Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In analiza de mai jos, avem doua societati care au iesit din sistemul TVA cu data de 12.04.2018:
Cum procedam cu TVA din soldul contului 4428 incasare si 4428 plata? Ce declaratii trebuie depuse?
2. Societatea 2 aplica TVA in sistem normal de taxare, insa are drept obiect de activitate vanzarea marfurilor.
Vom vedea cum se procedeaza in acest caz.
Iata raspunsul specialistului!
Suma TVA colectata, neexigibila la data anularii codului de TVA incepand cu data de 12.04.2018, nu trebuie considerata exigibila la momentul anularii codului de TVA, astfel incat sa aveti obligatia virarii acesteia chiar in situatia in care nu s-a incasat contravaloarea facturilor emise. Suma TVA colectata, neexigibila, se vireaza pe masura incasarii facturilor emise in cadrul termenului de prescriere.
Astfel, se continua efectul sistemului TVA la incasare.

Cartea verde a Contabilitatii varianta online

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
In aceasta situatie, sunt aplicabile prevederile art. 282 alin. (7) lit. b) din Codul fiscal "in cazul facturilor pentru contravaloarea totala a livrarii de bunuri sau a prestarii de servicii emise inainte de data iesirii din sistemul de TVA la incasare, indiferent daca acestea sunt ori nu incasate, pentru care faptul generator de taxa intervine dupa iesirea din sistemul TVA la incasare, se continua aplicarea sistemului, respectiv exigibilitatea taxei intervine conform alin. (3) si (5)."
Pentru determinarea sumei TVA colectate, exigibile, se considera ca fiecare suma incasata cuprinde si TVA aferenta, aspect reglementat prin art. 282 alin. (8) "Pentru determinarea taxei aferente incasarii contravalorii integrale sau partiale a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, care devine exigibila potrivit prevederilor alin. (3), fiecare incasare totala sau partiala se considera ca include si taxa aferenta." In acest caz, pentru determinarea sumei TVA exigibile se aplica cota recalculata.
In situatia prezentata de dvs., anularea codului de TVA s-a efectuat conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. g) din Codul fiscal
"(11) Organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA, conform prezentului articol.
g) in situatia persoanelor impozabile care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in vederea aplicarii regimului special de scutire prevazut la art. 310 ......; "
Aceasta suma colectata, neexigibila in perioada in care persoana impozabila a avut un cod valid de TVA, devenita exigibila dupa anularea codului de TVA, trebuie raportata prin formularul cod 311, conform obligatiei reglementate prin 324 “Decontul special de taxa si alte declaratii” alin. (11) din Cod fiscal. Art. 324 alin. (11) din Codul fiscal prevede ca persoanele impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare si al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat potrivit prevederilor art. 316 alin. (11) lit. g) trebuie sa depuna o declaratie privind taxa colectata care trebuie platita, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA, dar a caror exigibilitate de taxa potrivit art. 282 alin. (3) - (8) intervine in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA.
Formularul cod 311 este reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 188 din 22 ianuarie 2018 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (311) "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal" si poate fi descarcat de pe site www.anaf.ro.
La completarea formularului se bifeaza caseta 2.2. "2.2 Anularea inregistrarii in scopuri de TVA, la cerere, conform art. 316 alin. (11) lit. g) din Codul fiscal a persoanelor impozabile care au aplicat sistemul TVA la incasare". Suma TVA colectata, devenita exigibila, inclusiv baza de impozitare a TVA aferenta, se raporteaza la pct. B din formularul cod 311 "Livrari de bunuri si/sau prestari de servicii efectuate inaintea anularii inregistrarii in scopuri de TVA in conditiile art. 316 alin. (11) lit. a) - e), g) sau h) din Codul fiscal, dar a caror exigibilitate intervine, potrivit sistemului TVA la incasare, in perioada in care persoana impozabila nu are cod valabil de TVA".
Prin acest act normativ, se reglementeaza in mod expres faptul ca acest formular este utilizat conform prevederilor art. 324 "Decontul special de taxa si alte declaratii" alin. (11) din Codul fiscal, de catre persoana impozabila al carei cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat, la cerere, conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. g) din Codul fiscal, care a aplicat sistemul TVA la incasare si care a efectuat livrari de bunuri/prestari de servicii inainte de anularea inregistrarii in scopuri de TVA, dar a caror exigibilitate de taxa, potrivit sistemului TVA la incasare prevazut de art. 282 alin. (3) - (8) din Codul fiscal, a intervenit in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA.
Astfel, suma TVA devenita exigibila, inclusiv baza de impozitare a TVA, se raporteaza prin formularul cod 311 si se achita, efectiv, bugetului de stat, pana pe data de 25 a lunii urmatoare incasarii.
In alta ordine de idei, nu uitati faptul ca, la anularea codului de TVA, trebuie sa efectuati si ajustarea sumei TVA deduse pentru bunurile existente in stoc, mijloacele fixe din patrimoniu, dar si pentru bunurile de capital, conform prevederilor art. 304 si art. 305 din Legea nr. 227/2015. Rezultatele ajustarii se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari si se raporteaza prin ultimul decont de TVA cod 300, depus in calitate de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA pentru perioada 1 - 11.04.2018. Ajustarea se raporteaza la urmatoarele randuri:
- randul 30 “Regularizari taxa dedusa”, pentru ajustarea efectuata conform prevederilor art. 304 din Codul fiscal si pct. 78 din normele de aplicare ale acestui articol;
- randul 31 denumit “Ajustari conform pro-rata/ajustari pentru bunurile de capital” pentru ajustarea efectuata conform prevederilor art. 305 din Codul fiscal si pct. 79 din normele de aplicare ale acestui articol.
In ceea ce priveste exercitarea dreptului de deducere a sumei TVA deductibile, neexigibile, in perioada in care societatea a fost inregistrata in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316, sunt aplicabile prevederile pct. 67 alin. (12) din normele de aplicare ale art. 297 " In cazul persoanelor impozabile care au efectuat achizitii pe perioada in care au aplicat sistemul TVA la incasare sau al celor care au efectuat achizitii de la persoane impozabile care aplicau sistemul TVA la incasare, pentru care deducerea taxei se exercita potrivit prevederilor art. 297 alin. (2) si (3) din Codul fiscal, care sunt scoase din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, potrivit art. 316 alin. (11) lit. g) din Codul fiscal, in vederea aplicarii regimului special de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal, taxa neachitata aferenta achizitiilor respective efectuate inainte de scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA se deduce potrivit prevederilor art. 297 - 300 din Codul fiscal, la data platii, in situatia in care bunurile achizitionate nu se aflau in stoc la data anularii inregistrarii in scopuri de TVA.
Deducerea se realizeaza prin inscrierea sumelor deduse in declaratia depusa potrivit prevederilor art. 324 alin. (9) lit. c) din Codul fiscal si restituirea sumelor respective de la bugetul de stat. ". Suma TVA care se deduce, dupa anularea codului de TVA, se raporteaza prin formularul cod 307 reglementat prin O.P.A.N.A.F. nr. 793din 19 februarie 2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (307) "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea/corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata" si poate fi recuperata de la bugetul de stat.
Deci, pentru perioada 01.-11 aprilie 2018, se depune si decontul de TVA cod 300, dar si declaratia informativa cod 394 si 390 (daca este cazul).
In cea de a doua situatie, inteleg faptul ca societatea respectiva isi mentine calitatea de platitoare de TVA in regim normal, dar iese din sistemul TVA la incasare. In acest caz, nu este afectata suma TVA neexigibila aferenta valorii stocului de marfa determinat in baza preturilor de vanzare cu amanuntul afisat la raft. Astfel, soldul creditor al contului 4428 aferent stocului de marfa in magazin ramane nemodificat, fiind inregistrat initial in baza notei de intrare receptie in baza formulei contabile:
371........................= % ......................................3.998 lei
"Marfuri"....................401.....................................3.000 lei
...................."Funizori"
....................378........................................360 lei
.................... "Adaos comercial"
....................4428 ..................................... 638 lei
.................... "TVA neexigibila"
................... . (analitic marfa)
Practic, in cazul unei persoane impozabile platitoare de TVA, inscrisa in sistemul TVA la incasare, contul 4428 TVA neexigibila trebuie organizat pe conturi analitice distincte, de exemplu:
- 4428M reprezentand TVA aferenta stocului de marfa la pret cu amanuntul;
- 4428V reprezentand TVA aferenta facturilor emise, neincasate;
- 4428C reprezentand TVA aferenta facturilor primite, neachitate.
Organizarea acestor conturi analitice se efectueaza in functie de posibilitatile oferite de programul informatic de contabilitate.
In acest caz, se evita erorile de inregistrare in evidenta contabila, dar si erorile de raportare fiscala deoarece inregistrarile contabile sunt standard, de exemplu:
- vanzarea marfurilor din magazin: 4428M = 4427;
- incasarea facturilor emise: 4428V = 4427;
- plata facturilor primite: 4426 = 4428C.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras, consultant fiscal.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
In atentia firmelor: Cum tratam perisabilitatile? Procedura inventarDe la 1 octombrie 2017 inregistrarea in scopuri de TVA se va face pe baza evaluarii riscului fiscalNoi modificari in Codul fiscal: Limitari speciale ale dreptului de deducere. Vezi proiectulAntreprenorii romani: Platim taxe foarte mari, dar rezultatul e zero. Nu avem infrastructura, sanatate si invatamantCorectarea erorilor materiale din decontul de TVAUltimele articole
Majorare cota TVA: Cum afecteaza gestiunea stocurilor majorarea din 1 august 2025Neplatitor de TVA. Cand si cum devine platitor de TVA daca depaseste plafonule-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorTVA la incasare. Cum sa procedeze firmele care au cod TVA anulat prin optiuneMajorare cota TVA. Ce cota se aplica in cazul stornarii unui avans incasat INAINTE de august 2025Articole similare
Ministrul demis al Finantelor critica dur Programul de Guvernare: Ascunde adevaratele intentii, precum revenirea la austeritateSPLIT TVA. Care sunt principalele banci care ofera conturi de TVA?Valoarea arieratelor nerecuperabile din TVA a ajuns la 7,1 miliarde de leiSPLIT TVA. Cum se face rambursarea TVA?Monitorul Oficial: Lista conturilor in care se plateste TVA de catre cei care aplica SPLIT TVAUltimele articole
S-au abrogat operatiunile care dau dreptul la debitarea contului de TVA (Ordinul nr. 945/2020)Modificari, completari si abrogari ale legislatiei fiscale privind TVA, valabile din 2020Program de Guvernare: Cota unica de impozitare, restructurarea ANAF si revizuirea unor acte normative precum legea SPLIT TVANicio firma nu va mai fi obligata sa aplice sistemul SPLIT TVA. Proiect adoptat de senatoriFirmele de buna credinta, cele mai afectate de masurile de combatere a fraudei de TVA (sondaj)Articole similare
PNL: Proiect de lege cu privire la abrogarea Split TVASplit TVA: Ce facilitati au cei care opteaza pentru aplicarea sistemului?Split TVA. Care este procedura pentru plata unei facturi?Guvernul a cerut Comisiei Europene derogare pentru Split TVASplit TVA. Cum se face rambursarea TVA?Ultimele articole
Vesti bune pentru platitorii de TVA: Comisia Europeana solicita Romaniei sa elimine plata defalcata a TVAVideo: Split TVA - Care este mecanismul de plata?Legea Split TVA ar putea fi abrogata. Initiativa legislativa a fost inregistrata la SenatSplit TVA. Cum se procedeaza in cazul platilor efectuate indirect?Split TVA. Cum se efectueaza plata facturilor?Articole similare
Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileMai avem doar 2 zile la dispozitie pentru depunerea unor declaratiiTaxarea vehiculelor achizitionate din importConsilieri locali.Contributia asiguratorieDupa 3 ani, ne apropiem de un nou COD FISCALUltimele articole
e-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!E-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaTVA la incasare in 2025. Cum se face INTRAREA sau IESIREA din sistemDepasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVA
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"