Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
Totul despre CREANTE: putem sa le recuperam de la o firma in insolventa sau faliment?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Monografia contabila pentru achizitii si livrari intracomunitare. Vezi model aici

de InfoTva.ro la 13 Iul. 2018
Tags: monografie achizitie intracomunitara, monografie contabila achizitii intracomunitare 2018, inregistrare achizitie intracomunitara, achizitii intracomunitare inregistrari contabile

Intrebare: In cazul achizitiilor intracomunitare si al livrarilor intracomunitare de marfuri, societatile au nevoie sa intocmeasca monografii contabile si sa fie la curent cu documentele necesare in situatiile amintite.

In cele ce urmeaza sunt oferite astfel de informatii utile, fiind facute referiri si la facturile emise si regimul TVA.

Monografie contabila achizitii intracomunitare 2018

Conform art.273 alin (1) din Codul Fiscal " se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor."
 
Articolul 284 din Codul fiscal prevede ca faptul generator pentru o achizitie intracomunitara de bunuri efectuata de catre un cumparator stabilit in Romania intervine la data livrarii bunurilor de catre furnizorul stabilit intr-un stat membru. Acelasi articol din Codul fiscal prevede ca exigibilitatea taxei aferenta unei achizitii intracomunitare de bunuri intervine la data facturii ori ori in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator, daca nu a fost emisa nicio factura/autofactura pana la data respectiva.
 
Din acest motiv, pentru a evita neconcordantele dintre o livrare intracomunitara de bunuri, scutita de TVA, raportata de catre furnizor prin declaratia recapitulativa depusa in statul membru de origine si achizitia intracomunitara de bunuri raportata de catre cumparator prin decontul de TVA si declaratia recapitulativa depusa in Romania, momentul exigibilitatii TVA este stabilit:
- fie la data emiterii facturii pentru contravaloarea totala sau partiala;
    • fie in a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a avut loc faptul generator daca factura nu este emisa;
Astfel, chiar daca bunurile expediate de catre partenerul extern nu sunt primite de catre cumparatorul din Romania, dar acesta primeste factura furnizorului, trebuie sa raporteze operatiunea in luna emiterii facturii de catre furnizor chiar daca receptia bunurilor se efectueaza in luna imediat urmatoare.

Achizitii intracomunitare inregistrari contabile

Referitor la inregistrarea cheltuielilor de transport, a celor de asigurare, ambalare a  marfurilor, retinem faptul ca, daca acestea cad in sarcina vanzatorului, atunci contravaloarea acestora intra in baza de impozitare a achizitiei intracomunitare de marfuri conform art 286 alin. (3) lit.b) din Codul fiscal - normele metodologice
Manualul Contabilului Incepator
Manualul Contabilului Incepator

Vezi detalii

Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018
Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018

Vezi detalii

Impozitarea dividendelor in 2018
Impozitarea dividendelor in 2018

Vezi detalii

"Cheltuielile cu transportul bunurilor livrate intracomunitar sau alte cheltuieli accesorii, cum sunt cele de asigurare sau de ambalare, se cuprind in baza impozabila a livrarii intracomunitare numai daca, potrivit prevederilor contractuale, acestea cad in sarcina vanzatorului."
Inregistrare achizitie intracomunitara
Luam 2 exemple prin care evidentiem modul de inregistrare a achizitiilor intracomunitare de bunuri:

CAZ 1:
Societatea X din Romania inregistrata in scop de TVA (cu cod valid de TVA )  achizitioneaza de la societatea Y din Germania  (inregistrata in scopuri de TVA in Germania) marfuri in valoare de 10.000  de euro. Primeste factura si marfa  pe data de 1.07.2018, la un curs valutar de 4, 55  lei. Inregistrarile in contabilitate la primirea  facturii:
371 = 401 45.500
4426 = 4427 8.645 lei
 
Operatiunea se va declara in Decontul de TVA aferent lunii iulie la rd 5,5.1 respectiv 18,18.1 pana la data de 25 august, precum si in Declaratia 390 - tot pana la data de 25 august  - operatiune cu cod A.
 
CAZ 2
Societatea X din Romania inregistrata in scop de TVA (cu cod valid de TVA) achizitioneaza de la societatea Y din Germania (inregistrata in scopuri de TVA in Germania) marfuri in valoare de 10.000  de euro. Primeste factura pe data de 1.07.2018, la un curs valutar de 4,55  lei, iar marfa in data de 15.08.2018 - curs valutar = 4,54
 
Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014 - cu modificarile si completarile ulterioare prevad la art 196 " Sunt reflectate distinct in contabilitate acele imobilizari corporale cumparate, pentru care s-au transferat riscurile si beneficiile aferente, dar care sunt in curs de aprovizionare (grupa 22 "Imobilizari corporale in curs de aprovizionare" din Planul de conturi general)"
 
De asemenea, la art. 283 alin. (1) se prevede ca "inregistrarea in contabilitate a intrarii stocurilor se efectueaza la data transferului riscurilor si beneficiilor."
 
In ceea ce priveste cursul utilizat pentru evaluarea stocurilor, la art. 314 alin. (4) se mentioneaza "in cazul bunurilor achizitionate insotite de factura sau de aviz de insotire a marfii, urmand ca factura sa soseasca ulterior, cursul valutar utilizat la inregistrarea in contabilitate este cursul de la data receptiei bunurilor."
 
In lumina celor prezentate mai sus, rezulta ca receptia bunurilor se efectueaza, de fapt, la data transferului riscurilor si beneficiilor catre cumparator, in functie de conditiile de livrare.
 
De exemplu, in conditia de livrare "ex-work"  proprietatea, drepturile si beneficiile sunt transferate cumparatorului la poarta fabricii vinzatorului. Transportatorul receptioneaza bunurile de la vinzator in numele cumparatorului, moment in care, odata cu confirmarea efectuata de transportator catre cumparator a existentei bunurilor, cumparatorul devine proprietar al bunurilor si ii sint transferate riscurile si beneficiile asupra bunurilor. Ca urmare, receptia bunurilor a avut loc la poarta fabricii vanzatorului, in data de 1.07.2018, odata cu emiterea facturii.
 
La data de 01.07.2018, pe baza de factura, se inregistreaza in contabilitatea cumparatorului bunurile respective prin intermediul contului 327 la cursul de la data receptiei bunurilor (respectiv din 01.07.2018), precum si taxarea inversa la TVA, astfel.
 
327 = 401 10.000 x 4,55    45.500 lei
Si
 
4426 = 4427           8.645 lei
 
In situatia in care pana la 31.07.2018 nu se efectueaza plata furnizorului, se reevalueaza datoria in valuta (cont 401) la cursul valutar al BNR din data de 31.07.2018, inregistrand diferentele de curs valutar prin intermediul contului 665 sau 765 in functie de evolutia cursului valutar (presupunem ca la 31.07.2018 1 eur = 4.56)
665 = 401 100
 
In data de 15.08.2018 are loc primirea efectiva a bunurilor, dar nu si transferul dreptului de proprietate, care a avut loc in 01.07.2018.
 
Practic, in 15.08.2018, pe baza de NIR, se primesc bunurile de la transportator, nu de la vanzator.
 
Astfel, in 15.08.2018 se face inregistrarea 371 = 327 la cursul din 01.07.2018 4,5500
Operatiunea se va declara in Decontul de TVA aferent lunii iulie la rd 5,5.1 respectiv 18,18.1 pana la data de 25 august, precum si in Declaratia 390 - tot pana la data de 25 august - operatiune cu cod A.

Monografie  achizitie intracomunitara

Potrivit art. 270 alin. (9) din Codul fiscal , livrarea intracomunitara reprezinta o livrare de bunuri, in intelesul alin. (1), care sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru de catre furnizor sau de persoana catre care se efectueaza livrarea ori de alta persoana in contul acestora. 

In conformitate cu prevederile art. 294 alin. (2), sunt scutite de taxa livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana care ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru, cu exceptia: 
   1. livrarilor intracomunitare efectuate de o intreprindere mica, altele decat livrarile intracomunitare de mijloace de transport noi; 
   2. livrarilor intracomunitare care au fost supuse regimului special pentru bunurile second- hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, conform prevederilor art. 312; 
 
Pentru aplicarea acestei scutiri au fost emise Instructiunile de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a)-i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal aprobate prin OMFP 103/2016. Potrivit art. 10 alin. (1) al acestor instructiuni, scutirea de taxa pentru livrarile intracomunitare de bunuri prevazute la art. 294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, se justifica pe baza urmatoarelor documente:
a) factura in care trebuie sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului in alt stat membru; 
   b) documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru; si, dupa caz, 
   c) orice alte documente, cum ar fi: contractul/comanda de vanzare/cumparare, documentele de asigurare. 
 
Prin documentele care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru se intelege documentele care atesta in mod neechivoc transportul bunurilor din Romania in alt stat membru de catre furnizor, de catre beneficiar sau de catre o persoana care actioneaza in numele unuia dintre acestia, in functie de tipul transportului, cum ar fi, fara a se limita la acestea, documentele de transport, in cazul in care exista un contract de transport intre parti sau alte documente care atesta transportul bunurilor, in cazul in care nu exista un contract de transport intre parti, cum ar fi situatia in care furnizorul sau beneficiarul asigura transportul bunurilor cu mijloace proprii de transport. 
 
Astfel, scutirea prevazuta la art. 294 alin.(2) se aplica doar daca sunt indeplinite aceste conditii.
In aceasta situatie, livrarea marfurilor se inregistreaza in contabilitate prin urmatoarea formula:
4111           =                    707
"Clienti"              "Venituri din vanzarea marfurilor"
 
In situatia indeplinirii conditiilor de scutire, pe factura se mentioneaza "Scutit cu drept de deducere"
Livrarile intracomunitare se vor raporta prin formularul 300 "Decont de TVA la Randul 1 si prin formularul (390 VIES).
 
In situatia in care nu sunt indeplinite conditiile pentru aplicarea scutirii prevazuta la art. 294 alin. (2) lit. a) se va colecta TVA prin factura emisa.

Livrarea marfurilor se va inregistra in contabilitate prin urmatoarea formula:
4111           =                   %        
"Clienti"                         707
                              "Venituri din vanzarea marfurilor"
                                      4427
                               "TVA colectata"
 
In aceasta situatie, livrarea se va raporta prin formularul 300 "Decont de TVA", la Randul 9.
Opeatiunea nu se va raporta prin formularul (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare", nefiind o livrare intracomunitara scutita de TVA.

Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Monografia contabila pentru achizitii si livrari intracomunitare. Vezi model aici":
Rating:

Nota: 4.06 din 5 din 34 voturi




Comentarii 4 comentarii

Marina Ivanovici 2016-03-04 17:37:10

Buna ziua, sunt administratorul unui SRL platitor de TVA in Romania.
Daca achizitionez o marfa din spatiul extracomunitar (Ucraina) si o vand intr-o tara intracomunitara (Germania), unei persoane fizice, fara ca marfa sa tranziteze Romania, trebuie sa facturez marfa cu TVA? Va multumesc, Marina Ivanovici

Atita Frasineanu 2014-12-23 16:42:23

Buna ziua ,sunt srl neplatitor tva in Romania dar sunt inregistrat platitor tva itracomunitar pentru achizitii de servicii intracomunitare conform cod fiscal..Cum inregistrez in contabilitate tva aferent unei facturi de servicii intracomunitar care a fost achitat si pentru care am depus decont 301 si declaratia 390?va multumesc si va doresc sarbatori cu bine

Alina 2012-11-20 15:09:50

Daca se realizeaza o achizitie intracomunitara Anglia in data de 4 oct pentru care se emite si factura iar receptia bunurilor se efectueaza in data de 6 oct. cum se inregistreaza achizitia in contabilitate la ce curs valutar? la cel din data facturii sau al receptiei
factura cuprinde marfa si cheltuieli transport.
In D390 se inregistreaza separat achizitia A si transportul S
la cursul din data facturii?

HASAN ELENA 2012-06-05 19:15:35

o mare rugaminte va rog: firma romaneasca face prestari servicii in austria , adica placari de marmura. Firma este platitoare de tva , inscrisa in R.O.I. ,cum se fac inreg. contabile , si decl. 390 .

Atentie contabili!
Totul despre CREANTE: putem sa le recuperam de la o firma in insolventa sau faliment?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special CREANTE de recuperat - cum recuperam creantele de la o firma in faliment sau insolventa?
Club Contabilitate

VIDEO

Atentie contabili!
Totul despre CREANTE: putem sa le recuperam de la o firma in insolventa sau faliment?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

CREANTE de recuperat - cum recuperam creantele de la o firma in faliment sau insolventa?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016