Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In randurile de mai jos, prezentam modalitatea de organizare a unor aspecte de ordin fiscal si contabil (inclusiv tinerea contabilitatii) in cadrul unei societati care desfasoara atat comertul cu amanuntul, cat si comert cu ridicata al produselor de uz casnic.
Din punct de vedere contabil nu este obligatorie organizarea de gestiuni distincte, in conditiile in care evidenta marfurilor nu se tine la pret de vanzare cu amanuntul, adica se evidenta socurilor se tine cantitativ -valoric (FIFO, CPM,LIFO)
Exista insa in vigoare prevederile OG 99/2000 privind comercializarea produselor si a serviciilor de piata, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare care interzic exercitarea de activitati de comert cu ridicata si comert cu amanuntul in aceeasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare. Nerespectarea acestei prevederi constituie contraventie, care se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 10.000 lei (limitele se dubleaza in cazul sanctiunilor aplicate persoanelor juridice) si cu interzicerea uneia dintre cele doua activitati, asa cum se prevede la art. 73 pct. 22, art. 74 si art. 76 din ordonanta mentionata.
Art. 4 al acestei ordonante defineste urmatorii termeni astfel:
" c) comert cu ridicata/de gros - activitatea desfasurata de comerciantii care cumpara produse in cantitati mari in scopul revanzarii acestora in cantitati mai mici altor comercianti sau utilizatori profesionali si colectivi;
d) comert cu amanuntul/de detail - activitatea desfasurata de comerciantii care vand produse, de regula, direct consumatorilor pentru uzul personal al acestora;
(......)
j) structura de vanzare - spatiul de desfasurare a unuia sau mai multor exercitii comerciale;
k) suprafata de vanzare - suprafata destinata accesului consumatorilor pentru achizitionarea produsului/serviciului, expunerii produselor oferite, platii acestora si circulatiei personalului angajat pentru derularea activitatii. Nu constituie suprafete de vanzare cele destinate depozitarii si pastrarii marfurilor, productiei, birourilor si anexelor;

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2023

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii

Declaratia Unica 2023 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS
(......)"
Asadar, exercitarea de activitati de comert cu ridicata si comert cu amanuntul in aceeasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare este interzisa. Nu constituie suprafata de vanzare suprafata destinata depozitarii si pastrarii marfurilor, productiei, birourilor si anexelor.
Astfel, daca societatea efectueaza atat activitati de vanzare cu amanuntul, cat si cu ridicata, astfel cum sunt definite de OG 99/2000, acestea nu pot fi desfasurarate in aceiasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare.
Conform pct. 30 din Norma metodologica de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile aprobata prin OMEF 3512/2008, contabilitatea analitica a bunurilor se poate tine pe baza uneia dintre urmatoarele metode: operativ-contabila, cantitativ-valorica, global-valorica.
Metoda operativ-contabila se poate aplica pentru contabilitatea analitica a materiilor prime, materialelor consumabile, materialelor de natura obiectelor de inventar, semifabricatelor, produselor finite, produselor reziduale, marfurilor si ambalajelor.
Metoda cantitativ-valorica se poate folosi pentru contabilitatea analitica a materiilor prime, materialelor consumabile, materialelor de natura obiectelor de inventar, semifabricatelor, produselor finite, produselor reziduale, marfurilor, animalelor si ambalajelor.
Metoda global-valorica se poate utiliza pentru contabilitatea analitica a marfurilor si ambalajelor din unitatile de desfacere cu amanuntul, rechizitelor de birou, imprimatelor, materialelor folosite la ambalare, materialelor de natura obiectelor de inventar, echipamentelor de protectie in folosinta, precum si a altor categorii de bunuri.
Asadar, metoda global-valorica se poate utiliza pentru contabilitatea analitica a marfurilor si ambalajelor din unitatile de desfacere cu amanuntul. Ca atare, aceasta metoda nu se va folosi pentru comertul cu ridicata.
Pentru comertul cu ridicata se poate utiliza metoda cantitativ-valorica. Conform pct. 33 din norma mai sus mentionata, metoda cantitativ-valorica pentru materii prime, materiale consumabile, materiale de natura obiectelor de inventar in depozit, semifabricate, produse finite, produse reziduale, marfuri, animale si ambalaje consta in tinerea evidentei cantitative pe feluri de stocuri in cadrul fiecarei gestiuni, iar in contabilitate a celei cantitativ-valorice. Conturile sintetice care reflecta stocurile de valori materiale se desfasoara in analitic pe gestiuni. Verificarea exactitatii inregistrarilor din evidenta de la locurile de depozitare si din contabilitate se efectueaza prin punctajul periodic dintre cantitatile operate in fisele de magazie si cele din fisele de cont analitic din contabilitate.
In metoda cantitativ-valorica se pot folosi urmatoarele formulare:
- Fisa de magazie (cod 14-3-8 si 14-3-8/a, dupa caz);
- Fisa de cont pentru operatiuni diverse (cod 14-6-22 si 14-6-22/a);
- Balanta analitica a stocurilor (cod 14-6-30/c).
Evidenta cantitativa a materialelor se tine la gestiune cu ajutorul fiselor de magazie, care se tin in ordinea fiselor de cont analitic din contabilitate. In fisele de magazie, inregistrarile se fac zilnic, de catre gestionar sau de catre persoana desemnata, pe baza documentelor de intrare si de iesire a materialelor. Dupa inregistrare, documentele respective se predau la contabilitate pe baza de borderou. In contabilitate, documentele se inregistreaza in fisele de cont analitic pentru valori materiale si se stabilesc stocurile si soldurile, dupa ce in prealabil s-a verificat modul de emitere si completare a documentelor privind miscarea materialelor. De asemenea, pe baza acelorasi documente, se intocmesc situatiile centralizatoare privind intrarile si iesirile de materiale, pentru inregistrare in contabilitatea sintetica.
Controlul inregistrarilor din conturile sintetice si cele analitice ale stocurilor se asigura cu ajutorul balantei de verificare analitice, intocmita separat pentru fiecare cont de stoc.
In vederea intocmirii balantei de verificare este necesar sa se efectueze controlul asupra concordantei stocurilor scriptice din fisele de magazie cu cele din fisele de cont analitic pentru valori materiale.
Pentru marfurile intrate in gestiunea la care evidenta se tine la pret de vanzare se intocmeste Nota de receptie si constatare de diferente (Cod 14-3-1A).
La iesirea din gestiune a stocurilor acestea se evalueaza si inregistreaza in contabilitate prin aplicarea uneia din urmatoarele metode:
a) metoda primul intrat - primul iesit - FIFO;
b) metoda costului mediu ponderat - CMP;
c) metoda ultimul intrat - primul iesit - LIFO.
In comertul cu amanuntul pentru determinarea costului se poate folosi metoda pretului cu amanuntul.
Art. 1 al OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede urmatoarele:
"(1) Operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.
(2) Operatorii economici prevazuti la alin. (1), denumiti in continuare utilizatori, au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si sa le predea clientilor. La solicitarea clientilor, utilizatorii vor elibera acestora si factura fiscala."
Astfel, pentru comertul cu amanuntul trebuie sa detineti aparat de marcat electronic fiscal si sa elinerati bonuri fiscale clientilor.
Monografie contabila:
A) Comert cu amanuntul - Metoda global valorica:
Inregistrarea facturii privind marfurile achizitionate:
% = 401 "Furnizori"
371 "Marfuri"
4426 "TVA deductibila"
Plata furnizorului:
401 = 5311 /5121 "Conturi la banci in lei’
"Furnizori" "Casa in lei"
Inregistrarea adaosului comercial si a TVA neexigibile:
371 = %
"Marfuri"
378
"Diferente de pret la marfuri"
4428
"TVA neexigibila"
Incasari in numerar din vanzarea marfurilor:
5311 = %
"Casa in lei"
707
"Venituri din vanzarea marfurilor"
4427
"TVA colectata"
Descarcarea gestiunii de marfurile vandute:
% = 371
"Marfuri"
607
"Cheltuieli privind marfurile"
378
"Diferente de pret la marfuri"
4428
"TVA neexigibila"
B) Comert cu ridicata - Metoda cantitativ- valorica:
Inregistrarea facturii privind marfurile achizitionate:
% = 401 "Furnizori"
371 "Marfuri"
4426 "TVA deductibila"
Plata furnizorului:
401 = 5311 /5121 "Conturi la banci in lei’
"Furnizori" "Casa in lei"
Vanzarea marfurilor:
4111 = %
"Clienti"
707
"Venituri din vanzarea marfurilor"
4427
"TVA colectata"
Descarcarea gestiunii de marfurile vandute:
607 "Cheltuieli privind marfurile" = 371 "Marfuri"
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Rating:
Nota: 4.14 din 5 din 39 voturi
Articole similare
Vesti bune! Afacerile din comert au crescut in 2014 cu 7 la sutaRaport oficial: Cifra de afaceri in COMERTUL CU AMANUNTUL in aceasta toamnaProgramul START 2015: A fost publicata lista dosarelor admiseCum foloseste un PFA casa de marcat si ce obligatii legislative ii revin?Creste numarul de firme. Ce sectoare prospera?Ultimele articole
Finantare de peste 1 miliard de lei pentru firme, prin IMM INVEST si AGRO IMM INVEST, in prima luna de la lansarea programelorOUG 1/2020: Dotarea cu aparate de marcat a automatelor comerciale a fost amanata oficial!Implicatii fiscale pentru activitatile exceptate de la obligatia dotarii cu AMEFObligativitate utilizare AMEF in cazul livrarii bunurilor si incasarii lor la domiciliul persoanelor fiziceDomeniile in care se inregistreaza cele mai multe insolventeArticole similare
Finantare de peste 1 miliard de lei pentru firme, prin IMM INVEST si AGRO IMM INVEST, in prima luna de la lansarea programelorCOMERT CU RIDICATA si cu amanuntul in aceeasi structura de vanzare. Se pot vinde produse si pe baza de bonuri fiscale?Regimul fiscal si contabil aplicabil achizitiilor intracomunitare de bunuri second-handCe activitati cu caracter ocazional pot presta zilerii?Noi modificari pentru zilieri. Analiza zilei cu Irina DumitrescuUltimele articole
Granturi pentru IMM-urile si microintreprinderile afectate de pandemie. Ce criterii trebuie sa indeplineasca firmeleFirmele cu lucratori la negru si cele care declara salarii mai mici vor fi verificate de Ministerul MunciiA fost modificat din nou Programul IMM Invest (Hotararea 828/2021)Au fost modificate normele metodologice ale programului IMM INVEST. Pentru anumite domenii nu se pot garanta creditePresedintele ANOFM: Persoanele aflate in somaj tehnic nu ar trebui sa isi piarda locul de muncaArticole similare
MONOGRAFIE contabila lichidare. Cum procedam?Lichidarea voluntara a unei microintreprinderi. Care sunt etapele?ANAF a colectat venituri bugetare colectate in suma de 23,10 miliarde de lei. Prioritatea Agentiei: rambursarea sumelor cuvenite din TVARegularizare avans la anularea contractului. Cum inregistram recuperarea avansului si restul avansului?Deducerea si colectarea TVA-ul aferent costurilor refacturate de Asociatia de proprietariUltimele articole
Ghidul Monografiilor Contabile: monografiile care pun cel mai des probleme in practica in acest anMONOGRAFIE achizitie intracomunitara neplatitor TVAAcordare abonamente sportive prin Legea 34/2023. Cum vor fi decontate de firme?MONOGRAFIE contabila PFA. Evidenta de gestiuneMONOGRAFIE contabila pentru achizitiile auto cu prima de casareArticole similare
Obligatia utilizarii casei de marcat pentru servicii prestate catre populatieStudiu de caz: Diminuarea taxelor in cadrul unui SRL. Platitor TVA si impozit pe profitDecont de TVA fara acoperireRegimul fiscal si contabil aplicabil achizitiilor intracomunitare de bunuri second-handDepasire plafon scutire TVA. Deducere TVA anteriorUltimele articole
ANOFM: Peste 53.000 mii de locuri de munca vacante la nivel national si 222 disponibile in Spatiul Economic EuropeanCum se inregistreaza in contabilitate diferentele de curs valutar?Monografie contabila PFA. Evidenta de gestiuneFirme care acorda indemnizatie de mobilitate. Aceasta are regimul fiscal al diurnei?Controale Inspectia Muncii 2023: A fost publicat planul actiunilor de control stabilite pentru anul viitorArticole similare
Aveti Caietul Conferintei Nationale de Contabilitate?Transport international de marfuri. Care sunt aspectele fiscale si contabile de avut in vedere?Proceduri in materie de TVA privind achizitiile intracomunitare de bunuri si de servicii efectuate de persoanele impozabile neinregistrate in scopuri de TVALeasing financiar. Regim TVA. Cheltuieli deductibileAchizitie intracomunitara autoturism si cautiune (garantie). Ce regim TVA se aplica?Ultimele articole
Ghidul Monografiilor Contabile: monografiile care pun cel mai des probleme in practica in acest anAcordare abonamente sportive prin Legea 34/2023. Cum vor fi decontate de firme?INREGISTRARI CONTABILE si obligatii declarative in cazul contractelor de superficieAchizitie intracomunitara de bunuri fara factura. Tratament contabil si fiscalMONOGRAFIE contabila pentru grantul de capital de lucru IMM AGRI FOOD
Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA in 2023!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA in 2023. Top 7 Studii de caz de actualitate"