Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Inchiriere de imobile Inchirierea de imobile trebuie privita ca o activitate economica de exploatare a activelor detinute in proprietate, in urma careia se pot obtine venituri din plata redeventelor ...
Inchiriere de imobile
Inchirierea de imobile trebuie privita ca o activitate economica de exploatare a activelor detinute in proprietate, in urma careia se pot obtine venituri din plata redeventelor facturate de proprietar catre chirias.
Inregistrarea in contabilitate a redeventelor se face astfel:
1. la proprietar:
Clienti Venituri din redevente,
2. la chirias:
612 = 401
Cheltuieli cu redevente Furnizori locatii de gestiune si chirii
Codul fiscal ofera proprietarilor posibilitatea de a alege intre o inchiriere scutita de TVA sau una in regim normal cu TVA.

Cartea Verde a Contabilitatii

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Daca se opteaza pentru un regim de inchiriere fara TVA, operatiunea este scutita fara drept de deducere sart. 141 alin. (2) lit. e) coroborat cu art. 126 alin. (9) lit. c) Cod fiscalt. Exercitarea optiunii de taxare se poate realiza doar dupa notificarea organelor fiscale, de la data inscrisa in notificare (anexa nr. 1).
Daca inchirierea prin taxare cu TVA priveste doar o parte din imobil, in notificarea depusa la organele fiscale se va indica in procente partea de imobil utilizata in astfel de operatiuni taxabile.
Normele de aplicare a Titlului VI din Codul fiscal [art. 38 alin. (7)], reglementeaza o procedura simetrica protrivit careia proprietarul poate, in urma notificarii Fiscului (anexa nr. 2), sa renunte la optiunea de taxare. {i de aceasta data optiunea va intra in
vigoare la data depunerii notificarii sau la o data ulterioara precizata in notificare.
Obligatie
Notificarea de taxare sau anularea optiunii de taxare se va depune pentru fiecare spatiu inchiriat chiar daca acestea apartin aceluiasi proprietar.
Pentru imobilele utilizate in regim de taxare si pentru care ulterior proprietarul doreste sa le utilizeze in regim de scutire, daca taxa aferenta achizitionarii, modernizarii sau transformarii a fost dedusa integral sau partial, este obligatorie ajustarea taxei deductibile.
Ajustarea se face conform art. 149 pe o perioada cuprinsa intre 5 si 20 de ani, in functie de data dobåndirii imobilului.
Pentru imobilele dobåndite, transformate sau modernizate, ulterior datei de 1 ianuarie 2007, perioada de ajustare este de 20 de ani. Operatiunea de ajustare se realizeaza procentual, in functie de numarul de ani ramasi, asupra TVA in prezent, astfel incåt sa diminueze TVA dedusa anterior la momentul achizitiei.
Perioada de ajustare este de cinci ani numai daca:
- achizitia, transformarea sau modernizarea imobilului s-a facut in ultimii 5 ani, anterior datei de 1 ianuarie 2004;
- ulterior achizitiei, proprietarul inchiriaza imobilul si opteaza pentru aplicarea regimului de scutire de TVA;
- ajustarea se face doar pentru TVA aferenta cladirii, nu si pentru TVA aferenta achizitiilor de bunuri si servicii.
Concluzie
TVA aferenta imobilelor influenteaza rezultatului contabil al firmei, deoarce TVA nedeductibila rezultata din ajustare trebuie inregistrata pe cheltuielile de exploatare.
Inregistrarea contabila a ajustarii:
635 = 4426
Cheltuieli cu alte impozite TVA deductibila
taxe si varsaminte asimilate
Obligatie
Fiscal, ajustarea va fi inscrisa in jurnalul pentru cumparari si se preia in decont de TVA aferenta lunii in care proprietarul a notificat Fiscul cu privire la aplicarea regimului de scutire (data aplicarii regimului de scutire).

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Conditii anulare dobanzi, penalitati si alte accesorii. Studiu de cazStudiu de caz: Diminuarea taxelor in cadrul unui SRL. Platitor TVA si impozit pe profitComunicat ANAF: Rambursarile de TVA din luna iulie 2013Persoane afiliate | Situatii care obliga la aplicarea TVA la incasarePana pe 31 ianuarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii fiscale importante la ANAFUltimele articole
Codul TVA in 2025. EXEMPLU practic pentru obtinerea luiCota TVA de 21%. Cum sa procedati daca ati primit facturi cu TVA de 19% in luna AUGUST 2025SAGA software. Cum sa modificati cota TVA in programAi primit Notificare de conformare de la ANAF? Cum sa eviti o eventuala decizie de impunereDeclaratia 010. Pana cand o poti depune pentru a renunta la codul de TVA prin optiuneArticole similare
Achizitie de servicii intracomunitare cu TVA. Inregistrare factura cu TVA din UKInregistrarea in scopuri de TVA. Ajustare TVA in favoarea contribuabiluluiSuspendare activitate PFA. TVA stoc existentAnulare din oficiu platitor de TVA. Ajustarea TVA pentru bunuri in stoc. Ce formulare trebuie depuseObligatii de plata si TVA colectat. Cand deducem si cum declaram in decont?Ultimele articole
Achizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFDeclaratia 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si decontul de TVAE-TVA si Notificarea de conformare. Se pot corecta diferentele dintre D300 si Decontul precompletat?Ajustare TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingCodul CAEN. Corectarea codului CAEN in declaratiile fiscale
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"