Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
ANAF are la dispozitie 2 noi instrumente de control si urmarire, destinate sa stopeze evaziunea fiscala si sa creasca gradul de colectare a TVA: e-Factura si e-Transport! Aflati ce obligatii aveti, ce erori puteti comite,cum sa evitati amenzi de pana la 100.000 de lei!
Este vorba despre 2 sisteme informatice reglementate de Legea nr. 139/2022, respectiv OUG nr. 41/2022, care permit monitorizarea si verificarea in timp real atat a tranzactiilor realizate de companii (B2B si B2G), cat si a transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat.
Evident, implementarea acestor 2 sisteme atrage niste obligatii foarte stricte pentru dvs. Practic trebuie sa va resetati modul de lucru, deoarece relatia dintre firma dvs. si ANAF devine acum una digitala, fara hartii si dosare cu sina.
Stiti exact ce obligatii noi aveti? Care sunt erorile pe care le puteti comite?
Sunt intrebari vitale, pentru ca abaterile se sanctioneaza cu amenzi drastice, de la 20.000 la 100.000 de lei! Suplimentar ANAF poate dispune si confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate (in cazul transporturilor rutiere de bunuri), iar in unele cazuri faptele sunt considerate infractiuni!
Ce aveti de facut pentru a respecta legea?
Raspunsurile exacte va sunt oferite de reputatul consultant fiscal Ionut Jinga. Acesta va explica in detaliu procedurile de urmat si toate subtilitatile utilizarii celor 2 instrumente intr-o lucrare “fierbinte” in contextul actual - E-FACTURA. E-TRANSPORT - Noutati de ultima ora--->>Click AICI.
Ce obligatii aduc sistemele e-Factura si e-Transport?
1. e-Factura
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Legea nr. 139/2022 instituie obligativitatea practicarii sistemului e-Factura in relatia B2G, incepand cu 1 iulie 2022. Practic, societatile care factureaza servicii catre autoritati publice, sunt obligate sa foloseasca e-factura.
Facturarea electronica este operationala doar pentru firmele care comercializeaza produse considerate de risc: legume, fructe, apa (minerala, naturala, gazeificata) alcool, haine, incaltaminte, nisip, pietris si cladiri noi. Aceasta lista a produselor cu risc fiscal va fi reevaluata periodic. Dar, incepand cu 1 ianuarie 2023, e foarte probabil ca sistemul sa devina obligatoriu pentru toate firmele si toate tranzactiile.
NOU!
Sistemul RO e-Factura ar putea fi obligatoriu din anul 2024 pentru toate produsele comercializate, nu numai pentru cele cu risc fiscal ridicat!
Potrivit Deciziei 2053/1553 a Consiliului UE, din data de 25 iulie 2023, Romania va putea trece de la 1 ianuarie 2024 la obligativitatea generalizata de folosire a sistemului e-Factura in relatia B2B.
Acest lucru va permite, de exemplu, ca participantii la „fraudele carusel” sa fie vizibili pentru administratia fiscala inca de la inceput. In prezent, participantii la fraudele carusel sunt greu de identificat, deoarece nu depun declaratii privind TVA si/sau alte declaratii.
2. e-Transport
Potrivit OUG nr. 41/2022, se instituie sistemul RO e-Transport prin care ANAF va monitoriza transporturile rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat. Sistemul a devenit obligatoriu de la 1 iulie 2022 (pentru unele produse) si presupune implementarea unor softuri necesare indeplinirii obligatiilor de declarare in sistem.
In sistemul e-Transport trebuie inregistrate datele referitoare la expeditor si beneficiar, denumirea, caracteristicile, cantitatile si contravaloarea bunurilor transportate, locurile de incarcare si descarcare, detalii cu privire la mijlocul de transport utilizat.
Apare, ca noutate, notiunea de Cod UIT – codul unic generat de sistemul RO e-Transport prin intermediul caruia se identifica bunurile aferente fiecarei relatii comerciale care face obiectul transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat.
Detalii complete gasiti in lucrarea expertului Ionut Jinga, AICI>>
Nota: continutul lucrarii este actualizat la zi si va furnizeaza intreaga procedura de care aveti nevoie pentru implementarea e-Factura si e-Transport!
Au fost luate in calcul prevederile tuturor actelor normative din ultima perioada care au modificat ordonanta de baza (OUG nr. 41/2022) sau care au adus precizari privind modul concret de aplicare a acestei ordonante. Ne referim aici la:
1. OUG nr. 106/2022 pentru sustinerea acordarii de reduceri ale preturilor la benzina si motorina si pentru modificarea art. 18 din OUG nr. 41/2022;
2. OUG nr. 132/2022 care aduce modificari/completari in ceea ce priveste sistemul RO e-Transport:
- Definirea/redefinirea unor termeni
- Utilizatori noi care au obligatia obtinerii codului UIT (in afara utilizatorilor deja prevazuti in OUG nr. 41/2022)
- Modificari privind modul de declarare in sistemul RO e-Transport
- Obligatii noi pentru organizatorul transportului/operatorul de transport
- Noi organe care pot aplica sanctiuni contraventionale (ofiterii si agentii de politie)
3. Ordinul ANAF nr. 802/2022 privind stabilirea bunurilor cu risc fiscal ridicat transportate rutier care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport;
4. Ordinul ANAF nr. 2.545/6.316/2022 care a instituit o noua procedura de utilizare si functionare a Sistemului RO e-Transport.
5. Legea nr. 233/2023
Prin Legea nr. 233/2023, in categoria celor obligati sa prezinte codul UIT pe timpul transportului a fost introdus si operatorul economic care transporta cu vehicule care ii apartin bunuri cu risc fiscal ridicat, in nume propriu. Pana la aparitia legii, obligatia aceasta ii revenea doar operatorului de transport rutier.
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
E-FACTURA: Care este modalitatea prin care poate fi corectata o factura incarcata in SPVModificari aduse Legii 241/2025 prin Legea 126/2024 privind combaterea evaziunii fiscale. Tabel comparativE-FACTURA: Ce amenzi se aplica de la 1 iulie 2024Registrul RO E-FACTURA. Cine are obligatia de a solicita inregistrarea pana la 1 iulie 2025E-Transport 2024: Guvernul a aprobat modificarea OUG 41/2022 privind sanctiunile aplicate in sistemUltimele articole
E-FACTURA: Cum trebuie sa procedati daca ati incarcat o factura de doua ori in SPVNou ghid E-FACTURA: Tipuri de facturi utilizate in sistem si codificarile specifice acestoraFacturile simplificate B2B si B2C trebuie transmise in E-FACTURA din 2025. Care sunt exceptiileE-FACTURA in 2025: 5 modificari importante aduse de FinanteCum vor fi modificate incepand cu anul 2025 sistemele E-FACTURA, E-TVA, E-TransportArticole similare
Aplicatia E-TRANSPORT este disponibila! Ce pasi trebuie sa parcurgeti pentru inrolareE-Factura: Cum pot fi corectate facturile electronice?E-TRANSPORT: Care sunt principalele noutati aduse de OUG 129/2024Modificari aduse Sistemului national RO E-TRANSPORT de OUG 132/2022. Tabel comparativ ANAFTransport bunuri cu risc fiscal ridicat. Obligatii privind codul UITUltimele articole
E-TRANSPORT, cod UIT. Cine are obligatia generarii codului UITCum vor fi modificate incepand cu anul 2025 sistemele E-Factura, E-TVA, E-TRANSPORTOUG 41/2022 privind E-TRANSPORT, modificat prin OUG 129/2024. Tabel comparativ cu schimbarileE-TRANSPORT: Cum se declara valoarea totala a bunurilor pentru obtinerea codului UITCe OBLIGATII au persoanele care utilizeaza sistemul E-TVA, implementat din 1 august 2024Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"