Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In ce priveste procedura de inventariere si aspectele fiscale de care trebuie sa tinem cont, facem astazi referire la o societate comerciala platitoare de TVA si de impozit pe profit al carei obiect de activitate este vanzarea de bunuri online, prin intermediul caselor de comenzi si internet.
Societatea a ales tinerea evidentei stocurilor de marfuri prin intermediul inventarului intermitent. Vom vedea daca in aceste conditii mai e e necesara intocmirea NIR-ului la receptia marfurilor, avand in vedere ca inregistrarile sunt 607=401 si 4428A = 401.
de asemenea, stabilim daca este eronata aceasta evidenta deoarece lipsurile, daca exista, sunt incluse in descarcarea de gestiune din luna.
Inregistrarile folosite de catre firma in luna sunt:
607=371 1000 ron, considerand 1000 ron soldul contului 371 de la sfarsitul lunii anterioare
ulerior intrarile de marfa se inregistreaza:
607=401 si 4428A=401
iar la sfarsit de luna pe baza inventarului faptic se inregistreaza (se repune) stocul:

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
371=607 2000 ron, presupunand ca acesta este stocul real de la sfarsitul lunii.
Lipsurile, in cazul in care exista, sunt incluse in descarcarea de gestiune si deci ar fi deductibile la calculul impozitului pe profit, firma fiind platitoare de impozit pe profit. Vom vedea daca pot aparea astfel probleme legate de aceasta evidenta inclusa in OMFP 2009. Se mentioneaza ca inventarul de la sfarsitul lunii este facut intr un tabel in Excel.
Vom vedea ce alte documente sunt necesare la inventarierea de la sfarsitul fiecarei luni.
Potrivit Reglementarilor contabile conforme cu Directiva a IV-a a CEE, aprobate prin OMFP 3055/2009 contabilitatea stocurilor (inclusiv a marfurilor) se tine cantitativ si valoric sau numai valoric prin folosirea inventarului permanent sau a inventarului intermitent.
Explicatii mai detaliate privind metoda inventarului permanent se regasesc la pct. D.40 din din Normele metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin OMEF 3512/2008 privind documentele financiar-contabil.
Astfel, entitatile care utilizeaza metoda inventarului intermitent efectueaza inventarierea faptica a stocurilor in cursul perioadei, anual, trimestrial sau lunar, dupa caz, dar nu mai tarziu de finele perioadei de raportare pentru care are de determinat obligatii fiscale.
Metoda inventarului intermitent consta in faptul ca intrarile de stocuri nu se inregistreaza prin conturile de stocuri, respectiv conturile din clasa 3, ci prin conturile de cheltuieli, respectiv conturile din clasa 6.
Stabilirea iesirilor de stocuri in cursul perioadei are la baza inventarierea faptica a stocurilor la sfarsitul perioadei.
Iesirile de stocuri se determina ca diferenta intre valoarea stocurilor initiale, la care se adauga valoarea intrarilor, si valoarea stocurilor la sfarsitul perioadei stabilite pe baza inventarului, respectandu-se relatia:
E = Si + I - Sf,
unde: E - iesiri;I - intrari; Si - stoc initial; Sf - stoc final.
La inceputul exercitiului, respectiv al perioadei, dupa caz, se anuleaza stocul existent ca o iesire de stoc prin inregistrarea acestuia in clase de cheltuieli privind materiile prime, materialele etc.
articol contabil: 6xx = 3xx.
La sfarsitul perioadei stocurile determinate in baza inventarierii efectuate, respectiv cele care nu au fost consumate in procesul de productie sau vandute, dupa caz, se inregistreaza ca o intrare de stoc
articol contabil : 3xx = 6xx.
In consecinta, inregistrarile contabile precizate sunt corecte; ramane sa verificati daca ati folosit si metoda de calcul corecta, conform formulei de mai sus, la stabilirea valorii .
Un aspect important precizat de Ordinul nr. 3512/2008 se refera la faptul ca, la locul de depozitare a stocurilor se tine o evidenta tehnica operativa a stocurilor pe baza de fisa de magazie sau alte documente stabilite de unitate, in conformitate cu procedurile proprii elaborate de conducerea acesteia.
Iesirile de stocuri aferente unei perioade, inregistrate in contabilitatea financiara, vor fi corelate cu evidentele din contabilitatea de gestiune, pe comenzi, produse etc., dupa caz.
Punctele 30-38 din Normele metodologice de utilizare a documentelor financiar - contabile precizeaza si detaliaza metodele de conducere a contabilitatii analitice a stocurilor, respectiv metoda
operativ-contabila, metoda cantitativ-valorica si metoda global-valorica.
Inventarul intermitent nu se utilizeaza in comertul cu amanuntul in situatia in care se aplica metoda global-valorica.
Consideram ca activitatea dvs. este o activitate in sfera comertului cu amanuntul, caz in care nu puteti utiliza metoda global - valorica de evidenta analitica a stocurilor in cazul folosirii metodei inventarului intermitent.
In consecinta, ar trebui sa utilizati metoda operativ - contabila. Astfel, metoda operativ-contabila consta in tinerea, in cadrul fiecarei gestiuni, a evidentei cantitative a bunurilor, pe feluri, cu ajutorul fiselor de magazie.
Controlul exactitatii inregistrarilor din evidenta gestiunilor si din contabilitate se asigura prin evaluarea stocurilor cantitative, transcrise din fisele de magazie in Registrul stocurilor.
In fisele de magazie cantitatile se inregistreaza zilnic de gestionar sau persoana desemnata, pe baza documentelor de intrare (factura, aviz de insotire a marfii, nota de receptie si constatare de diferente etc.) si a documentelor de iesire (bon de consum, fisa limita de consum, aviz de insotire a marfii, factura, bon de transfer etc.), pozitie cu pozitie. In contabilitatea sintetica si analitica intrarile sau iesirile de bunuri de natura stocurilor se inregistreaza fie direct pe baza acestor documente, fie cu ajutorul unor situatii intocmite la diverse intervale de timp prin centralizarea datelor din documentele privind miscarea stocurilor.
Nota de receptie si constatare de diferente , conform anexei 2 din Nomele Metodologice date in aplicarea O. 3512/2008:
a) Serveste ca:
- document pentru receptia bunurilor aprovizionate;
- document justificativ pentru incarcare in gestiune;
- document justificativ de inregistrare in contabilitate.
b) Se foloseste ca document de receptie obligatoriu numai in cazul:
- bunurilor materiale cuprinse intr-o factura sau aviz de insotire a marfii, care fac parte din gestiuni diferite;
- bunurilor materiale primite spre prelucrare, in custodie sau in pastrare;
- bunurilor materiale procurate de la persoane fizice;
- bunurilor materiale care sosesc neinsotite de documente de livrare;
- bunurilor materiale care prezinta diferente la receptie;
- marfurilor intrate in gestiunile la care evidenta se tine la pret de vanzare.
c) In alte cazuri decat cele mentionate la lit. b), receptia si incarcarea in gestiune, dupa caz, si inregistrarea in contabilitate se fac pe baza documentului de livrare care insoteste transportul (factura, avizul de insotire a marfii etc.).
Recomandarea noastra este sa intocmiti nota de receptie si sa organizati si evidenta operativ - contabila a gestiunii.
In ceea ce priveste inventarierea stocurilor de marfuri, aceasta se face potivit Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin OMFP 2861/2009 , cu respectarea etapelor specifice unui proces de inventariere, incepand cu Decizia scrisa a administratorului privind numirea comisiei de inventariere si pana la aprobarea procesului-verbal de inventariere de catre administrator, inclusiv declaratia gestionarului . De mentionat ca in decizia scrisa de numire se mentioneaza in mod obligatoriu, pe langa componenta nominala a comisiei si a gestiunii supusa inventarierii, si modul de efectuare a inventarierii si metodele utilizate (constatare faptica prin numarare, de exemplu, etc.).
In conditiile in care comisiile de inventariere nu constata existenta de stocuri faptice, vor mentiona acest fapt in procesul-verbal al comisiei de inventariere.
In cazul in care nu respectati reglementarile legale precizate mai sus puteti avea probleme in cazul unui control.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Culturi agricole distruse de calamitati. Regim TVACum se face ajustarea in cazul creantelor incerteAjustare TVA marfa pe stoc. Cum procedam la deducerea TVA?Black Friday pentru Contabili. Reduceri fara precedent!Inchidere cont 4423. Cum procedam in ce priveste decontul de TVA?Ultimele articole
Majorare cota TVA: Cum afecteaza gestiunea stocurilor majorarea din 1 august 2025Scoatere din gestiune stocuri. Implicatii TVA si deductibilitate cheltuieliFirme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVALeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAArticole similare
Min. Economiei ar putea elimina foaia de parcurs si deductibilitatea limitata de 50% a combustibilului pentru autoturismeStudiu de caz: Bonurile fiscaleStabilirea deductibilitatii carburantului in cazul autoturismelor pe firmaMarea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2016: 87 de monografii contabileCodul Fiscal 2010 TITLUL II - Capitolul II - Calculul profitului impozabilUltimele articole
Controale ANAF la TVA in 2025. Firmele platesc diferente daca TVA redusa nu este aplicata corectControale ANAF pe TVA. Sunt verificate cheltuielile fara legatura cu activitatea economicaAchizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFSalariu minim pe economie. Sanctiuni pentru firmele care NU il majoreaza dupa 24 de luniDiurna angajati. 3 intrebari si raspunsuri cu privire la acordarea diurnei FARA cazareArticole similare
Care este procedura corecta pentru gestionarea returului de marfa si restituirea banilorInregistrarea marfurilor primite in baza avizului de insotireAvem gestiunea in Cloud: cat de repede si usor facem retururile si stornarea?O noua conceptie asupra formularelor financiar-contabileAchizitia de marfuri de la o persoana fizica: Regimul fiscal si declarativ al cumpararilor de bunuri pe baza de borderouUltimele articole
Situatiile in care este obligatorie intocmirea NIR-uluiAchizitia intracomunitara: ce inseamna, noutati legislative si documente necesare pentru scutirea de TVAMasa calda acordata angajatilor - cheltuieli inregistrate pe bonul fiscal. Poate fi dedus TVA-ul?Documente justificative in cazul achizitiilor online facute de firmeFactura de achizitie care acopera 100% contravaloarea bunurilor. Cum se inregistreaza in contabilitateArticole similare
Proceduri Fiscale in 2016 - Ghid completMijloace fixe. Tratament TVA in cazul vanzarilor de masini in UEMateriale publicitare. Ce DOCUMENTE justificative sunt necesare si cum inregistram?Ce scutiri de TVA se aplica la importuri si achizitii intracomunitare in 2013?ITM pune in aplicare Ordinul 874/2020. Comunicare la distanta cu contribuabilii si triaj epidemiologicUltimele articole
Firma in Romania. 2 optiuni prin care va puteti inregistra in scop de TVA + completarea D700Diurna administrator. 3 intrebari de interes explicate de specialistDiurna. DOCUMENTE justificative pentru firmele care acorda diurna angajatilorCare este cel mai bun Service laptop Acer si ofera reparatii rapidee-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa DOCUMENTElorArticole similare
Definitii legale pentru tehnicile comerciale de vânzare –utile pentru aplicarea legislatiei fiscale privind casele de marcat - publicat in noiembrie 2007Diferente intre comertul cu ridicata si comertul en-gros. Ce obligatii are societatea in cazul defasurarii ambelor activitati?Firme care activeaza online. Cum se face incasarea valorii marfurilor vandute pe internet?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"