Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Pentru o mai buna intelegere a modului in care functioneaza operatiunile pluripartite, pornim de la cazul unui platitor de TVA din Romania care factura, catre o societate din Italia cu cod valid de TVA, bunuri pe care le livra la indicatia clientului in diverse locatii din Romania. In acest context, avand in vedere faptul ca bunurile nu paraseau teritoriul tarii, facturile se emiteau cu TVA 24% si nu se declarau in Declaratia 390 si in Intrastat.
Actualmente, clientul doreste facturarea fara TVA. S-a incheiat un contract intre cele doua parti prin care societatea din Italia se obliga sa puna la dispozitia societatii romane documente care sa ateste ca bunurile respective parasesc teritorilul Romaniei, in termen de 30 de zile (vom constata daca e aceasta operatiune plupartita).
In aceasta situatie, daca factura se va emite fara TVA, bunurile livrandu-se tot in Romania, vom constata daca aceste livrari se vor declara in Declaratia 390 si in Intrastat.
Sunt situatii cand bunurile sunt supuse unor prelucrari, efectuate de terti, inainte de a parasii teritoriul national, situatie cand se beneficiaza de scutire de TVA.
Pentru aplicarea scutirii de TVA , in situatia mentionata de dvs., este necesar ca operatorii economici implicati in operatiuni pluripartite sa aplice masurile de simplificare prevazute de OMFP 3417/2009.
Potrivit prevederilor art. 128 alin (10) din Codul fiscal, este asimilat cu livrarea intracomunitara cu plata transferul de catre o persoana impozabila de bunuri apartinand activitatii sale economice din Romania intr-un alt stat membru, cu exceptia non-transferurilor prevazute la alin. (12). Transferul prevazut la alin. (10) reprezinta expedierea sau transportul oricaror bunuri mobile corporale din Romania catre alt stat membru, de persoana impozabila sau de alta persoana in contul sau, pentru a fi utilizate in scopul desfasurarii activitatii sale economice.Prin ordin al ministrului finantelor publice, se pot introduce masuri de simplificare cu privire la aplicarea alin. (10)-(13).
Potrivit prevederilor art. 3 din OMFP 3417/2009 , pentru a putea fi aplicate masurile de simplificare prevazute in anexa nr. 1, trebuie indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

Agenda Fiscala a Contabilului 2025

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025

Cartea verde a Contabilitatii varianta online
a) contractorul principal:
1. este o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in statul membru in care este stabilit;
2. nu are un cod de inregistrare in scopuri de TVA in statul membru in care sunt realizate efectiv lucrarile asupra bunurilor mobile corporale;
3. transmite codul sau de inregistrare in scopuri de TVA partii/partilor cocontractante;
b) ceilalti operatori economici implicati sunt persoane impozabile din perspectiva TVA;
c) produsele prelucrate se vor intoarce in statul membru in care contractorul principal este stabilit si care a atribuit codul de inregistrare in scopuri de TVA transmis de contractorul principal.
In scopul aplicarii masurilor de simplificare, nu se considera loc de sosire locul unei opriri provizorii in vederea efectuarii anumitor lucrari asupra bunurilor, dar se va considera ca locul de sosire este intotdeauna statul membru al contractorului principal. In acest sens, in toate situatiile in care prin instructiuni se prevede aplicarea unei scutiri de taxa pentru livrarea intracomunitara de bunuri care este conditionata de dovada ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru, aceasta dovada a transportului va fi prezentata in cadrul termenului prevazut in contract.
De asemenea, potrivit prevederilor art. 4 alin (1) , aplicarea masurilor de simplificare este optionala pentru operatorii economici implicati in operatiuni pluripartite sau in cazul retururilor de bunuri in spatiul comunitar. Instructiunile prevazute in anexele nr. 1 si 2 stabilesc si tratamentul fiscal aplicabil in situatia in care statele membre implicate nu aplica masuri de simplificare sau nu accepta aplicarea masurilor de simplificare.
In ANEXA nr.1 Instructiuni de aplicare a masurilor de simplificare in domeniul taxei pe valoarea adaugata privind operatiunile pluripartite din Comunitate, legate de lucrari asupra bunurilor mobile corporale, sunt exemplificate situatii , pentru care se aplica masurile de simplificare precum si tratamentul fiscal privind TVA. Daca bunurilor ce fac obiectul livrarii, sunt supuse unor operatiuni de prelucrare inainte de a parasii teritoriul national, va incadrati la articolul 1 din ordinul respectiv.
In situatia in care se aplica masurile de simplificare, se considera livrare intracomunitara de bunuri in conditiile art. 128 alin. (9) din Codul fiscal, care este scutita de taxa in conditiile art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
Astfel, livrarea intracomunitara de bunuri se inregistreaza in declaratia recapitulativa formular 390.
Potrivit Normei de completare a Declaratiei statistice Intrastat aprobata prin OINS 1948/2012, declaratia statistica Intrastat trebuie intocmita pentru introducerile si/sau expedierile intracomunitare de bunuri, in urmatoarele cazuri:
a) schimburi intracomunitare de bunuri care implica transfer de proprietate si sunt destinate utilizarii, consumului, investitiei sau revanzarii;
b) miscari de bunuri dintr-un stat membru al Uniunii Europene catre Romania sau miscarile de bunuri din Romania catre alt stat membru al Uniunii Europene, fara transfer de proprietate. Spre exemplu, transferul de stocuri, miscari de bunuri inainte si dupa procesare etc.;
c) returnarea de bunuri;
d) miscari specifice de bunuri;
e) leasing financiar;
f) leasing operational cu o durata de peste 2 ani.
Ce nu trebuie declarat pentru sistemul statistic Intrastat?
Pentru urmatoarele cazuri nu trebuie intocmita Declaratia statistica Intrastat:
a) comertul cu servicii;
b) bunuri in tranzit simplu;
c) miscari temporare de bunuri;
d) miscari de bunuri pentru/dupa reparatii si/sau intretinere;
e) schimbul de bunuri cu acele teritorii ale statelor membre ale Uniunii Europene ce nu apartin teritoriului statistic al statelor membre ale Uniunii Europene;
f) schimburi de bunuri in cadrul comertului triunghiular, in situatia in care bunurile nu intra pe teritoriul national al Romaniei din alte state membre ale Uniunii Europene sau nu sunt expediate din Romania catre alt stat membru al Uniunii Europene. Pentru mai multe informatii referitoare la comertul triunghiular, va rugam sa consultati Manualul pentru furnizorii de informatii statistice Intrastat - partea a II-a, cap. 4.
Astfel, bunurile expediate dupa prelucrare se declara in declaratia Intrastat daca societatea are obligatia depunerii acesteia.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Factura. Cum declaram in D 300 si D 390?ORDIN Nr. 3.417 din 2009 al ministrului finantelor publicePrelucrare piese. Declaratia 390Masuri de simplificare pentru OPERATIUNI PLURIPARTITEAtentie! OMFP 102/2016 modifica regulile din domeniul TVAArticole similare
Vanzare in regim de consignatie. AutofacturaAchizitii software. REGIM TVATratamentul TVA cand declaram un avans pentru o achizitie intracomunitaraVanzare mijloace fixe. REGIM TVA. Corectarea facturiiContract de creditare. Ce regim de TVA se aplica pentru serviciile prestate?Ultimele articole
Factura achizitie non-UE. Care este regimul TVADeductibilitate cheltuieli si regim fiscal TVA pentru produsele EXPIRATEAchizitie intacomunitara de bunuri. Care este regimul fiscal TVATVA imobiliare. Regim fiscal TVA pentru vanzare constructie si teren aferentFirme care depasesc plafonul TVA. Ce amenzi se aplica daca NU depuneti D700 la timpArticole similare
Export de bunuri. La ce curs de schimb valutar inregistram si declaram exportul?Transport international. Includem facturile in Declaratia Intrastat?Descarca ultima versiune pentru Declaratia 100Anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA. Care sunt consecintele fiscale?Formularul 204 pentru anul 2012 se depune pana la 15 martieUltimele articole
Declaratia Unica. Cand se depune si cand NU, in cazul persoanelor fizice care obtin venituri din chiriiDepunere DECLARATII. Pana pe 31 martie 2025 trebuie depusa D700Codul CAEN. Corectarea codului CAEN in DECLARATIIle fiscaleImpozit dividende. TOT ce trebuie sa stii despre impozitul pe dividende in 2025Depunere DECLARATII ANAF. Pana cand depui D300 si cum se corecteaza erorile materiale din formularArticole similare
Achizitii pe baza de aviz de insotire a marfii, fara factura. Monografie contabilaAchizitie intracomunitara de bunuri in conditia de livrare ex works. Cum declaram?Prestari servicii intracomunitare. Cum procedam privind facturarea cu TVA?Erori la inregistrarea facturilor. Rectificare D390 si D300Livrare intracomunitara de bunuri. Cum facem raportarea prin declaratiile 300 si 390?Ultimele articole
DECLARATIA 390 VIES: ce este si cum se completeaza corect?Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESAchizitie intracomunitara de bunuri. In ce luna trebuie cuprinsa tranzactia in D390Cum pot fi emise facturile in cazul livrarilor de bunuri si care este tratamentul TVATransport persoane prin Bolt. Exemplu de monografie contabilaArticole similare
Decont TVA pentru o achizitie intracomunitara. Se declara in formularul 390?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"