Atentie contabili!


Modificari importante privind planul de conturi!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Cumparare bun cu plata in rate. Cum aplicam sistemul TVA la incasare?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 22 Apr. 2013 Exclusiv
Tags: tva, factura, inregistrari contabile, omfp 1790/2012, tva la incasare

In randurile urmatoare, analizam cazul societatii A care, in calitate de cumparator, incheie un contract de vanzare-cumparare cu societatea B pentru achizitie utliaje (second-hand). Ambele societati sunt platitoare de TVA, insa numai societatea B (vanzatorul) aplicand sistemul TVA la incasare.



Avand in vedere ca in contract se prevad urmatoarele:
- bunurile se livreaza la momentul incheierii contractului ;
- plata acestora se va efectua in rate (pe parcursul a 2 ani);
- dreptul de proprietate asupra bunurilor se acorda la momentul in care se va achita ultima rata,

vom stabili care sunt implicatiile fiscale si contabile la societatea A (care nu aplica sistemul TVA la incasare), astfel:

1. Implicatiile fiscale din punct de vedere TVA - cand intervine exigibilitatea taxei (cf art. 1341 alin ( 6) - momentul livrarii bunurilor)?

Avand in vedere faptul ca B aplica sistemul TVA la incasare si plata se face in rate, cand are dreptul societatea A sa deduca TVA-ul?

2. Cum se inregistreaza utilajele in contabilitate la momentul incheierii contractului si livrarii bunurilor daca dreptul de proprietate se transfera la momentul achitarii ultimei rate?

Nota: Furnizorul isi vinde propriile utilaje de productie, incetandu-si activitatea.

Solutia consultantului:

Efectuarea platilor lunare pentru o perioada de 24 de luni conform  contractului de vanzare cu plata in rate este echivalenta cu plata in avans a contravalorii bunului mobil chiar daca acesta este second hand. Pentru fiecare suma incasata lunar, vanzatorul trebuie sa emita o factura cu TVA colectata pe care inscrie mentiunea "TVA la incasare".

In situatia in care valoarea facturii nu este incasata, suma TVA devine exigibila in cea de a 90-a zi calendaristica de la data emiterii facturii conform prevederilor art. 134^2 alin. (5)  din Codul fiscal
"In cazul in care persoanele impozabile obligate la aplicarea sistemului TVA la incasare nu au incasat contravaloarea integrala sau partiala a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii in termen de 90 de zile calendaristice de la data emiterii facturii, calculate conform dispozitiilor Codului de procedura civila
, exigibilitatea taxei aferente contravalorii neincasate intervine in cea de-a 90-a zi calendaristica, de la data emiterii facturii. ".
 
La randul sau, cumparatorul este obligat sa aplice prevederile alin  (1^1) al art. 145 din Codul fiscal

  "Dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate de o persoana impozabila de la o persoana impozabila care aplica sistemul TVA la incasare conform prevederilor art. 134^2 alin. (3) - (8) este amanat pana in momentul in care taxa aferenta bunurilor si serviciilor care i-au fost livrate/prestate a fost platita furnizorului/prestatorului sau." coroborate cu prevederile pct. 45 alin. (8) din normele de aplicare ale acestui alineat al art. 145 "Prevederile art. 145 alin. (1^1) din Codul fiscal se aplica numai in cazul operatiunilor taxabile, pentru care furnizorul/prestatorul este obligat sa aplice sistemul TVA la incasare si sa inscrie in factura aceasta mentiune conform prevederilor art. 155 alin. (19) lit. p) din Codul fiscal, dar nu se aplica in cazul operatiunilor pentru care furnizorul/prestatorul nu trebuie sa aplice sistemul TVA la incasare potrivit prevederilor art. 134^2 alin. (6) din Codul fiscal care sunt supuse la furnizor/prestator regulilor generale de exigibilitate conform prevederilor art. 134^2 alin. (1) si (2) si prevederilor art. 145 alin. (1) din Codul fiscal
la beneficiar. …."

Asa cum se poate constata, amanarea dreptului de deducere a TVA intervine numai in situatia in care cumparatorul nu achita valoarea facturii emise de catre vanzator. Astfel, cumparatorul trebuie sa:

-    inregistreze suma TVA deductibila amanata la deducere prin debitul contului 4428 "TVA neexigibila" in corespondenta cu creditul contului 404 "Furnizori de imobilizari". De exemplu, pentru plata unei rate facturate,  cumparatorul efectueaza urmatoarea inregistrare contabila in baza facturii primite de la furnizor:
        %                                                           = 404                                       7.192
232                                                              "Furnizori de imobilizari "  5.800
     "Avansuri acordate pentru
      imobilizari corporale"
     4428                                                                                                         1.392
     "TVA neexigibila"

-    organizeze evidenta fiscala a achizitiilor efectuate, dar neachitate, prin jurnalul pentru cumparari intr-o rubrica distincta "operatiuni neexigibile";

-    raporteze fiscal achizitia efectuata, dar neachitata, prin decontul de TVA cod 300 la randul B "Achizitii de bunuri si servicii efectuate pentru care nu s-a exercitat dreptul de deducere a TVA aferente, existenta in sold la sfarsitul perioadei de raportare, ca urmare a aplicarii art. 145 alin. (1^1) si (1^2) din  Codul fiscal
" conform prevederilor din OMFP 1790/2012 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata", publicat in M.Of. nr. 791 din 26 noiembrie 2012.

-    pe masura achitarii facturii primite de la furnizor, platitorul avansului efectueaza inregistrarea contabila 4426 "TVA deductibila" = 4428 "TVA neexigibila" concomitent cu completarea jurnalului pentru cumparari in coloana "operatiuni exigibile". In baza evidentei fiscale astfel intocmite, cumparatorul raporteaza operatiunea prin decontul de TVA cod 300 la randul 22 "Achizitii de bunuri si servicii taxabile cu cota de 24%, altele decat cele de la rd. 25" deoarece suma TVA deductibila devine exigibila odata cu achitarea facturii catre furnizor/prestator.

Avand in vedere faptul ca dreptul de proprietate asupra bunului mobil se transfera viitorului cumparator numai dupa cele 24 de luni, vanzatorul nu trebuie sa emita o factura cu valoarea integrala a bunului mobil la momentul incheierii contractului. Punerea la dispozitie a bunului la incheierea contractului poate fi efectuata pe baza unui aviz de insotire a marfurilor si a unui proces verbal de predare - primire. Totusi, vanzatorul trebuie sa aiba in vedere consecintele fiscale ale punerii bunului la dispozitia cumparatorului, cu titlu gratuit, pe o perioada de 24 de luni.
 
Deci, pentru suma incasata lunar, vanzator trebuie sa emita o factura cu TVA colectata timp de 24 de luni deoarece  situatia prezentata se incadreaza la  prevederile art. 134^1 "Faptul generator pentru livrari de bunuri si prestari de servicii" alin. (6) "Pentru livrarile de bunuri corporale, inclusiv de bunuri imobile, data livrarii este data la care intervine transferul dreptului de a dispune de bunuri ca si un proprietar.

Prin exceptie, in cazul contractelor care prevad ca plata se efectueaza in rate sau al oricarui alt tip de contract care prevede ca proprietatea este atribuita cel mai tarziu in momentul platii ultimei sume scadente, cu exceptia contractelor de leasing, data livrarii este data la care bunul este predat beneficiarului.".

In acest caz, fiecare din cele 24 de facturi emise vor fi considerate facturi aferente platilor in avans sau ratelor stipulate in contract, urmand ca acestea sa fie regularizate prin stornare la momentul emiterii facturii de livrare a bunului mobil la sfarsitul perioadei de 24 de luni. 

Regularizarea facturilor emise are loc in baza prevederilor cuprinse la punctul 72 alineatul (2) din normele metodologice de aplicare a prevederilor art. 155 "Facturarea".  Astfel, regularizarea facturilor emise de catre furnizori, se realizeaza prin stornarea facturii de avans la data emiterii facturii pentru contravaloarea integrala a livrarii de bunuri.

Stornarea se poate efectua separat sau pe aceeasi factura pe care se evidentiaza contravaloarea integrala a livrarii de bunuri "Regularizarea facturilor emise de catre furnizori/prestatori pentru avansuri sau in cazul emiterii de facturi partiale pentru livrari de bunuri ori prestari de servicii se realizeaza prin stornarea facturii de avans la data emiterii facturii pentru contravaloarea integrala a livrarii de bunuri si/sau prestarii de servicii.

Stornarea se poate face separat ori pe aceeasi factura pe care se evidentiaza contravaloarea integrala a livrarii de bunuri si/sau prestarii de servicii. Pe factura emisa se va face o referire la facturile de avans sau la facturile partiale emise anterior, atunci cand se emit mai multe facturi pentru aceeasi operatiune, in conformitate cu prevederile art. 155 alin. (19) lit. r) din Codul fiscal. In cazul operatiunilor pentru care baza impozabila este stabilita in valuta, la regularizare se vor avea in vedere prevederile art. 139^1 din Codul fiscal si ale pct. 22. .....".

Valoarea bunului primit in vedere utilizarii pentru o perioada de 24 de luni se inregistreaza de catre persoana impozabila care le primeste in debitul contului   8039 "Alte valori in afara bilantului" din  clasa 8 "Conturi speciale", grupa 80 "Conturi in afara bilantului". La transferul dreptului de proprietate dupa plata ultimei rate, valoarea utilajului se inregistreaza in creditul contului 8039.



Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Cumparare bun cu plata in rate. Cum aplicam sistemul TVA la incasare?":
Rating:

Nota: 4.88 din 5 din 4 voturi
Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016