Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Prestari servicii de transport. Care va fi regimul TVA aplicat?

de InfoTva.ro la 15 Iul. 2014 Exclusiv
Tags: regim tva, prestari servicii transport, cod fiscal, scutire tva, prestare

In analiza de azi, pornim de la situatia in care o persoana impozabila rezidenta in Romania presteaza servicii catre persoana impozabila rezidenta in Ungaria, constand in transport rutier de bunuri. Autovehiculele pleaca din Romania, de la sediul prestatorului, incarca marfa in Polonia si descarca la beneficiarul final, terta entitate, care este in Romania.


Stabilim astfel locul prestarii de servicii, regimul fiscal si obligatiile declarative. De asemenea, verificam in ce masura e mai avantajos din punct de vedere fiscal pentru firma din Romania - proprietar al autovehiculelor, sa inchirieze autovehiculele firmei din Ungaria pentru prestarea acestor servicii de transport. Vom urmari aceasta solutie si in cazul unei afilieri intre companii.

Din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata sunt operatiuni impozabile in Romania cele care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:

   a) operatiunile care constituie sau sunt asimilate cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, in sfera taxei pe valoare adaugata, efectuate cu plata;
    b) locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor este considerat a fi in Romania, in conformitate cu prevederile art. 132 si 133 din Codul fiscal;
   c) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor este realizata de o persoana impozabila, actionand ca atare;
   d) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor sa rezulte din una dintre activitatile economice prevazute la art. 127 alin. (2) din Codul fiscal;
   
Asadar, una dintre conditiile ce trebuiesc indeplinite pentru ca o operatiune sa fie impozabila in Romania din punct de vedere al taxei pe valoare adaugata este ca locul prestarii serviciilor sa fie considerat a fi in Romania.  Daca o operatiune este impozabila in Romania acesteia i se aplica cotele de TVA prevazute la art. 140 din Codul fiscal sau, dupa caz, scutirile de TVA prevazute la art. 141, 143, 144 sau 1441 din Codul fiscal.
37 documente utile pentru Asociatiile de Proprietari
37 documente utile pentru Asociatiile de Proprietari

Vezi detalii

Agricultura. Noutati fiscal-contabile
Agricultura. Noutati fiscal-contabile

Vezi detalii

Manualul Contabilului Incepator
Manualul Contabilului Incepator

Vezi detalii



Locul prestarii serviciilor se determina conform prevederilor art. 133 din Codul fiscal, in functie de calitatea beneficiarului, respectiv persoana impozabila sau persoana neimpozabila.


In cazul prezentat, serviciilor de transport bunuri din Polonia in Romania prestate catre o persoana impozabila li se aplica regula generala prevazuta la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal. Potrivit acestuia, locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice.

Daca serviciile sunt furnizate catre un sediu fix al persoanei impozabile, aflat in alt loc decat cel in care persoana isi are sediul activitatii sale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu fix al persoanei care primeste serviciile. In absenta unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabila care primeste aceste servicii isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita.

Alin. (9) al pct. 13 din normele metodologice date in aplicarea art. 133 din Codul fiscal stabileste ca, in cazul serviciilor pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, prestate de persoane impozabile stabilite in Romania, atunci cand beneficiarul este o persoana impozabila stabilita in alt stat membru si serviciul este prestat catre sediul activitatii economice sau un sediu fix aflat in alt stat membru decat Romania, prestatorul trebuie sa faca dovada ca beneficiarul este o persoana impozabila si ca este stabilit in Comunitate.

Se considera ca aceasta conditie este indeplinita atunci cand beneficiarul comunica prestatorului o adresa a sediului activitatii economice sau, dupa caz, a unui sediu fix din Comunitate, precum si un cod valabil de TVA atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru, inclusiv in cazul persoanelor juridice neimpozabile care sunt inregistrate in scopuri de TVA.

Daca nu dispune de informatii contrare, prestatorul poate considera ca un client stabilit in Comunitate are statutul de persoana impozabila:

a) atunci cand respectivul client i-a comunicat codul sau individual de inregistrare in scopuri de TVA si daca prestatorul obtine confirmarea validitatii codului de inregistrare respectiv, precum si a numelui/denumirii si adresei aferente acestuia in conformitate cu art. 31 din Regulamentul (UE) nr. 904/2010 al Consiliului din 7 octombrie 2010 privind cooperarea administrativa si combaterea fraudei in domeniul taxei pe valoarea adaugata;

b) atunci cand beneficiarul nu a primit inca un cod individual de inregistrare in scopuri de TVA, insa il informeaza pe prestator ca a depus o cerere in acest sens, si daca prestatorul obtine orice alta dovada care demonstreaza ca clientul este o persoana impozabila sau o persoana juridica neimpozabila care trebuie sa fie inregistrata in scopuri de TVA, precum si daca efectueaza o verificare la un nivel rezonabil a exactitatii informatiilor furnizate de client, pe baza procedurilor de securitate comerciale normale, cum ar fi cele legate de verificarea identitatii ori a platii. Daca nu dispune de informatii contrare, prestatorul poate considera ca un client stabilit in Comunitate are statutul de persoana neimpozabila atunci cand demonstreaza ca acel client nu i-a comunicat codul sau individual de inregistrare in scopuri de TVA, aplicandu-se celelalte reguli prevazute de art. 133 din Codul fiscal, in functie de natura serviciului.
 
Astfel, din punct de vedere al TVA serviciile de transport bunuri din Polonia in Romania au locul prestarii in Ungaria statul in care este stabilit beneficiarul daca prestatorul face dovada ca beneficiarul este o persoana impozabila si ca este stabilit in Comunitate. Pentru a aplica regula generala beneficiarul trebuie sa comunice prestatorului un cod valabil de TVA  din alt stat membru si o adresa a sediului activitatii economice sau a unui sediu fix din Comunitate.

In aceste conditii serviciile nu sunt impozabile in Romania, nefiind indeplinite cele patru conditii prevazute la art. 126 din Codul fiscal, mai sus redate. Factura se va emite fara TVA cu mentiunea "Neimpozabil in Romania conform art. 133 alin. (2) din Codul fiscal". Aceste servicii se raporteaza de catre transportatorul din Romania in formularul 300 si in declaratia recapitulativa (formular 390). Daca prestatorul roman nu este inregistrat in scopuri de TVA, va trebui sa solicite inregistrarea conform art.1531 din Codul fiscal inainte de realizarea acestui transport intracomunitar de bunuri . Pentru prestarea acestor servicii societatea din Romania trebuie sa fie inscrisa in Registrul operatorilor intracomunitari.
 
In situatia in care transportatorul din Romania inchiriaza mijloacele de transport de la beneficiar - societatea din Ungaria - acesta efectueaza o pretare de servicii (servicii de transport) si o achizitie de servicii (servicii de inchiriere).

In situatia in care tranzactiile se efectueaza intre persoane afiliate, acestea trebuiesc efectuate la pretul pietei. Conform art. 11 alin. (2) din Codul fiscal, in cadrul unei tranzactii intre persoane romane si persoane nerezidente afiliate, precum si intre persoane romane afiliate, autoritatile fiscale pot ajusta suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau al serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei. La stabilirea pretului de piata al tranzactiilor intre persoane afiliate se foloseste cea mai adecvata dintre urmatoarele metode:

   a) metoda compararii preturilor, prin care pretul de piata se stabileste pe baza preturilor platite altor persoane care vand bunuri sau servicii comparabile catre persoane independente;
   b) metoda cost-plus, prin care pretul de piata se stabileste pe baza costurilor bunului sau serviciului asigurat prin tranzactie, majorat cu marja de profit corespunzatoare;
   c) metoda pretului de revanzare, prin care pretul de piata se stabileste pe baza pretului de revanzare al bunului sau serviciului vandut unei persoane independente, diminuat cu cheltuiala cu vanzarea, alte cheltuieli ale contribuabilului si o marja de profit;
   d) orice alta metoda recunoscuta in liniile directoare privind preturile de transfer emise de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica.

In conformitate cu prevederile art. 79 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, in vederea stabilirii preturilor de transfer, societatea are obligatia ca, la solicitarea organului fiscal competent, sa intocmeasca si sa prezinte, in termenele stabilite de acesta, dosarul preturilor de transfer. Continutul dosarului preturilor de transfer, precum si conditiile in care se solicita acesta sunt reglementate prin OANAF 222/2008.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Prestari servicii de transport. Care va fi regimul TVA aplicat?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
Club Contabilitate

VIDEO

X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016