Tags: decontari, amenzi anaf, explicatii legale
Stimate coleg contabil,
Decontarile sunt omniprezente in activitatea dvs. profesionala.
Va intalniti practic cu decontarile in fiecare zi, indiferent ca ele se refera la un simplu bon de benzina, la un avans catre un furnizor sau la operatiuni in participatie. Iar gestionarea lor corecta este vitala.
Orice greseli care apar aici duc automat la calculul eronat al impozitului pe profit si implicit la penalitati, majorari de intarziere si, desigur, amenzi. Va reamintim, conform art. 41 din Legea contabilitatii, nerespectarea reglementarilor cu privire la intocmirea si utilizarea documentelor justificative se sanctioneaza cu amenda de la 300 lei la 4.000 lei.
Dar, ca de obicei, avem solutia care va scapa de incertitudini, greseli si sanctiuni!
Lucrarea
Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari:
Decontari cu asociatii, privind capitalul, dividendele
Decontari cu societati afiliate
Decontari ale operatiunilor in curs de clarificare
Decontari cu tertii ... etc.
Lucrarea contine informatii 100% practice, insotite de explicatii amanuntite, temeiuri legale si studii de caz.
Aceasta lucrare va permite sa raspundeti la intrebari sensibile de genul:
1. Intrebare: “Un angajat al societatii se deplaseaza de la domiciliu la locul de munca cu masina personala. Pe ruta respectiva nu exista mijloace de transport in comun. Pot deduce 100% sau doar 50% combustibilul utilizat de salariat, fiind conditionat doar de un consum de 7,5 l carburant la 100 km parcursi pe ruta cea mai scurta?”
2. Intrebare: “Administratorul societatii achita unii furnizori on-line cu cardul personal. Care sunt inregistrarile contabile in acest caz? Care sunt obligatiile fiscale atat pentru firma, cat si pentru administrator ca persoana fizica?”
3. Intrebare: “Cum se compleaza Declaratia 394 in anul 2016 pentru bonurilor fiscale de cumparaturi care n-au trecut CUI-ul cumparatorului? Se trec in declaratia 394? Care este monografia contabila? TVA este deductibila?”
4. Intrebare: “Unul din angajatii societatii se deplaseaza in strainatate, dar nu se cazeaza in structurile de cazare turistice (sta la rude in Germania). Are dreptul sa primeasca indemnizatie de cazare? Daca da, cu ce justifica aceasta indemnizatie? Se poate stabili prin contractul sau de munca valoarea acestei indemnizatii, fara a mai fi necesare documente justificative?”
5. Intrebare: “Am trimis printr-o firma de curierat mai multe colete, dintre care doua au fost distruse din cauza transportului. Am solicitat firmei de curierarat sa ne plateasca produsele distruse. Am incasat prin banca suma solicitata. Care sunt inregistrarile contabile? Emitem
factura si se colecteaza TVA?”
Lucrarea contine informatii complete despre contabilitatea decontarilor:
Decontari cu asociatii (privind capitalul, dividendele)
Decontari cu salariatii (avansuri de trezorerie)
Decontari prin conturile la banci (incasari cu cardul, decontarea obligatiilor la stat)
Decontari cu societati afiliate (creditari, dividende, alte operatiuni)
Decontari cu tertii (sume achitate in contul altor persoane – facturi de decontare)
Decontari ale operatiunilor in curs de clarificare
Decontari din operatiuni in participatie
Sanctiuni (in cazul in care nu se fac corect inregistrarile)
5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
1 Decontarea prin compensare
Compensarea este o procedura de stingere a obligatiilor de plata reciproce intre doi participanti la tranzactie. In lucrare gasiti explicatii detaliate privind procedura corecta si documentele justificative care trebuie intocmite pentru ca acesta operatiune sa fie evidentiata corect in contabilitate, pentru diferite tipuri de compensari:
forwardcompensari cu persoane fizice
forwardcompensari cu parteneri nerezidenti
forwardcompensari cu o alta societate din Romania
Toate informatiile sunt argumentate cu temeiuri legale din principalele acte normative in domeniu: OUG 77/1999, OUG 22/2016, Legea 155/2017, HG 773/2019. Atentie, nu mai exista ordine de compensare cartonate si nici nu mai este prevazuta o valoare limita a facturilor ce pot fi compensate liber!
2 Darea in plata in contul dividendelor
Potrivit principiului necompensarii, prevazut la punctul 56 din OMFP 1802/2014, orice compensare intre elementele de active si datorii sau intre elementele de venituri si cheltuieli este interzisa. Toate creantele si datoriile trebuie inregistrate distinct in contabilitate, pe baza de documente justificative. Darea in plata nu reprezinta o simpla compensare, ci vor fi recunoscute veniturile din vanzarea bunului.
3 Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
La “alte cheltuieli cu caracter social efectuate in baza contractului colectiv de munca sau a unui regulament intern” ar trebui prevazute acele bunuri/servicii acordate salariatilor care sunt neimpozabile la nivelul salariatului. Acestea sunt prevazute la art. 76 alin. (4) din Codul fiscal.
Daca la cheltuieli sociale este mentionat, de exemplu, un abonament la sala de sport, el se va impozita oricum ca avantaj in natura, devine venit de natura salariala si, prin urmare, cheltuiala deductibila integral.
4 Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
Atat din punct de vedere contabil, cat si din punct de vedere fiscal, vanzarea cu plata in rate este tratata ca o vanzare normala, care are ca moment de recunoastere a veniturilor/cheltuielilor si al TVA-ului momentul predarii bunului catre cumparator.
Deci nu se pot emite facturi de rate, fiind necesar sa se colecteze TVA si sa se recunoasca intreg venitul inca de la inceput, chiar daca plata nu s-a efectuat integral si chiar daca vanzatorul pastreaza dreptul de proprietate din punct de vedere juridic.
5 Decontarile din operatiuni in participatie
Asocierile in participatie sunt frecvente si este imposibil ca in activitatea dvs. profesionala sa nu va intalniti cu ele. Ele au loc atunci cand o societate comerciala acorda altei societati o participatiune in beneficiile si pierderile uneia sau mai multor operatiuni, sau chiar asupra intregului comert.
Veniturile si cheltuielile determinate de operatiunile asocierilor in participatie se contabilizeaza distinct de catre unul din asociati, conform prevederilor contractului de asociere, la sfarsitul perioadei de raportare, cheltuielile si veniturile inregistrate pe naturi fiind transmise pe baza de decont fiecarui asociat, in vederea inregistrarii acestora in contabilitatea proprie.
Detalii complete in lucrarea Decontarile de la A la Z.
De ce trebuie sa acordati atentie maxima corectitudinii decontarilor?
Potrivit art. 41 din Legea contabilitatii, constituie contraventie urmatoarele fapte si se sanctioneaza cu amenda:
Efectuarea de operatiuni economico-financiare, fara sa fie inregistrate in contabilitate se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 10.000 lei;
Nerespectarea reglementarilor (…) cu privire la intocmirea si utilizarea documentelor justificative si contabile pentru toate operatiunile efectuate, inregistrarea in contabilitate a acestora in perioada la care se refera, pastrarea si arhivarea acestora, precum si reconstituirea documentelor pierdute, sustrase sau distruse se sanctioneaza cu amenda de la 300 lei la 4.000 lei;
Prezentarea de situatii financiare care contin date eronate sau necorelate se sanctioneaza cu amenda de la 200 lei la 1.000 lei.
de
Ion MihaiIon Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ajustare TVA leasing in situatia iesirii prin optiune de la TVA
Intrebare:
Revin la problema pe care am expus-o data trecuta, dar cu inca o intrebare:
CAND TREBUIE FACUTA AJUSTAREA DE TVA PENTRU AVANS LEASING PLATIT? LA IESIREA DE LA TVA PRIN OPTIUNE SAU LA DATA TRANSFERULUI DREPTULUI DE PROPRIETATE?
Care ar fi explicatia ca pentru suma facturata si platita avans catre soc de leasing, ajustarea de TVA sa se ceara la data iesirii de la TVA, iar pentru ratele de leasing, achitate in perioada de platitor TVA, ajustarea sa se faca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare ochelari
Intrebare:
Referitor la decontarea ochelarilor de vedere, conform recomandarii Directivei Europene.
Firma noastra deconteaza in limita a 400 lei/an, c/val ochelarilor de vedere pentru angajati.
In acest scop a fost intocmita o procedura in care sunt precizate categoriile de personal eligibile si documentele justificative necesare a fi prezentate, adica:
- recomandarea mediculul de medicina muncii privind necesitatea unui control/consult...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<