keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Cum se scad din evidenta creantele neincasate

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 14 Mar. 2022
Cum se scad din evidenta creantele neincasate
Tags: creante fiscale, creante fiscale neincasate, evidenta contabila

O societate comerciala platitoare de TVA nu incaseaza o factura de la un client si acesta intra in insolventa in iunie 2021. Societatea se inscrie pe masa credala, recupereaza TVA din factura respectiva prin decontul de tva in baza sentintei de insolventa si creeaza provizionul.

In martie 2022 asociatii hotarasc lichidarea voluntara. Intrebare: Cum se procedeaza corect in aceasta situatie cu creanta, provizionul si taxa pe valoare adaugata aferenta creantei (recuperata in anul 2021 in decontul de tva), din punct de vedere contabil si fiscal? Multumesc.
 
Raspunsul consultantului fiscal Elena Garofil: 

In privinta TVA, conform prevederilor de la art. 287 lit. d) din Codul fiscal, ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data sentintei sau, dupa caz, a incheierii, prin care s-a decis intrarea in faliment, conform legislatiei privind insolventa.

Ajustarea se efectueaza in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea judecatoreasca de confirmare a planului de reorganizare, respectiv a celui in care s-a decis, prin sentinta sau, dupa caz, prin incheiere, intrarea in faliment.

Prin urmare in situatia in care detineti una din hotararile mai sus mentionate se poate efectua ajustarea, de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a pronuntat hotararea respectiva;

Din punct de vedere al cheltuielilor si al ajustarilor pentru deprecierea creantelor, avem incidente urmatoarele dispozitii legale:
Potrivit prevederilor art. 25 alin. 4 lit. h) din Codul fiscal, nu sunt deductibile cheltuielile cu pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 26, precum si cele inregistrate in alte cazuri decat urmatoarele:

1.punerea in aplicare a unui plan de reorganizare confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, in conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014;
2.procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
3.debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
4.debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesori
5.debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimoniul;
6.au fost incheiate contracte de asigurare;
 
Asadar cheltuielile cu scaderea din evidenta a creantelor neincasate sunt deductibile, doar in situatiile precizate la pct. 1-6.
Daca nu detineti sentinta judecatoreasca de punere in aplicare a unui plan de reorganizare sau hotararea judecatoreasca de inchidere a procedurii de faliment, cheltuielile respective vor fi deductibile pentru partea acoperita din provizion, respectiv in procent de 30% .
 
In anul 2021 ati constituit ajustari care au fost deductibile in procent de 30% avand in vedere prevederile art. 26 alin. 1) lit. c) din Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare valabile la 31.12.2021, dispozitii care prevad ca contribuabilul are dreptul la deducerea rezervelor si provizioanelor/ajustarilor pentru depreciere, numai in conformitate cu prezentul articol, astfel:
c) ajustarile pentru deprecierea creantelor, inregistrate potrivit reglementarilor contabile aplicabile, in limita unui procent de 30% din valoarea acestora, altele decat cele prevazute la lit. d)-f), h) si i), daca creantele indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii (...)
 
Ca si inregistrari contabile vom avea:
654 Pierderi din creante si debitori diversi = 4118 Clienti incerti sau in litigiu cheltuieli nedeductibile pentru partea neacoperita din provizion ( in procent de 70%);

Anulare provizion constituit:
491 Ajustari pentru deprecierea creantelor clienti = 7814 Venituri din ajustari pentru deprecierea activelor circulante (venit impozabil in cota de 30%).
 
 
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Studii de caz"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016