Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In materia dreptului la asistenta au fost necesari patru ani pentru a fi reglementata prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala procedura privind indrumarea si asistenta contribuabililor de catre organele fiscale.
Astfel de reglementari au mai existat si in trecut, insa de fiecare data sfarseau prin a nu mai fi aplicate in conditiile in care principala masura introdusa consta in aceea ca intrebarile ridicate de contribuabili se rezolva de unitatile fiscale in evidentele carora se afla.De la aprobarea lor urmau sa dispara solutiile ori punctele de vedere emise de catre ministerul finantelor direct oricarui contribuabil. Solutia de principiu a fost mentinuta si in noua reglementare, Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 706 din 17 octombrie 2008.
Asistenta se asigura de catre fiecare unitate care administreaza contribuabili, respectiv de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti si, respectiv, prin administratiile finantelor publice municipale/orasenesti/comunale si ale sectoarelor municipiului Bucuresti.
Asistenta se asigura prin compartimentele speciale sau care au doar atributii in domeniul asistentei contribuabililor si cuprinde impozitele, taxele, contributiile sociale si celelalte alte venituri bugetare administrate de ANAF. Acestor structuri li se adauga Centrul de asistenta a contribuabililor.
Indrumarea si asistenta oferite contribuabililor nu includ furnizarea de informatii care se incadreaza in una dintre categoriile urmatoare:
- informatii solicitate in perioada in care contribuabilul este supus inspectiei fiscale si in legatura cu aceasta;
- informatii in legatura cu solutionarea unor problematici care fac obiectul unor contestatii formulate impotriva actelor administrative fiscale;
- informatii prin care se sugereaza sau se prezinta modalitati de optimizare a sarcinii fiscale;
- informatii care nu intra in sfera de competenta a ANAF;
- informatii care contravin principiului secretului fiscal;

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
- informatii in legatura cu reclamatiile privind incalcarea prevederilor codurilor de conduita de catre personalul angajat in cadrul unitatilor fiscale;
- informatiile de interes public solicitate in baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, cu modificarile si completarile ulterioare;
- alte informatii a caror furnizare este interzisa, conform legislatiei in vigoare.
Procedura de acordare a asistentei prevede faptul ca in situatia in care contribuabilii considera ca raspunsurile primite de la structurile competente initial nu rezolva problematica solicitata, acestia se pot adresa structurilor superioare anexand copia intrebarii si a raspunsului primit.
In acelasi mod, daca se apreciaza ca raspunsurile primite de la structurile care s-au pronuntat nu rezolva problemele ridicate contribuabilii se pot adresa in final Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Numai dupa parcurgerea acestei succesiuni pot fi obtinute punctele de vedere ale directiilor de specialitate din Ministerul economiei si finantelor si ANAF, opinii cu greutate in fata organelor de control.
Modalitatile de indrumare si acordare a asistentei sunt structurate dupa cum urmeaza:
1. Indrumarea si asistenta acordate direct la sediul unitatii fiscale prin compartimentele specializate organizate in acest scop.
2. Indrumarea si asistenta acordate in scris prin transmiterea cererii catre structurile competente de solutionare. Cererile vor include in mod obligatoriu urmatoarele date de identificare: numele si prenumele sau denumirea societatii, domiciliul fiscal, precum si codul de identificare fiscala, iar cererile contribuabililor vor fi semnate de catre acestia sau de reprezentantii legali ai acestora.
Deosebit de important este faptul ca structurile insarcinate cu formularea raspunsurilor pot solicita contribuabililor informatii, explicatii, precum si documentele necesare formularii de raspunsuri la solicitarile acestora.
3. Indrumarea si asistenta acordate prin e-mail. Structurile care coordoneaza activitatea de indrumare si asistenta sunt obligate sa mediatizeze adresele de e-mail de la care se acorda asistenta.
Este important de subliniat faptul ca in cazul in care structura careia contribuabilul trebuie sa i se adreseze, conform procedurii, nu are la dispozitie acest mijloc de comunicare, contribuabilul se poate adresa structurii ierarhic superioare, urmand a primi raspuns direct de la aceasta. Sub aspectul formei contribuabilii vor formula solicitarea in mod clar si concis si vor include datele de identificare iar in cazul in care nu sunt respectate aceste conditii vor fi instiintati in aceeasi zi despre necesitatea reformularii acestuia.
4. Indrumarea si asistenta prin telefon.
In vederea utilizarii acestui mijloc contribuabilii se pot adresa, prin intermediul liniilor telefonice alocate in acest scop, cu prioritate Centrului de asistenta a contribuabililor, dar si compartimentelor de indrumare si asistenta constituite la nivelul structurilor abilitate.
Cu toate acestea, in cazul in care in timpul convorbirii telefonice se constata ca problematica fiscala solicitata prezinta un grad ridicat de complexitate si dificultate, contribuabilul este indrumat catre celelalte modalitati de acordare a asistentei.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Noile facilitati fiscale introduse in Codul fiscal. Scutiri la plata CASSe apropie termenul limita pentru Declaratia 394. Procedura depunereFormularele 220 si 221 - Ce s-a intamplat cu ele? Unde se regasesc in prezent?ANAF: Depunerea formularului 200 privind veniturile realizate in Romania pentru 2011ANAF a publicat lista seminariilor web pentru luna APRILIE 2023Ultimele articole
Declaratia Unica in 2025. Principalele modificari fata de vechiul formularA fost publicat calendarul seminariilor web ANAF pentru luna NOIEMBRIE 2024Lista seminariilor web pentru octombrie 2024. Care sunt cele 7 teme propuseClarificari ANAF privind transmiterea Notificarii de conformare RO e-TVAServiciul Programari online ANAF. Ce recomanda institutia contribuabililorArticole similare
Inscriere pe factura adresa sediului social si punctul de lucruProiect MFP. Partea 1. Formularul 010Declaratia 200 se depune pana la 25 mai 2015. Documentar fiscal completDepune declaratia 230 pentru redirectionarea impozituluiDespre reprezentantul fiscalUltimele articole
Decont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, TermeneDeclaratia 230 in 2023: Formularul poate fi depus pana pe 23 MAI. Ce metode au la dispozitie contribuabilii?D700 in 2023: Ce operatiuni se pot face cu ajutorul formularului?Ce documente trebuie sa contina dosarul solicitarii de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contibuabililor?Completarea si depunerea D212 si D230 pentru persoanele fizice care doneaza pana la 3,5% din impozitul anual datoratArticole similare
NIR-ul. La ce serveste, in ce conditii e obligatoriu sa intocmesti un NIR si cum se intocmesteNoul proces-verbal pe care il folosesc inspectorii pentru controlul veniturilor obtinute de persoanele fiziceANAF: Vezi ce se schimba privind administrarea contributiilor sociale datorate de persoanele fiziceArticole similare
Accize pentru autoturisme. Modalitate de completare a Formularului 103Noul Cod fiscal. Anularea TVA dedusa daca dreptul de deducere a fost exercitat in mod abuzivRezultatele activitatii de inspectie fiscala in luna august 2024Ce solutii avem cand apar neconcordante intre Declaratia 101 si bilantul anual?Analiza consultant. Formularul 311 a fost modificat de ANAFUltimele articole
D700 ANAF. Etape pe care sa le urmati daca NU ati solicitatat la timp inregistrarea in scopuri de TVAContractul de inchiriere. 5 intrebari si raspunsuri utile persoanelor fiziceSAF-T ANAF: Lista persoanelor EXCEPTATE de la depunerea D406 a fost extinsaBilant ANAF. Termen de transmitere situatii financiare pentru ONG-uri in 2025D406 in 2025. Cum se inregistreaza in D406 serviciile intracomunitare
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"