Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva
la 20 Aug. 2012 Exclusiv
In materia dreptului la asistenta au fost necesari patru ani pentru a fi reglementata prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala procedura privind indrumarea si asistenta contribuabililor de catre organele fiscale.
Astfel de reglementari au mai existat si in trecut, insa de fiecare data sfarseau prin a nu mai fi aplicate in conditiile in care principala masura introdusa consta in aceea ca intrebarile ridicate de contribuabili se rezolva de unitatile fiscale in evidentele carora se afla.De la aprobarea lor urmau sa dispara solutiile ori punctele de vedere emise de catre ministerul finantelor direct oricarui contribuabil. Solutia de principiu a fost mentinuta si in noua reglementare, Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 706 din 17 octombrie 2008.
Asistenta se asigura de catre fiecare unitate care administreaza contribuabili, respectiv de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti si, respectiv, prin administratiile finantelor publice municipale/orasenesti/comunale si ale sectoarelor municipiului Bucuresti.
Asistenta se asigura prin compartimentele speciale sau care au doar atributii in domeniul asistentei contribuabililor si cuprinde impozitele, taxele, contributiile sociale si celelalte alte venituri bugetare administrate de ANAF. Acestor structuri li se adauga Centrul de asistenta a contribuabililor.
Indrumarea si asistenta oferite contribuabililor nu includ furnizarea de informatii care se incadreaza in una dintre categoriile urmatoare:
- informatii solicitate in perioada in care contribuabilul este supus inspectiei fiscale si in legatura cu aceasta;
- informatii in legatura cu solutionarea unor problematici care fac obiectul unor contestatii formulate impotriva actelor administrative fiscale;
- informatii prin care se sugereaza sau se prezinta modalitati de optimizare a sarcinii fiscale;
- informatii care nu intra in sfera de competenta a ANAF;
- informatii care contravin principiului secretului fiscal;

Agricultura Noutati fiscal-contabile Monografii contabile specifice

SAF-T Ghid de raportare corecta

Cartea Verde a TVA
- informatii in legatura cu reclamatiile privind incalcarea prevederilor codurilor de conduita de catre personalul angajat in cadrul unitatilor fiscale;
- informatiile de interes public solicitate in baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, cu modificarile si completarile ulterioare;
- alte informatii a caror furnizare este interzisa, conform legislatiei in vigoare.
Procedura de acordare a asistentei prevede faptul ca in situatia in care contribuabilii considera ca raspunsurile primite de la structurile competente initial nu rezolva problematica solicitata, acestia se pot adresa structurilor superioare anexand copia intrebarii si a raspunsului primit.
In acelasi mod, daca se apreciaza ca raspunsurile primite de la structurile care s-au pronuntat nu rezolva problemele ridicate contribuabilii se pot adresa in final Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Numai dupa parcurgerea acestei succesiuni pot fi obtinute punctele de vedere ale directiilor de specialitate din Ministerul economiei si finantelor si ANAF, opinii cu greutate in fata organelor de control.
Modalitatile de indrumare si acordare a asistentei sunt structurate dupa cum urmeaza:
1. Indrumarea si asistenta acordate direct la sediul unitatii fiscale prin compartimentele specializate organizate in acest scop.
2. Indrumarea si asistenta acordate in scris prin transmiterea cererii catre structurile competente de solutionare. Cererile vor include in mod obligatoriu urmatoarele date de identificare: numele si prenumele sau denumirea societatii, domiciliul fiscal, precum si codul de identificare fiscala, iar cererile contribuabililor vor fi semnate de catre acestia sau de reprezentantii legali ai acestora.
Deosebit de important este faptul ca structurile insarcinate cu formularea raspunsurilor pot solicita contribuabililor informatii, explicatii, precum si documentele necesare formularii de raspunsuri la solicitarile acestora.
3. Indrumarea si asistenta acordate prin e-mail. Structurile care coordoneaza activitatea de indrumare si asistenta sunt obligate sa mediatizeze adresele de e-mail de la care se acorda asistenta.
Este important de subliniat faptul ca in cazul in care structura careia contribuabilul trebuie sa i se adreseze, conform procedurii, nu are la dispozitie acest mijloc de comunicare, contribuabilul se poate adresa structurii ierarhic superioare, urmand a primi raspuns direct de la aceasta. Sub aspectul formei contribuabilii vor formula solicitarea in mod clar si concis si vor include datele de identificare iar in cazul in care nu sunt respectate aceste conditii vor fi instiintati in aceeasi zi despre necesitatea reformularii acestuia.
4. Indrumarea si asistenta prin telefon.
In vederea utilizarii acestui mijloc contribuabilii se pot adresa, prin intermediul liniilor telefonice alocate in acest scop, cu prioritate Centrului de asistenta a contribuabililor, dar si compartimentelor de indrumare si asistenta constituite la nivelul structurilor abilitate.
Cu toate acestea, in cazul in care in timpul convorbirii telefonice se constata ca problematica fiscala solicitata prezinta un grad ridicat de complexitate si dificultate, contribuabilul este indrumat catre celelalte modalitati de acordare a asistentei.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Votati articolul "Procedura de asistenta si indrumare a contribuabililor de catre organele fiscale":
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Articole similare
Bacsis cu TVA sau fara? Se declara in decont 300?Impozit pe venit: depune la timp Declaratia 205Cine mai depune notificarea privind aplicarea sau incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare?Atentie la noile reguli privind atestarea rezidentei fiscale si atestarea impozitului platit in RomaniaStabilirea rezidentei fiscale in Romania a persoanelor fizice. Iata procedura actuala!Ultimele articole
Pana pe 25 mai 2023 poate fi depusa D230 - "Cerere privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat"ANAF indruma contribuabilii sa utilizeze SPV pentru depunere Declaratiei Unice si obtinerea certificatelor de atestare fiscalaAproape 100.000 de apeluri, solutionate de agentii Call Center in trimestrul I din 2023ANAF a publicat lista seminariilor web pentru luna APRILIE 2023Ghid ANAF pentru persoanele fizice care obtin venituri din activitati de infrumusetare
Mai multe articole despre asistenta contribuabili
Articole similare
Ordin ANAF nr. 283 din 2012 - Competenta legala organ fiscal pentru verificarea situatiei personaleImpozit pe cladiri si noua declaratie obligatorie pentru proprietari in 2016Proiect MFP. Partea 1. Formularul 010Ce documente trebuie sa contina dosarul solicitarii de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contibuabililor?Cine depune Formularul 050 privind domiciliul sau sediul social?Ultimele articole
Declaratia 230 in 2023: Formularul poate fi depus pana pe 23 MAI. Ce metode au la dispozitie contribuabilii?D700 in 2023: Ce operatiuni se pot face cu ajutorul formularului?Completarea si depunerea D212 si D230 pentru persoanele fizice care doneaza pana la 3,5% din impozitul anual datoratDeclaratia 700 in 2022. Cine are obligatia depunerii si cum se transmite formularulComunicarea actelor administrative fiscale. Ce se intampla in cazul in care contribuabilii refuza primirea documentelor
Mai multe articole despre domiciliu fiscal
Articole similare
ANAF: Vezi ce se schimba privind administrarea contributiilor sociale datorate de persoanele fiziceNoul proces-verbal pe care il folosesc inspectorii pentru controlul veniturilor obtinute de persoanele fizice
Mai multe articole despre cod identificare fiscala
Articole similare
Iesirea din sistemul TVA la incasare. Cand devine exigibil TVA-ul aferent facturilor neincasate?Codul fiscal se modifica. 14 schimbari pentru Titlul VII-Taxa pe valoarea adaugataFormularul 600. Prevederi valabile in 2015Prestari servicii si achizitii intracomunitare. Ce declaratii se depun?ANAF bate recordul in materie de rambursare a TVAUltimele articole
Legea 125/2023. Cum a fost completata legea privind evaziunea fiscala din domeniul TVAPe site-ul ANAF au fost publicate persoane juridice care inregistrau obligatii fiscale restante la 31 martie 2023PFA in regim special: Cum trebuie inscris in D390 codul de inregistrare in scopuri de TVA?Pe 30 mai 2023 se implineste termenul limita pentru depunerea situatiilor financiare anualeA fost aprobat un alt plafon de incasari de la persoane fizice pentru organizatorii de nunti si botezuri
Mai multe articole despre anaf

Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Aplicarea corecta a cotelor de TVA. 5 studii de caz"