Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In cazul urmator, livrarea de catre o firma de distributie a comenzilor catre clienti persoane fizice, pe baza de bon fiscal este interpretata in sensul OG 99/2000 drept comert cu amanuntul. Stabilim astfel daca este necesara gestiune separata, in contextul in care firma face livrari si catre persoane juridice pe baza de factura, act de comert asimilat comertului en gros, iar spatiul de depoztare si fluxul operational de aprovizionare-expediere este acelasi.
In cazul de mai sus, o societate distribuie comenzi catre persoane fizice, emitand bon fiscal casa de marcat, avand in vedere ca practica comert cu amanuntul.
De la acelasi punct de lucru, societatea livreaza si catre persoane juridce, pe baza de factura, fara sa specifice daca se elibereaza si in acest caz bon fiscal de la casa de marcat sau se emit chitante de incasare in numerar. Societatea interpreteaza ca desfasoara comert en gros, avand in vedere ca emite factura.
Principiile generale privind desfasurarea activitatii comerciale sunt stabilite de OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata, cu modificarile si completarile in vigoare.
Conform art.4 lit.c) si d) OG 99/2000, urmatorii termeni se definesc astfel:
- comert cu ridicata/de gros - activitatea desfasurata de comerciantii care cumpara produse in cantitati mari in scopul revanzarii acestora in cantitati mai mici altor comercianti sau utilizatori profesionali si colectivi;
- comert cu amanuntul/de detail - activitatea desfasurata de comerciantii care vand produse, de regula, direct consumatorilor pentru uzul personal al acestora.

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Comertul cu amanuntul se poate efectua prin magazine sau pe baza de comanda prin posta, case de comenzi, automate de vanzare etc., atat catre perosane fizice, cat si catre persoane juridice.
Faptul ca se emite factura catre societatile carora li se distribuie marfa, pe baza de comanda, nu inseamna ca se desfasoara comert en gros.
Conform art.1 alin.(1) OUG 28/1999, comertul cu amanuntul implica folosirea casei de marcat in scopul emiterii bonului fiscal, indiferent daca vanzarea se efectueaza catre persoane fizice sau catre persoane juridice si indiferent de modalitatea de incasare (numerar sau utilizarea cardurilor bancare ori a substitutelor de numerar).
Si in cazul comertului cu amanuntul se elibereaza factura de livrare, acest lucru fiind obligatoriu numai in cazul in care acest document este solicitat de catre client, conform art.1 alin.(2) OUG 28/1999.
In cazul comertului cu amanuntul, in evidentele contabile, gestiunea de marfa este la pret de vanzare, cu adaos comercial si TVA neexigibila incluse, in timp ce in cazul comertului en gros, gestiunea de marfa este evidentiata la pretul de intrare a marfii.
In cazul in care o societate desfasoara ambele tipuri de comert : cu amanuntul si en gros, are obligatia de a avea prevazute aceste fapte de comert in actul constitutiv la obiectul de activitate si sa fie autorizata pentru desfasurarea fiecarui tip de comert conform prevederilor legale in vigoare.
De asemenea, societatea are obligatia de a exercita activitatea de comert cu ridicata intr-o alta structura decat cea in care exercita activitatea de comert cu amanuntul, ceea ce presupune, implicit, gestiuni separate si evidente contabile separate pentru cele doua tipuri de activitati, conform art.80 alin.(22) si art.81 OG 99/2000.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Marilena Radulescu, economist si expert contabil

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Scad cifrele de afaceri ale unor companii. Ce domenii ar trebui sa se ingrijoreze?Cresteri privind cifrele de afaceri in COMERTUL CU RIDICATA. Ce arata rapoartele?Gestiune global-valorica insa facturata doar global. Se considera contraventie?Aplicare discount comercial. Se poate vinde acelasi produs la preturi diferite?Care sunt industriile pe care isi bazeaza Romania cresterea economica?Ultimele articole
Numarul inmatricularilor la ONRC a scazut in primele 6 luni din 2024ONRC: Numarul firmelor dizolvate a crescut cu 14,14% in primele sapte luni din 2023ANAF: Rezultatele actiunilor de inspectie fiscala din luna octombrie 2022INS reconfirma cresterea economica din primul semestru, la 4%Domeniile in care se inregistreaza cele mai multe insolventeArticole similare
Consecinte lipsa casierie. Care sunt implicatiile fiscale?Prestari servicii persoana fizica nerezidenta. Cum impozitam?Cum stabilim dreptul de deducere dupa inregistrarea in scopuri de TVA?Refacturare costuri. Ce regim TVA se aplica?Ordinul 1679/2022: Cum se face redirectionarea impozitului pe profit/pe veniturile micro pentru efectuarea de sponsorizariUltimele articole
TVA in era digitala. Ce formalitati fiscale vor fi ELIMINATE prin ViDACum faci fata cheltuielilor neprevazute: solutii financiare pentru orice situatieSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleSUME forfetare. Ce sunt, avantaje si dezavantaje, exemple de domenii unde se aplicaArticole similare
Tratamentul fiscal al cheltuielilor efectuate in cazul contractelor de leasingCe obligatii are o societate la achizitia de servicii de consultanta?Achizitie intracomunitara. Cum identificam termenul corect de emitere factura?Regimul de taxare aplicat de furnizorii aflati in procedura de insolventaInsolventa nu trebuie sa ii descurajeze pe antreprenoriUltimele articole
Platitor de TVA. Termen limita pentru Declaratia privind schimbarea perioadei fiscale in MAI 2025Coduri TVA in SAF-T. Care este diferenta intre codurile 321101 si 391101?E-TVA, operational din 1 IULIE 2025. NU amanati verificarea fisierelor din SPV!PFA in domeniul IT? Atentie la codul CAEN ales si la plafonul de TVAVenituri din cedarea bunurilor. In ce conditii se face trecerea la platitor de TVA?Articole similare
Ce regim fiscal aplicam la o investitie pentru o cladire nefinalizata?TVA si Casa de marcat fiscalaTVA - Regimul special pentru agentiile de turismChestionar privind stabilirea rezidentei fiscale – Avantajele si dezavantajele completarii (speta ANAF)Codul fiscal 2011 (Partea III.2): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin OG 30 din 2011Ultimele articole
Intrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertulControale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVAComert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UEDefiscalizarea casei de marcat. Cand si cum se faceE-Transport 2024: Guvernul a aprobat modificarea OUG 41/2022 privind sanctiunile aplicate in sistemArticole similare
Scaderea corecta in gestiune a stocurilor degradateMasuri intensificate de control in ce priveste emiterea de bonuri fiscale. Ce pregateste ANAF?Operatiunea Cristal continua. Cum arata primele rezultate anuntate de ANAF?Sursa de aprovizionare cu marfa a unui comerciant. Cum se poate face revanzarea?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"