Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Intreprinderi legate. In ce conditii se incadreaza la regimul micro din 1 ianuarie 2024

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 20 Feb. 2024
Intreprinderi legate. In ce conditii se incadreaza la regimul micro din 1 ianuarie 2024
Tags: conditii microintreprinderi 2024, intreprinderi legate, impozit micro

Doua companii persoane juridice romane la 31.12.2023 prezinta urmatoarele date:

1. Societatea A: Capital social: 400 lei, CA estimata 7,6 milioane euro, platitor impozit pe profit, CAEN principal 4690 comert cu ridicata nespecializat. Veniturile obtinute de societate nu fac obiectul codului CAEN 6820 (inchirieri). Societatea este detinuta in proportie de 100% de catre societatea C (Elvetia).

 

2. Societatea B: capital social 200 lei, CA estimata 30.000 euro, platitor de impozit pe venitul micointreprinderilor, CAEN principal la constituire 4618 intermedieri in comertul specializat in vanzarea produselor cu caracter specific. Insa, societatea obtine venituri doar din inchierea bunurilor imobiliare proprii (cod CAEN 6820). Societatea este detinuta in proportie de 90% de catre societatea C (Elvetia).

 

Avand in vedere prevederile OUG 115/2023 si luand in considerare faptul ca normele metodologice de aplicare nu au fost inca publicate, va rugam sa ne prezentati opinia dvs. cu privire la incadrarea societatii B din perspectiva regimului de impozitare, incepand cu 01.01.2024.
 

 

Conditii microintreprinderi 2024 - raspunsul specialistului:

 

Avand in vedere informatiile furnizate si prevederile codului fiscal, raspunsul cu privire la statutul fiscal al Societatii B incepand cu 01.01.2024, este:

Pentru a determina daca Societatea A si Societatea B sunt intreprinderi legate, conform art. 4 4 din Legea nr. 346/2004, trebuie sa analizam relatia dintre ele, pe baza criteriilor specificate in lege:


- Detinerea majoritatii drepturilor de vot (Art. 4 4, alin. (1) lit. a): Societatea C (Elvetia) detine 100% din Societatea A si 90% din Societatea B. Acest fapt indica o detinere majoritara a drepturilor de vot in ambele societati de catre Societatea C, satisfacand astfel criteriul pentru a le considera intreprinderi legate.

- Dreptul de a exercita o influenta dominanta (Art. 4 4, alin. (1) lit. c): Detinerea majoritara a drepturilor de vot de catre Societatea C sugereaza, de asemenea, ca aceasta are capacitatea de a exercita o influenta dominanta asupra ambelor societati, fie direct, fie prin clauze contractuale sau statutare.

- Actionari sau asociati comuni (Art. 4 4, alin. (1) lit. d): Societatea C, in calitate de actionar majoritar comun al ambelor societati, indeplineste conditia de legatura prin intermediul unui actionar comun.

- Intermediul uneia sau mai multor intreprinderi sau investitori (Art. 4 4, alin. (3)): Legatura dintre Societatea A si Societatea B este stabilita prin intermediul Societatii C, care este un investitor comun.

Aceste elemente indeplinesc criteriile stabilite in Legea nr. 346/2004 pentru a considera Societatea A si Societatea B ca fiind intreprinderi legate. Astfel, din punct de vedere legal, se poate concluziona ca aceste doua societati sunt legate prin intermediul Societatii C, datorita detinerii majoritare a drepturilor de vot si a influentei dominante pe care Societatea C o poate exercita asupra ambelor. Aceasta legatura are implicatii semnificative pentru modul in care veniturile si regimul de impozitare al acestor societati sunt evaluate si gestionate conform art. 47 din Codul fiscal.

In concluzie, conform art. 4 4 din Legea nr. 346/2004, Societatea A si Societatea B sunt intreprinderi legate, deoarece ambele sunt controlate majoritar de Societatea C din Elvetia. Aceasta legatura este definita prin detinerea majoritatii drepturilor de vot si posibilitatea de a exercita o influenta dominanta.

In baza prevederilor articolului 47 din Codul Fiscal si a faptului ca Societatea A si Societatea B sunt intreprinderi legate, conform Legii nr. 346/2004, Societatea B nu se poate califica microintreprindere platitoare de impozit pe veniturile micrentreprinderilor pentru anul fiscal 2024.

Iata de ce:

- Venituri cumulate: Conform alineatului (1 1) din Art. 47, pentru a determina eligibilitatea ca microintreprindere (platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor) veniturile Societatii B trebuie cumulate cu veniturile Societatii A, deoarece sunt intreprinderi legate. Societatea A are o cifra de afaceri de 7,6 milioane euro, iar Societatea B are o cifra de afaceri de 30.000 euro. Veniturile cumulate ale acestor doua societati depasesc limita de 500.000 euro stabilita pentru calificarea ca microintreprindere, conform Art. 47 din Codul Fiscal.

- Alegerea regimului fiscal: In conformitate cu art. 47 alineatul (4), in cazul in care mai multe persoane juridice romane sunt eligibile pentru sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor si sunt controlate de acelasi asociati sau actionari, acestia trebuie sa aleaga o singura persoana juridica pentru a aplica acest sistem. In cazul nostru, avand in vedere ca veniturile cumulate depasesc limita de 500.000 euro, niciuna dintre societati nu va mai putea aplica sistemul de impunere pentru microintreprinderi.

Prin urmare, Societatea B va trebui sa treaca la regimul de impunere pe profit, conform prevederilor Titlului II din Codul Fiscal, incepand cu anul fiscal 2024.

Note suplimentare

Verificarea aplicarii prevederilor art. 47 din Codul fiscal, se va efectua pe baza unei proceduri aprobate prin ordin al presedintelui A.N.A.F. Asadar, in contextul stabilirii regimului de impozitare pentru Societatea B, este important sa luam in considerare nu doar prevederile art. 47 din Codul fiscal, ci si ordinul presedintelui ANAF dat in aplicarea acestora. In cazul de fata, este important sa asteptam publicarea acestui ordin, pentru a intelege pe deplin cerintele si detaliile specifice care se vor stabili. Procedurile de verificare asteptate, pot oferi clarificari suplimentare si detalii despre cum trebuie interpretate si aplicate prevederile legale. Ele pot include, de exemplu, orientari privind modul de calcul al veniturilor cumulate, specificatii despre cum sunt tratate diferite tipuri de venituri sau explicatii despre cum sunt gestionate situatiile in care exista mai multe societati legate sub controlul aceluiasi asociati sau actionari, etc.

Pana la publicarea procedurilor de verificare, societatea B ar trebui sa se pregateasca pentru posibilele schimbari ale regimului fiscal. Acest lucru implica consultari si revizuirea procedurilor interne de contabilitate si raportare fiscala. In lipsa procedurilor, planificarea fiscala si deciziile ar trebui facute cu prudenta si cu o intelegere temeinica a posibilelor riscuri si implicatii. Aceasta abordare precauta este esentiala pentru a asigura conformitatea fiscala si pentru a evita potentialele probleme, care ar putea aparea din interpretari gresite sau incomplete ale legislatiei, fara a avea la dispozitie procedura verificarii aplicarii prevederilor art. 47 din Codul fiscal.

Temei legal: Codul fiscal

Art. 47. - Definitia microintreprinderii In sensul prezentului titlu, o microintreprindere este o persoana juridica romana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:
c) a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 500.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile;
h) are asociati/actionari care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si este singura persoana juridica stabilita de catre asociati/actionari sa aplice prevederile prezentului titlu;
(1 1) In aplicarea prevederilor alin. (1) lit. c) limita privind veniturile realizate se verifica luand in calcul veniturile realizate de persoana juridica romana, cumulate cu veniturile intreprinderilor legate cu aceasta, astfel cum sunt definite potrivit prevederilor Legii nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) In aplicarea prevederilor alin. (1) lit. h), asociatii/actionarii persoanei juridice romane care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot, atat la persoana juridica romana analizata, cat si la alte persoane juridice romane care indeplinesc conditiile pentru sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, trebuie sa stabileasca, pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator, o singura persoana juridica romana care aplica prevederile prezentului titlu. Persoanele juridice romane care nu au fost stabilite de catre asociati/actionari, pana la termenul de 31 martie, intra sub incidenta prevederilor titlului II.

Art. 54. - Reguli de determinare a conditiilor de aplicare a sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor
(2) Verificarea aplicarii prevederilor art. 47 alin. (1) lit. h) si i), alin. (4) si art. 52 alin. (7) se efectueaza pe baza unei proceduri aprobate prin ordin al presedintelui A.N.A.F.

La art. LIV din OUG 115/2023 se mentioneaza ca Ordinul ANAF se va emite in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta (In vigoare de la 15 decembrie 2023)

Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii

Art. 4 1. In functie de relatia lor cu alte intreprinderi, raportata la capitalul sau la drepturile de vot detinute ori la dreptul de a exercita o influenta dominanta, pot exista 3 tipuri de intreprinderi:

a) intreprinderi autonome;
b) intreprinderi partenere;
c) intreprinderi legate.

Art. 4 2. (1) O intreprindere autonoma este orice intreprindere care nu este clasificata ca intreprindere legata sau ca intreprindere partenera, in sensul acestei legi.

(2) O intreprindere este autonoma daca detine mai putin de 25% din capitalul social sau din drepturile de vot (oricare dintre acestea este mai mare) in una ori in mai multe intreprinderi sau daca una ori mai multe intreprinderi nu detin mai mult de 25% din capitalul social sau din drepturile de vot ale intreprinderii in cauza.

(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), o intreprindere este considerata autonoma, neavand, prin urmare, nici o intreprindere partenera, chiar daca acest prag de 25% este atins sau depasit de catre urmatoarele categorii de investitori, cu conditia ca acesti investitori sa nu fie legati, in sensul art. 4 4 , individual sau in comun, de intreprinderea in cauza:
a) societati publice de investitii, societati de capital de risc, persoane fizice sau grupuri de persoane fizice care realizeaza, conform declaratiei anuale de venit, venituri majoritare din activitatea de investitii in capital de risc (business angels) si care investesc fonduri proprii in societati necotate la bursa, cu conditia ca investitia totala a acestor investitori in aceeasi intreprindere sa nu depaseasca echivalentul in lei a 1.250.000 euro;
b) universitati sau centre de cercetare fara scop lucrativ;
c) investitori institutionali, inclusiv fonduri de dezvoltare regionala;
d) autoritati ale administratiei publice locale, respectiv consilii locale ale unitatilor administrativ-teritoriale cu un buget anual mai mic de echivalentul in lei a 10 milioane euro si cu o populatie mai mica de 5.000 de locuitori. 

Art. 4 3. Intreprinderile partenere sunt toate intreprinderile care nu sunt clasificate ca intreprinderi legate si intre care exista urmatoarea relatie: intreprinderea (din amonte) detine, individual sau in comun cu una ori mai multe intreprinderi legate, 25% sau mai mult din capitalul social ori din drepturile de vot ale unei alte intreprinderi (din aval).

Art. 4 4. (1) Intreprinderile legate sunt intreprinderile intre care exista oricare dintre urmatoarele raporturi:

a) o intreprindere detine majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau ale asociatilor celeilalte intreprinderi;
b) o intreprindere are dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor consiliului de administratie, de conducere ori de supraveghere a celeilalte intreprinderi;
c) o intreprindere are dreptul de a exercita o influenta dominanta asupra celeilalte intreprinderi, in temeiul unui contract incheiat cu aceasta intreprindere sau al unei clauze din statutul acesteia;
d) o intreprindere este actionara sau asociata a celeilalte intreprinderi si detine singura, in baza unui acord cu alti actionari ori asociati ai acelei intreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau asociatilor intreprinderii respective.

(2) Se prezuma ca nu exista o influenta dominanta daca investitorii prevazuti la alin. (3) al art. 4 2 nu sunt implicati direct sau indirect in conducerea intreprinderii respective, fara ca drepturile pe care le detin in calitatea lor de actionar sau asociat sa fie prejudiciate.

(3) Sunt considerate intreprinderi legate si intreprinderile intre care exista oricare dintre raporturile descrise la alin. (1), prin intermediul uneia ori mai multor intreprinderi sau prin oricare dintre investitorii prevazuti la alin. (3) al art. 4 indice 2.

(4) Intreprinderile intre care exista oricare dintre raporturile descrise mai sus, prin intermediul unei persoane fizice sau al unui grup de persoane fizice care actioneaza de comun acord, sunt, de asemenea, considerate intreprinderi legate, daca isi desfasoara activitatea sau o parte din activitate pe aceeasi piata relevanta ori pe piete adiacente.

(5) O piata adiacenta, in sensul prezentei legi, este acea piata a unui produs sau a unui serviciu situata direct in amonte ori in aval pe piata in cauza.



Raspuns oferit in luna ianuarie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Intreprinderi legate. In ce conditii se incadreaza la regimul micro din 1 ianuarie 2024":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016