele metodologice date in aplicarea acestui articol stabileste ca, potrivit prevederilor art. 148 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal
nu se fac ajustari ale taxei deductibile:
a) in cazul bunurilor de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, nu se fac ajustari ale taxei deductibile daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
1. degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente. Sunt incluse in aceasta categorie si produsele accizabile pentru care autoritatea competenta a emis decizie de aprobare a distrugerii;
2. se face dovada ca bunurile au fost distruse;
b) in situatia casarii activelor corporale fixe, altele decat bunurile de capital prevazute la art. 149 din Codul fiscal.
Asadar, incepand cu 01 ianuarie 2013 nu se mai considera ca are loc o livrare de bunuri atunci cand se constata lipsa unor bunuri din gestiune, insa, pentru aceste bunuri se va ajusta deducerea initiala a TVA in conformitate cu prevederile art. 148 din Codul fiscal. Taxa se considera dedusa chiar daca la achizitie s-au aplicat masurile de simplificare. Inregistrarea taxei de catre cumparator atat ca taxa colectata, cat si ca taxa deductibila in decontul de TVA este denumita autolichidarea TVA. Colectarea TVA la nivelul taxei deductibile este asimilata cu plata taxei catre furnizor/prestator.
In cazul prezentat nu se ajusteaza taxa deductibila pentru bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
1. degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente. Sunt incluse in aceasta categorie si produsele accizabile pentru care autoritatea competenta a emis decizie de aprobare a distrugerii;
2. se face dovada ca bunurile au fost distruse;
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
ANAF Brasov organizeaza un seminar web cu tema “Operatiuni impozabile care se declara in decontul special de TVA”Proiect MFP: Mecanismul platilor defalcate de TVA poate intra in vigoare de la 1 septembrieNu va fi redus impozitul pentru cladirile si terenurile din turismNOU in Legea 129/2019: Declaratia care trebuie depusa de persoanele juridice. Nerespectarea obligatiei, sanctionata cu pana la 10.000 de leiDiferente intre comertul cu ridicata si comertul en-gros. Ce obligatii are societatea in cazul defasurarii ambelor activitati?Ultimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Codul fiscal 2011 - Titlul VIOG pentru modificarea Codului fiscal: regimul special de scutire TVA pentru intreprinderi miciNoile proceduri pentru contribuabilii inactivi, valabile in 2016Documentar fiscal: Procedura de SCOATERE DIN EVIDENTA platitorilor de TVAFirme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAUltimele articole
Retragerea din evidenta platitorilor de TVA prin optiune: Obligatia ajustarii de taxa si declaratii fiscaleCum se scoate din evidenta TVA-ul de rambursatCum fac firmele trecerea de la impozit pe profit la impozit micro in 2024Tratament fiscal pentru creante clienti neincasateAjustare TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliArticole similare
Ce regim TVA aplicam unor PRODUSE DEGRADATE ca urmare a unei inundatiiArticole similare
Sponsorizare in bunuri. DEDUCTIBILITATE CHELTUIELI si TVAImprumuturi asociati si grad de indatorare. Cum tratam aceste cheltuieli in 2013?DEDUCTIBILITATE CHELTUIELI cu combustibilul la o asociatie non profitDEDUCTIBILITATE CHELTUIELI cu marfa la PFA. Cum vom proceda?Leasing operational autovehicul. DEDUCTIBILITATE CHELTUIELI si TVA in acest cazUltimele articole
Diurna externa in perioada sarbatorilor legale. Calcul corect si deductibilitate fiscalaCreante neincasate in 2025. Deductibilitatea cheltuielilor + ajustarea TVA-uluiCheltuieli deductibile. DEDUCTIBILITATE CHELTUIELI AUTO daca masina are regim mixtCe trebuie sa stiti despre deductibilitatea TVA la cheltuielile pentru teambuildingTVA si cheltuielile auto: Cand ai deducere integrala
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



