keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

E-factura, obligatorie din 2024. Tot ce trebuie sa stii

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Ion Mihai la 03 Oct. 2023
E-factura, obligatorie din 2024. Tot ce trebuie sa stii
Tags: e-factura, e-factura obligatorie, e-transport

ANAF are la dispozitie 2 noi instrumente de control si urmarire, destinate sa stopeze evaziunea fiscala si sa creasca gradul de colectare a TVA: e-Factura si e-Transport! Aflati ce obligatii aveti, ce erori puteti comite,cum sa evitati amenzi de pana la 100.000 de lei!

Este vorba despre 2 sisteme informatice reglementate de Legea nr. 139/2022, respectiv OUG nr. 41/2022, care permit monitorizarea si verificarea in timp real atat a tranzactiilor realizate de companii (B2B si B2G), cat si a transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat.
Evident, implementarea acestor 2 sisteme atrage niste obligatii foarte stricte pentru dvs. Practic trebuie sa va resetati modul de lucru, deoarece relatia dintre firma dvs. si ANAF devine acum una digitala, fara hartii si dosare cu sina.
 
Stiti exact ce obligatii noi aveti? Care sunt erorile pe care le puteti comite?
Sunt intrebari vitale, pentru ca abaterile se sanctioneaza cu amenzi drastice, de la 20.000 la 100.000 de lei! Suplimentar ANAF poate dispune si confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate (in cazul transporturilor rutiere de bunuri), iar in unele cazuri faptele sunt considerate infractiuni!
 
Ce aveti de facut pentru a respecta legea?
Raspunsurile exacte va sunt oferite de reputatul consultant fiscal Ionut Jinga. Acesta va explica in detaliu procedurile de urmat si toate subtilitatile utilizarii celor 2 instrumente intr-o lucrare “fierbinte” in contextul actual - E-FACTURA. E-TRANSPORT - Noutati de ultima ora--->>Click AICI.

Ce obligatii aduc sistemele e-Factura si e-Transport?
 

1. e-Factura


Legea nr. 139/2022 instituie obligativitatea practicarii sistemului e-Factura in relatia B2G, incepand cu 1 iulie 2022. Practic, societatile care factureaza servicii catre autoritati publice, sunt obligate sa foloseasca e-factura.
Facturarea electronica este operationala doar pentru firmele care comercializeaza produse considerate de risc: legume, fructe, apa (minerala, naturala, gazeificata) alcool, haine, incaltaminte, nisip, pietris si cladiri noi. Aceasta lista a produselor cu risc fiscal va fi reevaluata periodic. Dar, incepand cu 1 ianuarie 2023, e foarte probabil ca sistemul sa devina obligatoriu pentru toate firmele si toate tranzactiile.

NOU!
Sistemul RO e-Factura ar putea fi obligatoriu din anul 2024 pentru toate produsele comercializate, nu numai pentru cele cu risc fiscal ridicat!

Potrivit Deciziei 2053/1553 a Consiliului UE, din data de 25 iulie 2023, Romania va putea trece de la 1 ianuarie 2024 la obligativitatea generalizata de folosire a sistemului e-Factura in relatia B2B.
Acest lucru va permite, de exemplu, ca participantii la „fraudele carusel” sa fie vizibili pentru administratia fiscala inca de la inceput. In prezent, participantii la fraudele carusel sunt greu de identificat, deoarece nu depun declaratii privind TVA si/sau alte declaratii. 
 
2. e-Transport

Potrivit OUG nr. 41/2022, se instituie sistemul RO e-Transport prin care ANAF va monitoriza transporturile rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat. Sistemul a devenit obligatoriu de la 1 iulie 2022 (pentru unele produse) si presupune implementarea unor softuri necesare indeplinirii obligatiilor de declarare in sistem.
In sistemul e-Transport trebuie inregistrate datele referitoare la expeditor si beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat.
Apare, ca noutate, notiunea de Cod UIT – codul unic generat de sistemul RO e-Transport prin intermediul caruia se identifica bunurile aferente fiecarei relatii comerciale care face obiectul transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat.
 
Detalii complete gasiti in lucrarea expertului Ionut Jinga, AICI>>

 

Nota: continutul lucrarii este actualizat la zi si va furnizeaza intreaga procedura de care aveti nevoie pentru implementarea e-Factura si e-Transport! 

Au fost luate in calcul prevederile tuturor actelor normative din ultima perioada care au modificat ordonanta de baza (OUG nr. 41/2022) sau care au adus precizari privind modul concret de aplicare a acestei ordonante. Ne referim aici la:

 

1. OUG nr. 106/2022 pentru sustinerea acordarii de reduceri ale preturilor la benzina si motorina si pentru modificarea art. 18 din OUG nr. 41/2022;

 

2. OUG nr. 132/2022 care aduce modificari/completari in ceea ce priveste sistemul RO e-Transport: 

  • Definirea/redefinirea unor termeni
  • Utilizatori noi care au obligatia obtinerii codului UIT (in afara utilizatorilor deja prevazuti in OUG nr. 41/2022)
  • Modificari privind modul de declarare in sistemul RO e-Transport
  • Obligatii noi pentru organizatorul transportului/operatorul de transport
  • Noi organe care pot aplica sanctiuni contraventionale (ofiterii si agentii de politie)

3. Ordinul ANAF nr. 802/2022 privind stabilirea bunurilor cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport;


4. Ordinul ANAF nr. 2.545/6.316/2022 care a instituit o noua procedura de utilizare si functionare a Sistemului RO e-Transport.

5. Legea nr. 233/2023
Prin Legea nr. 233/2023, in categoria celor obligati sa prezinte codul UIT pe timpul transportului a fost introdus si operatorul economic care transporta cu vehicule care ii apartin bunuri cu risc fiscal ridicat, in nume propriu. Pana la aparitia legii, obligatia aceasta ii revenea doar operatorului de transport rutier.


 
Ion Mihai de Ion Mihai
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016