Tags: ordinul 1528/2022, facilitati fiscale, domeniul constructiilor
Procedura de acordare a facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor a fost aprobata prin Ordinul 1528/2022. Prevederile se aplica incepand cu veniturile aferente lunii iunie 2022.
Ordinul 1528/2022 privind stabilirea Procedurii de acordare a facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 661 din 1 iulie 2022.
Procedura de acordare a facilitatilor fiscale:
Articolul 1
(1) Persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor prevazute la art. 76 alin. (1)-(3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumit in continuare Codul fiscal, in sectorul constructii, beneficiaza de scutirea de impozit daca sunt indeplinite cumulativ conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
(2) Facilitatile fiscale pentru domeniul constructiilor prevazute la art. 60 pct. 5, art. 138^1, art. 154 alin. (1) lit. r) si art. 220^3 alin. (2) din Codul fiscal constau in:
a) scutirea de la plata impozitului pe venit, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
b) reducerea cotei de contributie de asigurari sociale, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
c) exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor;
d) reducerea cotei contributiei asiguratorii pentru munca la nivelul cotei care se face venit la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale constituit in baza Legii nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare;
e) scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale datorate de angajatori, in cazul conditiilor deosebite de munca sau speciale de munca.
(3) Persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor la angajatori care desfasoara activitati in domeniul constructiilor care se incadreaza in conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal pot opta pentru plata cotei de 3,75% datorate la fondul de pensii administrat privat. Optiunea se depune in scris, la angajator, acesta retinand contributia aferenta potrivit prevederilor legale incepand cu veniturile lunii urmatoare celei in care s-a inregistrat optiunea.
Articolul 2
(1) Facilitatile fiscale se acorda pentru activitatea desfasurata in Romania, inclusiv persoanelor fizice detasate pe teritoriul Romaniei, daca platitorul de venituri la care sunt detasate desfasoara activitati in domeniul constructiilor si indeplineste conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
(2) Facilitatile fiscale nu se acorda persoanelor fizice care sunt detasate in afara Romaniei.
Articolul 3
(1) Pentru aplicarea facilitatilor fiscale, angajatorii persoanelor fizice prevazute la art. 1 din prezenta procedura trebuie sa realizeze
cifra de afaceri din activitatile mentionate la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal si alte activitati specifice domeniului constructii in limita a cel putin 80% din cifra de afaceri totala.
(2) In activitati specifice domeniului constructii sunt incluse lucrari de intretinere curenta si/sau periodica a drumurilor, asa cum sunt definite in Normativul privind intretinerea si repararea drumurilor publice Ind AND 554-2002.
(3) Pentru angajatorii nou-infiintati, respectiv inregistrati la registrul comertului/inregistrati fiscal incepand cu luna ianuarie a anului in curs, cifra de afaceri din activitatile prevazute la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal si alte activitati specifice domeniului constructii, precum si cifra de afaceri totala se calculeaza cumulat de la inceputul anului sau incepand cu luna infiintarii, dupa caz, pana la luna in care se aplica scutirea inclusiv, denumit in continuare principiul angajatorilor nouinfiintati.
(4) Pentru angajatorii existenti la data de 1 ianuarie a fiecarui an se considera ca baza de calcul cifra de afaceri din activitatile prevazute la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal si alte activitati specifice domeniului constructii, precum si cifra de afaceri totala, realizate cumulat pe anul fiscal anterior. In cazul in care limita minima a procentului de 80% nu este realizata, se aplica principiul angajatorilor nou-infiintati prevazut la alin. (3).
(5) Mecanismul de calcul al cifrei de afaceri prevazut de prezenta procedura se aplica de catre societatile infiintate conform Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumite in continuare societati, care au inregistrat in actul constitutiv cel putin unul din codurile mentionate la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal si care desfasoara efectiv activitate de constructii.
(6) Mecanismul de calcul al cifrei de afaceri prevazut de prezenta procedura se aplica in mod corespunzator si de catre angajatorii, altii decat societatile infiintate conform Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care indeplinesc cumulativ conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
(7) In sensul art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, prin angajator se intelege persoana fizica sau juridica care desfasoara activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal, indeplineste cumulativ conditiile de acordare a facilitatilor fiscale si poate, potrivit legii, sa incheie raporturi juridice generatoare de venituri din salarii si asimilate salariilor.
Articolul 4
In vederea determinarii procentului de 80% din cifra de afaceri totala, indicatorii „Cifra de afaceri totala“ si „Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii“ se calculeaza dupa cum urmeaza:
1. „Cifra de afaceri totala“ realizata cumulat de la inceputul anului, inclusiv din luna de raportare, se completeaza cu suma veniturilor cumulate de la inceputul anului pana la sfarsitul lunii de raportare, realizate din vanzarea de produse si prestarea de servicii, evidentiate potrivit Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, cu modificarile si completarile ulterioare, la care:
a) se adauga, cumulat de la inceputul anului pana la luna de raportare inclusiv, sumele reprezentand:
(i) veniturile din subventiile de exploatare aferente cifrei de afaceri nete, inregistrate in contabilitate;
(ii) soldurile lunare creditoare inainte de transferul in contul de profit si pierdere ale veniturilor aferente costurilor stocurilor de produse si servicii in curs de executie, evidentiate in contabilitate la sfarsitul lunilor de raportare in care se inregistreaza sold creditor;
(iii) veniturile din productia de imobilizari corporale si productia de investitii imobiliare, inregistrate in contabilitate;
b) se scad, cumulat de la inceputul anului pana la luna de raportare inclusiv, sumele reprezentand soldurile lunare debitoare inainte de transferul in contul de profit si pierdere ale veniturilor aferente costurilor stocurilor de produse si servicii in curs de executie, evidentiate in contabilitate la sfarsitul lunilor de raportare in care se inregistreaza sold debitor.
2. „Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii“ se completeaza de societatile care desfasoara una sau mai multe activitati clasificate la codurile CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal, cu cifra de afaceri realizata efectiv din activitatile desfasurate aferente codurilor CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal, respectiv cu suma veniturilor cumulate de la inceputul anului pana la sfarsitul lunii de raportare, realizate din vanzarea de produse si prestarea de servicii, fara a lua in calcul, cumulat de la inceputul anului pana la sfarsitul lunii de raportare, veniturile realizate din redevente, locatii de gestiune si chirii, evidentiate potrivit Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, cu modificarile si completarile ulterioare, sau, dupa caz, Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.844/2016 pentru aprobarea Reglementarilor contabile conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara, cu modificarile si completarile ulterioare, la care:
a) se adauga, cumulat de la inceputul anului pana la luna de raportare inclusiv, sumele reprezentand:
(i) veniturile din subventiile de exploatare aferente cifrei de afaceri nete, inregistrate in contabilitate;
(ii) soldurile lunare creditoare inainte de transferul in contul de profit si pierdere ale veniturilor aferente costurilor stocurilor de produse si servicii in curs de executie, evidentiate in contabilitate la sfarsitul lunilor de raportare in care se inregistreaza sold creditor;
(iii) veniturile din productia de imobilizari corporale si productia de investitii imobiliare, inregistrate in contabilitate;
b) se scad, cumulat de la inceputul anului pana la luna de raportare inclusiv, sumele reprezentand soldurile lunare debitoare inainte de transferul in contul de profit si pierdere ale veniturilor aferente costurilor stocurilor de produse si servicii in curs de executie, evidentiate in contabilitate la sfarsitul lunilor de raportare in care se inregistreaza sold debitor.
3. La determinarea cifrei de afaceri realizate efectiv din activitatea de constructii conform art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, pentru stabilirea veniturilor din vanzarea de produse, se iau in calcul veniturile realizate din vanzarea produselor finite, semifabricatelor, produselor reziduale si a marfurilor, care sunt obtinute din productia proprie. Nu se iau in calcul veniturile din vanzarea de produse achizitionate in scopul revanzarii.
4. Cifra de afaceri luata in calcul pentru aplicarea facilitatilor este cifra de afaceri realizata pe baza de contract sau comanda, din activitati circumscrise codurilor CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal, si acopera, in cazul contractelor de executie, manopera, materialele, utilajele, transportul, echipamentele, dotarile, precum si alte activitati auxiliare necesare. Cifra de afaceri cuprinde inclusiv productia realizata si nefacturata.
5. Cifra de afaceri luata in calcul pentru aplicarea facilitatilor se poate referi si la alte tipuri de contracte si activitati specifice destinate sectorului de constructii, precum contracte de servicii, de furnizare.
6. La determinarea „Cifrei de afaceri totale“ si a „Cifrei de afaceri realizate efectiv din activitatea de constructii“ se iau in calcul veniturile inregistrate in contabilitate cu respectarea reglementarilor contabile aplicabile.
Articolul 5
(1) Ponderea cifrei de afaceri din activitatile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, in cifra de afaceri totala, se calculeaza ca raport intre suma rezultata din calculul efectuat pentru determinarea indicatorului „Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii“ si suma rezultata din calculul efectuat pentru determinarea indicatorului „Cifra de afaceri totala“, inmultit cu 100.
(2) Pentru stabilirea procentului de cel putin 80% din cifra de afaceri totala, care reprezinta conditie pentru acordarea facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor, raportarea se face la anul calendaristic.
Articolul 6
(1) Calculul indicatorului „Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii“ se efectueaza pentru intreaga activitate desfasurata de angajator pe teritoriul Romaniei din activitatile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, inclusiv de la nivelul sucursalelor, filialelor sau punctelor de lucru din Romania ale acestuia.
(2) Pentru determinarea procentului de 80% din cifra de afaceri totala, la calculul cifrei de afaceri realizate efectiv din activitatea de constructii, angajatorii au in vedere numai veniturile din activitatea desfasurata pe teritoriul Romaniei. Veniturile realizate din activitatea de constructii in afara teritoriului Romaniei se vor avea in vedere numai pentru calculul cifrei de afaceri totale realizate din intreaga activitate.
(3) Prin activitatea desfasurata pe teritoriul Romaniei, in intelesul prezentei proceduri, se intelege activitatea desfasurata efectiv in Romania in domeniul constructiilor, in scopul realizarii de produse si prestarii de servicii, indiferent de statutul de rezidenta al beneficiarilor.
Articolul 7
Cifra de afaceri se calculeaza, in luna de raportare, in conditiile in care angajatorii care desfasoara una sau mai multe activitati clasificate la codurile CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal realizeaza efectiv activitati aferente codurilor CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal.
Articolul 8
In vederea aplicarii facilitatilor fiscale in domeniul constructiilor, angajatorii care desfasoara activitatile aferente cel putin unuia din codurile CAEN prevazute la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal procedeaza dupa cum urmeaza:
1. In cazul angajatorilor existenti la data de 1 ianuarie a fiecarui an:
a) se calculeaza raportul intre „Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii“ si „Cifra de afaceri totala“ determinate conform art. 4, pentru anul anterior;
b) in situatia in care procentul rezultat din calculul raportului de la lit. a) este de cel putin 80% din „Cifra de afaceri totala“ determinata conform art. 4 pct. 1 din prezenta procedura, facilitatile fiscale se acorda pe durata anului in curs cu respectarea conditiei prevazute la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal pe toata perioada aplicarii facilitatilor fiscale;
c) in situatia in care procentul rezultat din calculul raportului de la lit. a) este de pana la 80% din „Cifra de afaceri totala“ determinata conform art. 4pct. 1, se procedeaza la determinarea indicatorilor „Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii“ si „Cifra de afaceri totala“, pentru anul in curs, conform principiului angajatorilor nou-infiintati prevazut la art. 3 alin. (3);
d) pentru a beneficia de facilitatile fiscale, in cazul prezentat la lit. c), raportul intre „Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii“ si „Cifra de afaceri totala“ trebuie sa fie in procent de cel putin 80%.
2. In cazul angajatorilor nou-infiintati:
a) indicatorii „Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii“ si „Cifra de afaceri totala“ determinati conform art. 4 se calculeaza cumulat de la inceputul anului sau incepand cu luna infiintarii, dupa caz, pana la luna in care se aplica scutirea inclusiv;
b) pentru a beneficia de facilitatile fiscale, raportul intre „Cifra de afaceri realizata efectiv din activitatea de constructii“ si „Cifra de afaceri totala“ determinate conform lit. a) trebuie sa fie in procent de cel putin 80%.
Articolul 9
In cazul activitatilor aferente codului CAEN 711, veniturile luate in calcul la determinarea indicatorului „Cifra de afaceri realizata din activitatea de constructii“ sunt cele obtinute din activitatile care se circumscriu domeniilor prevazute in codurile CAEN enumerate la art. 60 pct. 5 lit. a) din Codul fiscal.
Articolul 10
(1) Conditia prevazuta la art. 60 pct. 5 lit. c) din Codul fiscal, privind salariul brut de incadrare, se considera indeplinita dupa cum urmeaza:
a) in cazul contractelor individuale de munca cu norma intreaga, incheiate potrivit legii, veniturile brute lunare din salarii si asimilate salariilor sunt calculate la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 de lei lunar. Salariul minim brut pe tara de 3.000 de lei lunar este stabilit proportional cu castigul salarial brut de baza pentru un program de lucru in medie de 167,333 de ore pe luna. Pentru salariatii care au incheiate contracte de munca cu timp partial, incheiate potrivit legii, facilitatile fiscale se acorda numai daca castigul salarial brut de baza este stabilit proportional cu castigul brut de baza pentru un program de lucru normal de 8 ore/zi;
b) in cazul raporturilor juridice generatoare de venituri din salarii si asimilate salariilor, altele decat contractele individuale de munca, respectiv contract de administrare, de mandat si altele, incheiate potrivit legii, pentru care venitul brut lunar nu este calculat la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 de lei lunar, facilitatile fiscale se acorda numai daca este indeplinita conditia ca venitul brut lunar realizat sa fie cel putin egal cu 3.000 de lei;
c) in cazul contractelor de internship, incheiate potrivit Legii nr. 176/2018 privind internshipul, cu completarile ulterioare, facilitatile fiscale se acorda numai daca indemnizatia pentru internship este stabilita proportional la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 de lei lunar;
d) in cazul contractelor de ucenicie, incheiate potrivit legii, facilitatile fiscale se acorda numai daca salariul de baza lunar, prevazut in contractul de ucenicie, este stabilit proportional la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 de lei lunar;
e) in situatia in care o persoana fizica realizeaza venituri, in baza mai multor raporturi juridice generatoare de venituri din salarii si asimilate salariilor, cum ar fi contract individual de munca, contract de mandat, contract de administrare si altele asemenea, incheiate potrivit legii, in aceeasi luna, la acelasi angajator, in vederea acordarii facilitatilor fiscale se verifica mai intai daca fiecare raport juridic respecta conditia prevazuta la art. 60 pct. 5 lit. c) prima teza din Codul fiscal, respectiv daca venitul brut este calculat la un salariu brut de incadrare pentru 8 ore de munca/zi de minimum 3.000 de lei lunar, in cazul contractului individual de munca, sau daca venitul brut lunar realizat este cel putin egal cu 3.000 de lei, in cazul celorlalte tipuri de contracte. Pentru acordarea facilitatilor fiscale, veniturile aferente raporturilor juridice care respecta conditia de raportare la 3.000 de lei se cumuleaza. In acest caz, facilitatile fiscale se acorda pentru veniturile din salarii si asimilate salariilor care cumulate nu depasesc plafonul prevazut la art. 60 pct. 5 lit. c) din Codul fiscal. Pentru partea care depaseste acest plafon nu se acorda facilitatile fiscale.
(2) Pentru veniturile lunare din salarii si asimilate salariului, realizate in baza unui contract individual de munca, mai mici de 3.000 de lei/luna, facilitatile fiscale se acorda numai daca este indeplinita conditia ca salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata stabilit in bani, fara a include indemnizatiile, sporurile si alte adaosuri, sa fie de minimum 3.000 de lei lunar, pentru un program de lucru in medie de 167,333 de ore pe luna.
Articolul 11
In cazul angajatorilor care indeplinesc conditiile prevazute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, facilitatile fiscale referitoare la reducerea cotei de contributie asiguratorie pentru munca si la scutirea de la plata contributiilor de asigurari sociale, aferente conditiilor deosebite de munca sau conditiilor speciale de munca, se aplica numai cu respectarea prevederilor din domeniul ajutorului de stat, dupa aprobarea schemei de ajutor.
de
Ion MihaiIon Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Dosarul preturilor de transfer
Intrebare:
Societate inregistratata la contribuabili mijlocii
Tip societate SRL
Nr de angajati: peste 50 angajati
Platitoare de TVA
Cod CAEN 2219 Fabricarea altor produse din cauciuc
Intrebare:
Societatea A din Romania primeste, in sistem lohn din Marea Britanie, produse de la Societatea B din Maria Britanie, in vederea prelucrarii lor efective ( manopera prelucrare garnituri din cauciuc) pe teritoriul Romaniei....
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Reduceri comerciale pentru persoane fizice
Intrebare:
Societatea are ca obiect principal de activitate transporturi rutiere intern si international de marfuri, precum si activitate la terti pentru vanzare marfuri cu amanuntul si cu ridicata.
Face importuri in principal pentru marfa vanduta - produse agroindustriale.
Are inregistrate si fiscalizate 5 case electronice fiscale care sunt montate pe mijloacele auto ale societatii. Societatea avand angajati 5 agenti vanzare care indeplinesc si functia de sofer,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Anularea obligatiilor bugetare accesorii
Intrebare:
Ca urmare a unui control vamal in perioada iul-dec 2024, s-a emis o decizie cu penalizari si dobanzi aferente taxelor vamale.
Taxele vamale sunt considerate venituri pentru bugetul UE, ele sunt percepute asupra importurilor de produse din tari din afara UE, pe baza cotelor stabilite in tariful vamal comun.
Conform OUG 107/2024, dorim sa beneficiem de amnistie pentru aceste accesorii aferente taxelor vamale.
Va rog sa ma ajutati in acest sens,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Obligatia generarii si actualizarii codului UIT
Intrebare:
Societatea noastra importa marfuri din Germania, iar in procesul logistic sunt implicate mai multe entitati.
Avand in vedere procesul descris mai jos, dorim sa intelegem cum ar trebui sa procedam pentru a ne asigura ca raspunderea nu revine societatii noastre in cazul unor modificari neactualizate de catre transportatorul final in in SPV.
1. Organizatorul transportului este o persoana juridica nerezidenta (Wuerth Logistic), care coordoneaza incarcarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Gestiune cantitativ-valorica sau global-valorica in cazul vanzarilor cu amanuntul
Intrebare:
Va rugam sa ne ajutati in a lamuri urmatoarele aspecte legate evidenta stocurilor si documentele financiar contabile de intocmit efectuate de catre o entitate din RO care are 3 magazine unde activitatea de baza este aceea de vanzare cu amanuntul a produselor din piele (genti, portofele), astfel:
1. Entitatea achizitioneza bunurile dintr o tara membra UE, marfa este insotita de factura in timpul transportului (factura emisa in RON), gestiunea se tine cantitativ valoric...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<