Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Raspunderea individuala si solidara pentru plata TVA

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 01 Dec. 2007
Tags: tva, raspunderea individuala pentru plata taxei

Raspunderea individuala si solidara pentru plata taxeiBeneficiarul este tinut raspunzator individual si in solidar pentru plata taxei, in situatia in care persoana obligata la plata taxei este ...

Raspunderea individuala si solidara pentru plata taxei

Beneficiarul este tinut raspunzator individual si in solidar pentru plata taxei, in situatia in care persoana obligata la plata taxei este furnizorul sau prestatorul, daca factura:

– nu este emisa;

– cuprinde date incorecte/incomplete in ceea ce priveste una dintre urmatoarele informatii: denumirea/numele, adresa, codul de inregistrare in scopuri de TVA al partilor contractante, denumirea sau cantitatea bunurilor livrate ori a serviciilor prestate, elementele necesare calcularii bazei de impozitare;

– nu mentioneaza valoarea taxei sau o mentioneaza incorect.

Aceasta „sanctiune implicita“ nu se mai aplica daca beneficiarul dovedeste achitarea taxei catre persoana obligata la plata taxei. Astfel, acesta nu mai este tinut raspunzator individual si in solidar pentru plata taxei.

Regula se aplica si in sens invers, astfel ca furnizorul sau prestatorul va fi tinut raspunzator individual si in solidar pentru plata taxei, in situatia in care persoana obligata la plata taxei este beneficiarul, daca factura sau autofactura:

– nu este emisa;

– cuprinde date incorecte/incomplete in ceea ce priveste una dintre urmatoarele informatii:

numele/denumirea, adresa, codul de inregistrare in scopuri de TVA al partilor contractante, denumirea sau cantitatea bunurilor livrate/serviciilor prestate, elementele necesare calcularii bazei de impozitare.

In concluzie, din analiza dispozitiilor legale in materie rezulta faptul ca in unele cazuri raspunderea in solidar a taxei este eliminata.

Cu toate acestea, consideram ca, din punct de vedere practic, dispozitiile Codului fiscal sunt si de aceasta data lacunare, nefacand nicio referire la situatia in care taxa a fost achitata, in cazul unei achizitii intracomunitare, spre exemplu, atat de catre furnizor, cat si de catre cumparator.

SFATUL NOSTRU

Asadar, avand in vedere lipsa prevederilor sus-mentionata, consideram mai mult decat utila analiza deciziei Curtii Europene de Justitie in cauzele reunite C-78/02, C-79/02 si C-80/02 - Karageorgou si altii, si anume aceea ca:

„Art. 21(1)(c) din Directiva a sasea nu impiedica rambursarea TVA mentionata din eroare pe o factura sau pe orice alt document care serveste drept factura, daca pentru serviciile in discutie nu se datoreaza TVA si daca suma facturata nu poate fi calificata drept TVA“.

(CJE, Culegere 2003, p. I-13295)

Aceasta regula li se aplica si achizitiilor intracomunitare de bunuri, pentru care beneficiarul este obligat la plata taxei, in aceleasi conditii aratate anterior.

In cazul importului de bunuri, sunt tinuti raspunza tori individual si in solidar pentru plata taxei, impreuna cu importatorul, persoana care il reprezinta pe importator, persoana care depune declaratia vamala pentru bunurile importate sau proprietarul bunurilor.

Pentru bunurile aflate in regim de antrepozit de TVA, antrepozitarul si transportatorul bunurilor din antrepozit sau persoana responsabila pentru transport sunt tinuti raspunzatori individual si in solidar pentru plata taxei, impreuna cu persoana obligata la plata acesteia.

In cazul in care o persoana impozabila, nestabilita in Romania, desemneaza o alta persoana ca reprezentant fiscal, este tinuta raspunzatoare individual si in solidar pentru plata taxei, impreuna cu reprezentantul sau fiscal.

Corectarea erorilor materiale din documentele de plata

Prin Ordinul nr. 1311/2008, MEF a stabilit Procedura de indreptare a erorilor materiale din documentele de plata intocmite de debitori privind obligatiile fiscale.

Procedura instituita este conforma dispozitiilor din Codul de procedura fiscala care, in art. 114alin. (4), prevede ca, la cerere, corntribuabilul poate solicita ANAF, prin unitatile subordonate (DGFP judetene sau a Municipiului Bucuresti), indreptarea erorilor materiale din documentele de plata, considerand plata valabila de la data efectuarii acesteia.

Termenul in care contribuabilul poate solicita indreptarea erorilor materiale este de un an de la data platii sub sanctiunea decaderii s art. 144 alin. (6) din Codul de procedura fiscalat.

Situatiile avute in vedere

Dispozitiile Ordinului nr. 1.311/2008 sunt aplicabile doar in privinta erorilor materiale din conturile administrate de MEF prin ANAF situatiile avute in vedere fiind urmatoarele:

● plata obligatiilor fiscale s-a efectuat in alt cont bugetar decat cel corespunzator ori utilizand un cod fiscal eronat;

● in contul bugetar, inclusiv in contul unic, au fost achitate si alte obligatii fiscale decat cele prevazute a se achita in contul respectiv.

Persoanele obligate la plata taxei

Continutul solicitarii si documentele necesare

Cererea depusa de contribuabil la organul fiscal competent trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente:

● datele de identificare ale debitorului;

● indicarea erorii ce urmeaza a fi indreptata;

● modul in care va fi reconsiderata aceasta plata;

● numarul si data documentelor prin care s-au stabilitii ori s-au individualizat sumele de plata (titlurile de creanta) pentru care se solicita corectarea erorii materiale din documentul de plata;

● numarul si data documentului prin care s-a efectuat plata initiala;

● suma totala achitata prin documentul de plata initial;

● data platii.

La cerere vor fi atasate: o copie a ordinului de plata, o copie a extrasului de cont, copii de pe titlurile de creanta si orice alte documente ce atesta eroarea produsa.

Procedura urmata de Fisc

Aprobarea corectarii erorilor materiale din documentele de plata pleaca de la verificarea organelor fiscale in evidentele fiscale a existentei erorilor semnalate de contribuabili, si a celor de creditare a contului bugetar si de debitare a contului platitorului.

In urma acestor verificari, se va intocmi un referat cu propuneri de solutionare a cererii debitorului, respectiv de indreptare a erorilor din documentul de plata, referat care va fi aprobat de catre conducatorul organului fiscal solicitat.

Intocmirea notei de corectare

Dupa aprobarea referatului de corectare, organul fiscal va intocmi nota privind corectia erorilor materiale din documentele de plata intocmite de debitori prin care s-au achitat obligatii fiscale si aceasta din urma fiind aprobata de conducatorul unitatii fiscale.

Corectarea efectiva se face prin expedierea notei de corectare, unitatii de trezorerie si contabilitate publica, in vederea operarii corectiei in conturile bugetare corespunzatoare, care va efectua stornarea platii eronate si inregistrarea sumei in conturile bugetare corespunzatoare cu data platii inscrise pe cele 3 exemplare, din care doua se restituie organului fiscal emitent, iar acesta din urma va remite un exemplar contribuabilului care a solicitat efectuarea indreptarii erorilor materiale din documentele de plata.

In cazul erorilor materiale care privesc plati effectuate la alte unitati de trezorerie si contabilitate publica decat cele competente pentru a incasa astfel de sume, cererea se depune la unitatea de trezorerie la care s-a efectuat plata din eroare.

In aceasta situatie, unitatea de trezorerie si contabilitate publica la care s-a efectuat plata eronata va completa, la rubrica „data platii“ din OPT prin care se efectueaza transferul sumei la unitatea trezoreriei statului din cadrul organului fiscal competent, in scopul indreptarii erorii, data platii.

In mod similar, organul fiscal la care s-a efectuat plata eronata va transmite o copie a cererii depuse de debitor, inclusiv a anexelor la cerere, organului fiscal competent in administrarea debitorului, procedand la intocmirea referatului cu propuneri de solutionare a cererii debitorului.

Dupa efectuarea operatiunii de corectie in evidenta analitica pe platitori, organul fiscal competent va comunica debitorului, in cel mai scurt termen, modul de solutionare a cererii de indreptare a erorilor materiale din documentele de plata.

Termenul de solutionare

In conformitate cu dipozitiile art. 70 din Codul de procedura fiscala, cererea debitorului de indreptare a erorilor materiale din documentele de plata se va solutiona in termen de 45 de zile de la inregistrarea acesteia.

Termenul poate fi prelungit in situatiile in care, pentru solutionarea cererii, sunt necesare informatii suplimentare relevante pentru luarea deciziei, cu perioada cuprinsa intre data solicitarii si data primirii informatiilor solicitate.

Plati efectuate in Contul unic

In situatiile in care erorile materiale privesc plati efectuate in contul unic, in scopul anularii distribuirii sumelor achitate, aferente unui ordin de plata, organelle fiscale vor transmite unitatilor Trezoreriei Statului nota privind anularea operatiunilor de distribuire si de stingere a sumelor platite in contul unic.

Nota privind anularea operatiunilor de distribuire si de stingere a sumelor platite in contul unic se intocmeste in doua exemplare, dintre care un exemplar se pastreaza la unitatea Trezoreriei Statului, iar un exemplar ramane la organul fiscal.

Pe baza notei de anulare a platii, unitatile Trezoreriei Statului vor reconstitui integral suma inscrisa in ordinal de plata initial, in contul din care s-a realizat distribuirea, prin stornarea operatiunii de distribuire a acestuia.

Sumele reconstituite ramase in conturile unice dupa indreptarea erorilor materiale, se distribuie in conturile corespunzatoare de venituri bugetare, in conditiile legii.

Alte obligatii ale Fiscului

Organul fiscal care a efectuat indreptarea erorilor materiale din documentele de plata va arhiva la dosarul fiscal urmatoarele documente:

● cererea debitorului de indreptare a erorilor materiale din documentele de plata;

● documentatia care a stat la baza efectuarii acestei operatiuni;

● copiile fiselor debitorului din evidenta analitica pe platitori, afectate de operatiunea de corectie;

● referatul aprobat de seful organului fiscal;

● nota privind corectia erorilor din documentele de plata, avizata de unitatea de trezorerie si contabilitate publica;

● nota privind anularea operatiunilor de distribuire si de stingere a sumelor platite in contul unic.


Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Raspunderea individuala si solidara pentru plata TVA":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016