Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In ce priveste procedura de inventariere si aspectele fiscale de care trebuie sa tinem cont, facem astazi referire la o societate comerciala platitoare de TVA si de impozit pe profit al carei obiect de activitate este vanzarea de bunuri online, prin intermediul caselor de comenzi si internet.
Societatea a ales tinerea evidentei stocurilor de marfuri prin intermediul inventarului intermitent. Vom vedea daca in aceste conditii mai e e necesara intocmirea NIR-ului la receptia marfurilor, avand in vedere ca inregistrarile sunt 607=401 si 4428A = 401.
de asemenea, stabilim daca este eronata aceasta evidenta deoarece lipsurile, daca exista, sunt incluse in descarcarea de gestiune din luna.
Inregistrarile folosite de catre firma in luna sunt:
607=371 1000 ron, considerand 1000 ron soldul contului 371 de la sfarsitul lunii anterioare
ulerior intrarile de marfa se inregistreaza:
607=401 si 4428A=401
iar la sfarsit de luna pe baza inventarului faptic se inregistreaza (se repune) stocul:

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Manual de politici contabile - Stick USB
371=607 2000 ron, presupunand ca acesta este stocul real de la sfarsitul lunii.
Lipsurile, in cazul in care exista, sunt incluse in descarcarea de gestiune si deci ar fi deductibile la calculul impozitului pe profit, firma fiind platitoare de impozit pe profit. Vom vedea daca pot aparea astfel probleme legate de aceasta evidenta inclusa in OMFP 2009. Se mentioneaza ca inventarul de la sfarsitul lunii este facut intr un tabel in Excel.
Vom vedea ce alte documente sunt necesare la inventarierea de la sfarsitul fiecarei luni.
Potrivit Reglementarilor contabile conforme cu Directiva a IV-a a CEE, aprobate prin OMFP 3055/2009 contabilitatea stocurilor (inclusiv a marfurilor) se tine cantitativ si valoric sau numai valoric prin folosirea inventarului permanent sau a inventarului intermitent.
Explicatii mai detaliate privind metoda inventarului permanent se regasesc la pct. D.40 din din Normele metodologice de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin OMEF 3512/2008 privind documentele financiar-contabil.
Astfel, entitatile care utilizeaza metoda inventarului intermitent efectueaza inventarierea faptica a stocurilor in cursul perioadei, anual, trimestrial sau lunar, dupa caz, dar nu mai tarziu de finele perioadei de raportare pentru care are de determinat obligatii fiscale.
Metoda inventarului intermitent consta in faptul ca intrarile de stocuri nu se inregistreaza prin conturile de stocuri, respectiv conturile din clasa 3, ci prin conturile de cheltuieli, respectiv conturile din clasa 6.
Stabilirea iesirilor de stocuri in cursul perioadei are la baza inventarierea faptica a stocurilor la sfarsitul perioadei.
Iesirile de stocuri se determina ca diferenta intre valoarea stocurilor initiale, la care se adauga valoarea intrarilor, si valoarea stocurilor la sfarsitul perioadei stabilite pe baza inventarului, respectandu-se relatia:
E = Si + I - Sf,
unde: E - iesiri;I - intrari; Si - stoc initial; Sf - stoc final.
La inceputul exercitiului, respectiv al perioadei, dupa caz, se anuleaza stocul existent ca o iesire de stoc prin inregistrarea acestuia in clase de cheltuieli privind materiile prime, materialele etc.
articol contabil: 6xx = 3xx.
La sfarsitul perioadei stocurile determinate in baza inventarierii efectuate, respectiv cele care nu au fost consumate in procesul de productie sau vandute, dupa caz, se inregistreaza ca o intrare de stoc
articol contabil : 3xx = 6xx.
In consecinta, inregistrarile contabile precizate sunt corecte; ramane sa verificati daca ati folosit si metoda de calcul corecta, conform formulei de mai sus, la stabilirea valorii .
Un aspect important precizat de Ordinul nr. 3512/2008 se refera la faptul ca, la locul de depozitare a stocurilor se tine o evidenta tehnica operativa a stocurilor pe baza de fisa de magazie sau alte documente stabilite de unitate, in conformitate cu procedurile proprii elaborate de conducerea acesteia.
Iesirile de stocuri aferente unei perioade, inregistrate in contabilitatea financiara, vor fi corelate cu evidentele din contabilitatea de gestiune, pe comenzi, produse etc., dupa caz.
Punctele 30-38 din Normele metodologice de utilizare a documentelor financiar - contabile precizeaza si detaliaza metodele de conducere a contabilitatii analitice a stocurilor, respectiv metoda
operativ-contabila, metoda cantitativ-valorica si metoda global-valorica.
Inventarul intermitent nu se utilizeaza in comertul cu amanuntul in situatia in care se aplica metoda global-valorica.
Consideram ca activitatea dvs. este o activitate in sfera comertului cu amanuntul, caz in care nu puteti utiliza metoda global - valorica de evidenta analitica a stocurilor in cazul folosirii metodei inventarului intermitent.
In consecinta, ar trebui sa utilizati metoda operativ - contabila. Astfel, metoda operativ-contabila consta in tinerea, in cadrul fiecarei gestiuni, a evidentei cantitative a bunurilor, pe feluri, cu ajutorul fiselor de magazie.
Controlul exactitatii inregistrarilor din evidenta gestiunilor si din contabilitate se asigura prin evaluarea stocurilor cantitative, transcrise din fisele de magazie in Registrul stocurilor.
In fisele de magazie cantitatile se inregistreaza zilnic de gestionar sau persoana desemnata, pe baza documentelor de intrare (factura, aviz de insotire a marfii, nota de receptie si constatare de diferente etc.) si a documentelor de iesire (bon de consum, fisa limita de consum, aviz de insotire a marfii, factura, bon de transfer etc.), pozitie cu pozitie. In contabilitatea sintetica si analitica intrarile sau iesirile de bunuri de natura stocurilor se inregistreaza fie direct pe baza acestor documente, fie cu ajutorul unor situatii intocmite la diverse intervale de timp prin centralizarea datelor din documentele privind miscarea stocurilor.
Nota de receptie si constatare de diferente , conform anexei 2 din Nomele Metodologice date in aplicarea O. 3512/2008:
a) Serveste ca:
- document pentru receptia bunurilor aprovizionate;
- document justificativ pentru incarcare in gestiune;
- document justificativ de inregistrare in contabilitate.
b) Se foloseste ca document de receptie obligatoriu numai in cazul:
- bunurilor materiale cuprinse intr-o factura sau aviz de insotire a marfii, care fac parte din gestiuni diferite;
- bunurilor materiale primite spre prelucrare, in custodie sau in pastrare;
- bunurilor materiale procurate de la persoane fizice;
- bunurilor materiale care sosesc neinsotite de documente de livrare;
- bunurilor materiale care prezinta diferente la receptie;
- marfurilor intrate in gestiunile la care evidenta se tine la pret de vanzare.
c) In alte cazuri decat cele mentionate la lit. b), receptia si incarcarea in gestiune, dupa caz, si inregistrarea in contabilitate se fac pe baza documentului de livrare care insoteste transportul (factura, avizul de insotire a marfii etc.).
Recomandarea noastra este sa intocmiti nota de receptie si sa organizati si evidenta operativ - contabila a gestiunii.
In ceea ce priveste inventarierea stocurilor de marfuri, aceasta se face potivit Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin OMFP 2861/2009 , cu respectarea etapelor specifice unui proces de inventariere, incepand cu Decizia scrisa a administratorului privind numirea comisiei de inventariere si pana la aprobarea procesului-verbal de inventariere de catre administrator, inclusiv declaratia gestionarului . De mentionat ca in decizia scrisa de numire se mentioneaza in mod obligatoriu, pe langa componenta nominala a comisiei si a gestiunii supusa inventarierii, si modul de efectuare a inventarierii si metodele utilizate (constatare faptica prin numarare, de exemplu, etc.).
In conditiile in care comisiile de inventariere nu constata existenta de stocuri faptice, vor mentiona acest fapt in procesul-verbal al comisiei de inventariere.
In cazul in care nu respectati reglementarile legale precizate mai sus puteti avea probleme in cazul unui control.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Societate neplatitoare de TVA: Restituire avans incasat pentru care s-a emis bon fiscalCheltuieli deductibile PFA. Ce cheltuieli pot deduce persoanele fizice autorizate in anul 2022?Firme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAStudiu de caz: Exista posibilitatea recuperarii TVA urmand ca ulterior sa se treaca la anularea prin optiune a inregistrarii in scopuri de TVA?Marfuri deteriorate. Ce implicatii fiscale apar in ce priveste TVA-ul si impozitul pe profit?Ultimele articole
Scoatere din gestiune stocuri. Implicatii TVA si deductibilitate cheltuieliMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVALeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVANeconcordante la verificarea e-TVA privind casele de marcat. Cum trebuie sa procedatiCum se scoate din evidenta TVA-ul de rambursatArticole similare
Procedura compensarii obligatiilor fiscale cu suma negativa din deconturile de TVAControale ANAF in 2023: A fost aprobata procedura de prezentare a legitimatiei de inspectie fiscala si a ordinului de serviciuContabilitatea stocurilor si comert cu amanuntul. Ce inregistrari contabile facem?Noutati legislatie Fiscala 18-22 august 2008 - Monitorul OficialInregistrare autofactura. Ce regim TVA se aplica?Ultimele articole
CONTROL antifrauda in 2025: TVA nedeductibil si obligatii suplimentare pentru firmeAu inceput controalele privind E-Transport si utilizarea codului UIT! Ce sanctiuni au oferit inspectoriiAchizitii mari, plati mici: cum sa cumperi in rate la Carrefour fara sa-ti afectezi bugetul?Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorCONTROL ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleArticole similare
NIR-ul. La ce serveste, in ce conditii e obligatoriu sa intocmesti un NIR si cum se intocmesteVanzarea de bunuri second-hand si in regim de consignatie. Ce diferente exista?Achizitia intracomunitara: ce inseamna, noutati legislative si documente necesare pentru scutirea de TVATaxarea serviciilor de expertizare a bunurilor prestate de o firma stabilita in RomaniaSituatiile in care este obligatorie intocmirea NIR-uluiUltimele articole
Care este procedura corecta pentru gestionarea returului de marfa si restituirea banilorMasa calda acordata angajatilor - cheltuieli inregistrate pe bonul fiscal. Poate fi dedus TVA-ul?Documente justificative in cazul achizitiilor online facute de firmeFactura de achizitie care acopera 100% contravaloarea bunurilor. Cum se inregistreaza in contabilitateSocietate neplatitoare de TVA: Restituire avans incasat pentru care s-a emis bon fiscalArticole similare
Nerezident obtine venituri in calitate de PFA. Care sunt aspectele fiscale de care vom tine cont?Contribuabilii pot depune cererile pentru esalonarea la plata simplificata pana la 31 martie 2021 inclusivNoutati privind Spatiul Privat Virtual. Ce declaratii puteti depune prin SPV?Achizitii intracomunitare de bunuri. In ce conditii declaram in D390?Suma de 400 lei acordata angajatilor aflati in telemunca intra in plafonul de 33% pentru venituri neimpozabile?Ultimele articole
Deductibilitate cheltuieli si regim fiscal TVA pentru produsele EXPIRATESponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorMijloace fixe. Ajstarea TVA in cazul casarii mijloacelor fixe + un exemplu util contribuabililorBon fiscal de peste 100 euro. Conditii pentru a putea deduce TVA-ulControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleArticole similare
Diferente intre comertul cu ridicata si comertul en-gros. Ce obligatii are societatea in cazul defasurarii ambelor activitati?Firme care activeaza online. Cum se face incasarea valorii marfurilor vandute pe internet?Definitii legale pentru tehnicile comerciale de vânzare –utile pentru aplicarea legislatiei fiscale privind casele de marcat - publicat in noiembrie 2007
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"