Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In analiza de mai jos, facem referire la un SRL platitor de TVA care a incheiat un contract de consultanta cu o firma din Belgia, cu mentiunea ca firma belgiana are o reprezentanta in Romania. Vom vedea daca societatea din Romania trebuie sa se inscrie in Registrul Operatorilor Intracomunitari, daca factura va contine TVA si in ce masura contractul va trebui inregistrat la ANAF.
Ceea ce trebuie sa determinati cu exactitate pentru soluionarea spetei dvs. este, in primul rand, faptul daca reprezentanta in Romania (si va recomandam sa va asigurati ca este vorba de o reprezentanta si nu de sucursala, filiala, etc) indeplineste conditiile de a fi tratata, din punct de vedere TVA, drept sediu fix.
In al doilea rand, trebuie sa aveti in vedere regula privind locul de prestare a serviciilor conform art. 133 din Codul Fiscal.
Ca si statut legal, reprezentantele nu sunt entitati cu personalitate juridica proprie , adica nu actioneaza in mod autonom si nu au o existenta de sine statatoare, ci depind si sunt subordonate in totalitate societatilor straine care le-au constituit.
Avand in vedere statutul sau de totala dependenta si subordonare fata de societatea straina reprezentanta nu poate desfasura pe teritoriul Romaniei activitati in nume propriu, ci poate avea aici doar activitati-suport pentru societatea-mama, cum sunt activitatile de reclama ori furnizarea catre societatea-mama de informatii pentru cercetari stiintifice sau pentru activitati similare care au un caracter preparator sau auxiliar pentru societatea straina.
De multe ori, reprezentanta are rolul unui intermediar intre societatea-mama din strainatate si partenerii de afaceri din Romania ai acesteia, actionand ca un mandatar al societatii-mama.
Astfel, regula generala cu privire la prestarea serviciilor conform art. 133 alin (2) din Codul Fiscal
prevede ca locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila (orice entitate capabila sa desfasoare o activitate economica) care actioneaza ca atare este locul unde respectiva persoana care primeste serviciile isi are stabilit sediul activitatii sale economice. Daca serviciile sunt furnizate catre un sediu fix al persoanei impozabile, aflat in alt loc decat cel in care persoana isi are sediul activitatii sale economice, locul de prestare a serviciilor este locul unde se afla respectivul sediu fix al persoanei care primeste serviciile. In absenta unui astfel de loc sau sediu fix, locul de prestare a serviciilor este locul unde persoana impozabila care primeste aceste servicii isi are domiciliul stabil sau resedinta obisnuita (cazul nostru in Belgia).

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Totodata, pentru a determina daca reprezentanta poate fi considerata sediu fix trebuie avute in vedere prevederile art. 125 alin. (2) din Codul Fiscal si Normele Metodologice date in aplicarea acestui articol.
Astfel, o persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei se considera ca este stabilita in Romania daca are un sediu fix in Romania, respectiv daca dispune in Romania de suficiente resurse tehnice si umane pentru a efectua regulat livrari de bunuri si/sau prestari de servicii impozabile. O persoana impozabila care are sediul activitatii economice in afara Romaniei si care are un sediu fix in Romania (conform tezei de mai sus) este considerata persoana impozabila care nu este stabilita in Romania pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii realizate la care sediul fix de pe teritoriul Romaniei nu participa.
Locul unde o persoana impozabila isi are stabilit sediul activitatii economice este locui unde sunt adoptate deciziile esentiale privind managementul persoanei impozabile si unde sunt exercitate functiile administratiei sale centrale. Pentru a stabili locul unde o persoana impozabila isi are stabilit sediul activitatii sale economice este necesar sa se aiba in vedere o serie de factori, cum ar fi, in cazul persoanelor juridice, sediul inregistrat al acestora, locul unde se desfasoara administratia centrala, locul unde se intrunesc directorii si locul, de regula acelasi, unde se stabileste politica generala a companiei. De asemenea, mai pot fi avuti in vedere si alti factori, cum ar fi locul unde domiciliaza principalii directori, locul unde se intrunesc adunarile generale, locul unde sunt stocate documentele administrative si contabile, precum si locul unde tranzactiile financiare si in special cele bancare sunt realizate in principal.
Prezenta unei cutii postale sau a unor reprezentante comerciale nu poate fi considerata ca sediu al activitatii economice a unei persoane impozabile, daca nu sunt indeplinite conditiile mentionate in tezele anterioare.
Atunci cand resursele tehnice si/sau umane ale sediului fix din Romania al unei persoane impozabile care are sediul activitatii economice in afara Romaniei sunt utilizate numai pentru scopuri administrative-suport, cum sunt serviciile de contabilitate, de emitere a facturilor si colectarea titlurilor de creanta, utilizarea acestor resurse nu va fi considerata ca participare la realizarea de livrari de bunuri sau prestari de servicii, fiind tratate doar ca servicii-suport necesare indeplinirii obligatiilor legate de aceste operatiuni. In aceasta situatie, se va considera ca persoana impozabila nu este stabilita in Romania pentru aceste operatiuni.
Atunci cand factura este emisa indicand codul de inregistrare in scopuri de TVA al sediului fix din Romania, acesta va fi considerat ca a participat la livrarea de bunuri sau la prestarea de servicii, cu exceptia situatiei in care persoana impozabila poate face dovada contrariului.
In consecinta, daca respectiva reprezentanta nu poate fi incadrata ca fiind un sediu fix al societatii din Belgia atunci locul de prestare este in Belgia si ar trebui sa va inregistrati in Registrul Operatorilor Intracomunitari de TVA si sa facturati fara TVA, daca societatea din Blegia va comunica un cod valid de TVA. In acest caz, veti declara factura in Declaratia 390 – ca prestare intracomunitara de servicii – operatiune cu cod P. In Decontul de TVA raportati factura la rd.3, 3.1
In caz contrar, veti factura cu TVA si nu va trebui sa va inregistrati in Registrul Operatorilor Intracomunitari.
Va trebui sa analizati si sa determinati statutul reprezentantei. Puteti cere partenerului acte doveditoare si o declaratie pe proprie raspundere din care sa rezulte ca reprezentanta nu desfasoara activitati economice in Romania , ci doar servicii suport pentru societatea – mama din Belgia.
In niciunul din cazuri, contractul nu se va inregistra la organul fiscal.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cota TVA pentru o factura “Reverse Charge”Declaratia 223 - Cine are obligatia depunerii?PRESTARI SERVICII pe teritoriul Romaniei. Tratament fiscal TVARegimul fiscal care se aplica persoanelor implicate in procesul de vaccinare impotriva COVID-19Cheltuieli combustibil platite de beneficiar. Care va fi tratamentul fiscal?Ultimele articole
Control ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAFacturi netrimise prin E-Factura. Care este tratamentul fiscal pentru impozitul pe profit si TVAServiciile externe, responsabile cu activitatile de prevenire si protectie, verificate de Inspectia MunciiDepunere situatii financiare. Firmele care nu desfasoara activitate economica mai depun bilantul?Articole similare
Restituire pensie. Calitate administrator - pensionarAjustarea TVA in beneficiul persoanei impozabile care a limitat dreptul de deducere 50%. Cum procedam?TVA. Noutati!Studiu de caz: Servicii export si compensari intre firme din state diferiteNu uitati de obligatiile pe care le aveti daca obtineti venituri din chirii! Anunt ANAFUltimele articole
Declaratia Unica in 2025. Cum se declara in formular veniturile din chiriiCONTRACTul de inchiriere. 5 intrebari si raspunsuri utile persoanelor fizicePFA neplatitor de TVA. Cum se factureaza serviciile din UETVA locuinte. Ce cota TVA se aplica pentru locuintele LIVRATE in 2025Declaratia Unica. Cand se depune si cand NU, in cazul persoanelor fizice care obtin venituri din chiriiArticole similare
MFP a publicat bugetul pe 2019: Deficit bugetar de 2,55% din PIB. Crestere economica de 5,5%Vanzarea in 2016 a unei cladiri modernizate si incasare avans in 2015. Cum procedam pentru regularizarea cotei?Categorie noua de plan de pensii: Acord privind produsul paneuropean de pensiiFirma din HoReCa. Se va modifica vectorul fiscal daca este depasit plafonul de 500.000 euro?Ce consecinte va avea eliminarea dublei impozitari?Ultimele articole
Impozit MicROIntreprindere 2025: Conditii, Cote si DeclaratiiFirme neplatitoare de TVA cu activitate suspendata. Autovehiculele pe firma mai pot fi utilizate?Impozitul pe venit. Conditii pentru acordarea scutirii impozituluiPiata muncii si impactul TVA asupra salariilor si beneficiilorCCF propune modificari asupra pROIectului pe TVA al Finantelor. Firmele mici ar putea fi afectateArticole similare
Cum procedam la modificarea din oficiu a vectorului fiscal la TVA?Livrari intracomunitare de bunuri cu o valoare sub 35.000 EURO. REGISTRUL OPERATORILOR Intracomunitari si declaratii necesareMasuri de simplificare si noi modificari in domeniul TVA, propuse prin proiect emis de MFPAchizitii UE cabinet stomatologic neplatitor de TVAFirma neinregistrata in ROI. Cum tratam fiscal achizitia intracomunitara?Ultimele articole
RO e-Factura: Pentru inregistrare in sistem trebuie transmis formularul 084 pana pe 31 decembrie 2023?Din 5 noiembrie 2023, pentru anumite contraventii, NU se mai aplica avertismentul ca sanctiune conform Legii prevenirii nr. 270/2017Platitor de TVA: Ce inseamna, cand si cum devii. Avantaje si dezavantajeProcedura de iesire din RO e-Factura este exclusa daca solicitarea de intrare in sistem a produs deja efecteRO e-Factura: Cum pot firmele sa renunte la inscrierea in sistem?Articole similare
Decontare 41,5% din salariu. Angajatorii care nu au avut posibilitatea depunerii actelor aferente in platforma aici.gov.ro o pot face si in perioada urmatoareProiectul Codului fiscal in viziunea IMM-urilor. Intalnire cu MFP si concluziiCursuri tinute de un trainer din strainatate. Ce obligatii are firma din Romania?Ce regim TVA se aplica pentru organizare eveniment si client din comunitate?Prestari de servicii care determina decontari sau plati succesiveUltimele articole
Situatii financiare anuale. Modificari importante aduse prin OUG 138/2024Legi contabilitate. Principalele modificari aduse Legii contabilitatii 82/1991 prin OUG 138/2024Plafoane fiscale valabile in anul 2025, pentru aplicarea TVA, in lei si in valutaPerioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriTVA la incasare in 2025. Cum se face INTRAREA sau IESIREA din sistem
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"