Defiscalizarea casei de marcat este un proces esential pentru orice operator economic care intentioneaza sa inceteze utilizarea unui aparat de marcat electronic fiscal. Fie ca este vorba despre inchiderea afacerii, schimbarea casei de marcat sau alte situatii prevazute de legislatie, aceasta procedura este obligatorie si strict reglementata. In acest articol vom analiza cand este necesara defiscalizarea, ce pasi trebuie urmati si ce documente sunt necesare pentru a respecta cerintele legale.
Aspecte importante despre defiscalizarea casei de marcat
Defiscalizarea casei de marcat reprezinta procesul prin care o casa de marcat electronica fiscala este scoasa oficial din uz si din evidentele fiscale. Acest lucru este necesar in urmatoarele situatii:
-
Atunci cand operatorul economic isi inceteaza activitatea
-
La inchiderea punctului de lucru (in termen de maxim 30 de zile de la inchidere)
-
La schimbarea casei de marcat cu un model nou
-
In cazul defectarii iremediabile a aparatului
-
Atunci cand memoria fiscala ajunge la capacitate maxima
Daca o firma se afla intr-una dintre aceste situatii, in conformitate cu OUG 28/1999, operatorul economic are obligatia de a preda memoria fiscala a casei de marcat catre Directia Generala a Finantelor Publice. Inainte de predare, este necesara citirea memoriei si preluarea rolei cu datele inregistrate, iar DGFP are responsabilitatea de a pastra si arhiva aceasta memorie fiscala pentru o perioada de cel putin 10 ani.
Nu in ultimul rand, trebuie avut in vedere faptul ca procesul de defiscalizare trebuie realizat cu ajutorul unei firme de service autorizate.
Pasii pentru defiscalizarea casei de marcat
Pasii necesari pentru defiscalizare sunt:
1. Programare la Administratia Financiara pentru predarea memoriei fiscale.
La data programarii, operatorul economic trebuie sa se prezinte cu casa de marcat si urmatoarele documente solicitate de organul fiscal :
-
Cartea de Interventii;
-
Registrul special al casei de marcat;
-
Certificat de inmatriculare societate comerciala (copie);
-
Certificat fiscal (CIF copie);
-
Cerere ANAF document tip;
-
Declaratie de instalare copie si original;
-
NUI (numar ordine ANAF) copie si original;
-
Hotarare AGA inchidere punct lucru sau activitate (daca este cazul);
-
Act identitate reprezentant societate;
-
Delegatie a persoanei care preia memoria fiscala.
Procesul de extragere a memoriei fiscale se va realiza de un tehnician autorizat, in prezenta unui inspector fiscal. Dupa predarea memoriei fiscale, se va intocmi un proces verbal care se ia in evidenta de catre ANAF. De asemenea, se completeaza Declaratia F4105 cu mentiunea „Instrainare AMEF”.
Important!
Casa de marcat trebuie sa fie functionala si sa fie insotita de cablul de alimentare si rola de hartie pentru a permite extragerea datelor. Memoria fiscala extrasa trebuie pastrata si arhivata pentru o perioada de 5 ani, calculata de la 1 iulie a anului urmator celui in care a fost incheiat exercitiul financiar in care datele au fost generate.
>>Taxare 2025. Noutatile Codului fiscal! - Lucrarea contine toate noutatile fiscale si contabile esentiale din actele normative emise in ultima perioada si care produc efecte in 2025!>>
2. Anularea numarului de ordine alocat de catre Directia Finantelor Publice.
Anularea numarului de ordine alocat de catre ANAF nu poate fi realizata decat de catre o unitate service avizata de ANAF. Aceasta va depune o cerere, pe modelul urmator:
CERERE
de anulare a numarului de ordine din Registrul de evidenta a aparatelor de marcat electronice fiscale
instalate in municipiul Bucuresti
Societatea Comerciala . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . SRL cu sediul social in orasul . . . . . . . . . . . . . . . . . str. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . , bl. . . . . . . . . , ap. . . . . . . . . . . sector/judet . . . . . . . . . . . . . . . . , avand Cod Unic de Inregistrare . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . reprezentata legal prin . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
posesor al actului de identitate seria . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . . . . . eliberat de . . . . . . . . . .
la data de . . . . . . . . . . . . . . in calitate de . . . . . . . . . . . . . . , va rog sa aprobati anularea Certificatului de atribuire a numarului de ordine emis in data de . . . . . . . . . . . . . . . . . . . , pentru casa de marcat marca . . . . . . . . . . . . . model . . . . . . . . . . . . . , seria . . . . . . . . . . , in urma inchiderii punctului de lucru la care a aceasta casa de marcat functionat.
Conducatorul unitatii solicitante,
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
(semnatura si stampila)
Actele necesare pentru anularea numarului de ordine sunt:
-
Actul care dovedeste inchiderea oficiala a punctului de lucru, de la Registrul Comertului;
-
Adresa Numar Ordine ANAF (in original);
-
Delegatie (daca e cazul);
-
Copie C.I. al administratorului sau al delegatului, dupa caz;
-
Certificat de inregistrare in scopuri TVA (CIF), in copie (si daca e cazul).
Ulterior, se va ridica dovada anularii numarului de ordin al casei de marcat, insa, pana la anularea numarului de ordine se va depune F4109 online in mod normal.
![Ion Mihai](https://infotva.manager.ro/images/autori//ion-mihaiautor_avatar.jpg)
de
Ion MihaiIon Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Valorificare stoc de motorina
Intrebare:
O societate de tranport public are in stoc o cantitate de 5000 l motorina de care nu mai are nevoie, deoarece sau achizitionat autobuze electrice si circula cu ele. Societatea de transport ar vrea sa vanda motorina catre o Institutie Publica pe baza de contract sau transfer daca este legal. Va rugam, ajutati-ne cu o baza legala sau cum am putea sa vindem motorina, daca nu la Institutie publica la o alta societate, daca se poate. Va multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Vanzare stoc sub costul de achizitie
Intrebare:
In urma inventarierii din Decembrie 2024 s-a constatat urmatoarea situatie, in anul 2010 am facut un import de 105 buc Butoane de Panica, la 31.12.2024 avem acelasi stoc. Avand in vedere ca marfa este uzata moral si depasita din punct de vedere tehnic, spuneti-ne daca se poade vinde sub costuri si care sunt implicatile din punct de vedere fiscal. Cu stima.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regim TVA vanzare teren intravilan
Intrebare:
Pentru un teren intravilan achizitionat de la o persoana fizica in 2008, in cazul in care societatea doreste sa il vanda, care este regimul de TVA al acestei vanzari? Dorim raspuns atat in cazul in care cumparatorul este persoana fizica, cat si in cazul in care este persoana juridica. Societatea noastra este platitoare de TVA. Va multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Containere construite. Impozit pe cladiri
Intrebare:
O srl romaneasca detine o hala de productie care este inchiriata unei srl romanesti care desfasoara productie. Srl producatoare a cerut proprietarul romanesti sa construiasca containere pentru a fi folosite de lucratorii din afara UE; proprietarul trebuie sa declare la primaria aceste conteinere pentru impozitele locale? Ar trebui facut un nou raport de reevaluare avand in vedere ca imobilul a achizitionat acum si aceste containere avand in vedere ca raportul sa deja depus anul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Schimb valutar firma
Intrebare:
Va rog sa imi specificati care e actul normativ care reglementeaza faptul ca un administrator al firmei nu poate schimba lei in euro la casa de schimb valutar, ci numai la ghiseul bancii sau prin schimb valutar intre contul de lei si euro. Speta ar fi in mare astfel: administratorul achizitioneaza auto de la persoane fizice din Germania, le plateste cash in euro pe teritoriul Germaniei, deci el fie schimba lei in euro, fie isi ia avans trezorerie si astfel plateste auto. Retragerea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Casare mijloace fixe neamortizate integral
Intrebare:
O societate comerciala beneficiara unui proiect POCU (2018), a achizitionat diverse bunuri, care pana la 31.12.2024 nu au fost amortizate integral. Bunurile sunt casate, la inventarul din luna dec 2024, fiind uzate fizic si moral.
Intrebare: - care este tratamentul fiscal pentru valoarea neamortizata, a bunurilor achizitionate in proiect?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<