Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Avand date niste sume concrete, in randurile urmatoare redam etapele pentru dizolvarea si lichidarea voluntara a unei microintreprinderi. De asemenea, prezentam mai jos si monografia contabila aferenta.
Mentionam, mai intai, ca pentru microintreprinderea data ca exemplu, in balanta de verificare avem:
cont Debitor 1171 = 96.753 lei
cont Debitor 1174 = 25.90 lei
cont Debitor 121 = 8.305 lei
cont Creditor 1012 = 200 lei
cont Creditor 1061 = 40 lei
cont Creditor 1068 = 31 lei
cont Creditor 455 = 104.812,90 lei
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Proceduri obligatorii pentru implementarea Standardelor de Control Intern Managerial
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Cartea verde a contabilitatii
Dizolvarea si lichidare voluntara a societatii se realizeaza in doua etape:
Prima etapa consta in depunrea le Registrul Comertului a urmatoarelor documente:
- cererea de inregistrare a mentiunii
- decizia asociatului unic
- dovada achitarii taxelor la Registrul Comertului
Aceasta etapa poate fi definita ca etapa de dizolvare voluntara a firmei, conform art. 227 din Legea 31/1990 privind societatile comerciale, fiind etapa in care se declara ca firma nu va mai desfasura activitate, premergatoare lichidarii voluntare a patrimoniului firmei. Prin dizolvare firma nu se desfiinteaza, ea existand juridic in continuare, dar nu mai are dreptul sa-si desfasoare activitatile pentru care a fost autorizata.
A doua etapa este cea de radiere voluntara ( lichidare voluntara ) la care se depun urmatoarele acte:
- cererea de radirere
- certificatul de inregistrare
- situatia financiara de lichidare
- hotararea de repartizare a activelor
- certficat de la Administratia financiara din care sa reiasa ca firma nu are datorii la bugetul de stat si bugetul de asigurari sociale
- dovada achitarii taxelor la Registrul Comertului
Lichidarea firmei se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 237 alin (6)- (10) din Legea 31/1990 privind societatile comerciale.
Normele metodologice date in aplicarea art. 112^4 din Codul fiscal stabilesc ca, perioada impozabila a unei microintreprinderi se incheie, in cazul divizarilor sau al fuziunilor care au ca efect juridic incetarea existentei persoanei juridice prin dizolvare fara lichidare, la una dintre urmatoarele date:
a) la data inregistrarii in registrul comertului/registrul tinut de instantele judecatoresti competente a noii societati sau a ultimei dintre ele, in cazul constituirii uneia sau a mai multor societati noi;
b) la data inregistrarii hotararii ultimei adunari generale care a aprobat operatiunea sau de la alta data stabilita prin acordul partilor, in cazul in care se stipuleaza ca operatiunea va avea efect la o alta data, potrivit legii;
c) la data stabilita potrivit legii, in alte cazuri decat cele mentionate la lit. a) si b).
Perioada impozabila a microintreprinderii se incheie, in cazul dizolvarii urmate de lichidare, la data depunerii situatiilor financiare la registrul unde a fost inregistrata, potrivit legii, infiintarea persoanei juridice respective.
In cazul microintreprinderilor care isi inceteaza existenta in cursul anului, data pana la care se depune declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor este una dintre datele mentionate la pct. 10, la care se incheie perioada impozabila.
Astfel, in cazul dizolvarii urmata de lichidare societatea va depune declaratia de impozit pe veniturile microintreprinderilor pana la data depunerii situatiilor financiare la registrul comertului.
In ceea ce priveste operatiunea de lichidare a societatilor comerciale, aceasta este reglementata, din punct de vedere contabil de Omfp nr. 1376/2004 privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor comerciale, precum si retragerea sau excluderea unor asociati din cadrul societatilor comerciale si din punct de vedere fiscal de Codul fiscal, cu modificarile ulterioare.
Indiferent ca este vorba de o societate platitoare de impozit pe profit sau una platitoare de impozit pe venit, din punct de vedere juridic trebuie parcurse o serie de etape privind:
1. Inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv,
2. Intocmirea situatiilor financiare,
3. Valorificarea elementelor de activ (vanzarea imobilizarilor si a stocurilor, incasarea creantelor, a investitiilor financiare pe termen scurt etc.),
4. Achitarea datoriilor societatii catre bugetul de stat, catre salariati si alti terti,
5. Stabilirea rezultatului lichidarii,
6. Calcularea, retinerea si virarea impozitului pe venitul rezultat din lichidare etc.,
Monografie contabila:
455 = 7588 104812.90 lei
698 = 448 3144 lei (impozit micro 3%)
121 = 698 3144 lei
7588 = 121 104812.90 lei
121 = 117 101668,9 lei
1012= 117 200 lei
117=121 8305 lei
1061=456 40 lei
1068=456 31 lei
456=117 96753 lei
456=117 25.9 lei
117=456 101668,9 lei
117=456 200 lei
456=117 8305 lei
Se depune formularul 100 pentru impozitul pe veniturile microintreprinderilor la ANAF. Se intocmeste Bilantul de lichidare (formular pdf S1039) si se depune la ANAF, de unde se va obtine Certificatul fiscal prin care ANAF atesta ca nu aveti niciun fel de datorii.
Se depun toate acestea la ONRC si se solicita radierea. Pana la radierea firmei se vor depune toate declaratiile din vectorul fiscal (chiar daca pe 0).
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu - Consultant fiscal, expert contabil si auditor financiar
lichidare voluntara, microintreprindere, inregistrari contabile, formular 100, dizolvare
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
ASF vrea sa modifice Legea 260/2008 privind asigurarea locuinteiRadiere SRL, PFA, II, IF. Procedura complexa, explicata pas cu pasCum aplicam impozitul pe veniturile microintreprinderilor in anul 2016?Impozitul pe veniturile microintreprinderilor de la 1 ianuarie 2016Vanzare sau distribuire bunuri la LICHIDAREA VOLUNTARA. Cum procedam privind ajustarea TVA si inregistrarea TVA?Ultimele articole
Microintreprindere in lichidare voluntara. Termenul de la care devine platitoare de impozit pe profitCum se scad din evidenta creantele neincasateMinisterul Economiei propune 27 de masuri noi pentru debirocratizarea firmelor. Vor fi eliminate mai multe obligatiiRegimul fiscal-contabil al microintreprinderilor in 2021- explicat prin exemple practice. Ce noutati au aparut?Distribuire bunuri la LICHIDAREA VOLUNTARA. Regim fiscal TVAArticole similare
Conditii de incadrare in regimul micro conform noilor modificari aduse de OUG 31/2024Preturi de vanzare diferite la o MICROINTREPRINDERE. Se pot factura preturi distincte pentru acelasi produs?Nu uitati sa depuneti la timp Formularul 204Declaratia 204 a fost actualizata. Descarca ultima versiuneReducere impozit pe veniturile microintreprinderilor. Calcul bonificatie conform OUG 153/2020Ultimele articole
MICROINTREPRINDERE in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAMICROINTREPRINDERE 2024. Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala intra in plafonul de 500.000 euro?Pragul de impozitare micro ar putea scadea gradual la 88.500 mii euro pana in 2027Firme care NU mai sunt microintreprinderi in 2024. Cand pot reveni la acest regim fiscal?Cum se face trecerea de la impozit pe profit la impozit micro in cazul asocierii in participatiuneArticole similare
Monografie contabila pentru contract de credit IMM Invest RomaniaRefuz inregistrare in ROI. Cum facem MONOGRAFIA CONTABILA si ce declaratii fiscale se depun?Acordare abonamente sportive prin Legea 34/2023. Cum vor fi decontate de firme?MONOGRAFIE contabila pentru achizitiile auto cu prima de casareSolutii de criza pentru recuperarea creantelorUltimele articole
Leasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAMonografie contabila concediile medicale 2024TVA Intracomunitar: ghidul completPrevederi fiscale privind acordarea abonamentelor sportive in 2024, in contextul aparitiei OUG 115/2023Beneficii neimpozabile. Care este cota maxima pentru deducerea cadourilor din fondul de salarii al angajatilor?Articole similare
Modificarile aduse in normele Codului fiscal, pe titluri, de HG 159/2016Intre 2021 si 2025 se aplica reduceri ale impozitului pe profit, impozitului pe veniturile micro si impozitului specific, conform OUG 153/2020Microintreprindere. Constituire rezerva legala peste limita de 5% din profitZoom fiscal: Regimul MICROINTREPRINDERIlor 2016Trecerea de la impozitul pe veniturile MICROINTREPRINDERIlor la impozitul pe profit. Declaratii necesareUltimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024HG 1393/2024. 4 modificari importante aduse impozitului MICROBolos: Bonificatia de 3% acordata celor bun-platnici ar putea fi permanentaMicrointreprindere 2024. Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala intra in plafonul de 500.000 euro?Radiere SRL, PFA, II, IF. Procedura complexa, explicata pas cu pasAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"