Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
Totul despre CREANTE: putem sa le recuperam de la o firma in insolventa sau faliment?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Ajustarea sumei TVA deduse la retragerea optionala. Cum procedam?

de InfoTva.ro la 03 Iun. 2013 Exclusiv
Tags: tva, omfp 640/2012, ajustare tva, retragerea optionala, comert cu amanuntul, scoaterea din evidenta

Analizam mai jos cazul unei societati comerciale care are ca obiect de activitate comertul cu amanuntul si care aplica TVA la incasare. Societatea solicita scoaterea din evidenta ca platitoare de TVA si obtine decizia incepand cu data de 17.04.2013. Societatea are marfuri in stoc in valoare de 10.000 lei si TVA neexigibil aferent marfurilor in valoare de 1.935 lei. De asemenea, mai are materiale in stoc in valoare de 500 lei, o cladire la a carei achizitie si-a dedus TVA 24% achizitionata in 2006 in a carei valoare contabila este suma de 50.000 lei amortizata in proportie de 25%, o imobilizare in curs-pensiune turistica in valoare de 35.000 lei inceputa in anul 2007 si nefinalizata si TVA neexigibil aferent facturilor neachitate catre furnizorii de materiale, marfuri si de energie electrica in valoare de 800 lei.




Vom vedea astfel care va fi monografia contabila a inregistrarilor in contabilitate efectuate cu ocazia trecerii societatii ca neplatitoare de TVA, precum si cand se face ajustarea TVA aferenta mijloacelor fixe, marfurilor si materialelor din stoc si unde se trec in decontul de TVA .


Solutia consultantului:

Ajustarea sumei TVA deduse, aferente mijloacelor fixe, marfurilor si materialelor din stoc se efectueaza la data de 17.04.2013 si se raporteaza prin decontul de TVA completat si transmis pentru luna aprilie 2013, chiar daca perioada fiscala a societatii respective a fost trimestrul calendaristic.

Valoarea sumei TVA rezultate din ajustare se evidentiaza, cu semnul minus, in jurnalul pentru cumparari si se raporteaza, cu semnul minus, prin decontul de TVA cod 300 la randul 30 "Regularizari taxa dedusa". Practic, suma TVA rezultata din ajustare, raportata cu semnul minus, se transforma in TVA de plata sau diminueaza suma TVA de rambursat din perioada anterioara. Ajustarea TVA se efectueaza conform urmatoarelor prevederi legale:
 Case de marcat 2018. Ghid practic pentru contabili
Case de marcat 2018. Ghid practic pentru contabili

Vezi detalii

Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR
Caiet de practica pentru stagiarii CECCAR

Vezi detalii

Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018
Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018

Vezi detalii



-    pentru serviciile neconsumate si materialele de investitii aflate in stoc: art. 148 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital" lit. c) "persoana impozabila isi pierde dreptul de deducere a taxei pentru bunurile mobile nelivrate si serviciile neutilizate la momentul pierderii dreptului de deducere." si punctul 53 din normele de aplicare. Aceste prevederi se aplica pentru stocuri si pentru imobilizarile in curs de executie.

-    pentru bunuri de capital si investitii in curs de executie evidentiate in debitul contului 231: art. 149 "Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital" si punctul 54 din normele de aplicare.

Pentru cladirea achizitionata in anul 2006 pentru care nu s-au efectuat lucrari de  modernizare/transformare dupa anul 2007, nu se efectueaza ajustarea sumei TVA deduse deoarece perioada de ajustare de 5 ani s-a prescris la aceasta data. Referitor la cladire, consider ca eronat s-a mentionat TVA 24% in loc de 19% cat era in vigoare in anul 2006 "o cladire la a carei achizitie si-a dedus TVA 24% achizitionata in 2006".

Procedura de ajustare fiscala a sumei TVA deduse impune inventarierea bunurilor si serviciilor aflate in stoc si a bunurilor de capital existente in patrimoniul firmei, inclusiv a serviciilor neconsumate la data de 17 aprilie 2013, inclusiv, ca data a comunicarii deciziei de anulare a codului de TVA. La listele de inventariere se anexeaza situatii operative de calcul a sumei TVA care trebuie ajustata pentru a stabili natura bunului (stoc de marfa, mijloc fix sau bun de capital). Pentru fiecare bun existent la data formularii optiunii de retragere din evidenta platitorilor de TVA trebuie identificata data achizitiei sau constructiei, pentru aplicarea cotei in vigoare la data achizitiei/constructiei, de 19% sau 24%.
 
Pe baza listelor de inventariere se determina valoarea TVA aferenta fiecarui bun pentru care s-a exercitat dreptul de deducere si valoarea totala de ajustat determinata pe baza de calcule.

 
D.p.d.v. contabil, ajustarea se inregistreza prin formula:
 
 635                            =                             4426
"Cheltuieli cu alte impozite,              "TVA deductibila"
taxe si varsaminte asimilate"
 sau
 6588
" Alte cheltuieli de exploatare"

Referitor la suma TVA deductibila, neexigibila, aferenta facturilor neachitate, sunt aplicabile prevederile pct. 45 alin. (14) din normele metodologice de aplicare ale art. 145:

"In cazul persoanelor impozabile care au efectuat achizitii pe perioada in care au aplicat sistemul TVA la incasare sau al celor care au efectuat achizitii de la persoane impozabile care aplicau sistemul TVA la incasare, pentru care deducerea taxei se exercita potrivit prevederilor art. 145 alin. (1^1) si (1^2) din Codul fiscal, care sunt scoase din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, potrivit art. 153 alin. (9) lit. g) din Codul fiscal, in vederea aplicarii regimului special de scutire prevazut la art. 152 din Codul fiscal, taxa neachitata aferenta achizitiilor respective efectuate inainte de scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA se deduce potrivit prevederilor art. 145 - 147 din Codul fiscal, la data platii, in situatia in care bunurile achizitionate nu se aflau in stoc la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA.

Deducerea se realizeaza prin inscrierea sumelor deduse in declaratia depusa potrivit prevederilor art. 156^3 alin. (9) lit. c) din Codul fiscal si restituirea sumelor respective de la bugetul de stat."

Pentru suma TVA neexigibila aferenta facturilor neachitate, este recomandabil sa efectuati inregistrarea contabila 4482 "Alte creante privind bugetul statului" = 4428 "TVA neexigibila".

Dupa achitarea facturilor, suma TVA inregistrata in debitul contului 4482 care trebuie recuperata de la bugetul de stat se raporteaza prin formularul cod 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea TVA" reglementat prin OMFP 640/2012 publicat in M.Of. nr. 316 din 11 mai 2012. Dupa incasarea sumei de la buget se efectueaza inregistrarea contabila 5121 "Conturi la banci in lei" = 4482 "Alte creante privind bugetul statului".



Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Votati articolul "Ajustarea sumei TVA deduse la retragerea optionala. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi




Comentarii 1 comentarii

maria 2013-11-18 22:34:04

Buna seara. As dori o parere in ceea ce priveste omiterea inscrierii , in decont, la randul B a valorii si tva-ului neexigibil. Cum se poate corecta? Va multumesc

Atentie contabili!
Totul despre CREANTE: putem sa le recuperam de la o firma in insolventa sau faliment?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special CREANTE de recuperat - cum recuperam creantele de la o firma in faliment sau insolventa?
Club Contabilitate

VIDEO

Atentie contabili!
Totul despre CREANTE: putem sa le recuperam de la o firma in insolventa sau faliment?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

CREANTE de recuperat - cum recuperam creantele de la o firma in faliment sau insolventa?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016