Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Analizam, prin cele de mai jos, cazul unei societati care are pe stoc mai multe produse. Ultima intrare in gestiune a fost la data de 10.01.2012. Societatea doreste sa vanda acele produse sub pretul de achizitie deoarece pretul pietei a scazut foarte mult. Vom vedea astfel ce documente trebuie intocmite pentru a efectua vanzarea in conditiile amintite.
Solutia consultantului:In cazul in care se fac reduceri de pret la magazinele de vinzare cu amanuntul, trebuie tinut cont de prevederile OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata - republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si in special de prevederile art. 17 din aceasta ordonanta, in care se stipuleaza: "Este interzis oricarui comerciant sa ofere sau sa vinda produse in pierdere, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 16 lit. a)-c), e)-i), precum si in cazul produselor aflate in pachete de servicii. Prin vinzare in pierdere, in sensul prezentei ordonate, se intelege orice vinzare la un pret egal sau inferior costului de achizitie, astfel cum acesta este definit in reglementarile legale in vigoare."
Situatiile prevazute la art. 16 sunt urmatoarele:
a) vanzari de lichidare;
b) vanzari de soldare;
c) vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica;
d) vanzari promotionale;
e) vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale;
f) vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute;
g) vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de valabilitate;
h) vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs, determinat de mediul concurential;
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
i) vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat.
Cu exceptia "vanzarilor promotionale" stipulate la lit. d), toate celelalte situatii de la art. 16 permit vanzarea in pierdere.
Pe de alta parte, potrivit prevederilor art. 80 din OG 99/2000 numai pentru situatiile prevazute la literele a) si b) de la art. 16 (vanzarile de lichidare si de soldare), atunci cand acestea se efectueaza in pierdere, conform prevederilor art. 17, costul de achizitie este deductibil din punct de vedere fiscal.
In ceea ce priveste afisarea pretului nou, recomandam ca in zilele in care se fac reduceri de preturi sa se tina seama de prevederile art. 33 din OG 99/2000
respectiv afisarea pretului nou langa cel vechi taiat pentru fiecare produs sau grupa de produse identice (sau identificate separat "pret nou"/"pret vechi"), evitarea publicitatii inselatoare, etc.
Costul de achizitie, la care se face referire la art. 17 din ordonanta, este stabilit la punctul 51 alin. (1) si (2) din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatii Eureopene, aprobate prin MFP 3055/2009 - cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv:
"(1) Costul de achizitie al bunurilor cuprinde pretul de cumparare, taxele de import si alte taxe (cu exceptia acelora pe care persoana juridica le poate recupera de la autoritatile fiscale - respectiv TVA - nota noastra), cheltuielile de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective. In costul de achizitie se includ, de asemenea, comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obtinerea de autorizatii si alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective.
(2) Cheltuielile de transport sint incluse in costul de achizitie si atunci cind functia de aprovizionare este externalizata."
Rezulta, asadar, ca se poate efectua reducerea de pret daca noul pret de vinzare fara TVA nu va fi egal sau mai mic decit pretul (costul) de achizitie.
Referitor la intrebarile dvs:
- "ce documente se intocmesc ..."
Documentele sint: listele de inventariere ale tuturor produselor la care se vor opera reduceri de pret (in care trebuie sa apara preturile vechi), decizia administratorului de schimbare de pret, in sensul micsorarii acestuia si listele de inventariere cu noile preturi de vinzare pe unitatea de masura.
Diferenta dintre totalurile celor doua liste de inventariere se va inregista in contabilitate, ca reducere de pret.
Trebuie mentionat faptul ca aceasta diferenta trebuie trecuta cu minus in raportul de gestiune, la rubrica "intrari", pentru corectarea soldului de marfa si in acest document.
De asemenea, noile preturi trebuie inscrise si in casa de marcat, pe fiecare produs in parte, astfel incit bonurile fiscale emise dupa reducerea preturilor sa contina preturile corecte de vinzare.
- "cum se inregistreaza in contabilitate ..."
Aceasta reducere de pret va avea efect doar asupra adaosului comercial (inregistrat in contul 378) si asupra TVA neexigibila (inregistrata in contul 4428). Evident, pretul de achizitie nu va fi afectat.
Ca urmare, reducerea de pret (diferenta dintre cele doua liste de inventariere - intocmite cu pretul vechi si cu pretul nou) se va inregistra in contabilitate, valoric, astfel:
371 = %
378 - minus
4428 - minus
Exemplu:
- pret achizitie fara TVA = 1000 lei
- TVA deductibila = 240 lei
- pret de vinzare cu amanuntul (inclus TVA neexigibila) = 1860 lei - format din:
pret de achizitie - 1000 lei; adaos comercial - 500 lei; tva neexigibila - 360 lei.
Se face reducere de pret de la 1860 lei la 1488 lei (reducere 20%).
Diferenta de pret obtinuta, de 372 lei (1860 lei - 1488 lei), se inregistreaza astfel in contabilitate (cu sume in minus):
371 = % -372 lei
378 - 300 lei
4428 - 72 lei
Rezulta ca noul adaos comercial este de 200 lei (500 lei - 300 lei) si noua TVA neexigibila este de 288 lei (360 lei - 72 lei).
Reducerea de pret ci doar corecteaza, in sensul micsorarii, adaosul comercial si TVA neexigibila (in final reprezinta o reducere a venitului din vanzarea marfurilor).
Cheltuiala cu marfa - contul 607 - (care reprezinta, de fapt, costul marfii vindute, pretul pe care l-a platit firma catre furnizori pentru achizitia marfii) va fi aceeasi si se va inregistra la vinzarea marfurilor, prin articolul contabil de descarcare de gestiune:
% = 371
607
378
4428
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
EORI – Numarul de Inregistrare si Identificare a Operatorilor EconomiciFacilitati fiscale pentru companiile care ofera ajutor umanitar, conform OUG 20/2022Noi norme de plata pentru comertul cu amanuntulS-a modificat atribuirea certificatului de producatorNorme 2013: Totul despre esalonarea la plata a obligatiilor fiscaleUltimele articole
SAF-T: Cum se raporteaza in sistem impozitul pe chirieCum se declara TVA-ul de import in SAF-TTAXE SI IMPOZITE 2024. La ce sa te astepti anul acestaManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziContabilitatea unui complex hotelier. Inregistrari contabile specifice, utile oricarui contabilArticole similare
Cand trebuie declarat si platit impozitul pe profit?Noutati legislatie Fiscala 16-20 februarie 2009 - Monitorul OficialPrecizari privind declararea si plata impozitului pe venitTrei noi impozite care se mentin pana la 31 decembrie 2015MFP dezminte declaratiile Postei Romane cu privire la achizitia noilor case de marcatUltimele articole
Declaratia 100 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareEste OFICIAL! Regulile privind calculul taxelor locale se amana pana pe 1 ianuarie 2026Controale ANPC in perioada 9-13 septembrie 2024. Cine a fost vizatImplementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?Impozitare autoturisme de lux si completarea Declaratiei 216Articole similare
Achizitii intracomunitare de bunuri second hand. Marja profitului. TVA. ExempluEvaluare obiecte de inventar achizitionate pe factura cu discount suta la suta. Cum facem inregistrarile?Ajustarea TVA in conditiile anularii inregistrarii in scopuri de TVA, conform art. 148 - Cod FiscalInventarierea stocului de marfa: Inregistrari contabile la ajustarea TVA. Completare D300Programul Prima masina pentru persoane fizice: Avans de 30%Ultimele articole
Tratament fiscal pentru cadourile primite de la parteneri si produsele oferite gratuitAutofacturare reducere comerciala la achizitie intracomunitara de bunuri. Ce regim TVA se aplica?Marfa primita pe baza de aviz. Factura primita la finalul lunii cu discount si NIR. Cum procedam?Completarea Normelor de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 66/2014 privind aprobarea Programului de stimulare a cumpararii de autoturisme noiImport-export marfuri. Care va fi monografia contabila?Articole similare
Regim TVA pentru vanzarea de marfa si mijloace fixe reevaluateAjustare TVA stoc expirat. Cum procedam fara a colecta TVA?Vanzare sub cost de achizitie. Ce documente intocmim pentru justificare?Promotii. Impozit pe profit. TVAProduse greu vandabile. Care sunt conditiile pentru vanzarea cu pret redus?Ultimele articole
Vanzare marfuri sub cost. Regim contabil si fiscal, din punct de vedere al TVA si impozit pe profitPreturi de vanzare diferite la o microintreprindere. Se pot factura preturi distincte pentru acelasi produs?Vanzarile produselor si serviciilor sub pretul de achizitie. Cum procedam si ce implicatii fiscale apar?Diferente intre comertul cu ridicata si comertul en-gros. Ce obligatii are societatea in cazul defasurarii ambelor activitati?Plati numerar comert cu amanuntul si cu ridicata. Cum se incaseaza? Emitem chitanta sau bon fiscal?Articole similare
Asistenta tehnica la instalarea programelor vandute cu licenta. Cum facem incadrarea in categoria microintreprinderilor?TVA - Corectarea facturii emisee-Factura: Ghid Complet pentru 2024Ce regim TVA se aplica pentru livrare de bunuri in lant?Decontarea a 41,5% din salariu de baza. Perioada de aplicareUltimele articole
SAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVASituatii financiare interimare. In cazul unor erori pot fi rectificate?E-Transport: Cum se declara valoarea totala a bunurilor pentru obtinerea codului UITRadiere SRL, PFA, II, IF. Procedura complexa, explicata pas cu pasAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"