Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Va prezentam mai jos cazul unei societati din Italia care a inregistrat in Romania o sucursala fara personalitate juridica pe care intentioneaza sa o vanda unei societati nou-infiintate in Romania (rezidenta) sub forma de fond de comert. Societatea din Italia emite factura fara TVA. Vom vedea astfel daca societatea din Romania este obligata sa plateasca TVA la stat.
Solutia consultantului:
Din informatiile furnizate, intelegem ca societatea din Italia doreste sa transfere afacerea sucursalei din Romania unei alte companii din Romania prin vanzare. Nu credem ca vanzarea sucursalei sub forma de fond de comert este posibila intrucat poate in patrimoniul sucursalei se regasesc diverse bunuri mobile sau imobile pentru care tratamentul TVA sa se stabileasca in mod diferit.
Cu alte cuvinte societatea din Italia nu poate „vinde” sucursala intrucat aceasta nu are personalitate juridica ci este parte a societatii din Italia. Instrainarea activitatii sucursalei se poate face in opinia noastra doar prin transfer de afacere/active.
In acest sens, potrivit prevederilor art. 128 alin. (7) din Codul fiscal , transferul tuturor activelor sau al unei parti a acestora, efectuat cu ocazia transferului de active sau, dupa caz, si de pasive, indiferent daca este realizat ca urmare a vanzarii sau ca urmare a unor operatiuni precum divizarea, fuziunea ori ca aport in natura la capitalul unei societati, nu constituie livrare de bunuri daca primitorul activelor este o persoana impozabila. Primitorul activelor este considerat a fi succesorul cedentului in ceea ce priveste ajustarea dreptului de deducere prevazuta de lege.
Transferul de active prevazut la art. 128 alin. (7) din Codul fiscal este un transfer universal de bunuri si/sau servicii, acestea nemaifiind tratate individual, ci ca un tot unitar la persoana impozabila cedenta, indiferent daca este un transfer total sau partial de active. Se considera transfer partial de active, in sensul art. 128 alin. (7) din Codul fiscal , transferul tuturor activelor sau al unei parti din activele investite intr-o anumita ramura a activitatii economice, daca acestea constituie din punct de vedere tehnic o structura independenta, capabila sa efectueze activitati economice separate, indiferent daca este realizat ca urmare a vanzarii sau ca urmare a unor operatiuni precum divizarea, fuziunea ori ca aport in natura la capitalul unei societati.
De asemenea, se considera ca transferul partial are loc si in cazul in care bunurile imobile in care sunt situate activele transferate de cedent nu sunt instrainate, ci realocate altor ramuri ale activitatii aflate in uzul cedentului.
SAF-T Ghid de raportare corecta
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Simplul transfer al unor active nu garanteaza posibilitatea continuarii unei activitati economice in orice situatie. Pentru ca o operatiune sa poata fi considerata transfer de active, in sensul art. 128 alin.(7) din Codul fiscal , primitorul activelor trebuie sa intentioneze sa desfasoare activitatea economica sau partea din activitatea economica care i-a fost transferata, si nu sa lichideze imediat activitatea respectiva si, dupa caz, sa vanda eventualele stocuri. Primitorul activelor are obligatia sa transmita cedentului o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte indeplinirea acestei conditii.
Pentru calificarea unei activitati ca transfer de active nu este relevant daca primitorul activelor este autorizat pentru desfasurarea activitatii care i-a fost transferata sau daca are in obiectul de activitate respectiva activitate.
Persoana impozabila care este beneficiarul transferului de active este considerata ca fiind succesorul cedentului, indiferent daca este inregistrata in scopuri de taxa sau nu. Beneficiarul va prelua toate drepturile si obligatiile cedentului, inclusiv cele privind livrarile catre sine prevazute la art. 128 alin. (4) din Codul fiscal , ajustarile deducerii prevazute la art. 148 si 149 din Codul fiscal .
Daca beneficiarul transferului este o persoana impozabila care nu este inregistrata in scopuri de TVA conform art. 153 din Codul fiscal si nu se va inregistra in scopuri de TVA ca urmare a transferului, va trebui sa plateasca la bugetul de stat suma rezultata ca urmare a ajustarilor conform art. 128 alin. (4), art. 148, 149 sau 161 din Codul fiscal , dupa caz, si sa depuna in acest sens declaratia prevazuta la art. 156^3 alin. (8) din Codul fiscal.
Momentul de referinta pentru determinarea datei de la care incepe ajustarea taxei, in cazul bunurilor de capital, nu este data transferului, ci data obtinerii bunului de catre cedent, conform art. 148 sau 161 din Codul fiscal , dupa caz. Cedentul va trebui sa transmita cesionarului o copie de pe registrul bunurilor de capital, daca acestea sunt obtinute dupa data aderarii.
Aplicarea regimului de taxare pentru transferul de active de catre persoanele impozabile nu va fi sanctionata de organele de inspectie fiscala, in sensul anularii dreptului de deducere a taxei la beneficiar, daca operatiunile in cauza sunt taxabile prin efectul legii sau prin optiune, cu exceptia situatiei in care se constata ca tranzactia a fost taxata in scopuri fiscale.
In concluzie, societatea beneficiara (cea care cumpara) nu ar trebui sa plateasca TVA daca este inregistrata in scopuri de TVA. Daca nu este inregistrata in scopuri de TVA atunci are obligatia de a plati TVA ca urmare a ajustarilor efectuate.
Situatia dvs. este una extrem de complexa si din acest motiv va recomandam sa apelati la un avocat/consultant caruia sa-i detaliati toate particularitatile cazului pentru a avea o intelegere corecta a tratamentului fiscal aplicabil.
Totodata, conform prevederilor art. 155^1 din Codul fiscal , transferul partial sau integral de active, prevazut la art. 128 alin. (7) si la art. 129 alin. (7), se va evidentia intr-un document intocmit de partile implicate in operatiune, fiecare parte primind un exemplar al acestuia. Acest document trebuie sa contina urmatoarele informatii:
a) un numar de ordine secvential si data emiterii documentului;
b) data transferului;
c) denumirea/numele, adresa si codul de inregistrare in scopuri de TVA, prevazut la art. 153, al ambelor parti, dupa caz;
d) o descriere exacta a operatiunii;
e) valoarea transferului.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Vanzare FOND DE COMERT. Regim TVAStudiu de caz: Plata TVA in cazul fondului de comert si calculul impozitului pe profitArticole similare
Justificare cheltuieli si TVA cu combustibilul in baza unui contract de comodat. Documente justificative necesareInchirierea mai multor spatii comerciale. Se depune o singura notificare de taxare?Comisia modifica legislatia privind brevetele. Vor fi evitate litigiile multipleInregistrarea TVA a unei firme dintr-un stat membru prin reprezentantul fiscalOficial! Noul model al Declaratiei 112 a fost publicat in Monitorul OficialUltimele articole
Redobandirea codului de TVA dupa anulare. Ce trebuie sa stiiVineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESDe la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciControale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVANoutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAArticole similare
Raportarile contabile la 30 iunie 2022 urmeaza a fi depuse pana cel mai tarziu la data de 16 august 2022Monografie contabila concediile medicale 2024ANAF: Proceduri de stabilire a contributiilor sociale obligatorii pentru persoane fiziceAplicarea prevederilor Legii 296/2023 in domeniul ITFacturarea serviciilor fara TVA necesita justificarea persoanei impozabileUltimele articole
Distrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESRepartizare dividende catre persoane fizice. Poate fi depasit, pe o luna, plafonul de 10.000 lei?Noutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAE-Factura: Cum trebuie sa procedati daca ati incarcat o factura de doua ori in SPVAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"