Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de azi, pornim de la situatia in care o persoana impozabila rezidenta in Romania presteaza servicii catre persoana impozabila rezidenta in Ungaria, constand in transport rutier de bunuri. Autovehiculele pleaca din Romania, de la sediul prestatorului, incarca marfa in Polonia si descarca la beneficiarul final, terta entitate, care este in Romania.
Stabilim astfel locul prestarii de servicii, regimul fiscal si obligatiile declarative. De asemenea, verificam in ce masura e mai avantajos din punct de vedere fiscal pentru firma din Romania - proprietar al autovehiculelor, sa inchirieze autovehiculele firmei din Ungaria pentru prestarea acestor servicii de transport. Vom urmari aceasta solutie si in cazul unei afilieri intre companii.
Din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata sunt operatiuni impozabile in Romania cele care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) operatiunile care constituie sau sunt asimilate cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei pe valoare adaugata, efectuate cu plata;
b) locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor este considerat a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 132 si 133 din Codul fiscal;
c) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor este realizata de o persoana impozabila, actionand ca atare;
d) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor sa rezulte din una dintre activitatile economice prevazute la art. 127 alin. (2) din Codul fiscal;
Asadar, una dintre conditiile ce trebuiesc indeplinite pentru ca o operatiune sa fie impozabila in Romania din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata este ca locul prestarii serviciilor sa fie considerat a fi in Romania. Daca o operatiune este impozabila in Romania acesteia i se aplica cotele de TVA prevazute la art. 140 din Codul fiscal sau, dupa caz, scutirile de TVA prevazute la art. 141, 143, 144 sau 1441 din Codul fiscal.
Locul prestarii serviciilor se determina conform prevederilor art. 133 din Codul fiscal, in functie de calitatea beneficiarului, respectiv persoana impozabila sau persoana neimpozabila.
Cartea verde a contabilitatii 2026
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Calendarul contabilului vesel 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
In cazul prezentat, serviciilor de transport bunuri din Polonia in Romania prestate catre o persoana impozabila li se aplica regula generala prevazuta la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. Potrivit acestuia, locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice.
Daca serviciile sunt furnizate catre un sediu fix al persoanei impozabile, aflat in alt loc decat cel in care persoana isi are sediul activitatii sale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu fix al persoanei care primeste serviciile. In absenta unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabila care primeste aceste servicii isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita.
Alin. (9) al pct. 13 din normele metodologice date in aplicarea art. 133 din Codul fiscal stabileste ca, in cazul serviciilor pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de persoane impozabile stabilite in Romania, atunci cand beneficiarul este o persoana impozabila stabilita in alt stat membru si serviciul este prestat catre sediul activitatii economice sau un sediu fix aflat in alt stat membru decat Romania, prestatorul trebuie sa faca dovada ca beneficiarul este o persoana impozabila si ca este stabilit in Comunitate.
Se considera ca aceasta conditie este indeplinita atunci cand beneficiarul comunica prestatorului o adresa a sediului activitatii economice sau, dupa caz, a unui sediu fix din Comunitate, precum si un cod valabil de TVA atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru, inclusiv in cazul persoanelor juridice neimpozabile care sunt inregistrate in scopuri de TVA.
Daca nu dispune de informatii contrare, prestatorul poate considera ca un client stabilit in Comunitate are statutul de persoana impozabila:
a) atunci cand respectivul client i-a comunicat codul sau individual de inregistrare in scopuri de TVA si daca prestatorul obtine confirmarea validitatii codului de inregistrare respectiv, precum si a numelui/denumirii si adresei aferente acestuia in conformitate cu art. 31 din Regulamentul (UE) nr. 904/2010 al Consiliului din 7 octombrie 2010 privind cooperarea administrativa si combaterea fraudei in domeniul taxei pe valoarea adaugata;
b) atunci cand beneficiarul nu a primit inca un cod individual de inregistrare in scopuri de TVA, insa il informeaza pe prestator ca a depus o cerere in acest sens, si daca prestatorul obtine orice alta dovada care demonstreaza ca clientul este o persoana impozabila sau o persoana juridica neimpozabila care trebuie sa fie inregistrata in scopuri de TVA, precum si daca efectueaza o verificare la un nivel rezonabil a exactitatii informatiilor furnizate de client, pe baza procedurilor de securitate comerciale normale, cum ar fi cele legate de verificarea identitatii ori a platii. Daca nu dispune de informatii contrare, prestatorul poate considera ca un client stabilit in Comunitate are statutul de persoana neimpozabila atunci cand demonstreaza ca acel client nu i-a comunicat codul sau individual de inregistrare in scopuri de TVA, aplicandu-se celelalte reguli prevazute de art. 133 din Codul fiscal, in functie de natura serviciului.
Astfel, din punct de vedere al TVA serviciile de transport bunuri din Polonia in Romania au locul prestarii in Ungaria statul in care este stabilit beneficiarul daca prestatorul face dovada ca beneficiarul este o persoana impozabila si ca este stabilit in Comunitate. Pentru a aplica regula generala beneficiarul trebuie sa comunice prestatorului un cod valabil de TVA din alt stat membru si o adresa a sediului activitatii economice sau a unui sediu fix din Comunitate.
In aceste conditii serviciile nu sunt impozabile in Romania, nefiind indeplinite cele patru conditii prevazute la art. 126 din Codul fiscal, mai sus redate. Factura se va emite fara TVA cu mentiunea "Neimpozabil in Romania conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal". Aceste servicii se raporteaza de catre transportatorul din Romania in formularul 300 si in declaratia recapitulativa (formular 390). Daca prestatorul roman nu este inregistrat in scopuri de TVA, va trebui sa solicite inregistrarea conform art.1531 din Codul fiscal inainte de realizarea acestui transport intracomunitar de bunuri . Pentru prestarea acestor servicii societatea din Romania trebuie sa fie inscrisa in Registrul operatorilor intracomunitari.
In situatia in care transportatorul din Romania inchiriaza mijloacele de transport de la beneficiar - societatea din Ungaria - acesta efectueaza o pretare de servicii (servicii de transport) si o achizitie de servicii (servicii de inchiriere).
In situatia in care tranzactiile se efectueaza intre persoane afiliate, acestea trebuiesc efectuate la pretul pietei. Conform art. 11 alin. (2) din Codul fiscal, in cadrul unei tranzactii intre persoane romane si persoane nerezidente afiliate, precum si intre persoane romane afiliate, autoritatile fiscale pot ajusta suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau al serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei. La stabilirea pretului de piata al tranzactiilor intre persoane afiliate se foloseste cea mai adecvata dintre urmatoarele metode:
a) metoda compararii preturilor, prin care pretul de piata se stabileste pe baza preturilor platite altor persoane care vand bunuri sau servicii comparabile catre persoane independente;
b) metoda cost-plus, prin care pretul de piata se stabileste pe baza costurilor bunului sau serviciului asigurat prin tranzactie, majorat cu marja de profit corespunzatoare;
c) metoda pretului de revanzare, prin care pretul de piata se stabileste pe baza pretului de revanzare al bunului sau serviciului vandut unei persoane independente, diminuat cu cheltuiala cu vanzarea, alte cheltuieli ale contribuabilului si o marja de profit;
d) orice alta metoda recunoscuta in liniile directoare privind preturile de transfer emise de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.
In conformitate cu prevederile art. 79 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, in vederea stabilirii preturilor de transfer, societatea are obligatia ca, la solicitarea organului fiscal competent, sa intocmeasca si sa prezinte, in termenele stabilite de acesta, dosarul preturilor de transfer. Continutul dosarului preturilor de transfer, precum si conditiile in care se solicita acesta sunt reglementate prin OANAF 222/2008.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Vanzari din depozit marfa situat in alt stat UE. Ce REGIM TVA se aplica?Leaseback | Ce inregistrari contabile facem si ce REGIM TVA aplicam?Inchidere conturi. REGIM TVA. Impozit pe profitContract de creditare. Ce regim de TVA se aplica pentru serviciile prestate?Regimul TVA in cazul agentiilor de turismUltimele articole
[GHID complet] Agentie de turism. REGIM TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSAchizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCheltuieli cu produse personalizate oferite partenerilor. REGIM TVA, deductibilitate si monografie contabilaOperatiunile triunghiulare: cum functioneaza, REGIM TVA, studiu de caz practicTransport marfa. REGIM TVA servicii de transport in cazul furnizorilor din afara UEArticole similare
Veniturile din serviciile de transport prestate. Inregistrarea facturii si norme actualeInfiintare societati. Cum deducem cheltuielile de deplasare?Articole similare
Ce declaratii depune o societate care efectueaza o achizitie intracomunitara?Impozitul pe profit INAINTE si DUPA modificarile aduse de OG 8/2021 Codului FiscalCAS in cazul unei intreprinderi individuale. Cum procedam?Vanzare autoturism. Cum tratam d.p.d.v TVA si impozit pe profit?Achizitie autoturism din alt stat UE cu TVA. Consideram achizitie intracomunitara?Ultimele articole
Sumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabilie-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaArticole similare
Cum arata regimul de scutire de TVA pentru intreprinderile miciCalcul plafon SCUTIRE TVA 2012. Reluarea activitatiiLivrari intracomunitare de bunuri. Documente pentru justificarea aplicarii regimului de SCUTIRE TVARegimul de SCUTIRE TVA pentru livrare export in comisionIn ce conditii activitatile de formare profesionala sunt scutite de TVA?Ultimele articole
Vanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Certificatul de SCUTIRE TVA: reguli introduse prin Legea nr. 170/2026Calculul plafonului de SCUTIRE TVA: ce venituri intra in cifra de afaceri de referinta? Intrebari frecvente si studii de cazPlafon TVA de 395.000 lei depasit in 2025. De cand devin PFA-urile platitoare de TVAGhid ANAF 2025: TOT ce trebuie sa fie firmele despre plafonul de SCUTIRE TVA, modificat prin OG 22/2025Articole similare
Monografie contabila privind refacturarea costurilor cu serviciile de transport. Regim TVAAmenzi uriase pentru firmele care nu sunt dotate cu case de marcat electronice. Legea se va aplica de la prima abatere!Solutii de criza pentru recuperarea creantelorStudiu de caz: Decontul de TVA. FacturareEmitere autofacturi pentru achizitii de servicii intermediere. Tratament TVAUltimele articole
Regimul fiscal de TVA la inchirierea unui spatiu comercial catre un locatar (persoana juridica) din alt stat membruAjustarea negativa a TVA dedusa pentru un bun de capital: tratament contabil si fiscalTransport alternativ - Uber/Bolt: Bacsisurile si bonusurile se iau in calculul plafonului de TVA?Prestari servicii. Obligatii TVA pentru servicii online catre pers. fizice si juridice din UE si non UEControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscale
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



