Tags: somaj tehnic, reducerea timpului de lucru
O societate cu raspundere limitata desfasoara activitate conform CAEN 5510 ,,Hoteluri si alte facilitati de cazare similare". In starea de urgenta, salariatii au fost in somaj tehnic si societatea a beneficiat de prevederile OUG 30/2020. In perioada iunie - august, societatea a beneficiat de prevederile OUG 92/2020.
Din 01.11.2020, societatea nu mai are activitate datorita lipsei de comenzi de cazare. Momentan, nu este intr-o zona carantinata. Avand in vedere ca a beneficiat de prevederile OUG30 si OUG90, salariatiatilor li se poate acorda somaj tehnic incepand cu 01.12.2020? Mai sunt facilitati ce se pot acorda in situatia data?
Raspunsul specialistului:
Conform art. 6 din HG 856/2020 privind prelungirea starii de alerta pe teritoriul Romaniei incepand cu data de 15 octombrie 2020, precum si stabilirea masurilor care se aplica pe durata acesteia pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID-19:
In conditiile art. 5 alin. (3) lit. f) din Legea nr. 55/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, se stabilesc urmatoarele masuri:
1. activitatea cu publicul a operatorilor economici care desfasoara activitati de preparare, comercializare si consum al produselor alimentare si/sau bauturilor alcoolice si nealcoolice, de tipul restaurantelor si cafenelelor, in interiorul cladirilor, este permisa fara a depasi 50% din capacitatea maxima a spatiului si in intervalul orar 6,00-23,00, in judetele/localitatile unde incidenta cumulata a cazurilor in ultimele 14 zile este mai mica sau egala de 1,5/1.000 de locuitori, fara a depasi 30% din capacitatea maxima a spatiului si in intervalul orar 6,00-23,00, daca incidenta cumulata in ultimele 14 zile a cazurilor din judet/localitate este mai mare de 1,5 si mai mica sau egala cu 3/1.000 de locuitori, si este interzisa la depasirea incidentei de 3/1.000 de locuitori;
2. activitatea restaurantelor si a cafenelelor din interiorul hotelurilor, pensiunilor sau altor unitati de cazare este permisa fara a depasi 50% din capacitatea maxima a spatiului si in intervalul orar 6,00-23,00, in judetele/localitatile unde incidenta cumulata a cazurilor in ultimele 14 zile este mai mica sau egala de 1,5/1.000 de locuitori, fara a depasi 30% din capacitatea maxima a spatiului si in intervalul orar 6,00-23,00, daca incidenta cumulata in ultimele 14 zile a cazurilor din judet/localitate este mai mare de 1,5 si mai mica sau egala cu 3/1.000 de locuitori, si doar pentru persoanele cazate in cadrul acestor unitati in judetele/localitatile unde este depasita incidenta de 3/1.000 de locuitori in ultimele 14 zile;
2 1. masurile prevazute la pct. 1 si 2 se aplica si operatorilor economici care desfasoara activitati in spatiile publice inchise care au un acoperis, plafon sau tavan si care sunt delimitate de cel putin 2 pereti, indiferent de natura acestora sau de caracterul temporar sau permanent;
3. in situatia in care activitatea operatorilor economici prevazuti la pct. 1 si 2 este restrictionata sau inchisa, se permite prepararea hranei si comercializarea produselor alimentare si bauturilor alcolice si nealcoolice care nu se consuma in spatiile respective;
4. operatorii economici prevazuti la pct. 1 si 2 vor respecta obligatiile stabilite prin ordin al ministrului sanatatii si al ministrului economiei, energiei si mediului de afaceri, emis in temeiul art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificarile si completarile ulterioare;
5. prepararea, comercializarea si consumul produselor alimentare si bauturilor alcoolice si nealcoolice sunt permise in spatiile special destinate dispuse in exteriorul cladirilor, in aer liber, cu exceptia celor prevazute la pct. 21, cu asigurarea unei distante de minimum 2 metri intre mese si participarea a maximum 6 persoane la o masa, daca sunt din familii diferite, si cu respectarea masurilor de protectie sanitara stabilite prin ordin comun al ministrului sanatatii, ministrului economiei, energiei si mediului de afaceri si al presedintelui Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, emis in temeiul art. 71 alin. (2) din Legea nr. 55/2020, cu modificarile si completarile ulterioare;
6. nu este permisa activitatea in baruri, cluburi si discoteci.
In OUG nr. 70/2020 la art. 1 alin. (1) se prevede ca acordarea indemnizatiei de somaj tehnic (prevazuta la art. XI din OUG nr. 30/2020) se prelungeste si dupa data de 31 mai 2020, pentru toate domeniile de activitate in care se mentin restrictii in conditiile Legii nr. 55/2020 pana la ridicarea acestor restrictii.
Astfel, pentru domeniile de activitate pentru care se mentin restrictii privind activitatea, indemnizatia de somaj tehnic se acorda in continuare din bugetul asigurarilor pentru somaj, in aceleasi conditii - prevazute la art. XI din OUG nr. 30/2020 - in care s-a acordat initial in perioada starii de urgenta.
Prin urmare, somajul tehnic suportat din bugetul asigurarilor pentru somaj se aplica numai pentru domeniile de activitate pentru care se mentin restrictii privind activitatea. Daca angajatorul nu mai poate asigura norma de lucru pentru salariati sai va suspenda contractele pentru somaj tehnic cu plata unei indemnizatii ce nu poate fi mai mica de 75% din salariul de baza.
De asemenea, conform art. 1 din OUG 132/2020, prin derogare de la prevederile art. 112 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul reducerii temporare a activitatii determinate de instituirea starii de urgenta/alerta/asediu, in conditiile legii, angajatorii au posibilitatea reducerii timpului de munca a salariatilor cu cel mult 50% din durata prevazuta in contractul individual de munca, cu informarea si consultarea sindicatului, a reprezentantilor salariatilor sau a salariatilor, dupa caz, anterior comunicarii deciziei salariatului.
Reducerea timpului de munca se stabileste prin decizia angajatorului, pentru o perioada de cel putin 5
zile lucratoare consecutive, angajatorul avand obligatia de stabilire a programului de munca pentru intreaga luna. Reducerea timpului de munca se aplica si in cazul programului de munca in ture, precum si in cazul programului de munca inegal.
Decizia angajatorului privind reducerea timpului de munca, programul de lucru, modul de repartizare a acestuia pe zile si drepturile salariale aferente se comunica salariatului cu cel putin 5 zile inainte de aplicarea efectiva a masurii si se transmite in registrul general de evidenta a salariatilor cel tarziu in ziua anterioara producerii acesteia.
Asadar, reducerea timpului de munca se stabileste prin decizia angajatorului, pentru o perioada de cel putin 5 zile lucratoare consecutive. Astfel, pentru reducerea timpului de munca a salariatilor cu cel mult 50% din durata prevazuta in contractul individual de munca, fie reduceri activitatea zilnica la jumatate, respectiv 4 ore pe zi, si veti raporta 4 ore/zi, fie eliminati doua saptamani din activitatea unei luni si veti raporta, de exemplu pentru luna noiembrie 80 ore/luna.
Totodata, astfel cum am aratat mai sus angajatorul are obligatia sa stabileasca masura reducerii programului de munca pentru intreaga luna (art. 1 alin. (2) din OUG 132/2020).
Conform art. 7 alin. (2) din O.U.G. nr. 132/2020, indemnizatia prevazuta la art. 1 alin. (4) nu se cumuleaza pentru acelasi angajat cu masura prevazuta la art. 5, cu masurile active de sprijin acordate potrivit art. I si III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2020 pentru instituirea unor masuri active de sprijin destinate angajatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru modificarea unor acte normative si nici cu masurile de stimulare a angajatorilor finantate din bugetul asigurarilor pentru somaj prevazute de Legea nr. 76/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Astfel, cele doua facilitati (procentul de 41,5% si indemnizatia pentru reducerea timpului) nu se pot cumula pentru acelasi salariat.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Lipsuri la inventar. Tratament contabil
Intrebare:
Un service auto efectueaza vanzarea de piese cu adaos comercial (marfa) si tine gestiunea cantitativ valoric. La inventarierea anuala se constata lipsa unor repere. Care sunt documentele necesare pentru scoaterea din gestiune si inregistrarile contabile aferente? Mentionez ca lipsurile nu se vor a fi imputabile gestionarului.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cesiune antecontract vanzare-cumparare. Regim fiscal TVA
Intrebare:
(1) Subscrisa, societate inregistrata in scopuri de TVA in calitate de promitent-cumparator, am incheiat o promisiunea bilaterala de vanzarecumparare cu o societate la randul sau inregistrata in scopuri de TVA, avand ca obiect un apartament situat in Municipiul Brasov, aflat in prezent in curs de edificare.
(2) Pretul stabilit al imobilului a fost achitat in integralitate, cu titlu de avans, utilizand regimul de taxare inversa, conform reglementarilor aplicabile la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<