keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Comert cu amanuntul. Cum ajustam adaosul comercial si TVA-ul neexigibil?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 25 Mar. 2013 Exclusiv
Tags: tva, comert cu amanuntul, reduceri comerciale, og 99/2000, monografie contabila

Vom analiza mai jos cazul unei persoane juridice romane, platitoare de TVA, care face comert cu amanuntul al pieselor de schimb, uneori cu discount. Se va stabili in vaza caror documente se scade in raportul de gestiune valoarea discountului, precum si cum se va inregistra in contabilitate vanzarea cu discount a articolului respectiv.



Solutia consultantului:

Vanzarea marfurilor prin acordarea unui discount este echivalenta cu reducerea pretului de vanzare cu amanuntul  pentru cumparatorii  persoane fizice.
           
In cadrul comertului cu amanuntul, vanzarea bunurilor prin acordarea reducerilor de pret se efectueaza  numai in cadrul unor campanii de soldari organizate in conformitate cu prevederile OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata aprobata prin Legea 650/2002 . In acest sens, in anumite conditii, pot fi organizate vanzari cu pret redus reglementate prin cap. 5 "Practici comerciale" din actul normativ mentionat. Prin vanzarea cu pret redus se intelege, printre altele:
    a) vanzari de lichidare;
    b) vanzari de soldare;


Pentru aceste tipuri de vanzari se admite vanzarea bunurilor sub costul de achizitie, aspect reglementat in mod expres prin art.  17 "Este interzis oricarui comerciant sa ofere sau sa vanda produse in pierdere, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 16 lit. a) - c), e) - i), precum si in cazul produselor aflate in pachete de servicii. Prin vanzare in pierdere, in sensul prezentei ordonante, se intelege orice vanzare la un pret egal sau inferior costului de achizitie, astfel cum acesta este definit in reglementarile legale in vigoare".

In situatia prezentata de dvs. consider ca pot fi aplicate vanzarile de soldare reglementate prin art. 23 "Vanzarile de soldare se pot efectua numai in cursul a doua perioade pe an, cu o durata maxima de cate 45 de zile fiecare, cu conditia ca produsele propuse pentru soldare sa fie achitate furnizorului de catre comerciant cu cel putin 30 de zile inaintea datei de debut a perioadei de vanzari de soldare si oferite spre vanzare in mod obisnuit inaintea acestei date."
 
Pentru practicarea preturilor reduse, trebuie avute in vedere urmatoarele reguli de fixare si publicitate a preturilor reglementate prin art. 33 alin. (1) lit. a) si b) din OG 88/2000 :

-    lit. a) "Orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse sau servicii identice. Pretul redus trebuie sa fie inferior pretului de referinta. Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus."
-    lit.    b) "Orice anunt de reducere de preturi, indiferent de forma, modul de publicitate si motivatia reducerii, trebuie sa se adreseze ansamblului consumatorilor si sa indice in cifre o reducere in raport cu preturile de referinta, exceptie facand:
    - publicitatile comparative de pret;
    - anunturile publicitare exclusiv literare, care nu contin cifre;
    - anunturile de pret de lansare a unui nou produs pe piata;
    - anunturile publicitare orale efectuate exclusiv in interiorul magazinului pentru reduceri de preturi la un anumit raion, pentru o foarte scurta perioada a unei zile de vanzare."
          
Astfel, trebuie retinut faptul ca acordarea reducerilor se efectueaza organizat pentru toti cumparatorii persoane fizice, fara a se acorda preferential anumitor cumparatori. In cadrul comertului cu amanuntul, reducerea comerciala acordata trebuie  evidentiata pe bonul fiscal emis de casa de marcat. Se cunoaste faptul ca pentru vanzarea marfurilor la pret cu amanuntul se emite bon fiscal, factura fiind emisa   optional, doar la solicitarea cumparatorului.

Acesta este motivul pentru care nu trebuie sa aveti cele doua situatii diferite pe care le-ati mentionat prin intrebarea formulata: "am un bon fiscal pe care apare doar  pretul de vanzare 700 lei, si o alta situatie in care am factura si pe care apare pretul de 800 + discount 100 lei".  Practic, factura se emite in baza bonului fiscal deoarece incasarea contravalorii marfurilor vandute trebuie efectuata prin casa de marcat. Valoarea facturii emise la solicitarea cumparatorului trebuie sa fie egala cu valoarea bonului fiscal in care s-a evidentiat reducerea comerciala acordata,  in procente si in suma absoluta.
 
In cazul reducerilor comerciale trebuie  regularizata valoarea de intrare la pret cu amanuntul a fiecarui bun existent in stoc. Regularizarea se efectueaza pe baza unei inventarieri  a bunurilor pentru care urmeaza a se acorda reducerea. Pe baza acestor liste se ajusteaza valoarea adaosului comercial si a sumei TVA neexigibile, etapa care conduce la micsorarea pretului de vanzare cu amanuntul  a fiecarui produs. Astfel, softul casei de marcat trebuie sa fie resetat cu noile preturi.
            
In acest caz, totalul reducerilor rezultate din listele de inventarier se inregistreaza cu semnul minus in evidenta contabila:

-    stornarea valorii stocului de marfa la data inventarierii:
(-) 371 =   %               213.900,00
                401             150.000, 00
                378               22.500,00 (15%)
                4428             41.400,00 (24%)

-    inregistrarea valorii stocului de marfa la noul pret redus pe baza de  inventariere:

     371 =   %               204.600,00
                401             150.000, 00
                378               15.000,00 (10%)
                4428             39.600,00 (24%)

-    incasarea contravalorii bunurilor vandute:
    5311 =  %              180.000
                 707            145.162       
                4427            34.839

-    descarcarea gestiunii marfurilor vandute:  
%      = 371           180.000
607                         131.965
378                          13.196
4428                        34.839


De regula, o astfel de metoda a inventarierii se utilizeaza in situatia in care se acorda reduceri comerciale diferite unor produse, de exemplu 5% sau 10% sau 12%.
             
In situatia in care nu se efectueaza inventarierea pentru reasezarea preturilor si se acorda aceiasi reducere comerciala pentru toate produsele din stoc, casa de marcat trebuie setatata de asa maniera incat pe bonul fiscal sa fie marcate  trei pozitii pentru fiecare bun vandut:
-    pretul de vanzare initial 800 lei;
-    reducerea acordata, in procente, de exemplu  12,5%, dar  si an suma  absoluta 100 lei;  
-    pretul de vanzare cu amanuntul,  redus 700 lei.

In acest caz, inregistrarile contabile care se efectueaza sunt urmatoarele in situatia in care bunul la pret cu amanuntul de 800 lei s-a vandut la pretul redus de 700 lei:
-    receptia bunului la pretul de vanzare cu amanuntul de 800 lei:
     371 =   %               800,00
                401              550,00
                378                95,12 (17,14%)
                4428             154,83 (24%)

-    incasarea contravalorii bunurilor vandute:
    5311  =  %              700,00
                  707            564,52        
                  4427           135,48

-    reducerea acordata 5%:

(-) 371 =   %                 100,00
                378               80,64 (12,5%)
                4428             19,35 (24%)

-    descarcarea gestiunii marfurilor vandute
 %      = 371           700,00
607                         550,00
378                           14,48
4428                       135,48  

O astfel de varianta se aplica si in situatia reducerilor acordate pe baza cardului de fidelitate, caz in care nu mai sunt aplicabile prevederile OG 99/2000.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016