Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In cazul in care o societate a facturat intracomunitar in cursul anului 2012 avansuri, vom stabili daca acestea intra in calculul cifrei de afaceri. In acelasi timp, societatea care a facturat avansuri are achizitii intracomunitare pe care le incorporeaza in prestarea de servicii pe care o efectueaza. Vom vedea astfel daca acele facturi se inregistreaza pe cheltuiala avand in vedere faptul ca nu exista venituri aferente, ci numai avansuri. Vom furniza si monografia contabila a acestor achizitii de bunuri si servicii intracomunitare pana in momentul stornarii avansului si inregistrarea prestarii serviciului.
Solutia consultantului:
Potrivit pct. 181 alin. (1) din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aprobate prin OMFP 3055/2009 , avansurile acordate furnizorilor, precum si cele primite de la clienti se inregistreaza in contabilitate in conturi distincte.
Evidenta avansurilor incasate de la clienti se tine cu ajutorul contului 419 - "Clienti - creditori".
Astfel, avansurile facturate se vor inregistra prin formula contabila:
4111 = 419
"Clienti " "Clienti - creditori"

Examen Consultant Fiscal 2025

Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican

Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Din punct de vedere contabil, conform pct. 33 alin. (1) din aceleasi reglementari contabile, cifra de afaceri neta cuprinde sumele rezultate din vanzarea de produse si furnizarea de servicii care se inscriu in activitatea curenta a entitatii, dupa deducerea reducerilor comerciale si a TVA, precum si a altor taxe legate direct de cifra de afaceri.
Astfel, avansurile incasate de la clienti, inregistrate cu ajutorul contului 419 - "Clienti - creditori" nu se cuprind cifra de afaceri stabilita conform reglementarilor contabile.
In materie de TVA insa cifra de afaceri se determina in conformitate cu prevederile Codului fiscal (nu se utilizeaza cifra de afaceri stabilita conform reglementarilor contabile). Spre exemplu, la determinarea cifrei de afaceri prevazute la art. 152 alin. (1) din Codul fiscal se cuprind inclusiv facturile emise pentru avansuri incasate sau neincasate si alte facturi emise inainte de data livrarii/prestarii pentru operatiunile prevazute la art. 152 alin. (2) din Codul fiscal .
In conformitate cu prevederile pct. 259 din reglementarile contabile mai sus mentionate, veniturile din prestari de servicii se inregistreaza in contabilitate pe masura efectuarii acestora. Prestarea de servicii cuprinde inclusiv executarea de lucrari si orice alte operatiuni care nu pot fi considerate livrari de bunuri.
Stadiul de executie al lucrarii se determina pe baza de situatii de lucrari care insotesc facturile, procese-verbale de receptie sau alte documente care atesta stadiul realizarii si receptia serviciilor prestate.
In cazul lucrarilor de constructii, recunoasterea veniturilor se face pe baza actului de receptie semnat de beneficiar, prin care se certifica faptul ca executantul si-a indeplinit obligatiile in conformitate cu prevederile contractului si ale documentatiei de executie.
Contravaloarea lucrarilor nereceptionate de beneficiar pana la sfarsitul perioadei se evidentiaza la cost, in contul 332 "Servicii in curs de executie", pe seama contului 712 "Venituri aferente costurilor serviciilor in curs de executie".
Potrivit Normei metodologica de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobata prin OMEF 3512/2008 , pct. 14 indice 1 – 14 indice 3, inregistrarea in contabilitate a operatiunilor economico- financiare se efectueaza, de regula, lunar.
Prin exceptie, entitatile care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro pot inregistra in contabilitate operatiunile economico-financiare la alte perioade decat lunar, dar nu mai tarziu de data pentru care se intocmesc declaratiile privind impozitul pe profit, respectiv data situatiilor financiare anuale sau a raportarilor contabile stabilite potrivit legii. In acest caz, inregistrarea in contabilitate se efectueaza pe baza documentelor justificative sau a unui centralizator in care sunt inscrise mai multe documente justificative al caror continut se refera la operatiuni de aceeasi natura si la aceeasi perioada, situatie in care documentele justificative se anexeaza la acesta.
In mod similar, inregistrarea in Registrul-jurnal si Cartea mare se efectueaza pentru aceeasi perioada.
Pentru determinarea plafonului de 35.000 euro se utilizeaza cursul de schimb valutar comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil la data incheierii exercitiului financiar precedent.
Astfel, in situatia in care serviciile prestate nu au fost receptionate de beneficiar pana la sfarsitul perioadei (luna sau trimestru calendaristic) cheltuielile efectuate se colecteaza dupa natura lor in perioadele in care sunt efectuate iar la sfarsitul fiecarei perioade se inregistreaza serviciile in curs de executie (la cost de productie) prin formula contabila:
332 = 712
"Servicii in curs de executie" "Venituri aferente costurilor
serviciilor in curs de executie"
In momentul in care serviciile sunt receptionate de catre beneficiar se va inregistra scoaterea din evidenta a serviciilor in curs de executie:
712 = 332
"Venituri aferente costurilor "Servicii in curs de executie"
serviciilor in curs de executie"
4111 = 704
"Clienti" "Venituri din servicii prestate"

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Prestari servicii. AVANSURI FACTURATE. Cifra de afaceri depasire plafon TVATratament TVA aplicabil 2016. Cum procedam pentru stornare avansuri?Articole similare
Finantele modifica Ordinul 1525/2022 privind Procedura de acordare a facilitatilor fiscale in sectorul agricol si in industria alimentaraTVA si persoana fizica autorizataStudiu de caz: Calcularea plafonului. Metoda si informatii explicativeSchimbarea perioadei fiscale a TVA de la trimestru la luna. Pana cand se depune D700Inregistrare in scopuri de TVA. Studiu de cazUltimele articole
Societate infiintata in anul 2023. Cum se calculeaza plafonul TVA de 300.000 leiFirme care aplica TVA la incasare. Care este baza de calcul in functie de care trebuie sa treaca la regim normal de TVA?Microintreprinderi neplatitoare de TVA. Cand se considera depasit plafonului de 300.000 lei?Procedura de acordare a facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor a fost aprobata prin Ordinul 1528/2022Cum poate fi modificata perioada fiscala de raportare din trimestru in luna calendaristica daca plafonul legal este depasitArticole similare
Client radiat de la O.N.R.C. Ce tratament fiscal se aplica in ce priveste TVA-ul si impozitul pe profit?Drumul fiscal-contabil al produsului finit la deseuTVA respins la rambursare. Cum intocmim MONOGRAFIA CONTABILA?Lichidare voluntara, distribuire de active catre asociatul unic, regim fiscal si inregistrari contabile TVAAchizitie de bunuri si de servicii din afara Comunitatii. Cum procedam in ce priveste TVA-ul?Ultimele articole
D300 in 2025. Cum sa refacturati cheltuielile si o MONOGRAFIE contabila utilaFinantare ONG. MONOGRAFIE contabila utila contribuabililor in acest cazCota TVA de 21%. Cum sa procedati daca ati primit facturi cu TVA de 19% in luna AUGUST 2025SAGA software. Cum sa modificati cota TVA in programFonduri PNRR pentru sisteme fotovoltaice. Ce trebuie sa stie firmele despre contabilitate si facturareArticole similare
Autoturism de serviciu. Deducere TVABunuri acordate sub forma de sponsorizare. Ce implicatii fiscale apar?Achizitie floarea soarelui de la persoane fiziceCum procedam privind exigibilitatea TVA pentru achizitii intracomunitare de bunuri?Cum stabilim exigibilitatea TVA pentru achizitii intracomunitare de bunuri?Ultimele articole
Casare obiecte de inventar si mijloace fixe. Cum procedam cu procesul-verbal de casare?Bunuri acordate gratuit. Cum intocmim facturile?Ce obligatii apar la achizitia unor produse de la persoane fizice?Evidentierea platilor efectuate de PFA. Cum se determina pierderea fiscala?Studiu de caz: Situatii problematice la inventariere si procesul-verbal de aprobare
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"