Tags: regim tva, produse epirate
Societate comerciala-microintreprindere-activitate bar si restaurant, inchisa cu ordonanta de urgenta. Stocurile cu produse alimentare expirate cum se scad din gestiune? S-a facut lista de inventar cu comisie care a constatat ca produsele sunt expirate, degradate si au fost aruncate, activitatea fiind reluata doar cu terasa. Sunt deductibile din punct de vedere TVA?
Raspunsul consultantului fiscal Elena Garofil:
Potrivit prevederilor art.304, alin.(2), lit.a) din Codul fiscal coroborat cu prevederile pct.78, alin (10), lit. d) din Normele de aplicare, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea: bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;
Astfel, pentru bunurile degradate calitativ, respectiv expirate, care nu mai pot fi valorificate, societatea nu are obligatia ajustarii TVA in favoarea bugetului de stat,daca face dovada distrugerii.
La pct. 78, alin. (12) din norme se arata ca, obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzator ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, revine persoanei impozabile.
In situatia in care organele de inspectie fiscala nu considera suficiente dovezile furnizate de persoana impozabila, acestea pot obliga persoana respectiva sa efectueze ajustarea taxei. Conform principiului proportionalitatii, organele fiscale nu pot solicita persoanei impozabile mai mult decat ceea ce este necesar pentru dovedirea incidentului care a condus la pierderea, distrugerea sau furtul bunului, astfel incat sarcina persoanei impozabile sa nu devina practic imposibila sau extrem de dificila.
Pentru marfa expirata, dovada distrugerii consta in documente ce atesta stocul cantitativ-valoric al bunurilor expirate, respectiv listele de inventariere intocmite in conformitate cu prevederile OMFP 2861/2009, proces-verbal intocmit de comisia de inventariere cu privire la degradarea calitativa si propunerea de distrugere a bunurilor, decizia conducerii firmei privind distrugerea sau predarea marfurilor degradate catre unitati specializate in colectare deseuri precum si proces-verbal intocmit cu ocazia distrugerii bunurilor, insotit de alte documente daca este cazul (
factura, contractul incheiat cu societatea specializata de preluare deseuri).
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Regim fiscal TVA daune produse de chirias
Intrebare:
Societatea are inchiriat un spatiu care a suferit daune cauzate de chirias. S-a incheiat o conventie in care chiriasul plateste daune de 170000 lei societatii. Daca inregistram operatiunea in contabilitate fara a emite factura,doar in baza conventiei, putem deduce TVA la facturile de la furnizori care vor fi emise pentru renovarea spatiului?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Incadrare mijloc fix pe cod de clasificatie conform HG 21392004
Intrebare:
Am avea o intrebare legat de incadrarea ca mijloc fix - cod clasificare din catalogul mijloacelor fixe - in cazul unei Rampe care nu e fixa ci ar fi mobila in sensul in care se ridica in momentul in care se descarca marfa la magazinul alimentar dupa care coboara la nivelul solului. Avem aceasta situatie deoarece tirul nu se poate lipii de cladire iar marfa este descarcata prin intermediul acestei rampe.
Multumim mult!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Momentul recunoasterii veniturilor conform OMFP 18022014
Intrebare:
O societate comerciala cu obiect de activitate COMERCIALIZAREA ENERGIEI are de recuperat lunar, conform legii, de la Ministerul energiei/ ANPIS, sume reprezentand diferenta de pret intre pretul de vanzare plafonat si pretul ce achizitie a energiei electrice. Avand in vedere ca aceste sume sunt incasate cu o intarziere mai mare de 12 luni, cum sugerati sa fie inregistrate aceste venituri in contabilitate pentru a se evita plata impozitului pe sume neincasate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cod SAF-T persoana neimpozabila TVA
Intrebare:
Clinica medicala neplatitoare de TVA. Va rog sa imi spuneti daca in declaratia 406 xml ar trebui sa apara taxe cod 100050 in prima parte iar la restul achizitiilor sau livrarilor sa apara taxe type 000 si taxe code 000000. Programul la achizitii pune cod 308302 iar la livrare 310326, 310327 si 380304.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie servicii nerezidenti
Intrebare:
Am o factura de le SiteGround Hosting Ltd. din Anglia, servicii hostings (desciere pe factura Year GoGeek Hosting - Hosting Plan 3). Trebuie sa solicit certificat de rezidenta fiscala? D100 cu impozit pentru nerezdidenti, in anul urmator declaratia 207, trebuie sa solicit NIF prin declaratia 015?
Mai am si alte facturi din UE si non UE de la google, meta, fiver, envato, go daddy si pentru aceste firme trebuie sa solicit pt fiecare an certificat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<