Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In ce priveste procedura de inventariere si aspectele fiscale de care trebuie sa tinem cont, facem astazi referire la o societate comerciala platitoare de TVA si de impozit pe profit al carei obiect de activitate este vanzarea de bunuri online, prin intermediul caselor de comenzi si internet.
Societatea a ales tinerea evidentei stocurilor de marfuri prin intermediul inventarului intermitent. Vom vedea daca in aceste conditii mai e e necesara intocmirea NIR-ului la receptia marfurilor, avand in vedere ca inregistrarile sunt 607=401 si 4428A = 401.
de asemenea, stabilim daca este eronata aceasta evidenta deoarece lipsurile, daca exista, sunt incluse in descarcarea de gestiune din luna.
Inregistrarile folosite de catre firma in luna sunt:
607=371 1000 ron, considerand 1000 ron soldul contului 371 de la sfarsitul lunii anterioare
ulerior intrarile de marfa se inregistreaza:
607=401 si 4428A=401
iar la sfarsit de luna pe baza inventarului faptic se inregistreaza (se repune) stocul:
![Manualul Contabilului Incepator - stick USB](https://www.rs.ro/dbimg/product/2581-manualul-contab.png)
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
![Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita](https://www.rs.ro/dbimg/product/2850-cartea-verde-a-.jpg)
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
![Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor](https://www.rs.ro/dbimg/product/3096-ghidul-practic-.png)
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
371=607 2000 ron, presupunand ca acesta este stocul real de la sfarsitul lunii.
Lipsurile, in cazul in care exista, sunt incluse in descarcarea de gestiune si deci ar fi deductibile la calculul impozitului pe profit, firma fiind platitoare de impozit pe profit. Vom vedea daca pot aparea astfel probleme legate de aceasta evidenta inclusa in OMFP 2009. Se mentioneaza ca inventarul de la sfarsitul lunii este facut intr un tabel in Excel.
Vom vedea ce alte documente sunt necesare la inventarierea de la sfarsitul fiecarei luni.
Potrivit Reglementarilor contabile conforme cu Directiva a IV-a a CEE, aprobate prin OMFP 3055/2009 contabilitatea stocurilor (inclusiv a marfurilor) se tine cantitativ si valoric sau numai valoric prin folosirea inventarului permanent sau a inventarului intermitent.
Explicatii mai detaliate privind metoda inventarului permanent se regasesc la pct. D.40 din din Normele metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin OMEF 3512/2008 privind documentele financiar-contabil.
Astfel, entitatile care utilizeaza metoda inventarului intermitent efectueaza inventarierea faptica a stocurilor in cursul perioadei, anual, trimestrial sau lunar, dupa caz, dar nu mai tarziu de finele perioadei de raportare pentru care are de determinat obligatii fiscale.
Metoda inventarului intermitent consta in faptul ca intrarile de stocuri nu se inregistreaza prin conturile de stocuri, respectiv conturile din clasa 3, ci prin conturile de cheltuieli, respectiv conturile din clasa 6.
Stabilirea iesirilor de stocuri in cursul perioadei are la baza inventarierea faptica a stocurilor la sfarsitul perioadei.
Iesirile de stocuri se determina ca diferenta intre valoarea stocurilor initiale, la care se adauga valoarea intrarilor, si valoarea stocurilor la sfarsitul perioadei stabilite pe baza inventarului, respectandu-se relatia:
E = Si + I - Sf,
unde: E - iesiri;I - intrari; Si - stoc initial; Sf - stoc final.
La inceputul exercitiului, respectiv al perioadei, dupa caz, se anuleaza stocul existent ca o iesire de stoc prin inregistrarea acestuia in clase de cheltuieli privind materiile prime, materialele etc.
articol contabil: 6xx = 3xx.
La sfarsitul perioadei stocurile determinate in baza inventarierii efectuate, respectiv cele care nu au fost consumate in procesul de productie sau vandute, dupa caz, se inregistreaza ca o intrare de stoc
articol contabil : 3xx = 6xx.
In consecinta, inregistrarile contabile precizate sunt corecte; ramane sa verificati daca ati folosit si metoda de calcul corecta, conform formulei de mai sus, la stabilirea valorii .
Un aspect important precizat de Ordinul nr. 3512/2008 se refera la faptul ca, la locul de depozitare a stocurilor se tine o evidenta tehnica operativa a stocurilor pe baza de fisa de magazie sau alte documente stabilite de unitate, in conformitate cu procedurile proprii elaborate de conducerea acesteia.
Iesirile de stocuri aferente unei perioade, inregistrate in contabilitatea financiara, vor fi corelate cu evidentele din contabilitatea de gestiune, pe comenzi, produse etc., dupa caz.
Punctele 30-38 din Normele metodologice de utilizare a documentelor financiar - contabile precizeaza si detaliaza metodele de conducere a contabilitatii analitice a stocurilor, respectiv metoda
operativ-contabila, metoda cantitativ-valorica si metoda global-valorica.
Inventarul intermitent nu se utilizeaza in comertul cu amanuntul in situatia in care se aplica metoda global-valorica.
Consideram ca activitatea dvs. este o activitate in sfera comertului cu amanuntul, caz in care nu puteti utiliza metoda global - valorica de evidenta analitica a stocurilor in cazul folosirii metodei inventarului intermitent.
In consecinta, ar trebui sa utilizati metoda operativ - contabila. Astfel, metoda operativ-contabila consta in tinerea, in cadrul fiecarei gestiuni, a evidentei cantitative a bunurilor, pe feluri, cu ajutorul fiselor de magazie.
Controlul exactitatii inregistrarilor din evidenta gestiunilor si din contabilitate se asigura prin evaluarea stocurilor cantitative, transcrise din fisele de magazie in Registrul stocurilor.
In fisele de magazie cantitatile se inregistreaza zilnic de gestionar sau persoana desemnata, pe baza documentelor de intrare (factura, aviz de insotire a marfii, nota de receptie si constatare de diferente etc.) si a documentelor de iesire (bon de consum, fisa limita de consum, aviz de insotire a marfii, factura, bon de transfer etc.), pozitie cu pozitie. In contabilitatea sintetica si analitica intrarile sau iesirile de bunuri de natura stocurilor se inregistreaza fie direct pe baza acestor documente, fie cu ajutorul unor situatii intocmite la diverse intervale de timp prin centralizarea datelor din documentele privind miscarea stocurilor.
Nota de receptie si constatare de diferente , conform anexei 2 din Nomele Metodologice date in aplicarea O. 3512/2008:
a) Serveste ca:
- document pentru receptia bunurilor aprovizionate;
- document justificativ pentru incarcare in gestiune;
- document justificativ de inregistrare in contabilitate.
b) Se foloseste ca document de receptie obligatoriu numai in cazul:
- bunurilor materiale cuprinse intr-o factura sau aviz de insotire a marfii, care fac parte din gestiuni diferite;
- bunurilor materiale primite spre prelucrare, in custodie sau in pastrare;
- bunurilor materiale procurate de la persoane fizice;
- bunurilor materiale care sosesc neinsotite de documente de livrare;
- bunurilor materiale care prezinta diferente la receptie;
- marfurilor intrate in gestiunile la care evidenta se tine la pret de vanzare.
c) In alte cazuri decat cele mentionate la lit. b), receptia si incarcarea in gestiune, dupa caz, si inregistrarea in contabilitate se fac pe baza documentului de livrare care insoteste transportul (factura, avizul de insotire a marfii etc.).
Recomandarea noastra este sa intocmiti nota de receptie si sa organizati si evidenta operativ - contabila a gestiunii.
In ceea ce priveste inventarierea stocurilor de marfuri, aceasta se face potivit Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin OMFP 2861/2009 , cu respectarea etapelor specifice unui proces de inventariere, incepand cu Decizia scrisa a administratorului privind numirea comisiei de inventariere si pana la aprobarea procesului-verbal de inventariere de catre administrator, inclusiv declaratia gestionarului . De mentionat ca in decizia scrisa de numire se mentioneaza in mod obligatoriu, pe langa componenta nominala a comisiei si a gestiunii supusa inventarierii, si modul de efectuare a inventarierii si metodele utilizate (constatare faptica prin numarare, de exemplu, etc.).
In conditiile in care comisiile de inventariere nu constata existenta de stocuri faptice, vor mentiona acest fapt in procesul-verbal al comisiei de inventariere.
In cazul in care nu respectati reglementarile legale precizate mai sus puteti avea probleme in cazul unui control.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 3 voturi
Articole similare
Lichidare voluntara si preluare active de catre asociati. Ce tratament aplicam?Bunuri lipsa din gestiune, imputabile. Regim TVASocietate declarata inactiva si cod TVA anulat. Cum procedam si care sunt consecintele fiscale?In atentia firmelor: Cum tratam perisabilitatile? Procedura inventarManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziUltimele articole
Cum se scoate din evidenta TVA-ul de rambursatAngajamentul de plata. Model, cine il intocmeste si spete utileInregistrarea firmelor ca platitoare de TVA in cazul in care importa marfuriInregistrare in scopuri de TVA 2023. Spete si studii de caz utileProiect: Sistemul de raportare contabila la 30 iunie 2023 se va aplica persoanelor care au o cifra de afaceri neta mai mare de 1.000.000 euroArticole similare
Controale ITM in perioada 11-15 martie 2024. Ce angajatori au fost vizatiDirectia Generala Antifrauda Fiscala: Amenzi de aproape 2 milioane de lei in doar doua zileMFP anunta un nou proiect privind firmele si tichetele electronice de masaNoi reglementari fiscale privind organizarea jocurilor de norocControale ITM in domeniul turismului si al serviciilor de alimentatie publica in trim I-III din 2023Ultimele articole
E-Factura: Ce inregistrari contabile sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Decont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, TermeneControale e-Transport: 300 de inspectori antifrauda verifica traficul rutierPunct de lucru cu adresa modificata. Cum se actualizeaza aceasta la FinanteAmenzi de peste 1.700.000 de lei aplicate de Inspectia Muncii pentru firmele din domeniul restauranteArticole similare
Avem gestiunea in Cloud: cat de repede si usor facem retururile si stornarea?Cum se inregistreaza in contabilitate TVA virat de furnizor?Gestiune societate. Comert cu amanuntul si comert cu ridicata al produselorCum tinem gestiunea: cantitativ sau global? En detail sau en gros? Tip magazin sau tip depozit?Reduceri comerciale si financiare primite de la furnizor. Ce regim TVA se aplica si cum vom completa factura corect?Ultimele articole
Care este procedura corecta pentru gestionarea returului de marfa si restituirea banilorSituatiile in care este obligatorie intocmirea NIR-uluiAchizitia intracomunitara: ce inseamna, noutati legislative si documente necesare pentru scutirea de TVAMasa calda acordata angajatilor - cheltuieli inregistrate pe bonul fiscal. Poate fi dedus TVA-ul?Documente justificative in cazul achizitiilor online facute de firmeArticole similare
459 de inspectori antifrauda au verificat 350 agenti economiciITM pune in aplicare Ordinul 874/2020. Comunicare la distanta cu contribuabilii si triaj epidemiologicPreturi de transfer. Ce prevede Ordinul 442/2016 pentru contribuabilii mari, mijlocii si mici?Declaratia statistica Intrastat pentru anul 2009Declaratia 150Ultimele articole
E-Transport: Prin OUG 87/2024 s-a decis amanarea sanctiunilor pana la 1 ianuarie 2025E-Factura: Ce inregistrari contabile sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Formularul c801 – Ghidul CompletDecont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, TermeneControale e-Transport: 300 de inspectori antifrauda verifica traficul rutierArticole similare
Firme care activeaza online. Cum se face incasarea valorii marfurilor vandute pe internet?Definitii legale pentru tehnicile comerciale de vânzare –utile pentru aplicarea legislatiei fiscale privind casele de marcat - publicat in noiembrie 2007Diferente intre comertul cu ridicata si comertul en-gros. Ce obligatii are societatea in cazul defasurarii ambelor activitati?![Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA](https://media.rs.ro/filemanagerraport/Info TVA/FAB cop rap231108160950.png)
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"