Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In randurile de mai jos, prezentam modalitatea de organizare a unor aspecte de ordin fiscal si contabil (inclusiv tinerea contabilitatii) in cadrul unei societati care desfasoara atat comertul cu amanuntul, cat si comert cu ridicata al produselor de uz casnic.
Din punct de vedere contabil nu este obligatorie organizarea de gestiuni distincte, in conditiile in care evidenta marfurilor nu se tine la pret de vanzare cu amanuntul, adica se evidenta socurilor se tine cantitativ -valoric (FIFO, CPM,LIFO)
Exista insa in vigoare prevederile OG 99/2000 privind comercializarea produselor si a serviciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare care interzic exercitarea de activitati de comert cu ridicata si comert cu amanuntul in aceeasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare. Nerespectarea acestei prevederi constituie contraventie, care se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 10.000 lei (limitele se dubleaza in cazul sanctiunilor aplicate persoanelor juridice) si cu interzicerea uneia dintre cele doua activitati, asa cum se prevede la art. 73 pct. 22, art. 74 si art. 76 din ordonanta mentionata.
Art. 4 al acestei ordonante defineste urmatorii termeni astfel:
" c) comert cu ridicata/de gros - activitatea desfasurata de comerciantii care cumpara produse in cantitati mari in scopul revanzarii acestora in cantitati mai mici altor comercianti sau utilizatori profesionali si colectivi;
d) comert cu amanuntul/de detail - activitatea desfasurata de comerciantii care vand produse, de regula, direct consumatorilor pentru uzul personal al acestora;
(......)
j) structura de vanzare - spatiul de desfasurare a unuia sau mai multor exercitii comerciale;
k) suprafata de vanzare - suprafata destinata accesului consumatorilor pentru achizitionarea produsului/serviciului, expunerii produselor oferite, platii acestora si circulatiei personalului angajat pentru derularea activitatii. Nu constituie suprafete de vanzare cele destinate depozitarii si pastrarii marfurilor, productiei, birourilor si anexelor;

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
(......)"
Asadar, exercitarea de activitati de comert cu ridicata si comert cu amanuntul in aceeasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare este interzisa. Nu constituie suprafata de vanzare suprafata destinata depozitarii si pastrarii marfurilor, productiei, birourilor si anexelor.
Astfel, daca societatea efectueaza atat activitati de vanzare cu amanuntul, cat si cu ridicata, astfel cum sunt definite de OG 99/2000, acestea nu pot fi desfasurarate in aceiasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare.
Conform pct. 30 din Norma metodologica de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile aprobata prin OMEF 3512/2008, contabilitatea analitica a bunurilor se poate tine pe baza uneia dintre urmatoarele metode: operativ-contabila, cantitativ-valorica, global-valorica.
Metoda operativ-contabila se poate aplica pentru contabilitatea analitica a materiilor prime, materialelor consumabile, materialelor de natura obiectelor de inventar, semifabricatelor, produselor finite, produselor reziduale, marfurilor si ambalajelor.
Metoda cantitativ-valorica se poate folosi pentru contabilitatea analitica a materiilor prime, materialelor consumabile, materialelor de natura obiectelor de inventar, semifabricatelor, produselor finite, produselor reziduale, marfurilor, animalelor si ambalajelor.
Metoda global-valorica se poate utiliza pentru contabilitatea analitica a marfurilor si ambalajelor din unitatile de desfacere cu amanuntul, rechizitelor de birou, imprimatelor, materialelor folosite la ambalare, materialelor de natura obiectelor de inventar, echipamentelor de protectie in folosinta, precum si a altor categorii de bunuri.
Asadar, metoda global-valorica se poate utiliza pentru contabilitatea analitica a marfurilor si ambalajelor din unitatile de desfacere cu amanuntul. Ca atare, aceasta metoda nu se va folosi pentru comertul cu ridicata.
Pentru comertul cu ridicata se poate utiliza metoda cantitativ-valorica. Conform pct. 33 din norma mai sus mentionata, metoda cantitativ-valorica pentru materii prime, materiale consumabile, materiale de natura obiectelor de inventar in depozit, semifabricate, produse finite, produse reziduale, marfuri, animale si ambalaje consta in tinerea evidentei cantitative pe feluri de stocuri in cadrul fiecarei gestiuni, iar in contabilitate a celei cantitativ-valorice. Conturile sintetice care reflecta stocurile de valori materiale se desfasoara in analitic pe gestiuni. Verificarea exactitatii inregistrarilor din evidenta de la locurile de depozitare si din contabilitate se efectueaza prin punctajul periodic dintre cantitatile operate in fisele de magazie si cele din fisele de cont analitic din contabilitate.
In metoda cantitativ-valorica se pot folosi urmatoarele formulare:
- Fisa de magazie (cod 14-3-8 si 14-3-8/a, dupa caz);
- Fisa de cont pentru operatiuni diverse (cod 14-6-22 si 14-6-22/a);
- Balanta analitica a stocurilor (cod 14-6-30/c).
Evidenta cantitativa a materialelor se tine la gestiune cu ajutorul fiselor de magazie, care se tin in ordinea fiselor de cont analitic din contabilitate. In fisele de magazie, inregistrarile se fac zilnic, de catre gestionar sau de catre persoana desemnata, pe baza documentelor de intrare si de iesire a materialelor. Dupa inregistrare, documentele respective se predau la contabilitate pe baza de borderou. In contabilitate, documentele se inregistreaza in fisele de cont analitic pentru valori materiale si se stabilesc stocurile si soldurile, dupa ce in prealabil s-a verificat modul de emitere si completare a documentelor privind miscarea materialelor. De asemenea, pe baza acelorasi documente, se intocmesc situatiile centralizatoare privind intrarile si iesirile de materiale, pentru inregistrare in contabilitatea sintetica.
Controlul inregistrarilor din conturile sintetice si cele analitice ale stocurilor se asigura cu ajutorul balantei de verificare analitice, intocmita separat pentru fiecare cont de stoc.
In vederea intocmirii balantei de verificare este necesar sa se efectueze controlul asupra concordantei stocurilor scriptice din fisele de magazie cu cele din fisele de cont analitic pentru valori materiale.
Pentru marfurile intrate in gestiunea la care evidenta se tine la pret de vanzare se intocmeste Nota de receptie si constatare de diferente (Cod 14-3-1A).
La iesirea din gestiune a stocurilor acestea se evalueaza si inregistreaza in contabilitate prin aplicarea uneia din urmatoarele metode:
a) metoda primul intrat - primul iesit - FIFO;
b) metoda costului mediu ponderat - CMP;
c) metoda ultimul intrat - primul iesit - LIFO.
In comertul cu amanuntul pentru determinarea costului se poate folosi metoda pretului cu amanuntul.
Art. 1 al OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede urmatoarele:
"(1) Operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
(2) Operatorii economici prevazuti la alin. (1), denumiti in continuare utilizatori, au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si sa le predea clientilor. La solicitarea clientilor, utilizatorii vor elibera acestora si factura fiscala."
Astfel, pentru comertul cu amanuntul trebuie sa detineti aparat de marcat electronic fiscal si sa elinerati bonuri fiscale clientilor.
Monografie contabila:
A) Comert cu amanuntul - Metoda global valorica:
Inregistrarea facturii privind marfurile achizitionate:
% = 401 "Furnizori"
371 "Marfuri"
4426 "TVA deductibila"
Plata furnizorului:
401 = 5311 /5121 "Conturi la banci in lei’
"Furnizori" "Casa in lei"
Inregistrarea adaosului comercial si a TVA neexigibile:
371 = %
"Marfuri"
378
"Diferente de pret la marfuri"
4428
"TVA neexigibila"
Incasari in numerar din vanzarea marfurilor:
5311 = %
"Casa in lei"
707
"Venituri din vanzarea marfurilor"
4427
"TVA colectata"
Descarcarea gestiunii de marfurile vandute:
% = 371
"Marfuri"
607
"Cheltuieli privind marfurile"
378
"Diferente de pret la marfuri"
4428
"TVA neexigibila"
B) Comert cu ridicata - Metoda cantitativ- valorica:
Inregistrarea facturii privind marfurile achizitionate:
% = 401 "Furnizori"
371 "Marfuri"
4426 "TVA deductibila"
Plata furnizorului:
401 = 5311 /5121 "Conturi la banci in lei’
"Furnizori" "Casa in lei"
Vanzarea marfurilor:
4111 = %
"Clienti"
707
"Venituri din vanzarea marfurilor"
4427
"TVA colectata"
Descarcarea gestiunii de marfurile vandute:
607 "Cheltuieli privind marfurile" = 371 "Marfuri"
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Reglementari noi si vechi cu iz de TVA privind aparatele de marcat electronice fiscaleCum foloseste un PFA casa de marcat si ce obligatii legislative ii revin?Romania a inregistrat cea mai mare crestere a comertului cu amanuntul din UEScutirea speciala de TVA pentru comertul efectuat prin magazinele duty-freePFA: Ce exceptii exista privind casa de marcat fiscalaUltimele articole
Firme care factureaza catre persoane juridice. Au obligativitatea de a achizitiona case de marcat?Firme care activeaza online. Cum se face incasarea valorii marfurilor vandute pe internet?Finantare de peste 1 miliard de lei pentru firme, prin IMM INVEST si AGRO IMM INVEST, in prima luna de la lansarea programelorOUG 1/2020: Dotarea cu aparate de marcat a automatelor comerciale a fost amanata oficial!Implicatii fiscale pentru activitatile exceptate de la obligatia dotarii cu AMEFArticole similare
Legea prevenirii: Lista contraventiilor care intra sub incidenta legiiMMPS: Aproape 800.000 de contracte de munca - suspendate si peste 150.000, incetateAu fost modificate normele metodologice ale programului IMM INVEST. Pentru anumite domenii nu se pot garanta crediteNoi modificari pentru zilieri. Analiza zilei cu Irina DumitrescuRegimul fiscal si contabil aplicabil achizitiilor intracomunitare de bunuri second-handUltimele articole
Controale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridiceANAF a efectuat 4.200 actiuni de control fiscal si 1.700 controale antifrauda in iunie 2024Actiunile de control ale ANAF, in aprilie 2024, au diminuat pierderea fiscala cu 430 milioane lei Intreprinderi legate. In ce conditii se incadreaza la regimul micro din 1 ianuarie 2024Firme care fac COMERT CU RIDICATA. Facturile emise catre persoane fizice pot fi incasate exclusiv prin banca?Articole similare
Informatii despre leasingul financiar. Cum facem inregistrarile contabile aferente TVA?MONOGRAFII contabile pentru SRL-uri: compensatia la energia electrica (OUG 118/2021) si reducerea la pretul benzinei (OUG 106/2022)Documente necesare pentru justificarea deductibilitatii cheltuielilor in cazul acordarii de vouchere/tichete cadou si TVA aferentReducere comerciala inscrisa pe factura. Cum gestionam preturile produselor din punct de vedere fiscal si contabil?Sistemul de Garantie-Returnare (SGR) Romania. 2 studii de caz importanteUltimele articole
Ajustare TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingTVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililorImpunere TVA din oficiu. MONOGRAFIE contabila necesara contribuabililorLeasing financiar autoturism. MONOGRAFIE contabila pentru ajustarea de TVAAmenzi RO e-Transport. Exemplu util de MONOGRAFIE contabilaArticole similare
Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Reducerea cotei TVA la 19%. Ce implica asta si cum procedam in situatiile tranzitorii?Cheltuieli aferente autovehiculelor. Deductibilitate incepand cu 1 iulie 2012OANAF 3477 din 2013: Noile reguli privind introducerea de bunuri in RomaniaNoutati legislatie Fiscala 10-14 noiembrie 2008 - Monitorul OficialCum se procedeaza in cazul in care exista bunuri cu risc fiscal ridicat nereceptionate sau receptionate partialUltimele articole
Control ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleIntrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertulFacturare in RO e-Factura. Facturile in euro pot fi transmise in sistem?Firme care incaseaza online. Cum se declara veniturile in E-TVAComert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UEArticole similare
Inregistrarea sumelor de serviciu din casa de marcat. Cum procedam?Zoom fiscal: Regularizarea conturilor de TVADiferenta TVA stabilita la control. Cum facem regularizarea situatiei?INREGISTRARI CONTABILE prestari servicii non UE. INREGISTRARI CONTABILE credit noteAjustare TVA leasing la obtinerea codului de TVA. Cum procedam?Ultimele articole
TVA de recuperat. Cand se prescrie si o MONOGRAFIE utila contribuabililorCum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVARegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaE-Factura: Ce INREGISTRARI CONTABILE sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"