Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Raspunderea individuala si solidara pentru plata taxeiBeneficiarul este tinut raspunzator individual si in solidar pentru plata taxei, in situatia in care persoana obligata la plata taxei este ...
Raspunderea individuala si solidara pentru plata taxei
Beneficiarul este tinut raspunzator individual si in solidar pentru plata taxei, in situatia in care persoana obligata la plata taxei este furnizorul sau prestatorul, daca factura:
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
– nu este emisa;
– cuprinde date incorecte/incomplete in ceea ce priveste una dintre urmatoarele informatii: denumirea/numele, adresa, codul de inregistrare in scopuri de TVA al partilor contractante, denumirea sau cantitatea bunurilor livrate ori a serviciilor prestate, elementele necesare calcularii bazei de impozitare;
– nu mentioneaza valoarea taxei sau o mentioneaza incorect.
Aceasta „sanctiune implicita“ nu se mai aplica daca beneficiarul dovedeste achitarea taxei catre persoana obligata la plata taxei. Astfel, acesta nu mai este tinut raspunzator individual si in solidar pentru plata taxei.
Regula se aplica si in sens invers, astfel ca furnizorul sau prestatorul va fi tinut raspunzator individual si in solidar pentru plata taxei, in situatia in care persoana obligata la plata taxei este beneficiarul, daca factura sau autofactura:
– nu este emisa;
– cuprinde date incorecte/incomplete in ceea ce priveste una dintre urmatoarele informatii:
numele/denumirea, adresa, codul de inregistrare in scopuri de TVA al partilor contractante, denumirea sau cantitatea bunurilor livrate/serviciilor prestate, elementele necesare calcularii bazei de impozitare.
In concluzie, din analiza dispozitiilor legale in materie rezulta faptul ca in unele cazuri raspunderea in solidar a taxei este eliminata.
Cu toate acestea, consideram ca, din punct de vedere practic, dispozitiile Codului fiscal sunt si de aceasta data lacunare, nefacand nicio referire la situatia in care taxa a fost achitata, in cazul unei achizitii intracomunitare, spre exemplu, atat de catre furnizor, cat si de catre cumparator.
SFATUL NOSTRU
Asadar, avand in vedere lipsa prevederilor sus-mentionata, consideram mai mult decat utila analiza deciziei Curtii Europene de Justitie in cauzele reunite C-78/02, C-79/02 si C-80/02 - Karageorgou si altii, si anume aceea ca:
„Art. 21(1)(c) din Directiva a sasea
nu impiedica rambursarea TVA mentionata din eroare pe o factura sau pe orice alt document care serveste drept factura, daca pentru serviciile in discutie nu se datoreaza TVA si daca suma facturata nu poate fi calificata drept TVA“.
(CJE, Culegere 2003, p. I-13295)
Aceasta regula li se aplica si achizitiilor intracomunitare de bunuri, pentru care beneficiarul este obligat la plata taxei, in aceleasi conditii aratate anterior.
In cazul importului de bunuri, sunt tinuti raspunza tori individual si in solidar pentru plata taxei, impreuna cu importatorul, persoana care il reprezinta pe importator, persoana care depune declaratia vamala pentru bunurile importate sau proprietarul bunurilor.
Pentru bunurile aflate in regim de antrepozit de TVA, antrepozitarul si transportatorul bunurilor din antrepozit sau persoana responsabila pentru transport sunt tinuti raspunzatori individual si in solidar pentru plata taxei, impreuna cu persoana obligata la plata acesteia.
Corectarea
erorilor materiale din documentele
de plata
Prin
Ordinul nr. 1311/2008, MEF a stabilit Procedura
de indreptare a erorilor materiale din documentele
de plata intocmite de debitori privind obligatiile fiscale.
Procedura
instituita este conforma dispozitiilor
din Codul de procedura fiscala care, in art.
114alin. (4), prevede ca, la cerere, corntribuabilul poate
solicita
ANAF, prin unitatile subordonate (DGFP
judetene sau a Municipiului
Bucuresti), indreptarea
erorilor materiale din documentele de plata,
considerand
plata valabila de la data efectuarii acesteia.
Termenul
in care contribuabilul poate solicita
indreptarea erorilor materiale este de un an de la
data platii sub sanctiunea decaderii s
art. 144 alin. (6)
din
Codul de procedura fiscalat.
Situatiile
avute in vedere
Dispozitiile
Ordinului nr. 1.311/2008 sunt aplicabile doar in privinta erorilor materiale
din conturile administrate de MEF prin ANAF situatiile avute in vedere fiind urmatoarele:
● plata obligatiilor
fiscale s-a efectuat in alt cont bugetar decat cel corespunzator ori utilizand
un cod fiscal eronat;
● in contul
bugetar, inclusiv in contul unic, au fost achitate si alte obligatii fiscale
decat cele prevazute a se achita in contul respectiv.
Persoanele
obligate la plata taxei
Continutul
solicitarii si documentele necesare
Cererea depusa de
contribuabil la organul fiscal competent
trebuie sa cuprinda urmatoarele
elemente:
● datele de
identificare ale debitorului;
● indicarea erorii
ce urmeaza a fi indreptata;
● modul in care
va fi reconsiderata aceasta plata;
● numarul si data
documentelor prin care s-au stabilitii ori s-au individualizat sumele de plata
(titlurile
de creanta) pentru care se solicita corectarea erorii
materiale
din documentul de plata;
● numarul si data
documentului prin care s-a efectuat
plata initiala;
● suma totala
achitata prin documentul de plata initial;
● data platii.
La cerere vor fi
atasate: o copie a ordinului de plata,
o copie a extrasului de cont,
copii de pe titlurile de
creanta si orice alte documente ce atesta
eroarea produsa.
Procedura
urmata de Fisc
Aprobarea corectarii
erorilor materiale din documentele
de plata pleaca de la verificarea
organelor fiscale
in evidentele fiscale a existentei erorilor semnalate
de contribuabili, si a celor de creditare a contului bugetar
si de
debitare a contului platitorului.
In urma acestor
verificari, se va intocmi un
referat cu propuneri de solutionare a
cererii debitorului,
respectiv de indreptare a erorilor din documentul
de
plata, referat care va fi aprobat de catre conducatorul
organului
fiscal solicitat.
Intocmirea
notei de corectare
Dupa aprobarea
referatului de corectare, organul fiscal va intocmi nota privind corectia
erorilor materiale
din documentele de plata intocmite de debitori prin
care
s-au achitat obligatii fiscale si aceasta din urma fiind
aprobata
de conducatorul unitatii fiscale.
Corectarea
efectiva se face prin expedierea notei de
corectare, unitatii de
trezorerie si contabilitate publica,
in vederea operarii corectiei in
conturile bugetare corespunzatoare, care va efectua stornarea platii eronate si
inregistrarea
sumei in conturile bugetare corespunzatoare
cu data
platii inscrise pe cele 3 exemplare, din care doua
se restituie
organului fiscal emitent, iar acesta din urma
va remite un exemplar
contribuabilului care a solicitat
efectuarea indreptarii erorilor
materiale din documentele
de plata.
In cazul erorilor
materiale care privesc plati effectuate
la alte unitati de trezorerie si
contabilitate publica decat
cele competente pentru a incasa astfel de
sume, cererea
se depune la unitatea de trezorerie la care s-a efectuat
plata din eroare.
In aceasta situatie,
unitatea de trezorerie si contabilitate
publica la care s-a efectuat
plata eronata va completa,
la rubrica „data platii“ din OPT prin care se
efectueaza
transferul sumei la unitatea trezoreriei statului din cadrul
organului fiscal competent, in scopul indreptarii
erorii, data platii.
In mod similar,
organul fiscal la care s-a efectuat
plata eronata va transmite o copie a
cererii depuse de
debitor, inclusiv a anexelor la cerere, organului
fiscal
competent in administrarea debitorului, procedand la
intocmirea
referatului cu propuneri de solutionare a
cererii debitorului.
Dupa efectuarea
operatiunii de corectie in evidenta
analitica pe platitori, organul
fiscal competent va comunica debitorului, in cel mai scurt termen, modul de
solutionare
a cererii de indreptare a erorilor materiale
din documentele de plata.
Termenul
de solutionare
In conformitate
cu dipozitiile art. 70 din Codul de
procedura fiscala, cererea
debitorului de indreptare a
erorilor materiale din documentele de plata
se va solutiona in termen de 45 de zile de la inregistrarea acesteia.
Termenul poate fi
prelungit in situatiile in care, pentru
solutionarea cererii, sunt
necesare informatii suplimentare
relevante pentru luarea deciziei, cu
perioada cuprinsa
intre data solicitarii si data primirii informatiilor
solicitate.
Plati
efectuate in Contul unic
In situatiile in
care erorile materiale privesc plati
efectuate in contul unic, in scopul
anularii distribuirii
sumelor achitate, aferente unui ordin de plata, organelle
fiscale vor transmite unitatilor Trezoreriei Statului nota
privind
anularea operatiunilor de distribuire si de stingere a sumelor platite
in contul unic.
Nota
privind anularea operatiunilor de distribuire si de stingere a sumelor platite in
contul unic se intocmeste in doua exemplare, dintre care un exemplar se pastreaza
la unitatea Trezoreriei Statului, iar un exemplar ramane la organul fiscal.
Pe baza notei de
anulare a platii, unitatile Trezoreriei Statului vor reconstitui integral suma inscrisa
in ordinal de plata initial, in contul din care s-a realizat distribuirea, prin stornarea
operatiunii de distribuire a acestuia.
Sumele
reconstituite ramase in conturile unice dupa indreptarea erorilor materiale, se
distribuie in conturile corespunzatoare de venituri bugetare, in conditiile
legii.
Alte
obligatii ale Fiscului
Organul fiscal
care a efectuat indreptarea erorilor materiale din documentele de plata va
arhiva la dosarul fiscal urmatoarele documente:
● cererea
debitorului de indreptare a erorilor materiale din documentele de plata;
● documentatia
care a stat la baza efectuarii acestei operatiuni;
● copiile fiselor
debitorului din evidenta analitica pe platitori, afectate de operatiunea de
corectie;
● referatul
aprobat de seful organului fiscal;
● nota privind
corectia erorilor din documentele de plata, avizata de unitatea de trezorerie si
contabilitate publica;
● nota privind
anularea operatiunilor de distribuire si de stingere a sumelor platite in
contul unic.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Dezavantaje sistemului TVA la incasare:Ajustare pozitiva a dreptului de deducere TVA (analiza)Declaratii cu termen la 30 aprilie. Nu uitati de decontul cu accizele!Cota TVA factura transport. Cum aplicam cota corecta?O categorie noua de produse ar putea beneficia de TVA zeroUltimele articole
Redobandirea codului de TVA dupa anulare. Ce trebuie sa stiiVineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESDe la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciControale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVANoutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"