keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Preturile de vanzare cu amanuntul NU vor mai fi declarate pe suport hartie. Va fi modificat titlul VIII din Legea 227/2015

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Ion Mihai la 12 Aug. 2022
Preturile de vanzare cu amanuntul NU vor mai fi declarate pe suport hartie. Va fi modificat titlul VIII din Legea 227/2015
Tags: legea 227/2015, preturile de vanzare, comert cu amanuntul

Ministerul Finantelor a pus recent in dezbatere publica un nou Proiect de Hotarare pentru modificarea si completarea Titlului VIII "Accize si alte taxe speciale" din Normele metodologice de aplicare a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.1/2016. Printre modificari se numara si eliminarea obligatiei de a se depune pe suport de hartie declaratiile privind preturile de vanzare cu amanuntul pe sortimente de tigarete.

Modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal este necesara in vederea:
 
- reducerii sarcinii administrative atat la nivelul autoritatilor competente, cat si la nivelul operatorilor economici;
- simplificarii si modernizarii modului de declarare a preturilor de vanzare cu amanuntul pentru tigarete, precum si reducerii intervalului de timp pentru sintetizarea informatiilor;
- eficientizarii monitorizarii si controlului;
- adoptarii unui mod de lucru bazat pe documente electronice eliminand astfel activitatile si cheltuielile asociate managementului documentelor tiparite ceea ce va permite realocarea personalului catre activitati direct productive; sustenabilitatii ecologice.
- corelarii cu prevederile art. 359 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, autorizarea fiind realizata de catre structurile de specialitate din cadrul Autoritatii Vamale Romane, ca urmare a prevederilor art. 2 din Hotararea Guvernului nr. 237/2022 privind organizarea si functionarea Autoritatii Vamale Romane;
- corelarii cu prevederile din Codul fiscal ca urmare a modificarilor intervenite prin transpunerea Directivei (UE) 2020/1151 a Consiliului de modificare a Directivei 92/83/CEE privind armonizarea structurilor accizelor la alcool si bauturi alcoolice;
- instituirii unui tratament nediferentiat aplicabil operatorilor economici prin care acestia sa poata prezenta certificate eliberate si de laboratoare de metrologie agreate de Biroul Roman de Metrologie Legala.
- introducerii unor prevederi cu scopul de remodelare a mecanismelor de acordare a scutirilor directe/indirecte prevazute la art. 397 alin. (1) din Codul fiscal ca urmare a limitarii aplicabilitatii sistemului integrat avand in vedere ca prin utilizarea acestuia se creeaza o limitare in ceea ce priveste posibilitatea scutirii pentru produsele denaturate realizate intr-un alt antrepozit fiscal decat cele care lucreaza in sistem integrat.
- remodelarii scutirilor in sensul ca operatorii economici, detinatori ai autorizatiilor de utilizator final, se pot aproviziona cu produse energetice, carbune si cocs, utilizate pentru productia combinata de energie electrica si energie termica, in scutire directa de la plata accizelor, de la producatori, importatori, destinatari inregistrati, precum si alti operatori economici care achizitioneaza astfel de produse pentru a fi livrate catre centralele de productie de energie electrica sau productie combinata de energie electrica si termica.


Conform documentului, in vederea simplificarii si modernizarii modului de declarare se propune eliminarea obligatiei de a se depune pe
suport de hartie, declaratiile privind preturile de vanzare cu amanuntul pe sortimente de tigarete, precum si a obligatiei de a fi publicate in doua cotidiene.
 
Persoana care elibereaza pentru consum sau care importa tigaretele in Romania are obligatia, inainte de a depune declaratia privind preturile de vanzare cu amanuntul pe sortimente de tigarete, de a declara sortimentele de tigarete in vederea atribuirii codului de produs utilizat pentru completarea declaratiei, iar in situatia in care se intentioneaza modificari ale preturilor de vanzare cu amanuntul, are obligatia, sa redeclare preturile pentru toate sortimentele de tigarete, indiferent daca modificarea intervine la unul sau la mai multe sortimente.
 
Declaratiile privind preturile de vanzare cu amanuntul pe sortimente de tigarete se publica pe site-ul Ministerului Finantelor.
 
Persoana care elibereaza pentru consum ori importa tigaretele in Romania si care renunta la comercializarea pe piata interna a unui anumit sortiment de tigarete are obligatia de a declara preturile de vanzare cu amanuntul pentru sortimentele de tigarete ce urmeaza a fi delistate si de a inscrie in continuare preturile aferente acestor sortimente in declaratia privind preturile de vanzare cu amanuntul pe sortimente de tigarete, pana la epuizarea stocului pe care il detine, dar nu mai putin de 3 luni de la data la care a comunicat ca renunta la comercializarea pe piata interna a respectivului sortiment de tigarete.

Modelul si continutul “Declaratiei privind nomenclatorul de produse” si modalitatea de declarare a sortimentelor de tigarete in vederea atribuirii codului de produs utilizat pentru completarea declaratiei privind preturile de vanzare cu amanuntul pe sortimente de tigarete si modalitatea de delistare a sortimentelor de tigarete, precum si modelul si continutul "Declaratiei privind preturile de vanzare cu amanuntul pe sortimente de tigarete" si modalitatea de depunere a "Declaratiei privind preturile de vanzare cu amanuntul pe sortimente de tigarete" se aproba prin ordin al ministrului finantelor.
 
Se propune introducerea unei prevederi care sa clarifice sintagma “termenul de 2 ani, respectiv 3 ani consecutivi de activitate” pentru care antrepozitarul autorizat, destinatarul inregistrat, expeditorul inregistrat a fost autorizat si nu a inregistrat obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in sensul art. 157 din Codul de procedura fiscala, situatie in care autoritatea fiscala teritoriala poate aproba, la cerere, reducerea garantiei.
 
In vederea simplificarii si modernizarii modului de declarare se propune eliminarea obligatiei de a se depune pe suport de hartie de catre antrepozitarii autorizati, destinatarii inregistrati sau importatorii autorizati pentru produse din grupa tutunului prelucrat, situatia eliberarilor pentru consum de tigarete, tigari si tigari de foi, tutun fin taiat, destinat rularii in tigarete, alte tutunuri de fumat, dupa caz. Astfel, acestia vor fi obligati sa declare on-line, lunar, pana la data de 15 inclusiv a fiecarei luni, situatia eliberarilor pentru consum de tigarete, tigari si tigari de foi, tutun fin taiat, destinat rularii in tigarete, alte tutunuri de fumat, dupa caz, pentru luna anterioara celei in care se face raportarea.
 
Modelul si continutul "Situatiei eliberarilor pentru consum de tigarete, tigari si tigari de foi, tutun fin taiat, destinat rularii in tigarete, alte tutunuri de fumat"si modalitatea de depunere a "Situatiei eliberarilor pentru consum de tigarete, tigari si tigari de foi, tutun fin taiat, destinat rularii in tigarete, alte tutunuri de fumat" se aproba prin ordin al ministrului finantelor.
 
Instituirea aceleiasi reguli privind reducerea garantiei la cerere in cazul antrepozitarului autorizat, destinatarului inregistrat si expeditorului inregistrat, si in cazul utilizatorului final.
 
Se propune introducerea unei prevederi care sa clarifice sintagma “termenul de 2 ani, 3 ani, respectiv 4 ani consecutivi” de activitate pentru operatorul economic care si-a desfasurat activitatea in calitate de utilizator final de produse energetice fara incalcarea legislatiei fiscale in domeniul accizelor, situatie in care autoritatea fiscala teritoriala poate aproba, la cerere, reducerea garantiei.
 
Ca urmare a introducerii scutirii de la plata accizelor pentru produsele accizabile destinate utilizarii de catre fortele armate ale oricarui alt stat membru decat Romania, atunci cand fortele armate respective participa la o actiune de aparare desfasurata pentru a implementa o activitate a Uniunii in cadrul PSAC, se impune completarea in consecinta a normelor metodologice. De asemenea, urmare a publicarii Regulamentului de punere in aplicare (UE) 2022/432 al Consiliului, se propune abrogarea anexei nr. 28 din Normele metodologice si trimiterea la anexa II din acest regulament, prin care s-a stabilit noua forma a certificatului de scutire de la plata accizelor.

Se propune abrogarea anexelor 1, 3 si 4 din Normele metodologice avand in vedere faptul ca aceste declaratii urmeaza a fi depuse on-line.

De asemenea, prin proiectul de hotarare, se propune efectuarea unor corectii de ordin tehnic, in vederea corelarii cu modificarile aduse prin Ordonanta Guvernului nr. 11/2022 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru modificarea unor termene, precum si prin Ordonanta Guvernului nr. 16/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative si alte masuri financiar-fiscale.

Se reglementeaza masurarea gradelor Plato pentru bere, incepand cu 1 ianuarie 2031. Pentru a asigura aplicarea uniforma a conditiilor pentru stabilirea accizei la bere, mai precis, in ceea ce priveste masurarea gradelor Plato pentru berea indulcita sau aromatizata, se iau in considerare toate ingredientele berii care au fost adaugate dupa fermentare. Pentru a asigura o tranzitie lina catre o metodologie armonizata pentru masurarea gradelor Plato la bere, este permis ca statele membre care, la 29 iulie 2020, nu luau in considerare pentru masurarea gradelor Plato acele ingrediente ale berii care au fost adaugate dupa fermentare, sa continue sa utilizeze metodologia aplicata la acea data pentru o perioada tranzitorie. in Romania, aceasta metodologie se aplica pana la 1 ianuarie 2031.

Se stabilesc modalitatile de declarare, certificare si autocertificare a micilor producatori independenti de bere, vinuri, bauturi fermentate, altele decat berea si vinul, produse intermediare, a cantitatilor care pot fi produse la nivelul unui an de functionare pentru aceasta categorie de producatori.

Se reglementeaza certificatul uniform pentru micii producatori independenti de bere, pentru micii producatori independenti de vinuri, pentru micii producatori independenti de bauturi fermentate, altele decat berea si vinul, pentru micii producatori independenti de produse intermediare, precum si pentru micile distilerii pe intreg teritoriul Uniunii Europene astfel incat sa se aplice acelasi nivel de accize pentru produsele realizate la nivel national, cat si pentru cele realizate in alte state membre.

Se stabileste modalitatea de acordare a certificatului pentru produsele mentionate anterior, realizate de micii producatori independenti sau de micile distilerii din Romania, astfel incat sa poata beneficia in alte state membre, pentru produsele realizate in Romania, de acelasi tratament fiscal aplicabil in acele state membre ca si producatorii locali.

Se reglementeaza modalitatea de acordare a scutirii de la plata accizelor pentru alcoolul etilic din fructe, realizat si consumat de o persoana fizica, in limita anuala de 50 de litri de produs.

Se reglementeaza modalitatea de inregistrare a persoanelor fizice care detin in proprietate instalatii de productie alcool din fructe de tip alambic si produc pentru consum propriu din propria recolta alcool din fructe, precum si a persoanelor fizice care detin in temeiul unui drept real livezi de pomi fructiferi si produc pentru consum propriu din propria recolta alcool din fructe in sistem de prestari de servicii numai in antrepozite fiscale autorizate.

Se realizeaza corelarea normelor metodologice cu prevederile art. 359 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, conform carora autorizarea operatorilor economici este realizata de catre structurile de specialitate din cadrul Autoritatii Vamale Romane, ca urmare a prevederilor art. 2 din Hotararea Guvernului nr. 237/2022 privind organizarea si functionarea Autoritatii Vamale Romane.

In scopul instituirii unui tratament nediferentiat aplicabil operatorilor economici, se propune modificarea pct. 30 alin. (12), (13), (23) si a pct. 43 alin. (7) prin care operatorii economici sa poata prezenta certificate eliberate si de laboratoare de metrologie agreate de Biroul Roman de Metrologie Legala, pentru calibrarea mijloacelor de masurare legala a concentratiei alcoolice, a contoarelor pentru determinarea cantitatii de produse obtinute si a concentratiei alcoolice, a rezervoarelor pentru depozitarea de alcool etilic si de distilate in stare varsata, precum si calibrarea rezervoarelor fixe standardizate a destinatarilor inregistrati care primesc produse energetice in vrac.
 
Se propune introducerea unei prevederi pentru operatorii economici care utilizeaza aromele alimentare pentru prepararea de alimente sau bauturi nealcoolice ce au o concentratie ce nu depaseste 1,2% in volum, in sensul ca achizitiile intracomunitare se fac la preturi fara accize, in baza autorizatiei de utilizator final.
 
Se introduc prevederi cu scopul de remodelare a mecanismelor de acordare a scutirilor directe/indirecte prevazute la art. 397 alin. (1) ca urmare a limitarii aplicabilitatii sistemului integrat avand in vedere ca prin utilizarea acestuia se creeaza o limitare in ceea ce priveste posibilitatea scutirii pentru produsele denaturate realizate intr-un alt antrepozit fiscal decat cele care lucreaza in sistem integrat, asa cum s-a retinut si prin Sentinta nr. 263 din 21 noiembrie 2016 pronuntata de Curtea de Apel Oradea – Sectia a II-a civila, de contencios administrativ si fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, nr. 616 din 25 iulie 2019.
 
Prin proiectul de act normativ se urmareste, de asemenea, punerea in aplicare a Deciziei inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 2073/2021, pronuntata in dosarul 744/2019, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr 884/15.09.2021, prin care a fost anulata in parte Hotararea Guvernului nr. 1/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu privire la pct. 94 alin. 1 lit. c).
 
Avand in vedere cele retinute prin Decizia nr. 2073/2021 pronuntata de Inalta Curte de Casatie si Justitie se impune remodelarea scutirilor in sensul ca operatorii economici, detinatori ai autorizatiilor de utilizator final, se pot aproviziona cu produse energetice, carbune si cocs, utilizate pentru productia combinata de energie electrica si energie termica, in scutire directa de la plata accizelor, de la producatori, importatori, destinatari inregistrati, precum si alti operatori economici care achizitioneaza astfel de produse pentru a fi livrate catre centralele de productie de energie electrica sau productie combinata de energie electrica si termica.
 
Se propune modificarea prevederilor referitoare la transmiterea pe suport de hartie a situatiilor privind cotele de piata ale antrepozitarilor autorizati pentru productia si/sau depozitarea de tutun prelucrat, in sensul ca acestea se vor comunica, trimestrial, de catre structura cu atributii in elaborarea legislatiei privind regimul accizelor din cadrul Ministerului Finantelor doar catre Ministerul Afacerilor Interne, intrucat Autoritatea Vamala Romana va avea acces la datele furnizate de operatorii economici din domeniul tutunului prelucrat, stocate in platforma informatica, la informatiile si rapoartele generate de platforma, inclusiv la datele privind cotele de piata.
 
 
Ion Mihai de Ion Mihai
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "InfoTVA"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016