Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare: La data de 30.06.2010 societatea noastra avea de incasat subventie restanta pentru energie termica livrata populatiei in perioada ianuarie - mai 2010, de la Consiliul Local, in valoare de ...
Intrebare:La data de 30.06.2010 societatea noastra avea de incasat subventie restanta pentru energie termica livrata populatiei in perioada ianuarie - mai 2010, de la Consiliul Local, in valoare de 31.500.000 , TVA 19% inclus in aceasta suma (respectiv 26.470.588 ron valoare neta a facturilor de subventie emise catre Consiliul Local + 5.029.412 ron TVA 19% ). Acest TVA de 5.029.412 a fost inregistrat in contabilitate in contul 4428 , TVA neexigibil , in conformitate cu prevederile normelor metedologice de aplicare a prevederilor art. 137 Cod Fiscal , care stipuleaza ca "Exigibilitatea TVA in cazul subventiilor pentru energia termica furnizata populatiei este la data incasarii acestor subventii."
Aceasta subventie restanta este incasata in cursul lunii iulie 2010 . Va rugam sa ne spuneti care este opinia dvs in legatura cu modul in care ar trebui sa procedeze societatea noastra in legatura cu TVA-ul aferent subventiei incasate, ce devine exigibil in iulie 2010, in conditiile modificarii cotei de TVA de la 19% la 24% .
Raspuns:
In situatia prezentata de dvs. consider ca nu trebuie efectuata regularizarea operatiunii de obtinere a subventiei de la bugetul local chiar daca suma TVA devine exigibila la data incasarii subventiei. Aduc drept argument faptul ca prin Codul fiscal se reglementeaza in mod expres situatiile in care se procedeaza la regularizarea TVA in cazul modificarii de cote.
In situatia dvs. sunt aplicabile prevederile alineatului (3) de la articolul 140 conform caruia ,,Cota aplicabila este cea in vigoare la data la care intervine faptul generator, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 134^2 alin. (2), pentru care se aplica cota in vigoare la data exigibilitatii taxei.,,. Aceasta prevedere a fost aplicata de firma dvs. in doua situatii:
- la data emiterii facturii catre consumatorii de energie termica. In acest caz, exigibilitatea taxei intervine la data faptului generator in baza prevederilor articolului 134^2 alineatul (1).
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Cartea verde a contabilitatii 2026
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- la data emiterii facturii catre bugetul local pentru obtinera subventiei. In acest caz, exigibilitatea taxei intervine la data incasarii in baza prevederilor punctului 18 alineatul 1 din normele de aplicare ale prevederilor articolului 137 alineatul 1 litera a).
Cele doua situatii pentru care se efectueaza regularizarea sunt cele reglementate prin articolul 140 la alineatul (4) conform caruia: ,,In cazul schimbarii cotei se va proceda la regularizare pentru a se aplica cotele in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii, pentru cazurile prevazute la art. 134^2 alin. (2),,. Acest articol se refera la urmatoarele doua situatii:
- emiterea unei facturi, inainte de data la care intervine faptul generator;
- incasarea unui avans.
Referitor la exigibilitatea subventiei trebuie avuta in vedere definitia exigibilitatii taxei de la articolul 134 alineatul (2) din Codul fiscal conform careia exigibilitatea este data la care autoritatea fiscala este indreptatita, in baza legii, sa solicite plata de catre persoanele obligate la plata taxei, ,,chiar daca plata acestei taxe poate fi amanata.,,. Practic, exigibilitatea sumei TVA aferenta subventiei este amantata pentru intervalul cuprins intre:
- data emiterii facturii pentru recuperarea de la buget;
- data incasarii contravalorii facturii emise.
Astfel, chiar daca factura pentru obtinerea subventiei a fost emisa lunar in perioada ianuarie – iunie 2010, la cota standard TVA de 19%, nu a fost obligatorie virarea sumei TVA la bugetul de stat in baza prevederilor punctului 18 alineatul 1 din normele metodologice de aplicare ale articolului 137 deoarece suma facturata nu a fost incasata. Din acest motiv ati evidentiat lunar suma TVA colectata in perioada ianuarie – iunie 2010 prin creditul contului 4428, fara a evidentia operatiunea in jurnalul pentru vanzari. In acest caz, suma TVA se datoreaza bugetului de stat la data incasarii acesteia de la bugetul local, de exemplu in luna august 2010, ulterior faptului generator. In acest caz, in luna august 2010 se efectueaza inregistrarea contabila 4428 = 4427, dovedind astfel ca exigibilitatea TVA a intervenit in luna august 2010.
In acest moment, operatiunea trebuie evidentiata in jurnalul pentru vanzari, dar intr-o coloana distincta, creata special pentru regularizarile de TVA cu cota de 19%. Suma astfel evidentiata in jurnalul pentru vanzari trebuie raportata prin decontul de TVA aferent lunii august 2010 la randul 15 din decont denumit "Regularizari taxa colectata".
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
OMFP 1436 din 2013. Cum procedam cu TVA-ul la taxarea inversa?Isarescu: Efectul maximal al majorarii TVA asupra inflatiei va fi de 3,9 la sutaAnularea codului de inregistrare in scopuri de TVA la retragerea optionala. Efecte fiscaleAjustari aferente regimului special pentru intreprinderile miciAvansuri intracomunitare facturate. Ce declaram in D 390?Ultimele articole
Dreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAArticole similare
Noi modificari prin proiectele de ordine emise de presedintele ANAFNoi prevederi la plata obligatiilor fiscale in contul unic. De retinut!Regim TVA livrare imobil. Intocmirea facturiiLegea noului Cod fiscal si al noului Cod de procedura fiscala in dezbatere publicaModificari aduse de OPANAF 1437/2016 privind executarea silita cazuri speciale si OPANAF 1486/2016 privind statutul de operator economic autorizatUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
Actualizare Q&A cu privire la obtinerea ajutorului pentru HoReCa. Conteaza ordinea atunci cand se vor face platile?Implicatiile impozitului pe profit si al TVA-ului in cazul unei...Calcul pro-rata TVA pentru venituri din chirie fara TVA?Angajare absolvent. Tratament contabil pentru SUBVENTIIPlata impozit si TVA in cazul unei asociatii. Care sunt conditiile valabile in 2014?Ultimele articole
Cartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaTaxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare FiscalaImpozit minim pe cifra de afaceri. Calcul util privind noul impozit minimANOFM: Ce aplicatii vor fi indisponibile in perioada 30.08.2024 - 06.09.2024Cheltuieli deductibile: tot ce trebuie sa stii
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



