Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
In analiza de mai jos, facem referire la un SRL platitor de TVA care a incheiat un contract de consultanta cu o firma din Belgia, cu mentiunea ca firma belgiana are o reprezentanta in Romania. Vom vedea daca societatea din Romania trebuie sa se inscrie in Registrul Operatorilor Intracomunitari, daca factura va contine TVA si in ce masura contractul va trebui inregistrat la ANAF.
Ceea ce trebuie sa determinati cu exactitate pentru soluionarea spetei dvs. este, in primul rand, faptul daca reprezentanta in Romania (si va recomandam sa va asigurati ca este vorba de o reprezentanta si nu de sucursala, filiala, etc) indeplineste conditiile de a fi tratata, din punct de vedere TVA, drept sediu fix.
In al doilea rand, trebuie sa aveti in vedere regula privind locul de prestare a serviciilor conform art. 133 din Codul Fiscal.
Ca si statut legal, reprezentantele nu sunt entitati cu personalitate juridica proprie , adica nu actioneaza in mod autonom si nu au o existenta de sine statatoare, ci depind si sunt subordonate in totalitate societatilor straine care le-au constituit.
Avand in vedere statutul sau de totala dependenta si subordonare fata de societatea straina reprezentanta nu poate desfasura pe teritoriul Romaniei activitati in nume propriu, ci poate avea aici doar activitati-suport pentru societatea-mama, cum sunt activitatile de reclama ori furnizarea catre societatea-mama de informatii pentru cercetari stiintifice sau pentru activitati similare care au un caracter preparator sau auxiliar pentru societatea straina.
De multe ori, reprezentanta are rolul unui intermediar intre societatea-mama din strainatate si partenerii de afaceri din Romania ai acesteia, actionand ca un mandatar al societatii-mama.
Astfel, regula generala cu privire la prestarea serviciilor conform art. 133 alin (2) din Codul Fiscal
prevede ca locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila (orice entitate capabila sa desfasoare o activitate economica) care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice. Daca serviciile sunt furnizate catre un sediu fix al persoanei impozabile, aflat in alt loc decat cel in care persoana isi are sediul activitatii sale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu fix al persoanei care primeste serviciile. In absenta unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabila care primeste aceste servicii isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita (cazul nostru in Belgia).
Totodata, pentru a determina daca reprezentanta poate fi considerata sediu fix trebuie avute in vedere prevederile art. 125 alin. (2) din Codul Fiscal si Normele Metodologice date in aplicarea acestui articol.
Astfel, o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei se considera ca este stabilita in Romania daca are un sediu fix in Romania, respectiv daca dispune in Romania de suficiente resurse tehnice si umane pentru a efectua regulat livrari de bunuri si/sau prestari de servicii impozabile. O persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei si care are un sediu fix in Romania (conform tezei de mai sus) este considerata persoana impozabila care nu este stabilita in Romania pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii realizate la care sediul fix de pe teritoriul Romaniei nu participa.
Locul unde o persoana impozabila isi are stabilit sediul activitatii economice este locui unde sunt adoptate deciziile esentiale privind managementul persoanei impozabile si unde sunt exercitate functiile administratiei sale centrale. Pentru a stabili locul unde o persoana impozabila isi are stabilit sediul activitatii sale economice este necesar sa se aiba in vedere o serie de factori, cum ar fi, in cazul persoanelor juridice, sediul inregistrat al acestora, locul unde se desfasoara administratia centrala, locul unde se intrunesc directorii si locul, de regula acelasi, unde se stabileste politica generala a companiei. De asemenea, mai pot fi avuti in vedere si alti factori, cum ar fi locul unde domiciliaza principalii directori, locul unde se intrunesc adunarile generale, locul unde sunt stocate documentele administrative si contabile, precum si locul unde tranzactiile financiare si in special cele bancare sunt realizate in principal.
Prezenta unei cutii postale sau a unor reprezentante comerciale nu poate fi considerata ca sediu al activitatii economice a unei persoane impozabile, daca nu sunt indeplinite conditiile mentionate in tezele anterioare.
Atunci cand resursele tehnice si/sau umane ale sediului fix din Romania al unei persoane impozabile care are sediul activitatii economice in afara Romaniei sunt utilizate numai pentru scopuri administrative-suport, cum sunt serviciile de contabilitate, de emitere a facturilor si colectarea titlurilor de creanta, utilizarea acestor resurse nu va fi considerata ca participare la realizarea de livrari de bunuri sau prestari de servicii, fiind tratate doar ca servicii-suport necesare indeplinirii obligatiilor legate de aceste operatiuni. In aceasta situatie, se va considera ca persoana impozabila nu este stabilita in Romania pentru aceste operatiuni.
Atunci cand factura este emisa indicand codul de inregistrare in scopuri de TVA al sediului fix din Romania, acesta va fi considerat ca a participat la livrarea de bunuri sau la prestarea de servicii, cu exceptia situatiei in care persoana impozabila poate face dovada contrariului.
In consecinta, daca respectiva reprezentanta nu poate fi incadrata ca fiind un sediu fix al societatii din Belgia atunci locul de prestare este in Belgia si ar trebui sa va inregistrati in Registrul Operatorilor Intracomunitari de TVA si sa facturati fara TVA, daca societatea din Blegia va comunica un cod valid de TVA. In acest caz, veti declara factura in Declaratia 390 – ca prestare intracomunitara de servicii – operatiune cu cod P. In Decontul de TVA raportati factura la rd.3, 3.1
In caz contrar, veti factura cu TVA si nu va trebui sa va inregistrati in Registrul Operatorilor Intracomunitari.
Va trebui sa analizati si sa determinati statutul reprezentantei. Puteti cere partenerului acte doveditoare si o declaratie pe proprie raspundere din care sa rezulte ca reprezentanta nu desfasoara activitati economice in Romania , ci doar servicii suport pentru societatea – mama din Belgia.
In niciunul din cazuri, contractul nu se va inregistra la organul fiscal.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Autor: InfoTva.ro
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Prestari servicii consultanta. Cand e obligatorie inregistrarea in ROI? Inregistram contractul?":
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
PRESTARI SERVICII catre un sediu fix | Ce regim TVA se aplica?Regim TVA aplicat unor cursuri desfasurate intr-un stat membru UESesiune online ANAF: Completarea Declaratiei Unice 212 pentru veniturile din activitati independenteBon valoric nr. 4Declaratia 204 se depune de asocierile fara personalitate juridica pana la 15 martie 2017!Ultimele articole
Deductibilitate cheltuieli PRESTARI SERVICII autovehicul. Acordare reducere comerciala 100%Reduceri comerciale acordate. Tratament contabil si fiscal. Este afectata baza de impozitare pe veniturile microintreprinderilor?Dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata in cazul achizitiilor efectuate inainte de inregistrarea in scopuri de TVAOperare contabila in WinMENTOR. Exemple practice si recomandariVenituri din penalitati si cheltuieli de judecata. Obligatii fiscale TVA si impozit pe venit
Mai multe articole despre prestari servicii
Articole similare
Justificarea scutirii de TVA in cazul livrarilor intracomunitare si exporturilorComision de intermediereVenituri din cedarea folosintei bunurilor. Care sunt obligatiile declarative si de plata?A fost lansat Ghidul de concurenta pentru IMM-uri de catre Consiliul ConcurenteiOMFP 611/2019: Contributii sociale aferente fiecarui tip de asigurat in 2019Ultimele articole
CONTRACTele de asigurare sociala in contextul majorarii salariului minim la 2.300 lei (Informare CNPP)Masura reducerii timpului de lucru. Cum se inregistreaza modificarile privind salariul minim in Revisal?Decontarea a 41,5% din salariu de baza. Perioada de aplicareMonografie contabila pentru suma de 400 lei acordata salariatilor aflati in telemunca. Cum se recupereaza acesti bani?Serie de intrebari si raspunsuri MEEMA privind acordarea de granturi. Codul CAEN 6920 pentru PFA este eligibil?
Mai multe articole despre contract
Articole similare
Provizioane garantii. Cum se pot constitui si cum deducem?PROIect nou pentru investitiile si afacerile care creeaza locuri de muncaImpozit pe venit: depune la timp Declaratia 205Constructie case si apartamente spre vanzare. Cota TVA aplicabilaPROIect legislativ de modificare a Legii salarizarii unitare pentru bugetariUltimele articole
ANUNT IMPORTANT pentru persoanele care au aplicat la unele masuri de sprijin din fonduri externe nerambursabileEchipeaza-ti masina cu anvelope de iarna de pe Velopa.roSerie de intrebari si raspunsuri MEEMA privind acordarea de granturi. Codul CAEN 6920 pentru PFA este eligibil?Modificare norme OUG 37/2020. Noi prevederi pentru anumite categorii de debitori care solicita suspendarea platii ratelor( PROIect de Hotarare MFP)Reduceri la plata impozitului pe profit/ pe venit. Cum se acorda bonificatiile pentru trm. IV 2020?
Mai multe articole despre ROI
Articole similare
Achizitie marfuri de la un furnizor din Germania. Regim TVALivrari intracomunitare de bunuri cu o valoare sub 35.000 EURO. REGISTRUL OPERATORILOR Intracomunitari si declaratii necesareLegea 247/2016. Noutati aprobate privind cazierul judiciarServicii intracomunitare prestate de PFA. Cum procedeaza cand isi reia activitatea, dupa activitate suspendata?Neplatitor de TVA: inregistrare achizitii intracomunitareUltimele articole
Obligatiile de declarare si plata la ,,Fondul de mediu''Livrare intracomunitara de bunuri: Procedura pentru comercializare in UE, fara TVAAchizitie intracomunitara. Inregistrarea in ROI si perioada fiscala. Ce obligatii se mentin?Proiect: ANAF isi coreleaza procedurile cu modificarile din Codul FiscalLivrare intracomunitara de bunuri. Care va fi regimul TVA?
Mai multe articole despre registrul operatorilor
Articole similare
Comunicat in atentia celor care au optat pentru plati anticipate privind impozitul pe profit!Comunicat de presa Nr.1090713 din 26.07.2010 - Registrul operatorilor intrecomunitariSinteza ANAF: Modificarile importante din noul Cod fiscalNoua procedura privind contribuabilii inactiviIn atentia celor care realizeaza venituri din strainatate. Depuneti la timp Declaratia 201!Ultimele articole
Formulare necesare obtinerii subventiei conform OUG 220/2020 - incadrare in munca in anul 2021-Serie de intrebari si raspunsuri MEEMA privind acordarea de granturi. Codul CAEN 6920 pentru PFA este eligibil?TVA la incasare. Cum se procedeaza in cazul depasirii plafonului in anul anterior?Legea 289/2020 modifica Codul Muncii. CIM poate fi suspendat de angajator si in situatia intreruperii temporare sau reducerii activitatiiA fost aprobata procedura de acordare a 50% din salariu, dar nu mai mult de 2500 lei. Documente necesare (Ordinul 2/2021)
Mai multe articole despre sediu

Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARI Majore privind TVA. 5 studii de caz + explicatii detaliate"