Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Vanzare sub pret de achizitie. Ce documente sunt obligatorii?

de InfoTva.ro la 24 Iul. 2013 Exclusiv
Tags: taxe si impozite, vanzare, pret de achizitie, og 99/2000, documente

Analizam, prin cele de mai jos, cazul unei societati care are pe stoc mai multe produse. Ultima intrare in gestiune a fost la data de 10.01.2012. Societatea doreste sa vanda acele produse sub pretul de achizitie deoarece pretul pietei a scazut foarte mult. Vom vedea astfel ce documente trebuie intocmite pentru a efectua vanzarea in conditiile amintite.

Solutia consultantului:

In cazul in care se fac reduceri de pret la magazinele de vinzare cu amanuntul, trebuie tinut cont de prevederile OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata - republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si in special de prevederile art. 17 din aceasta ordonanta, in care se stipuleaza: "Este interzis oricarui comerciant sa ofere sau sa vinda produse in pierdere, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 16 lit. a)-c), e)-i), precum si in cazul produselor aflate in pachete de servicii. Prin vinzare in pierdere, in sensul prezentei ordonate, se intelege orice vinzare la un pret egal sau inferior costului de achizitie, astfel cum acesta este definit in reglementarile legale in vigoare."
 
Situatiile prevazute la art. 16 sunt urmatoarele:
a) vanzari de lichidare;
b) vanzari de soldare;
c) vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica;
d) vanzari promotionale;
e) vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale;
f) vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute;
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

Vezi detalii

Examenul de consultant fiscal. Grile si temeiuri legale 2019
Examenul de consultant fiscal. Grile si temeiuri legale 2019

Vezi detalii

Modele editabile pentru Calculatia Costurilor
Modele editabile pentru Calculatia Costurilor

Vezi detalii


g) vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de valabilitate;
h) vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs, determinat de mediul concurential;
i) vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat.
 
Cu exceptia "vanzarilor promotionale" stipulate la lit. d), toate celelalte situatii de la art. 16 permit vanzarea in pierdere.

Pe de alta parte, potrivit prevederilor art. 80 din OG 99/2000 numai pentru situatiile prevazute la literele a) si b) de la art. 16 (vanzarile de lichidare si de soldare), atunci  cand  acestea se efectueaza in  pierdere,  conform prevederilor art. 17, costul de achizitie este deductibil din punct de vedere fiscal.
 
In ceea ce priveste afisarea pretului nou, recomandam ca in zilele in care se fac reduceri de preturi sa se tina seama de prevederile art. 33 din OG 99/2000
respectiv afisarea pretului nou langa cel vechi taiat pentru fiecare produs sau grupa de produse identice (sau identificate separat "pret nou"/"pret vechi"), evitarea publicitatii inselatoare, etc.
 
Costul de achizitie, la care se face referire la art. 17 din ordonanta, este stabilit la punctul 51 alin. (1) si (2) din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatii Eureopene, aprobate prin MFP 3055/2009 - cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv:
"(1) Costul de achizitie al bunurilor cuprinde pretul de cumparare, taxele de import si alte taxe (cu exceptia acelora pe care persoana juridica le poate recupera de la autoritatile fiscale - respectiv TVA - nota noastra), cheltuielile de transport, manipulare si alte cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective. In costul de achizitie se includ, de asemenea, comisioanele, taxele notariale, cheltuielile cu obtinerea de autorizatii si alte cheltuieli nerecuperabile, atribuibile direct bunurilor respective.

(2) Cheltuielile de transport sint incluse in costul de achizitie si atunci cind functia de aprovizionare este externalizata."
 
Rezulta, asadar, ca se poate efectua reducerea de pret daca noul pret de vinzare fara TVA nu va fi egal sau mai mic decit pretul (costul) de achizitie.
 
Referitor la intrebarile dvs:

- "ce documente se intocmesc ..."
Documentele sint: listele de inventariere ale tuturor produselor la care se vor opera reduceri de pret (in care trebuie sa apara preturile vechi), decizia administratorului de schimbare de pret, in sensul micsorarii acestuia si listele de inventariere cu noile preturi de vinzare pe unitatea de masura.
Diferenta dintre totalurile celor doua liste de inventariere se va inregista in contabilitate, ca reducere de pret.

Trebuie mentionat faptul ca aceasta diferenta trebuie trecuta cu minus in raportul de gestiune, la rubrica "intrari", pentru corectarea soldului de marfa si in acest document.

De asemenea, noile preturi trebuie inscrise si in casa de marcat, pe fiecare produs in parte, astfel incit bonurile fiscale emise dupa reducerea preturilor sa contina preturile corecte de vinzare.
 
- "cum se inregistreaza in contabilitate ..."

Aceasta reducere de pret va avea efect doar asupra adaosului comercial (inregistrat in contul 378) si asupra TVA neexigibila (inregistrata in contul 4428). Evident, pretul de achizitie nu va fi afectat.
 
Ca urmare, reducerea de pret (diferenta dintre cele doua liste de inventariere - intocmite cu pretul vechi si cu pretul nou) se va inregistra in contabilitate, valoric, astfel:
371 = %
           378 - minus
           4428 - minus
 
Exemplu:
- pret achizitie fara TVA = 1000 lei
- TVA deductibila = 240 lei
- pret de vinzare cu amanuntul (inclus TVA neexigibila) = 1860 lei - format din:
pret de achizitie - 1000 lei; adaos comercial - 500 lei; tva neexigibila - 360 lei.
 
Se face reducere de pret de la 1860 lei la 1488 lei (reducere 20%).
Diferenta de pret obtinuta, de 372 lei (1860 lei - 1488 lei), se inregistreaza astfel in contabilitate (cu sume in minus):
371 = %     -372 lei
          378   - 300 lei
         4428   - 72 lei
 
Rezulta ca noul adaos comercial este de 200 lei (500 lei - 300 lei) si noua TVA neexigibila este de 288 lei (360 lei - 72 lei).

 
Reducerea de pret ci doar corecteaza, in sensul micsorarii, adaosul comercial si TVA neexigibila (in final reprezinta o reducere a venitului din vanzarea marfurilor).

Cheltuiala cu marfa - contul 607 - (care reprezinta, de fapt, costul marfii vindute, pretul pe care l-a platit firma catre furnizori pentru achizitia marfii) va fi aceeasi si se va inregistra la vinzarea marfurilor, prin articolul contabil de descarcare de gestiune:
 
% = 371
607
378
4428
Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Vanzare sub pret de achizitie. Ce documente sunt obligatorii?":
Rating:

Nota: 3.75 din 5 din 8 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
Club Contabilitate

VIDEO

X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016