Tags: regim tva, produse epirate
Societate comerciala-microintreprindere-activitate bar si restaurant, inchisa cu ordonanta de urgenta. Stocurile cu produse alimentare expirate cum se scad din gestiune? S-a facut lista de inventar cu comisie care a constatat ca produsele sunt expirate, degradate si au fost aruncate, activitatea fiind reluata doar cu terasa. Sunt deductibile din punct de vedere TVA?
Raspunsul consultantului fiscal Elena Garofil:
Potrivit prevederilor art.304, alin.(2), lit.a) din Codul fiscal coroborat cu prevederile pct.78, alin (10), lit. d) din Normele de aplicare, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea: bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;
Astfel, pentru bunurile degradate calitativ, respectiv expirate, care nu mai pot fi valorificate, societatea nu are obligatia ajustarii TVA in favoarea bugetului de stat,daca face dovada distrugerii.
La pct. 78, alin. (12) din norme se arata ca, obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzator ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, revine persoanei impozabile.
In situatia in care organele de inspectie fiscala nu considera suficiente dovezile furnizate de persoana impozabila, acestea pot obliga persoana respectiva sa efectueze ajustarea taxei. Conform principiului proportionalitatii, organele fiscale nu pot solicita persoanei impozabile mai mult decat ceea ce este necesar pentru dovedirea incidentului care a condus la pierderea, distrugerea sau furtul bunului, astfel incat sarcina persoanei impozabile sa nu devina practic imposibila sau extrem de dificila.
Pentru marfa expirata, dovada distrugerii consta in documente ce atesta stocul cantitativ-valoric al bunurilor expirate, respectiv listele de inventariere intocmite in conformitate cu prevederile OMFP 2861/2009, proces-verbal intocmit de comisia de inventariere cu privire la degradarea calitativa si propunerea de distrugere a bunurilor, decizia conducerii firmei privind distrugerea sau predarea marfurilor degradate catre unitati specializate in colectare deseuri precum si proces-verbal intocmit cu ocazia distrugerii bunurilor, insotit de alte documente daca este cazul (
factura, contractul incheiat cu societatea specializata de preluare deseuri).
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Conditii microintreprindere 2025
Intrebare:
Detin calitatea de asociat in doua societati.
SRL A - 90 % - infiintata in 2018, cod caen 6920, micro, 3 salariati, platitoare de tva
SRL B - 10 % - infiintata in 2025, cod caen 7020, micro, 1 salariat, neplatitoare de tva
Sunt considerate intreprinderi legate si se aduna cifra de afaceri a celor doua pentru stabilirea cifrei de afaceri pentru trecerea la impozit pe profit?
Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Factura emisa de Unicredit pentru tichete de masa
Intrebare:
Va rog sa ne ajutati cu un raspuns cu privire la facturarea sa nu a tichetelor de masa, urmare a mesajului primit de la furnizor (Unicredit) si pe care-l redam mai jos:
Referitor la emiterea facturilor pentru valoarea nominala a tichetelor de masa, va aducem la cunostinta urmatoarele aspecte:
- aceste tranzactii sunt scutite de TVA si prin urmare, conform art. 319 alin. (7) din Legea 227/2015 privind Codul Fiscal, nu este obligatorie emiterea unei...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Majorarea capitalului social
Intrebare:
Un SRL care in prezent are trei asociati persoane fizice, isi schimba actionariatul astfel: 1 persoana fizica ramane, si in locul a doua persoane fizice intra ca si actionar o persoana juridica romana. Persoana juridica a virat prin banca contravaloarea capitalului social (tranzactia se face la valoarea capitalului social). Care sunt notele contabile aferente acestei tranzactii?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Conditii microintreprindere
Intrebare:
Societatea A SRL, cod CAEN 6920, are o persoana fizica NP asociat unic (100%) si administrator, are 3 angajati cu contract individual de munca cu norma intreaga, a realizat venituri de 1050 lei, in anul 2024. Societatea B SRL, cod CAEN 6209, are asociat unic (100%) si administrator aceeasi persoana fizica NP, a avut un angajat in primele 3 trimestre, iar din ultimul trimestru nu mai are angajati, a realizat venituri de 125000 lei, in anul 2024. Care este regimul fiscal aplicabil...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inchiriere autoturism in Germania
Intrebare:
Un SRL, platitor de TVA si impozit pe profit trimite angajati in deplasare in Germania.
Se inchirieaza acolo un autoturism in regim rent-a-car de la o societate din Germania care are cod de TVA valid VIES.
Furnizorul din Germania emite factura de servicii rent a car cu TVA 19 pp - cota din Germania.
In attach gasiti print screen de pe factura emisa de furnizorul din Germania.
Intrebare: Este corect sa factureze aceste servicii...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<