Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Avand date niste sume concrete, in randurile urmatoare redam etapele pentru dizolvarea si lichidarea voluntara a unei microintreprinderi. De asemenea, prezentam mai jos si monografia contabila aferenta.
Mentionam, mai intai, ca pentru microintreprinderea data ca exemplu, in balanta de verificare avem:
cont Debitor 1171 = 96.753 lei
cont Debitor 1174 = 25.90 lei
cont Debitor 121 = 8.305 lei
cont Creditor 1012 = 200 lei
cont Creditor 1061 = 40 lei
cont Creditor 1068 = 31 lei
cont Creditor 455 = 104.812,90 lei

Cartea verde a Contabilitatii varianta online

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Dizolvarea si lichidare voluntara a societatii se realizeaza in doua etape:
Prima etapa consta in depunrea le Registrul Comertului a urmatoarelor documente:
- cererea de inregistrare a mentiunii
- decizia asociatului unic
- dovada achitarii taxelor la Registrul Comertului
Aceasta etapa poate fi definita ca etapa de dizolvare voluntara a firmei, conform art. 227 din Legea 31/1990 privind societatile comerciale, fiind etapa in care se declara ca firma nu va mai desfasura activitate, premergatoare lichidarii voluntare a patrimoniului firmei. Prin dizolvare firma nu se desfiinteaza, ea existand juridic in continuare, dar nu mai are dreptul sa-si desfasoare activitatile pentru care a fost autorizata.
A doua etapa este cea de radiere voluntara ( lichidare voluntara ) la care se depun urmatoarele acte:
- cererea de radirere
- certificatul de inregistrare
- situatia financiara de lichidare
- hotararea de repartizare a activelor
- certficat de la Administratia financiara din care sa reiasa ca firma nu are datorii la bugetul de stat si bugetul de asigurari sociale
- dovada achitarii taxelor la Registrul Comertului
Lichidarea firmei se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 237 alin (6)- (10) din Legea 31/1990 privind societatile comerciale.
Normele metodologice date in aplicarea art. 112^4 din Codul fiscal stabilesc ca, perioada impozabila a unei microintreprinderi se incheie, in cazul divizarilor sau al fuziunilor care au ca efect juridic incetarea existentei persoanei juridice prin dizolvare fara lichidare, la una dintre urmatoarele date:
a) la data inregistrarii in registrul comertului/registrul tinut de instantele judecatoresti competente a noii societati sau a ultimei dintre ele, in cazul constituirii uneia sau a mai multor societati noi;
b) la data inregistrarii hotararii ultimei adunari generale care a aprobat operatiunea sau de la alta data stabilita prin acordul partilor, in cazul in care se stipuleaza ca operatiunea va avea efect la o alta data, potrivit legii;
c) la data stabilita potrivit legii, in alte cazuri decat cele mentionate la lit. a) si b).
Perioada impozabila a microintreprinderii se incheie, in cazul dizolvarii urmate de lichidare, la data depunerii situatiilor financiare la registrul unde a fost inregistrata, potrivit legii, infiintarea persoanei juridice respective.
In cazul microintreprinderilor care isi inceteaza existenta in cursul anului, data pana la care se depune declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor este una dintre datele mentionate la pct. 10, la care se incheie perioada impozabila.
Astfel, in cazul dizolvarii urmata de lichidare societatea va depune declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor pana la data depunerii situatiilor financiare la registrul comertului.
In ceea ce priveste operatiunea de lichidare a societatilor comerciale, aceasta este reglementata, din punct de vedere contabil de Omfp nr. 1376/2004 privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale si din punct de vedere fiscal de Codul fiscal, cu modificarile ulterioare.
Indiferent ca este vorba de o societate platitoare de impozit pe profit sau una platitoare de impozit pe venit, din punct de vedere juridic trebuie parcurse o serie de etape privind:
1. Inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv,
2. Intocmirea situatiilor financiare,
3. Valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.),
4. Achitarea datoriilor societatii catre bugetul de stat, catre salariati si alti terti,
5. Stabilirea rezultatului lichidarii,
6. Calcularea, retinerea si virarea impozitului pe venitul rezultat din lichidare etc.,
Monografie contabila:
455 = 7588 104812.90 lei
698 = 448 3144 lei (impozit micro 3%)
121 = 698 3144 lei
7588 = 121 104812.90 lei
121 = 117 101668,9 lei
1012= 117 200 lei
117=121 8305 lei
1061=456 40 lei
1068=456 31 lei
456=117 96753 lei
456=117 25.9 lei
117=456 101668,9 lei
117=456 200 lei
456=117 8305 lei
Se depune formularul 100 pentru impozitul pe veniturile microintreprinderilor la ANAF. Se intocmeste Bilantul de lichidare (formular pdf S1039) si se depune la ANAF, de unde se va obtine Certificatul fiscal prin care ANAF atesta ca nu aveti niciun fel de datorii.
Se depun toate acestea la ONRC si se solicita radierea. Pana la radierea firmei se vor depune toate declaratiile din vectorul fiscal (chiar daca pe 0).
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal, expert contabil si auditor financiar
lichidare voluntara, microintreprindere, inregistrari contabile, formular 100, dizolvare

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
ASF vrea sa modifice Legea 260/2008 privind asigurarea locuinteiCum se scad din evidenta creantele neincasateRegimul fiscal-contabil al microintreprinderilor in 2021- explicat prin exemple practice. Ce noutati au aparut?Regimul de declarare derogatoriu. Cum procedam in cazul unei firme fara activitate?Cum aplicam impozitul pe veniturile microintreprinderilor in anul 2016?Ultimele articole
Radiere SRL, PFA, II, IF. Procedura complexa, explicata pas cu pasMicrointreprindere in lichidare voluntara. Termenul de la care devine platitoare de impozit pe profitMinisterul Economiei propune 27 de masuri noi pentru debirocratizarea firmelor. Vor fi eliminate mai multe obligatiiDistribuire bunuri la LICHIDAREA VOLUNTARA. Regim fiscal TVAInregistrarea in scopuri de TVA si Declaratia 088. Ce monografii intocmim in diferite situatii privind D088 si trecerea la platitor de TVA?Articole similare
Pragul de 100.000 de euro pentru microintreprinderi se confunda cu...?Venituri din penalitati si cheltuieli de judecata. Obligatii fiscale TVA si impozit pe venitImpozitul pe veniturile microintreprinderilor de la 1 ianuarie 2016Deducere TVA. 3 studii de caz de care au nevoie contribuabiliiFirmele incadrate la plata impozitului micro in 2024 pot depune D177 pentru a face sponsorizari?Ultimele articole
Impozit MICROINTREPRINDERE 2025: Conditii, Cote si DeclaratiiFirme neplatitoare de TVA cu activitate suspendata. Autovehiculele pe firma mai pot fi utilizate?MICROINTREPRINDERE. Situatii in care firmele NU mai pot opta pentru impozitul micro in 2025MICROINTREPRINDERE in 2025. La ce curs valutar se calculeaza plafonul pentru impozit 1% sau 3%Trecere la impozit pe profit in 2025. Pana cand se depune D700 si cum se completeaza formularulArticole similare
Rambursare TVA din UE. Cum intocmim MONOGRAFIA CONTABILA?O societate doreste sa acorde avantaje in natura salariatilor. Sunt cheltuieli deductibile? Se deduce TVA?Transformarea unei creante in imprumut. Cum procedam?Factura primita din UE pentru recuperare combustibil si taxa card. Ce aspecte sunt obligatorii privind raportarea in 390 si 300?Mostre realizate de societate si neacordate beneficiarilor. Ce tratament fiscal si contabil se aplica?Ultimele articole
Vanzare teren. Cum se calculeaza plafonul TVA in cazul unei vanzari de terenSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAMonografie contabila concediile medicale 2024TVA Intracomunitar: ghidul completArticole similare
Schimbari pentru IMM-uri din 2015. Clarificari privind sistemul simplificatCare sunt obligatiile fiscale ale sucursalei din Romania a unei persoane juridice nerezidente?Noutati legislatie Fiscala 01-05 decembrie 2008 - Monitorul OficialNu uitati sa depuneti la timp Formularul 204Firme care NU mai sunt MICROINTREPRINDERI din ianuarie 2023. Pot reveni la impozit micro din 2025?Ultimele articole
Piata muncii si impactul TVA asupra salariilor si beneficiilorImpozit pe profit. 4 exemple utile pentru calcularea impozitului si recuperarea pierderilor fiscaleTrecere la impozit pe profit in 2025. Pana cand se depune D700 si cum se completeaza formularulPlatitor de impozit pe profit cu 1 ianuarie 2023. Poate trece la impozitarea micro din 2025?Microintreprindere in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele la 31 decembrie 2024
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"