Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Procedeul rambursarii catre persoane inregistrate in scopuri de taxa in Romania Dupa determinarea taxei de plata sau a sumei negative a taxei pe valoarea adaugata, pentru operatiunile din perioada ...
Procedeul rambursarii catre persoane inregistrate in scopuri de taxa in Romania
Dupa determinarea taxei de plata sau a sumei negative a taxei pe valoarea adaugata, pentru operatiunile din perioada fiscala de raportare, persoanele impozabile trebuie sa efectueze regularizarile prin decontul de taxa pe valoarea adaugata, dupa cum urmeaza:
● Se determina suma negativa a taxei pe valoarea adaugata cumulata, prin adaugarea la suma negativa a taxei pe valoarea adaugata, rezultata in perioada fiscala de raportare, a soldului sumei negative a taxei pe valoarea adaugata, reportat din decontul perioadei fiscale precedente, daca nu a fost solicitat a fi rambursat.
● Se determina taxa pe valoarea adaugata de plata cumulata, in perioada fiscala de raportare, prin adaugarea, la taxa pe valoarea adaugata de plata din perioada fiscala de raportare, a sumelor neachitate la bugetul de stat pana la data depunerii decontului de taxa pe valoarea adaugata, din soldul taxei pe valoarea adaugata de plata al perioadei fiscale anterioare.
Prin decontul de taxa pe valoarea adaugata, persoanele impozabile trebuie sa determine diferentele dintre sumele sus-mentionate, care reprezinta regularizarile de taxa si stabilirea soldului taxei pe valoarea adaugata de plata sau a soldului sumei negative a taxei pe valoarea adaugata.
1. Daca taxa pe valoarea adaugata
de plata cumulata
este mai mare decat suma negativa a taxei pe valoarea adaugata cumulata, rezulta
un sold de taxa pe valoarea adaugata de plata in perioada fiscala de raportare.
2.
Daca suma negativa a taxei pe valoarea adaugata cumulata
este mai mare decat taxa pe valoarea adaugata
de plata cumulata, rezulta un
sold al sumei negative a taxei pe valoarea adaugata, in perioada fiscala de raportare.
Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de taxa pe valoarea adaugata pot solicita rambursarea soldului sumei negative a taxei pe valoarea adaugata din perioada fiscala de raportare, prin bifarea casetei corespunzatoare din decontul de taxa pe valoarea adaugata din perioada fiscala de raportare, decontul reprezentand totodata si cerere de rambursare, sau pot reporta soldul sumei negative in decontul perioadei fiscale urmatoare.
➢
Daca o persoana impozabila solicita rambursarea
soldului sumei negative a taxei pe valoarea adaugata, aceasta nu se reporteaza in perioada fiscala urmatoare.
➢
Pentru solutionarea deconturilor cu sume negative cu optiune de rambursare este
necesara depunerea acestora in termenul prevazut de lege, in
caz contrar sumele fiind reportate in
decontul aferent perioadei fiscale de raportare viitoare.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
➢
Nu poate fi solicitata rambursarea soldului sumei negative a taxei pe valoarea adaugata din perioada fiscala de raportare, mai mic de 5.000 de lei inclusiv, aceasta fiind reportata obligatoriu in decontul perioadei fiscale urmatoare.
In cazul persoanelor juridice care se divizeaza sau care sunt absorbite de alta persoana impozabila, soldul sumei negative a taxei pe valoarea adaugata pentru care nu s-a solicitat rambursarea este preluat in decontul persoanei care a preluat activitatea. In situatia in care doua sau mai multe persoane juridice impozabile fuzioneaza, persoana impozabila care preia activitatea va prelua si soldul taxei pe valoarea adaugata de plata catre bugetul de stat, cat si soldul sumei negative a taxei pe valoarea adaugata, pentru care nu s-a solicitat rambursarea din deconturile persoanelor care s-au lichidat cu ocazia fuziunii.
Prin Ordinul nr. 1.857/2007 ce vine in modificarea dispozitiilor Ordinului M.F.P. nr. 338/2004 (publicat in Monitorul Oficial nr. 231 din 16 martie 2004) a fost modificata Metodologia de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare.
Conform prevederilor actului normativ sus-mentionat s-a stabilit ca metodologia in discutie este aplicabila
doar deconturilor de taxa pe valoarea adaugata prin care contribuabilii si-au exprimat optiunea de rambursare. Ordinul prevede faptul ca
deconturile de TVA se depun de catre persoanele impozabile, inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata,
la organul fiscal unde contribuabilul isi are domiciliul fiscal. Aceasta depunere se poate face prin posta sau direct, la compartimentul cu atributii in gestionarea declaratiilor fiscale, pe suport electronic, insotita de doua exemplare listate, precum si prin sistemul electronic national. Deconturile primite de catre organul fiscal se inregistreaza la Registratura electronica si vor fi prelucrate imediat, in momentul primirii.
Concomitent, legea mai prevede si faptul ca aceste deconturi
vor fi prelucrate in prezenta platitorului, in cazul in care au fost
depuse direct la sediul organului fiscal, iar in cazul deconturilor
primite prin posta, acestea
se vor prelucra in ziua primirii de la registratura, dar respectand regula analizarii in ordinea cronologica a inregistrarii lor la organul fiscal.
Dupa procesarea deconturilor, acestea vor fi grupate pe categorii – adica deconturi cu
sume pozitive si deconturi cu
sume negative. Iar cele din urma vor fi impartite, mai departe, in deconturi cu sume negative cu
optiune de rambursare si in deconturi cu sume negative
fara optiune de rambursare.
In situatia primirii deconturilor cu sume pozitive sau cu sume negative fara optiune de rambursare, acestea se vor arhiva la dosarul fiscal al persoanei impozabile.
In situatia primirii deconturilor cu sume pozitive sau cu sume negative fara optiune de rambursare, acestea se vor arhiva la dosarul fiscal al persoanei impozabile.
Deconturile cu sume negative cu optiune de rambursare se vor inregistra intr-o fisa separata, numita „Sume de rambursat“, si se transmit zilnic, pe baza „Notei de predare-primire“, la Compartimentul de analiza a deconturilor cu sume negative pentru efectuarea analizei de risc.
Si in prezent, dupa depunerea deconturilor de taxa cu optiune de rambursare, primul pas in vederea solutionarii este incadrarea fiecarei persoane impozabile intr-o categorie de risc fiscal, in functie de comportamentul sau fiscal si de riscul pe care aceasta il prezinta pentru administratia fiscala.
Analiza de risc:
Solutionarea cererilor de rambursare cuprinde mai multe etape, prima dintre acestea fiind procedura de analiza de risc. Aceasta constituie un proces complex, care se desfasoara in mai multe etape si care are ca scop final incadrarea fiecarui platitor, in functie de comportamentul sau fiscal, precum si in functie de riscul pe care acesta il prezinta pentru administratia fiscala.
A. Prima etapa a analizei de risc se desfasoara anual si se bazeaza pe stabilirea Standardului Individual pentru fiecare platitor.
Standardul individual negativ (SIN) reprezinta suma maxima a TVA ce poate fi rambursata fara analiza documentara sau inspectie fiscala anticipata, riscul implicat de aceasta rambursare fiind considerat acceptabil de catre administratia fiscala. Aceasta suma este stabilita in conditii de activitate normala si continua a persoanei impozabile, tinand cont si de comportamentul sau fiscal.
Standardul individual negativ (SIN) se stabileste semestrial, avand in vedere raportarile contabile, deconturile de TVA si modul de indeplinire a obligatiilor fiscale in perioada de referinta, astfel:
● La data de 5 a lunii februarie se stabileste SIN-ul pentru semestrul I, avandu-se in vedere:
✓ perioada de referinta pentru deconturi de TVA si modul de indeplinire a obligatiilor fiscale –
cea aferenta lunilor ianuarie – decembrie din anul precedent;
✓
raportarea contabila semestriala din anul precedent.
● La data de 5 a lunii august se stabileste SIN-ul pentru semestrul II, avandu-se in vedere:
✓ perioada de referinta pentru deconturi de TVA si modul de indeplinire a obligatiilor fiscale –
cea aferenta lunilor iulie din anul precedent – iunie din anul curent;
✓
bilantul contabil si contul de profit si pierdere pentru anul precedent. SIN-ul semestrial astfel stabilit se va actualiza lunar pana la data de 5 a fiecarei luni pentru persoanele impozabile care se afla in una dintre urmatoarele situatii:
● li se inscriu fapte in cazierul fiscal;
● prezinta cel putin doua renuntari la optiunea de rambursare in ultimele 6 luni;
● sunt persoane impozabile nou-infiintate si au beneficiat de 3 perioade de raportare consecutive de rambursari cu inspectie fiscala anticipata si la care au fost stabilite diferente de taxa mai mici de 5%;
● pe baza informatiilor detinute, activitatea de inspectie fiscala le stabileste risc fiscal mare.
Calcularea SIN-ului se face, conform prevederilor legale, diferentiat in functie de mai multe criterii, astfel:
1. In functie de tipul si specificul activitatii desfasurate si de data infiintarii
Acest criteriu duce la stabilirea directa a SIN la valoarea de o unitate si, prin urmare, la rambursarea in urma inspectiei fiscale pentru:
✓ persoanele impozabile care au inscrise fapte in cazierul fiscal;
✓ persoanele impozabile care au ca obiect principal de activitate si isi desfasoara efectiv activitatea in domeniul: productiei si/sau comertului cu ridicata de bauturi alcoolice, tutunului, petrolului, comertului cu ridicata al animalelor vii;
✓persoanele impozabile nou-infiintate;
✓ persoanele impozabile pentru care nu exista toate datele necesare intocmirii Fisei de calcul al Standardului individual negativ;
✓ persoanele impozabile pentru care SIN-ul este negativ (suma TVA colectata este mai mare decat suma TVA deductibila in perioada de referinta);
✓persoanele impozabile care, in decurs de 6 luni, au renuntat de cel putin doua ori la optiunea de ram-bursare, dupa incadrarea la categoria de risc mediu sau mare;
✓persoanele impozabile care nu au niciun salariat;
✓persoanele impozabile care nu au bunuri imobile sau mobile in patrimoniu;
✓persoanele impozabile despre care activitatea de inspectie fiscala detine informatii ca prezinta un risc fiscal mare;
✓persoanele impozabile pentru care organul fiscal competent a aprobat ca perioada fiscala semestrul sau anul calendaristic
2. In functie de data infiintarii persoanei impozabile
Conform acestui criteriu, persoanele impozabile nou-infiintate sunt considerate a fi acele persoane impozabile inregistrate in scopuri de taxa in cadrul perioadei de referinta care nu prezinta, la data calcularii SIN-ului:
✓
12 perioade de raportare, in cazul celor cu obligatii
declarative lunare, si
✓
4 perioade de raportare, in cazul celor cu obligatii
declarative trimestriale.
Pentru persoanele impozabile nou-infiintate,
care prezinta 3 perioade fiscale consecutive deconturi negative cu optiune de rambursare, solutionate cu control anticipat si la care au fost stabilite
diferente de taxa mai mici de 5%, SIN va reprezenta media aritmetica a sumelor aprobate la rambursare prin deconturile in discutie.
3. Criteriul mixt
Pentru persoanele impozabile carora nu le sunt aplicabile criteriile sus-mentionate, SIN-ul este stabilit in doua etape:
● prima etapa consta in stabilirea SIN-ului brut ca diferenta intre media TVA-ului colectat si media TVA-ului deductibil;
● cea de-a doua consta in corectarea SIN-ului brut cu indicele de inflatie si in ajustarea sa in functie de comportamentul fiscal al fiecarui platitor in parte.
B. Cea de-a doua etapa a analizei de risc, dupa calcularea SIN-ului, este aceea a selectarii deconturilor, astfel:
● deconturile negative la care SIN = 1 (risc fiscal mare) se transmit a doua zi compartimentului cu atributii in domeniul inspectiei fiscale;
● pentru deconturile la care SIN este mai mare decat 1, se va proceda la calcularea Fisei indicatorilor de inspectie fiscala, care duce fie la incadrarea contribuabililor in categoria celor cu risc fiscal mic (emiterea deciziei rambursare), fie la incadrarea acestora in categoria contribuabililor cu risc fiscal mare.
C. Deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare se solutioneaza, in functie de gradul de risc fiscal pe care il prezinta fiecare persoana impozabila, astfel:
● in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mic – prin emiterea deciziei de rambursare a TVA;
● in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mediu – cu analiza documentara;
● in cazul deconturilor de TVA cu risc fiscal mare – cu inspectie fiscala anticipata.
I. Analiza documentara, aplicabila in cazul deconturilor cu risc fiscal mediu consta in transmiterea catre persoana impozabila a unei solicitari de a prezenta documente suplimentare, care sa justifice diferenta in plus de suma solicitata la rambursare.
Documentele solicitate a fi prezentate trebuie depuse in original si in copie si, de obicei, sunt:
– jurnalele de vanzari si de cumparari;
– balantele de verificare;
– contracte comerciale, facturi si documente vamale care sa ateste exportul efectuat;
– documente care sa ateste efectuarea unei investitii, precum si alte documente din care sa rezulte suma solicitata la rambursare;
– orice alte documente pe care organul fiscal le considera necesare pentru justificarea rambursarii.
In urma analizarii documentelor sus-mentionate, se intocmeste referatul pentru analiza documentara ce se inainteaza, impreuna cu decontul de TVA, fisa de calcul al SIN-ului, fisa indicatorilor de inspectie fiscala si fisa de analiza de risc, conducatorului compartimentului, pentru avizare, iar apoi
fie se propune rambursarea sumei, fie se propune efectuarea inspectiei fiscale anticipate.
II. Asadar, in situatia in care o persoana este
incadrata in categoria de risc mare, deconturile acesteia se transmit zilnic, impreuna cu documentatia aferenta compartimentului cu atributii de inspectie fiscala in vederea efectuarii verificarii.
✓In maximum 35 de zile calendaristice de la data depunerii decontului de TVA, compartimentul cu atributii de inspectie fiscala transmite compartimentului de specialitate dosarul solicitarii, impreuna cu raportul de inspectie fiscala, precum si, dupa caz, decizia de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala.
✓Daca in urma inspectiei fiscale nu au fost stabilite diferente fata de suma solicitata la rambursare, cel mai tarziu in ziua urmatoare primirii dosarului solicitarii, compartimentul de specialitate intocmeste proiectul deciziei de rambursare a TVA, in doua exemplare. Decizia va fi semnata de seful compartimentului si aprobata de conducatorul unitatii fiscale.
✓Daca pentru solutionarea solicitarii de rambursare, organul de inspectie fiscala considera ca sunt necesare informatii suplimentare, termenul de solutionare se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data solicitarii si data primirii informatiilor respective, conform diispozitiilor Codului de procedura fiscal.
D. Dupa operarea datelor privind solutionarea decontului cu sume negative cu optiune de rambursare in evidenta speciala, compartimentul de specialitate va transmite dosarul solicitarii compartimentului de gestionare a dosarului fiscal pentru arhivare. Acest dosar al solicitarii va cuprinde, conform prevederilor legale, urmatoarele:
● decontul cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare;
● fisa de calcul al SIN-ului;
● fisa indicatorilor de inspectie fiscala;
● fisa de analiza de risc;
● referatul pentru analiza documentara si/sau raportul de inspectie fiscala, dupa caz;
● decizia de rambursare a TVA, emisa de compartimentul de specialitate, sau decizia de impunere privind obligatiile fiscale suplimentare stabilite de inspectia fiscala ori decizia privind nemodificarea bazei de impunere, emise de compartimentul cu atributii de inspectie fiscala, dupa caz, insotite de raportul de inspectie fiscala;
● nota de compensare si/sau nota de restituire/rambursare, cuprinzand data la care s-a efectuat operatiunea de compensare si/sau de restituire.
In cel mult 1 zi de la primirea Notei de compensare si/sau de rambursare de la compartimentul de colectare, compartimentul de specialitate
este obligat sa instiinteze platitorul despre modul de solutionare a optiunii de rambursare. Aceasta instiintare se concretizeaza in practica prin
transmiterea Deciziei de rambursare, insotita de Nota.
Cu titlu de exceptie precizam faptul ca pentru contribuabilii mari si mijlocii, precum si pentru persoanele impozabile care desfasoara activitati de export, rambursarea se acorda cu inspectie fiscala ulterioara, cu exceptia cazurilor care prezinta risc fiscal mare, cand rambursarea se acorda in urma inspectiei fiscale anticipate.
Intrucat notiunea de activitati de export este destul de larga, Capitolul
III al Ordinului nr. 1.857/2007 precizeaza faptul ca in categoria persoanelor impozabile ce desfasoara activitati de export sunt cuprinse cele ce indeplinesc in mod cumulativ urmatoarele conditii:
● au depus, in ultimele 12 luni, toate declaratiile fiscale, precum si declaratiile informative 390 (VIES) „Declaratia recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri“ si 394 „Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national“;
● au depus toate situatiile financiare, cu termen de depunere in ultimele 12 luni;
● nu inregistreaza obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat;
● au desfasurat in anul anterior activitati de export, in nume propriu sau in comision, in procent de minimum 80% din rulajul debitor al contului de clienti (4111), dar nu mai putin de echivalentul in lei a 1.000.000 euro. Conditia privind desfasurarea de activitati de export, in procent de minimum 80% din rulajul debitor al contului de clienti (4111), trebuie indeplinita pana la data depunerii cererii pentru aprobarea regimului special;
● activitatea de export (asa cum acestea au fost stabilite prin Ordinul presedintelui Institutului National de Statistica nr. 337/2007) nu se desfasoara in domeniul:
✓ comertului cu bauturi alcoolice;
✓tutunului;
✓petrolului;
✓comertului cu ridicata al animalelor vii;
✓comertului cu ridicata al deseurilor;
✓demontarii (dezasamblarii) masinilor si a echipamentelor scoase din uz pentru recuperarea
materialelor, recuperarii materialelor reciclabile sortate;
✓comertului cu ridicata al materialului lemnos si de constructii.
La depunerea primului decont de TVA de catre persoanele impozabile sus-amintite, acestea depun la organul fiscal competent si o cerere prin care solicita aplicarea regimului special de rambursare a taxei pe valoarea adaugata, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 11 a ordinului in discutie. In situatia in care persoanele impozabile indeplinesc conditiile de eligibilitate pentru a putea aplica regimul special de solutionare al deconturilor cu sume negative de TVA, deconturile depuse de acestea vor fi inregistrate intr-o evidenta speciala, care se conduce informatizat.
Dupa depunerea decontului, acesta se verifica din punctul de vedere al corectitudinii completarii, urmarindu-se daca soldul sumei negative de taxa pe valoarea adaugata solicitate la rambursare coincide cu suma inregistrata in evidentele fiscale.
Rezultatul analizei efectuate in vederea solutionarii deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare
depuse de marii contribuabili sau de persoanele impozabile care desfasoara activitati de export se consemneaza in Referatul privind analiza decontului cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depus de marii contribuabili/de persoanele impozabile care desfasoara activitati de export;
Rezultatul analizei efectuate in vederea solutionarii deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare depuse de contribuabilii mijlocii se consemneaza in Referatul privind analiza decontului cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare depus de contribuabilii mijlocii.
In situatia in care rezultatul analizei stabileste ca persoanele impozabile intra in categoria persoanelor cu risc fiscal mare, cererile acestora de rambursare vor fi solutionate cu inspectie fiscala anticipata. In cazul in care acestea nu sunt considerate a avea un grad de risc mare, solutionarea se va realiza prin desfasurarea unei inspectii fiscale ulterioare.
In cazul contribuabililor mari si mijlocii, inspectia fiscala ulterioara a rambursarilor se efectueaza in termen de maximum 2 ani de la aprobare.
In cazul persoanelor impozabile care desfasoara activitati de export, inspectia fiscala ulterioara a rambursarilor se efectueaza in termen de maximum 6 luni de la aprobare. Prin exceptie de la regulile enuntate mai sus, inspectia fiscala ulterioara pentru rambursarile
cu risc fiscal mic aprobate se efectueaza in termen de 30 de zile de la data incadrarii ulterioare a respectivului contribuabil in gradul de risc fiscal mare, de catre compartimentul cu atributii de inspectie fiscala.
Cu titlu de exceptie, sumele negative de taxa pe valoarea adaugata mai
mici de 5.000 lei, cuprinse in deconturile cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata pot fi solicitate spre rambursare
doar de persoanele impozabile care solicita scoaterea
din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA, iar rambursarea se face numai in urma efectuarii controlului fiscal.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"