Tags: monografie achizitie intracomunitara, monografie contabila achizitii intracomunitare 2018, inregistrare achizitie intracomunitara, achizitii intracomunitare inregistrari contabile
Intrebare:
In cazul achizitiilor intracomunitare si al livrarilor intracomunitare de marfuri, societatile au nevoie sa intocmeasca monografii contabile si sa fie la curent cu documentele necesare in situatiile amintite.
In cele ce urmeaza sunt oferite astfel de informatii utile, fiind facute referiri si la facturile emise si regimul TVA.
Conform art.273 alin (1) din Codul Fiscal " se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor."
Articolul 284 din Codul fiscal prevede ca faptul generator pentru o achizitie intracomunitara de bunuri efectuata de catre un cumparator stabilit in Romania intervine la data livrarii bunurilor de catre furnizorul stabilit intr-un stat membru. Acelasi articol din Codul fiscal prevede ca exigibilitatea taxei aferenta unei achizitii intracomunitare de bunuri intervine la data facturii ori ori in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator, daca nu a fost emisa nicio
factura/autofactura pana la data respectiva.
Din acest motiv, pentru a evita neconcordantele dintre o livrare intracomunitara de bunuri, scutita de TVA, raportata de catre furnizor prin declaratia recapitulativa depusa in statul membru de origine si achizitia intracomunitara de bunuri raportata de catre cumparator prin decontul de TVA si declaratia recapitulativa depusa in Romania, momentul exigibilitatii TVA este stabilit:
- fie la data emiterii facturii pentru contravaloarea totala sau partiala;
• fie in a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a avut loc faptul generator daca
factura nu este emisa;
Astfel, chiar daca bunurile expediate de catre partenerul extern nu sunt primite de catre cumparatorul din Romania, dar acesta primeste factura furnizorului, trebuie sa raporteze operatiunea in luna emiterii facturii de catre furnizor chiar daca receptia bunurilor se efectueaza in luna imediat urmatoare.
Achizitii intracomunitare inregistrari contabile
Referitor la inregistrarea cheltuielilor de transport, a celor de asigurare, ambalare a marfurilor, retinem faptul ca, daca acestea cad in sarcina vanzatorului, atunci contravaloarea acestora intra in baza de impozitare a achizitiei intracomunitare de marfuri conform art 286 alin. (3) lit.b) din Codul fiscal - normele metodologice
"Cheltuielile cu transportul bunurilor livrate intracomunitar sau alte cheltuieli accesorii, cum sunt cele de asigurare sau de ambalare, se cuprind in baza impozabila a livrarii intracomunitare numai daca, potrivit prevederilor contractuale, acestea cad in sarcina vanzatorului."
Inregistrare achizitie intracomunitara
Luam 2 exemple prin care evidentiem modul de inregistrare a achizitiilor intracomunitare de bunuri:
CAZ 1:
Societatea X din Romania inregistrata in scop de TVA (cu cod valid de TVA ) achizitioneaza de la societatea Y din Germania (inregistrata in scopuri de TVA in Germania) marfuri in valoare de 10.000 de euro. Primeste factura si marfa pe data de 1.07.2018, la un curs valutar de 4, 55 lei. Inregistrarile in contabilitate la primirea facturii:
371 = 401 45.500
4426 = 4427 8.645 lei
Operatiunea se va declara in Decontul de TVA aferent lunii iulie la rd 5,5.1 respectiv 18,18.1 pana la data de 25 august, precum si in Declaratia 390 - tot pana la data de 25 august - operatiune cu cod A.
CAZ 2
Societatea X din Romania inregistrata in scop de TVA (cu cod valid de TVA) achizitioneaza de la societatea Y din Germania (inregistrata in scopuri de TVA in Germania) marfuri in valoare de 10.000 de euro. Primeste factura pe data de 1.07.2018, la un curs valutar de 4,55 lei, iar marfa in data de 15.08.2018 - curs valutar = 4,54
Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014 - cu modificarile si completarile ulterioare prevad la art 196 " Sunt reflectate distinct in contabilitate acele imobilizari corporale cumparate, pentru care s-au transferat riscurile si beneficiile aferente, dar care sunt in curs de aprovizionare (grupa 22 "Imobilizari corporale in curs de aprovizionare" din Planul de conturi general)"
De asemenea, la art. 283 alin. (1) se prevede ca "inregistrarea in contabilitate a intrarii stocurilor se efectueaza la data transferului riscurilor si beneficiilor."
In ceea ce priveste cursul utilizat pentru evaluarea stocurilor, la art. 314 alin. (4) se mentioneaza "in cazul bunurilor achizitionate insotite de factura sau de aviz de insotire a marfii, urmand ca factura sa soseasca ulterior, cursul valutar utilizat la inregistrarea in contabilitate este cursul de la data receptiei bunurilor."
In lumina celor prezentate mai sus, rezulta ca receptia bunurilor se efectueaza, de fapt, la data transferului riscurilor si beneficiilor catre cumparator, in functie de conditiile de livrare.
De exemplu, in conditia de livrare "ex-work" proprietatea, drepturile si beneficiile sunt transferate cumparatorului la poarta fabricii vinzatorului. Transportatorul receptioneaza bunurile de la vinzator in numele cumparatorului, moment in care, odata cu confirmarea efectuata de transportator catre cumparator a existentei bunurilor, cumparatorul devine proprietar al bunurilor si ii sint transferate riscurile si beneficiile asupra bunurilor. Ca urmare, receptia bunurilor a avut loc la poarta fabricii vanzatorului, in data de 1.07.2018, odata cu emiterea facturii.
La data de 01.07.2018, pe baza de factura, se inregistreaza in contabilitatea cumparatorului bunurile respective prin intermediul contului 327 la cursul de la data receptiei bunurilor (respectiv din 01.07.2018), precum si taxarea inversa la TVA, astfel.
327 = 401 10.000 x 4,55 45.500 lei
Si
4426 = 4427 8.645 lei
In situatia in care pana la 31.07.2018 nu se efectueaza plata furnizorului, se reevalueaza datoria in valuta (cont 401) la cursul valutar al BNR din data de 31.07.2018, inregistrand diferentele de curs valutar prin intermediul contului 665 sau 765 in functie de evolutia cursului valutar (presupunem ca la 31.07.2018 1 eur = 4.56)
665 = 401 100
In data de 15.08.2018 are loc primirea efectiva a bunurilor, dar nu si transferul dreptului de proprietate, care a avut loc in 01.07.2018.
Practic, in 15.08.2018, pe baza de NIR, se primesc bunurile de la transportator, nu de la vanzator.
Astfel, in 15.08.2018 se face inregistrarea 371 = 327 la cursul din 01.07.2018 4,5500
Operatiunea se va declara in Decontul de TVA aferent lunii iulie la rd 5,5.1 respectiv 18,18.1 pana la data de 25 august, precum si in Declaratia 390 - tot pana la data de 25 august - operatiune cu cod A.
Monografie achizitie intracomunitara
Potrivit art. 270 alin. (9) din Codul fiscal , livrarea intracomunitara reprezinta o livrare de bunuri, in intelesul alin. (1), care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora.
In conformitate cu prevederile art. 294 alin. (2), sunt scutite de taxa livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana care ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru, cu exceptia:
1. livrarilor intracomunitare efectuate de o intreprindere mica, altele decat livrarile intracomunitare de mijloace de transport noi;
2. livrarilor intracomunitare care au fost supuse regimului special pentru bunurile second- hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, conform prevederilor art. 312;
Pentru aplicarea acestei scutiri au fost emise Instructiunile de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a)-i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal aprobate prin OMFP 103/2016. Potrivit art. 10 alin. (1) al acestor instructiuni, scutirea de taxa pentru livrarile intracomunitare de bunuri prevazute la art. 294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, se justifica pe baza urmatoarelor documente:
a) factura in care trebuie sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului in alt stat membru;
b) documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru; si, dupa caz,
c) orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda de vanzare/cumparare, documentele de asigurare.
Prin documentele care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru se intelege documentele care atesta in mod neechivoc transportul bunurilor din Romania in alt stat membru de catre furnizor, de catre beneficiar sau de catre o persoana care actioneaza in numele unuia dintre acestia, in functie de tipul transportului, cum ar fi, fara a se limita la acestea, documentele de transport, in cazul in care exista un contract de transport intre parti sau alte documente care atesta transportul bunurilor, in cazul in care nu exista un contract de transport intre parti, cum ar fi situatia in care furnizorul sau beneficiarul asigura transportul bunurilor cu mijloace proprii de transport.
Astfel, scutirea prevazuta la art. 294 alin.(2) se aplica doar daca sunt indeplinite aceste conditii.
In aceasta situatie, livrarea marfurilor se inregistreaza in contabilitate prin urmatoarea formula:
4111 = 707
"Clienti" "Venituri din vanzarea marfurilor"
In situatia indeplinirii conditiilor de scutire, pe factura se mentioneaza "Scutit cu drept de deducere"
Livrarile intracomunitare se vor raporta prin formularul 300 "Decont de TVA la Randul 1 si prin formularul (390 VIES).
In situatia in care nu sunt indeplinite conditiile pentru aplicarea scutirii prevazuta la art. 294 alin. (2) lit. a) se va colecta TVA prin factura emisa.
Livrarea marfurilor se va inregistra in contabilitate prin urmatoarea formula:
4111 = %
"Clienti" 707
"Venituri din vanzarea marfurilor"
4427
"TVA colectata"
In aceasta situatie, livrarea se va raporta prin formularul 300 "Decont de TVA", la Randul 9.
Opeatiunea nu se va raporta prin formularul (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare", nefiind o livrare intracomunitara scutita de TVA.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: O firma cu sediul in Romania, neplatitoare de TVA, neavand cod special pentru servicii intracomunitare, factureaza prestari de servicii online catre o firma platitoare de TVA cu sediul in Olanda. Facturile sunt lunare. Doresc sa stiu cum ar trebuie sa procedez in aceasta speta: trebuie ca societatea din Romania sa isi ia cod intracomunitar? Care este regimul fiscal al acestor servicii? Multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate incadrata la mari contribuabili, care are obligatia depunerii D406 incepand cu luna iulie 2022, a depus in ianuarie 2023 declaratiile D406 aferente anului 2022. Tinand cont ca la decembrie 2022 balanta nu este finalizata pana la depunerea bilantului, pentru luna ianuarie 2023 avea obligatia sa retrimita D406 cu noile solduri initiale, iar la februarie 2023 sa depuna rectificativa si la dec 2022, si la ianuarie 2023? Cum se va proceda pana la finalizarea lunii decembrie 2022,...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Nu stim cum sa calculam impozitul datorat de un angajat caruia angajatorul ii acorda servicii turistice, pe perioada concediului. Va rugam sa ne ajutati: art.76, al. 4.1) "Urmatoarele venituri cumulate lunar nu reprezinta venit impozabil in intelesul impozitului pe venit, in limita plafonului lunar de cel mult 33% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat: d) contravaloarea serviciilor turistice si/sau tratament, inclusiv transportul, pe perioada concediului, pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Una dintre problemele mult discutate recent se refera la obligatia depunerii formularului 700, pana cel tarziu 31 martie 2023, de catre entitati care a fost microintreprindere in 2022 si indeplinesc conditiile specifice de la art. 47 Codul fiscal si la 31 dec 2022 pentru a aplica regimul micro si in 2023. Cu alte cuvinte, pentru ca regimul micro a devenit optional incepand cu 1 ian 2023, se pune intrebarea daca, in aceasta situatie, o microintreprindere trebuie sa-si exercite optiunea pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In aplicarea Legii 448/2006 si 193/2020, este deductibil TVA-ul din factura de achizitie de la o Unitate Protejata autorizata (inregistrata TVA)? Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea A are incheiat un contract de colaborare cu o persoana fizica B in vederea executarii de catre B a unor servicii in numele lui A. Soc. A suporta cheltuielile cu transportul si cazarea, in acest sens emitandu-se facturi pe numele soc. A (cu mentiunea pe document a numelui persoanei fizice B). Stiu ca aceste sume vor reprezenta venituri impozabile realizate de catre B, respectiv sunt supuse impozitului pe venit corespunzator. Intrebarea mea este cum evidentiez prin inregistrari...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<