Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam situatia unei societati comerciale a carei activitate este reprezentata de comertul cu amanuntul. In urma unei inundatii, mai multe produse au fost degradate. Vom vedea astfel ce documente vor fi intocmite pentru ca produsele in cauza sa fie scazute din contabilitate si pentru ca TVA-ul aferent acelor produse care urmau sa fie vandute sa fie deductibil.
Raspuns:
Potrivit prevederilor art. 128 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal , nu se considera livrare de bunuri cu plata bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate, daca sunt indeplinite in mod cumulativ urmatoarele conditii:
a) bunurile nu sunt imputabile;
b) degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente[...];
c) se face dovada ca bunurile au fost distruse.
Potrivit prevederilor art. 145 alin. (3) din Codul fiscal , daca nu contravine prevederilor alin. (2), persoana impozabila are dreptul de deducere a taxei si pentru cazurile prevazute la art. 128 alin. (8) si la art. 129 alin. (5).
Intrucat nu exista indicatii clare cu privire la documentele ce trebuie intocmite in acest sens si cu privire la actiunile ce trebuie intreprinse de societate, redam mai jos opinia noastra cu privire la actiunile si documentele ce ar trebui intreprinse de companie.
Astfel, in primul rand, bunurile nu sunt imputabile daca paguba suferita nu este suportata de nicio persoana considerata a fi vinovata pentru deterioarea si degradarea acestora. In acest sens, un proces-verbal de constatare de la firma ce a efectuat reparatia poate fi un document justificativ in ceea ce priveste faptul ca degradarea bunurilor nu este imputabila societatii ca urmare a unor conditii improprii de depozitare a bunurilor. Deci un proces-verbal emis de o entitate independenta poate reprezenta un document pentru justificarea indeplinirii conditiei de la lit. a). In acelasi timp un referat intocmit de gestionarul materialelor prin care se aduce la cunostinta degradarea calitativa a materialelor si a cauzelor care au contribuit la acest fenomen ar fi de asemenea util.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
In al doilea rand, consideram ca aceleasi documente pot fi utilizate ca justificare si in ceea ce priveste faptul ca deteriorarea bunurilor se datoreaza unor cauze obiective (aspect prevazut la lit.b). Mai mult decat atat, pentru a combate o eventuala opinie divergenta venita din partea autoritatii fiscale, consideram ca, cu cat puteti oferi mai multe dovezi autoritatii fiscale cu privire la aceasta situatie, cu atat mai bine. In acest sens puteti pastra in arhiva imagini, fotografii ale locatiei unde a avut loc inundatia, a produselor degradate, etc. O astfel de masura este una prudenta si va poate scuti de un eventual conflict cu autoritatea fiscala.
Si in al treilea rand, in ceea ce priveste scoaterea din uz a marfurilor, se va intocmi un proces-verbal de declasare a unor bunuri materiale in care se va detalia natura situatiei care a condus la aceasta masura si se va intocmi evidenta contabila din care sa rezulte scoaterea din gestiune a a bunurilor respective. De asemenea, intrucat aceste bunuri trebuie distruse, aceasta operatiune se consemneaza intr-un proces-verbal. Bunurile sunt predate catre o firma specializata in colectarea/distrugerea produselor degradate (spre exemplu, firma de salubritate), pe baza de aviz de insotire a marfii, in care se mentioneaza faptul ca obiectul il constituie bunuri degradate ce urmeaza a fi distruse si a caror valorificare este interzisa. Totodata un proces verbal (sau o anexa la contract) prin care compania de salubritate isi asuma obligatia de distrugere a bunurilor ar fi util/a in acest sens.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Ce REGIM TVA se aplica pentru organizare eveniment si client din comunitate?Vanzare spatiu comercial. REGIM TVAStornare factura pentru livrare intracomunitara de bunuri. Ce REGIM TVA se aplica?REGIM TVA pentru exportul de bunuri si prestari servicii intr-un stat non-UEVanzarea unui portofoliu de clienti. REGIM TVAUltimele articole
Persoane care obtin venituri din dividende si chirii. CAS, CASS si REGIM TVA in 2024TVA fara erori si ZERO amenzi! Folositi “Ghidul practic pentru determinarea corecta a locului prestarilor de servicii”Vanzare produse prin EMAG catre persoane fizice din alte state membre. REGIM TVAREGIM TVA aplicabil din 1 ianuarie 2023 pentru sucuri si bere fara alcoolTOT ce trebuie sa stie firmele care deconteaza transportul angajatilorArticole similare
Scoatere din evidenta PRODUSE DEGRADATE. Cum deducem TVA-ul aferent cheltuielilor?Articole similare
STOCURI DEGRADATE CALITATIV. Cum se face scoaterea din gestiune?Marfuri expirate. Ce tratament fiscal aplicam?Considerente fiscale privind rebuturile de produse finite si semifabricate rezultate din procesul de productie - publicat in noiembrie 2007TVA pentru perisabilitatile admise de legeVanzare produse expirate. Cheltuieli deductibileArticole similare
Bunuri lipsa din gestiune, imputabile. Regim TVAAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"