Tags: regim tva, produse epirate
Societate comerciala-microintreprindere-activitate bar si restaurant, inchisa cu ordonanta de urgenta. Stocurile cu produse alimentare expirate cum se scad din gestiune? S-a facut lista de inventar cu comisie care a constatat ca produsele sunt expirate, degradate si au fost aruncate, activitatea fiind reluata doar cu terasa. Sunt deductibile din punct de vedere TVA?
Raspunsul consultantului fiscal Elena Garofil:
Potrivit prevederilor art.304, alin.(2), lit.a) din Codul fiscal coroborat cu prevederile pct.78, alin (10), lit. d) din Normele de aplicare, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea: bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;
Astfel, pentru bunurile degradate calitativ, respectiv expirate, care nu mai pot fi valorificate, societatea nu are obligatia ajustarii TVA in favoarea bugetului de stat,daca face dovada distrugerii.
La pct. 78, alin. (12) din norme se arata ca, obligatia de a demonstra sau confirma in mod corespunzator ca bunurile au fost distruse, pierdute sau furate, in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, revine persoanei impozabile.
In situatia in care organele de inspectie fiscala nu considera suficiente dovezile furnizate de persoana impozabila, acestea pot obliga persoana respectiva sa efectueze ajustarea taxei. Conform principiului proportionalitatii, organele fiscale nu pot solicita persoanei impozabile mai mult decat ceea ce este necesar pentru dovedirea incidentului care a condus la pierderea, distrugerea sau furtul bunului, astfel incat sarcina persoanei impozabile sa nu devina practic imposibila sau extrem de dificila.
Pentru marfa expirata, dovada distrugerii consta in documente ce atesta stocul cantitativ-valoric al bunurilor expirate, respectiv listele de inventariere intocmite in conformitate cu prevederile OMFP 2861/2009, proces-verbal intocmit de comisia de inventariere cu privire la degradarea calitativa si propunerea de distrugere a bunurilor, decizia conducerii firmei privind distrugerea sau predarea marfurilor degradate catre unitati specializate in colectare deseuri precum si proces-verbal intocmit cu ocazia distrugerii bunurilor, insotit de alte documente daca este cazul (
factura, contractul incheiat cu societatea specializata de preluare deseuri).
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ajustarea valorii stocului de marfuri cu modificarea cotelor de TVA
Intrebare:
Societatea noastra detine sase magazine cu stoc global-valoric, fiecare gestiune avand sold aproximativ de 350.000 lei. De la 1 august 2025 TVA de 19% va deveni 21%. La unitatile noastre trebuie sa facem inventar pe fiecare bucata marfa si conform filelor de inventar sa incarcam gestiunile cu diferenta tva de la 19% la 21%? Sau doar prin nota contabila aferenta fiecarui sold sa incarcam gestiunea cu diferenta de la 19% la 21%, fara inventar pe bucata? Multumim.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie mijloc fix cu montaj. Furnizor din Austria
Intrebare:
In luna mai societatea noastra a primit o factura de avans de la un partener din Austria "X" pentru achizitia unui mijloc fix. Conform contractului, livrarea se va realiza la luna iunie, si va fi livrare cu instalare. Societatea din Austria ne va factura mijlocul fix impreuna cu costurile de livrare si montaj, dar serviciile de montaj vor fi efectuate propriu-zis de un subcontractor al societatii "X", subcontractor cu sediul in Romania.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regim fiscal donatie serviciu prestat catre o institutie pulblica
Intrebare:
Societatea noastra doreste sa executie o lucrare de reparatie a unei instalatii electrice la o Institutie publica in regim de donatie. Este vorba despre Directia de asistenta sociala, suma la care ajunge pentru reparatii/refacere instalatie electrica este in valoare de aprox 7000 lei (suma cu tot cu TVA). Institutia nu are posibilitatea din fonduri proprii sa faca aceasta lucrare. Va rog sa imi spuneti ce obligatii avem noi ca si societate ce executa acesta lucrare. Putem sa facem un...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Reportare sponsorizare. Impozit profit
Intrebare:
Suntem societate platitoare de impozit profit la iunie 2025 inregistram pierdere fiscala, dar datoram impozit pe profit datorita cheltuielilor nedeductibile in acest caz avem cheltuieli cu sponsorizarea nerecuperate din anii 2017, 2018, 2019 si 2024, la calculul de la data de 30.06.2025. Se mai pot recupera cheltuieli cu sponsorizarea mai vechi de 5 ani? Din anul 2024 se recupereaza doar la limita a 70%, cheluiala cu sponsorizarea din 2024 se mai poate scadea din impozitul pe profit...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<