Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA-ul se modifica de la 1 ianuarie!
Nu uitati de noile reguli OBLIGATORII!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Lichidarea voluntara a unei microintreprinderi. Care sunt etapele?

de Redactia Infotva.ro la 24 Dec. 2015 Exclusiv
Tags: lichidarea voluntara, microintreprindere, monografia contabila, microintreprinderi

Avand date niste sume concrete, in randurile urmatoare redam etapele pentru dizolvarea si lichidarea voluntara a unei microintreprinderi. De asemenea, prezentam mai jos si monografia contabila aferenta.


Mentionam, mai intai, ca pentru microintreprinderea data ca exemplu, in balanta de verificare avem:
cont Debitor 1171 = 96.753 lei
cont Debitor 1174 = 25.90 lei
cont Debitor 121 = 8.305 lei

cont Creditor 1012 = 200 lei
cont Creditor 1061 = 40 lei
cont Creditor 1068 = 31 lei
cont Creditor 455 = 104.812,90 lei
Manual de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.
Manual de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

Vezi detalii

Planul de Conturi General. Functiunea si corespondenta conturilor 2019
Planul de Conturi General. Functiunea si corespondenta conturilor 2019

Vezi detalii

Ghid GDPR pentru asociatiile de proprietari
Ghid GDPR pentru asociatiile de proprietari

Vezi detalii




Dizolvarea si lichidare voluntara a societatii se  realizeaza in doua  etape:

Prima etapa consta in depunrea le Registrul Comertului a urmatoarelor documente:
 - cererea de inregistrare a mentiunii
- decizia asociatului unic
- dovada achitarii taxelor la Registrul Comertului
 
Aceasta etapa poate fi definita ca etapa de dizolvare voluntara a firmei,  conform art. 227 din Legea 31/1990 privind societatile comerciale, fiind etapa in care se declara ca firma nu va mai desfasura activitate, premergatoare lichidarii voluntare a patrimoniului firmei. Prin dizolvare firma nu se desfiinteaza, ea existand juridic in continuare, dar nu mai are dreptul sa-si desfasoare activitatile pentru care a fost autorizata.      
           
A doua etapa este cea de radiere voluntara ( lichidare voluntara ) la care se depun urmatoarele acte:

-    cererea de radirere
-    certificatul de inregistrare
-    situatia financiara de lichidare
-    hotararea de repartizare a activelor
-    certficat de la Administratia financiara din care sa reiasa ca firma nu are datorii la bugetul de stat si bugetul de asigurari sociale
-    dovada achitarii taxelor la Registrul Comertului  

Lichidarea firmei se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 237 alin (6)- (10) din Legea 31/1990 privind societatile comerciale.
 
Normele metodologice date in aplicarea art. 112^4 din Codul fiscal stabilesc ca, perioada impozabila a unei microintreprinderi se incheie, in cazul divizarilor sau al fuziunilor care au ca efect juridic incetarea existentei persoanei juridice prin dizolvare fara lichidare, la una dintre urmatoarele date:
a) la data inregistrarii in registrul comertului/registrul tinut de instantele judecatoresti competente a noii societati sau a ultimei dintre ele, in cazul constituirii uneia sau a mai multor societati noi;
b) la data inregistrarii hotararii ultimei adunari generale care a aprobat operatiunea sau de la alta data stabilita prin acordul partilor, in cazul in care se stipuleaza ca operatiunea va avea efect la o alta data, potrivit legii;
c) la data stabilita potrivit legii, in alte cazuri decat cele mentionate la lit. a) si b).

Perioada impozabila a microintreprinderii se incheie, in cazul dizolvarii urmate de lichidare, la data depunerii situatiilor financiare la registrul unde a fost inregistrata, potrivit legii, infiintarea persoanei juridice respective.

In cazul microintreprinderilor care isi inceteaza existenta in cursul anului, data pana la care se depune declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor este una dintre datele mentionate la pct. 10, la care se incheie perioada impozabila.
 
Astfel, in cazul dizolvarii urmata de lichidare societatea va depune declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor pana la data depunerii situatiilor financiare la registrul comertului.
 
In ceea ce priveste operatiunea de lichidare a societatilor comerciale, aceasta este reglementata, din punct de vedere contabil de Omfp nr. 1376/2004 privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale si din punct de vedere fiscal de Codul fiscal, cu modificarile ulterioare.

Indiferent ca este vorba de o societate platitoare de impozit pe profit sau una platitoare de impozit pe venit, din punct de vedere juridic  trebuie parcurse o serie de etape privind:
1. Inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv,
2. Intocmirea situatiilor financiare,
3. Valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.),
4. Achitarea datoriilor societatii catre bugetul de stat, catre salariati si alti terti,
5. Stabilirea rezultatului lichidarii,
6.  Calcularea, retinerea si virarea impozitului pe venitul rezultat din lichidare etc.,

 Monografie contabila:
 455 = 7588         104812.90 lei       
 
698 = 448              3144 lei  (impozit micro 3%)

121 = 698             3144 lei
 
7588 = 121            104812.90 lei       
 
121 = 117    101668,9 lei
 
1012= 117 200 lei

117=121      8305 lei

1061=456    40 lei

1068=456    31 lei

456=117             96753 lei

456=117             25.9 lei
 
117=456            101668,9 lei

117=456      200 lei

456=117               8305 lei
 
Se depune formularul 100 pentru impozitul pe veniturile microintreprinderilor la ANAF. Se intocmeste Bilantul de lichidare (formular pdf S1039) si se depune la ANAF, de unde se va obtine Certificatul fiscal prin care ANAF atesta ca nu aveti niciun fel de datorii.

Se depun toate acestea la ONRC si se solicita radierea. Pana la radierea firmei se vor depune toate declaratiile din vectorul fiscal (chiar daca pe 0).
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal, expert contabil si auditor financiar

lichidare voluntara, microintreprindere, inregistrari contabile, formular 100, dizolvare    

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Lichidarea voluntara a unei microintreprinderi. Care sunt etapele?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
TVA-ul se modifica de la 1 ianuarie!
Nu uitati de noile reguli OBLIGATORII!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special
"Modificarile TVA de la 1 ianuarie 2020"
Club Contabilitate

VIDEO

[x]
Atentie contabili!
TVA-ul se modifica de la 1 ianuarie!
Nu uitati de noile reguli OBLIGATORII!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!

"Modificarile TVA de la 1 ianuarie 2020"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016