Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vom analiza mai jos cazul unei societati comerciale inregistrate in sistemul de aplicare al TVA la incasare, careia i s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA din oficiu deoarece in deconturile de TVA trim.I 2013 nu au fost evidentiate sume exigibile in decontul de TVA, existand sume neexigibile atat la livrari, cat si achizitii (in decontul TVA la "Informatii privind TVA neexigibila sau nedeductibila").
Societatea a avut acitivitate, exista TVA deductibil, cat si colectat, insa nu s-au facut incasari. Intrucat in trimestrul IV 2012 in decontul de TVA nu au existat operatiuni, s-a considerat a fi scoasa din evidenta platitorilor de TVA din oficiu de catre ANAF.
Vom vedea astfel cum va proceda societatea in situatia data.
Solutia consultantului:
In situatia prezentata de dvs., consider ca anularea din oficiu nu este corecta deoarece exista dovada realizarii de operatiuni din sfera de aplicare a TVA prin raportarea valorii acestora la randul A si B destinat operatiunilor neexigibile ca efect al inregistrarii in sistemul TVA la incasare.
In mod sigur, programul informatic al A.N.A.F. pentru selectarea persoanelor impozabile care se incadreaza in prevederile art. 153 alin. (9) lit. e) cu scopul anularii din oficiu a codului de TVA nu are in vedere si preluarea informatiilor de la cele doua randuri mentionate, fiind creat anterior datei de 1 ianuarie 2013, data intrarii in vigoare a prevederile OMFP 1790/2012 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (300) "Decont de taxa pe valoarea adaugata", publicat in M.Of. nr. 791 din 26 noiembrie 2012.
De asemenea, in acest context, am in vedere si faptul ca OMFP 700/2012 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare a fost emis anterior datei de 1 ianuarie 2013.
SAF-T Ghid de raportare corecta
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Practic, prin raportarea operatiunilor la randul A si B societatea pe care o reprezentati nu se incadreaza in prevederile art. 153 alin. (9) lit. e) din Codul fiscal" Organele fiscale competente anuleaza inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA, conform prezentului articol: ......daca in deconturile de taxa depuse pentru 6 luni consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor care au perioada fiscala luna calendaristica, si pentru doua perioade fiscale consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor impozabile care au perioada fiscala trimestrul calendaristic, nu au fost evidentiate achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii, realizate in cursul acestor perioade de raportare, din prima zi a celei de-a doua luni urmatoare respectivului semestru calendaristic." deoarece au fost raportate achizitii si livrari de bunuri/servicii.
Va recomand sa va adresati organului fiscal competent in vederea solicitarii reinregistrarii in scopuri de TVA pentru a nu suporta, pe termen lung, consecintele prevederilor art. 11 alin. (1^3). Dupa anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA, persoana impozabila este obligata sa emita facturi cu TVA colectata, dar fara a avea drept de deducere pentru suma TVA deductibila aferente achizitiilor de bunuri si servicii efectuate chiar daca aceste achizitii sunt destinate realizarii de operatiuni taxabile in cadrul aceleiasi perioade fiscale.
Obligatia de colectare a TVA si interdictia de exercitare a dreptului de deducere a TVA este reglementata prin art. 11 "Prevederi speciale pentru aplicarea Codului fiscal" alin. (1^3) din Codul fiscal " (1^3) Contribuabilii carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA conform prevederilor art. 153 alin. (9) lit. b) - e) nu beneficiaza de dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor efectuate in perioada respectiva, dar sunt supusi obligatiei de plata a TVA colectate, in conformitate cu prevederile titlului VI, aferenta operatiunilor impozabile desfasurate in perioada respectiva.".
Reinregistrarea se poate efectua doar in cadrul unui termen de 180 de zile de la data anularii. In acest sens, am in vedere prevederile art. 153 alin. (9^1) lit. d) " ......Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA conform alin. (9) lit. a) - e), organele fiscale competente inregistreaza persoanele impozabile in scopuri de TVA astfel:.... d) la solicitarea persoanei impozabile, in situatia prevazuta la alin. (9) lit. e), pe baza unei declaratii pe propria raspundere din care sa rezulte ca va desfasura activitati economice cel mai tarziu in cursul lunii urmatoare celei in care a solicitat inregistrarea in scopuri de TVA. Data inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei impozabile este data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA.
In situatia in care persoana impozabila nu depune o cerere de inregistrare in scopuri de TVA in maximum 180 de zile de la data anularii, organele fiscale nu vor aproba eventuale cereri ulterioare de reinregistrare in scopuri de TVA.". Prin acelasi articol, alin. (9^1) lit. d) se reglementeaza in mod expres faptul ca " Persoanele impozabile aflate in situatiile prevazute de prezentul alineat nu pot aplica prevederile referitoare la plafonul de scutire pentru mici intreprinderi prevazut la art. 152 pana la data inregistrarii in scopuri de TVA, fiind obligate sa aplice prevederile art. 11 alin. (1^1) si (1^3)."
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cesiune contract de inchiriere teren | Cum deducem cheltuielile?Ajustarea TVA deductibilaNoutati Legislatie Fiscala 30 martie - 03 aprilie 2009 - Monitorul OficialCe banca isi alunga clientiiA fost actualizata Declaratia 088Ultimele articole
Redobandirea codului de TVA dupa anulare. Ce trebuie sa stiiVineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESDe la 1 ianuarie 2025 declaratia D406 devine obligatorie si pentru firmele miciControale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVANoutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAArticole similare
Anulare din oficiu TVA. Cum emitem facturile si ce declaratii se depun?Ajustarea sumei TVA deduse la retragerea optionala. Cum procedam?Nou de la ANAF: Cine completeaza si depune Formularul 394 in 2017?SAF-T: Ce coduri de taxa se utilizeaza la inregistrarea facturilor de la furnizoriDepasire plafon TVA LA INCASARE. Trecerea la impozit pe profitUltimele articole
Vineri, 20 decembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii importanteMiercuri, 20 noiembrie 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale importanteMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVACe OBLIGATII au persoanele care utilizeaza sistemul E-TVA, implementat din 1 august 2024Leasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAArticole similare
Ajustare TVA pentru stocuri de marfaCe trebuie sa stim despre declaratiile din septembrie 2016Suspendare activitate PFA. TVA stoc existentAtentie! Contribuabilii pot solicita scoaterea din evidenta platitorilor de TVADe la 1 octombrie 2017 inregistrarea in scopuri de TVA se va face pe baza evaluarii riscului fiscalUltimele articole
Firme inregistrate in scopuri de TVA dupa depasirea plafonului. Cum poate fi anulat codul special de TVAProiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVANeconcordante la verificarea e-TVA privind casele de marcat. Cum trebuie sa procedatiTVA Intracomunitar: ghidul completArticole similare
Inregistrarea in scopuri de TVA dupa anularea codului. Cand poate redeveni societatea platitoare de TVA?Inregistrarea dupa anularea codului de TVA. Cum procedam?Articole similare
Incasarea in avans a valorii serviciilor intracomunitare prestate. Ce tratament fiscal se aplica?Valoarea unei reduceri comerciale ulterioare prin credit-note. Cum declaram in decont?Cumparare bun cu plata in rate. Cum aplicam sistemul TVA la incasare?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"