Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Proiectul de modificare a Codului fiscal si a Codului de procedura fiscala aduce noi propuneri si in ce priveste Titlul VII - Taxa pe valoarea adaugata. Schimbarile au fost anuntate recent printr-un proiect de modificare a Codului fiscal si a Codului de procedura fiscala, publicat de Ministerul de Finante.
Iata care sunt noile modificari pentru Titlul VII - Taxa pe valoarea adaugata:
1. Ajustarea taxei pentru bunurile de capital se va efectua anual, in cadrul perioadei de ajustare, pentru 1/5 sau 1/20 din taxa aferenta achizitiei, fabricarii, constructiei bunurilor respective, ca urmare a deschiderii unui dosar EU PILOT de catre Comisia Europeana pe acest aspect prin care Romania a fost sesizata ca nu aplica corect prevederile art. 187 alin. (2) din Directiva 2006/112/CE.
In raspunsul transmis Comisiei, Romania s-a angajat sa modifice corespunzator prevederile art 305 din Codul fiscal, pana la data de 31 decembrie 2016, in vederea evitarii aplicarii procedurii de infringement. Bunurile de capital reprezinta in principal imobilele si toate activele corporale fixe amortizabile.
Prin lege se stabileste ca in cazul acestor bunuri de capital exista o perioada de ajustare de 5 ani pentru activele corporale fixe si de 20 de ani pentru imobile.
In cadrul perioadei de ajustare:
- daca contribuabilul utilizeaza bunurile de capital numai pentru operatiuni cu drept de deducere (vanzari cu TVA sau scutite cu drept de deducere), isi pastreaza dreptul de deducere exercitat la momentul achizitiei bunului de capital.
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
SAF-T pentru Contribuabili Mici
- daca contribuabilul va utiliza bunurile pentru operatiuni fara drept de deducere ( ex. vanzarea sau inchirierea de imobile in regim de scutire fara drept de deducere), trebuie sa opereze o ajustare in favoarea statului a taxei deduse in functie de perioada ramasa din perioada de ajustare ( 5 ani/20 de ani) in care bunul nu mai este utilizat pentru operatiuni cu drept de deducere. In prezent ajustarea se face o singura data pentru toata perioada ramasa din perioada de ajustare, in timp ce directiva mentionata permite statelor membre ca aceasta ajustare sa fie efectuata anual numai pentru o cincime sau o douazecime din TVA aplicata bunurilor de capital pe intreaga perioada ramasa din perioada de ajustare.
Avand in vedere ca exista si bunuri de capital a caror perioada de ajustare, de 5 sau de 20 de ani, a inceput inainte de 1 ianuarie 2017, este necesarasi introducerea unor prevederi referitoare la aplicarea noilor reguli de ajustaresi in situatia acestor
bunuri.
2. Incepand cu 1 ianuarie 2017 se introduce regimul special pentru agricultori, persoane fizice, intreprinderi individuale sau intreprinderi familiale care efectueaza activitati/servicii agricole si care, in prezent, intampina dificultati in aplicarea regimului normal de TVA. Directiva 2006/112/CE permite statelor membre aplicarea unui regim forfetar pentru micii agricultori. Desi conform prevederilor art. 298 din directiva, statele membre pot stabili cota forfetara zero, potrivit Hotararii Curtii de Justitie a Uniunii Europene C-524/10, o astfel de cota nu poate fi utilizata daca taxa aferenta intrarilor nu este neglijabila.
Pe baza statisticilor macroeconomice pe trei ani anteriori, realizate asupra producatorilor agricoli care vor putea aplica regimul special, si tinand cont de modificarile cotei de TVA, a rezultat un procent de compensare in cota forfetara de 8%. Avand in vedere necesitatea incadrarii in tinta de deficit bugetara pentru anul 2017, se propune acordarea graduala a compensatiei in cota forfetara, pe baza unui procent de compensare de 1% in anul 2017, 4% in 2018 si 8% in anul 2019.
Agricultorii nu deduc TVA pentru achizitii, dar nici nu colecteaza TVA pentru vanzari, indiferent de plafonul realizat. in schimb, primesc o compensatie in cota forfetara pentru acoperirea taxei aferente achizitiilor, astfel incat pretul produselor agricole/ tariful serviciilor agricole sa fie degrevate de taxa. Regimul special este optional, acestia pot opta pentru a aplica regimul normal de TVA.
Agricultorii care aplica regimul special vor fi inscrisi intr-un registru special, iar beneficiarii acestora vor avea obligatia de a mentiona achizitiile efectuate de la agricultori intr-o evidenta distincta. Cei care in prezent sunt inregistrati in scopuri de TVA pot renunta in favoarea aplicarii regimului special pentru agricultori. Regimul special pentru agricultori ii degreveaza pe acestia de cele mai multe sarcini administrative, cum ar fi: tinerea de evidente, depunerea decontului de TVA, cu exceptia emiterii de facturi si a sarcinilor care deriva din efectuarea de operatiuni intracomunitare, pentru care Directiva TVA impune luarea tuturor masurilor pentru asigurarea functionarii corecte a regimului tranzitoriu la nivelul Uniunii Europene.
3. Intrucat, incepand cu data de 1 ianuarie 2016, conform prevederilor art. 92 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, inactivitatea temporara inscrisa la registrul comerţului este una dintre situatiile in care contribuabilul este declarat inactiv, se impune eliminarea acestei situatii din cadrul art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, aceasta fiind inclusa in prevederea
referitoare la anularea inregistrarii in scopuri de TVA a persoanei care este declarata inactiva conform prevederilor Codului de procedura fiscala. Totodata, se impune corelarea celorlalte prevederi din Codul fiscal care includ trimiteri la aceasta prevedere cu modificarea sus mentionata.
4. In vederea reducerii sarcinilor administrative ale operatorilor economici, se abroga prevederile referitoare la Registrul operatorilor intracomunitari, avand in vedere ca in prezent exista alte parghii, mai eficiente, pentru prevenirea evaziunii fiscale, inclusiv in ceea ce priveste operatiunile intracomunitare. 5. Se suspenda, pana la data de 31 decembrie 2019, obligatia depunerii declaratiilor informative (cod 392A, 392B si 393) prevazute art. 324 alin. (4), (5) si (6) din Codul fiscal, in scopul reducerii sarcinilor administrative care revin persoanelor impozabile, avand in vedere ca exista surse alternative credibile agreate de Comisia Europeana pentru a calcula Baza TVA pentru resursele proprii ale bugetului UE.
Pentru celelalte modificari propuse pentru Codul fiscal, pe capitole, puteti consulta materialul Codul fiscal se modifica din nou! Modificari 2017 prezentate pe capitole!
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
- Modificari tva
- Modificari codul fiscal
- Proiect mfp
- Regimul special
- Registrul operatorilor intracomunitari
Articole similare
Tabel comparativ: MODIFICARI TVA aduse de OG 16 din 2013Anunt ANAF: MODIFICARI TVA de la 25 iulieMODIFICARI TVA in Codul fiscal. Vezi cele mai importante schimbariMODIFICARI TVA 2024. TOT trebuie sa stiiModificari importante aduse TVA care se aplica incepand cu 1 ianuarie 2023Ultimele articole
Noutati fiscale 2025. Ce modificari apar in privinta TVAModificari aduse TVA care se aplica de la 1 ianuarie 2023Cum a fost modificat regimul TVA de OG 8/2021Modificari legislative privind TVA - Raspunsuri si explicatii, direct de la specialist3 modificari majore in Codul fiscal privind TVAArticole similare
Cheltuieli si provizioane deductibile conform noilor modificari din Codul fiscalCodul fiscal se modifica drastic din 2017. Cum arata noile modificari?Modificarile Codului fiscal, aplicabile de la 1 ianuarie 2017, au fost anuntate de ANAF107 solutii pentru noile taxe si impoziteImpozitul pe constructii speciale si redeventele miniere. Care sunt noile prevederi?Ultimele articole
Noile contributii, impozite si deduceri valabile din 2018. Anuntul facut de GuvernCum se va modifica de la 1 ianuarie 2018 Codul fiscal?MODIFICARI CODUL FISCAL pe capitole! Ce pregateste din toamna GuvernulANAF: Modificari ale Codului fiscal aduse de Legea nr.136/2017Cele mai recente modificari din legislatia fiscala aduse de OUG 3/3017, Legea nr. 1/2017 si HG 1/2017Articole similare
PROIECT MFP: aprobarea bugetului pe anul 2011 al Loteriei NationaleNou PROIECT MFP privind declaratia pentru contributii, impozit si evidenta persoanelor asiguratePROIECT MFP: Taxare inversa la cereale si plante tehnice incepand cu 1 iunieUn nou PROIECT MFP modifica unele reguli privind TVA-ul si incapacitatea de plataPROIECT MFP: Mecanismul platilor defalcate de TVA poate intra in vigoare de la 1 septembrieUltimele articole
ASF, prin MF, propune plafonarea pretului politelor de asigurare obligatorie pana la 30 septembrie 2024 PROIECT MFP: Procedura de restituire a TVA aferente achizitiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitatile nonprofitPROIECT MFP privind normele metodologice de calcul a taxei pe activePROIECT MFP pentru modificarea OG privind cazierul fiscalCNIPMMR nu sustine masura platii defalcate a TVAArticole similare
Dupa inregistrarea in scopuri de TVA in regim normal, persoana fizica este OBLIGATA sa depuna D394 sau D390 VIESAchizitie utilaje de la o persoana fizica din Germania. Regimul TVAObligatia de plata TVA acoperita din microgranturi. Este aceasta suma eligibila?Achizitie din UE autoturisme second hand si livrarea acestora. Ce conditii exista pentru aplicarea regimului marjei?Studiu de caz: Exercitarea dreptului de deducere pentru achizitii anterioare inregistrarii in scopuri de TVA in regim normalUltimele articole
Plafoane fiscale valabile in anul 2025, pentru aplicarea TVA, in lei si in valutaPana pe 31 ianuarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii fiscale importante la ANAFDepasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVAE-Factura in 2025: De la 1 ianuarie 2025 sistemul este obligatoriu in relatia B2CAchizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Articole similare
TVA transport rutier marfuri client UE si non UE. Inscriem in ROI?Studiu de caz: Livrarea unor produse agricole catre o tara din UEAtentie! MFP anunta noi modificari in Codul fiscalInregistrare facturi in declaratia 390Cand se anuleaza din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA?Ultimele articole
Din 5 noiembrie 2023, pentru anumite contraventii, NU se mai aplica avertismentul ca sanctiune conform Legii prevenirii nr. 270/2017Platitor de TVA: Ce inseamna, cand si cum devii. Avantaje si dezavantajeLivrare intracomunitara de bunuri: Procedura pentru comercializare in UE, fara TVAAchizitie intracomunitara. Inregistrarea in ROI si perioada fiscala. Ce obligatii se mentin?Proiect: ANAF isi coreleaza procedurile cu modificarile din Codul FiscalAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"