Tags: regim tva, produse epirate
Societate comerciala-microintreprindere-activitate bar si restaurant, inchisa cu ordonanta de urgenta. Stocurile cu produse alimentare expirate cum se scad din gestiune? S-a facut lista de inventar cu comisie care a constatat ca produsele sunt expirate, degradate si au fost aruncate, activitatea fiind reluata doar cu terasa. Sunt deductibile din punct de vedere TVA?
Raspunsul consultantului fiscal Elena Garofil:
Potrivit prevederilor art.304, alin.(2), lit.a) din Codul fiscal coroborat cu prevederile pct.78, alin (10), lit. d) din Normele de aplicare, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea: bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;
Astfel, pentru bunurile degradate calitativ, respectiv expirate, care nu mai pot fi valorificate, societatea nu are obligatia ajustarii TVA in favoarea bugetului de stat,daca face dovada distrugerii.
La pct. 78, alin. (12) din norme se arata ca, obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzator ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, revine persoanei impozabile.
In situatia in care organele de inspectie fiscala nu considera suficiente dovezile furnizate de persoana impozabila, acestea pot obliga persoana respectiva sa efectueze ajustarea taxei. Conform principiului proportionalitatii, organele fiscale nu pot solicita persoanei impozabile mai mult decat ceea ce este necesar pentru dovedirea incidentului care a condus la pierderea, distrugerea sau furtul bunului, astfel incat sarcina persoanei impozabile sa nu devina practic imposibila sau extrem de dificila.
Pentru marfa expirata, dovada distrugerii consta in documente ce atesta stocul cantitativ-valoric al bunurilor expirate, respectiv listele de inventariere intocmite in conformitate cu prevederile OMFP 2861/2009, proces-verbal intocmit de comisia de inventariere cu privire la degradarea calitativa si propunerea de distrugere a bunurilor, decizia conducerii firmei privind distrugerea sau predarea marfurilor degradate catre unitati specializate in colectare deseuri precum si proces-verbal intocmit cu ocazia distrugerii bunurilor, insotit de alte documente daca este cazul (
factura, contractul incheiat cu societatea specializata de preluare deseuri).
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Achizitie din China. Conditie de livrare DDP
Intrebare:
Societate neplatitoare de TVA, platitoare de impozit pe profit.
Achizitie de bunuri din China prin platforma Alibaba, factura primita de la compania chineza are precizate conditii de livrare DDP.
Cum ar trebui inregistrata aceasta factura si ce implicatii declarative si fiscale rezulta din aceasta achizitie?
Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Ajutor de somaj. CASS. Declaratia unica
Intrebare:
Un titular de PFA a fost in somaj din mai 2024 pana in iunie 2025, beneficiind de CASS platit de catre stat. In septembrie 2024, isi deschide un PFA pe care nu desfasoara activitate (nu este suspendat la ONRC). In perioada mai-dec 2024, incaseaza indemnizatie de somaj in cuantum de 885 lei/luna. Avand in vedere ca nu si-a depus Declaratia Unica pe 2024, mai trebuie sa achite CASS la nivelul a 6 salarii minime pe economie, nerealizand venit anual impozabil si detinand calitatea de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Tratament fiscal si contabil acordare indemnizatie hrana
Intrebare:
In cadrul unui srl cu 5 angajati care lucreaza la 235 km fata de sediul social, acolo are lucrari contractate, administratorul doreste sa acorde bani pentru hrana muncitorilor, deoarece in localitatea unde se afla nici o societate nu are catering. Va rog sa ne ajutati cu un raspuns cum ar putea face acest lucru, o baza legala si o monografie contabila. Administratorul nu doreste sa dea tichete de masa. Cu stima.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<