Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In materia dreptului la asistenta au fost necesari patru ani pentru a fi reglementata prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala procedura privind indrumarea si asistenta contribuabililor de catre organele fiscale.
Astfel de reglementari au mai existat si in trecut, insa de fiecare data sfarseau prin a nu mai fi aplicate in conditiile in care principala masura introdusa consta in aceea ca intrebarile ridicate de contribuabili se rezolva de unitatile fiscale in evidentele carora se afla.De la aprobarea lor urmau sa dispara solutiile ori punctele de vedere emise de catre ministerul finantelor direct oricarui contribuabil. Solutia de principiu a fost mentinuta si in noua reglementare, Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 706 din 17 octombrie 2008.
Asistenta se asigura de catre fiecare unitate care administreaza contribuabili, respectiv de catre Directia generala de administrare a marilor contribuabili, directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti si, respectiv, prin administratiile finantelor publice municipale/orasenesti/comunale si ale sectoarelor municipiului Bucuresti.
Asistenta se asigura prin compartimentele speciale sau care au doar atributii in domeniul asistentei contribuabililor si cuprinde impozitele, taxele, contributiile sociale si celelalte alte venituri bugetare administrate de ANAF. Acestor structuri li se adauga Centrul de asistenta a contribuabililor.
Indrumarea si asistenta oferite contribuabililor nu includ furnizarea de informatii care se incadreaza in una dintre categoriile urmatoare:
- informatii solicitate in perioada in care contribuabilul este supus inspectiei fiscale si in legatura cu aceasta;
- informatii in legatura cu solutionarea unor problematici care fac obiectul unor contestatii formulate impotriva actelor administrative fiscale;
- informatii prin care se sugereaza sau se prezinta modalitati de optimizare a sarcinii fiscale;
- informatii care nu intra in sfera de competenta a ANAF;
- informatii care contravin principiului secretului fiscal;
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Cartea verde a contabilitatii varianta tiparita
- informatii in legatura cu reclamatiile privind incalcarea prevederilor codurilor de conduita de catre personalul angajat in cadrul unitatilor fiscale;
- informatiile de interes public solicitate in baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, cu modificarile si completarile ulterioare;
- alte informatii a caror furnizare este interzisa, conform legislatiei in vigoare.
Procedura de acordare a asistentei prevede faptul ca in situatia in care contribuabilii considera ca raspunsurile primite de la structurile competente initial nu rezolva problematica solicitata, acestia se pot adresa structurilor superioare anexand copia intrebarii si a raspunsului primit.
In acelasi mod, daca se apreciaza ca raspunsurile primite de la structurile care s-au pronuntat nu rezolva problemele ridicate contribuabilii se pot adresa in final Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Numai dupa parcurgerea acestei succesiuni pot fi obtinute punctele de vedere ale directiilor de specialitate din Ministerul economiei si finantelor si ANAF, opinii cu greutate in fata organelor de control.
Modalitatile de indrumare si acordare a asistentei sunt structurate dupa cum urmeaza:
1. Indrumarea si asistenta acordate direct la sediul unitatii fiscale prin compartimentele specializate organizate in acest scop.
2. Indrumarea si asistenta acordate in scris prin transmiterea cererii catre structurile competente de solutionare. Cererile vor include in mod obligatoriu urmatoarele date de identificare: numele si prenumele sau denumirea societatii, domiciliul fiscal, precum si codul de identificare fiscala, iar cererile contribuabililor vor fi semnate de catre acestia sau de reprezentantii legali ai acestora.
Deosebit de important este faptul ca structurile insarcinate cu formularea raspunsurilor pot solicita contribuabililor informatii, explicatii, precum si documentele necesare formularii de raspunsuri la solicitarile acestora.
3. Indrumarea si asistenta acordate prin e-mail. Structurile care coordoneaza activitatea de indrumare si asistenta sunt obligate sa mediatizeze adresele de e-mail de la care se acorda asistenta.
Este important de subliniat faptul ca in cazul in care structura careia contribuabilul trebuie sa i se adreseze, conform procedurii, nu are la dispozitie acest mijloc de comunicare, contribuabilul se poate adresa structurii ierarhic superioare, urmand a primi raspuns direct de la aceasta. Sub aspectul formei contribuabilii vor formula solicitarea in mod clar si concis si vor include datele de identificare iar in cazul in care nu sunt respectate aceste conditii vor fi instiintati in aceeasi zi despre necesitatea reformularii acestuia.
4. Indrumarea si asistenta prin telefon.
In vederea utilizarii acestui mijloc contribuabilii se pot adresa, prin intermediul liniilor telefonice alocate in acest scop, cu prioritate Centrului de asistenta a contribuabililor, dar si compartimentelor de indrumare si asistenta constituite la nivelul structurilor abilitate.
Cu toate acestea, in cazul in care in timpul convorbirii telefonice se constata ca problematica fiscala solicitata prezinta un grad ridicat de complexitate si dificultate, contribuabilul este indrumat catre celelalte modalitati de acordare a asistentei.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Numarul de evidenta a platii. Modificari 2013Mai multa eficienta in relatia cu ANAF. 9 metode in vigoareCe procedura urmam pentru stabilirea rezidentei fiscale in RomaniaCine depune Declaratia 225 pentru trimestrul II 2012ANAF Brasov organizeaza un seminar web cu tema “Operatiuni impozabile care se declara in decontul special de TVA”Ultimele articole
Decont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, TermeneANAF a publicat Ghidul fiscal al persoanelor fizice care obtin venituri din chiriiSeminariile online din luna mai 2024 sunt dedicate Declaratiei uniceDeclaratia Unica in 2024. Persoanele care obtin venituri din CHIRII sunt obligate sa depuna formularulANAF a publicat Ghidul asociatiilor, fundatiilor si federatiilor, persoane juridice de drept privat fara scop patrimonialArticole similare
Aspecte de care sa tinem cont in ce priveste domiciliul fiscalZoom fiscal: Comunicarea actului administrativ fiscal de la 1 ianuarie 2016Noutati fiscale: Ordinul nr. 588/2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 300Declaratia 224 - Cine are obligatia depunerii?Formularul 200 se depune pana la 26 maiUltimele articole
Decont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, TermeneDeclaratia 230 in 2023: Formularul poate fi depus pana pe 23 MAI. Ce metode au la dispozitie contribuabilii?D700 in 2023: Ce operatiuni se pot face cu ajutorul formularului?Ce documente trebuie sa contina dosarul solicitarii de inregistrare/modificare a domiciliului fiscal al contibuabililor?Completarea si depunerea D212 si D230 pentru persoanele fizice care doneaza pana la 3,5% din impozitul anual datoratArticole similare
ANAF: Vezi ce se schimba privind administrarea contributiilor sociale datorate de persoanele fiziceNoul proces-verbal pe care il folosesc inspectorii pentru controlul veniturilor obtinute de persoanele fiziceNIR-ul. La ce serveste, in ce conditii e obligatoriu sa intocmesti un NIR si cum se intocmesteArticole similare
Reprimire din oficiu a codului de TVA anulat. Conditii actualeModificari TVA in Codul fiscal. Vezi cele mai importante schimbariSerie de intrebari si raspunsuri MEEMA privind acordarea de granturi. Codul CAEN 6920 pentru PFA este eligibil?Prin Ordinul 1090/2022 a fost aprobata o noua Procedura de comunicare prin mijloace electronice intre ANAF si contribuabiliIntreprindere individuala si achizitii de bunuri second-hand. Care va fi tratamentul TVA?Ultimele articole
Noua editie Tezaur: Dobanzi neimpozabile de pana la 6,60% pe an la titlurile de statRaportari semestriale. Cine semneaza raportarile contabile la 30 iunie 2024?Modelul formularului 216 a fost aprobat prin Ordinul 3738/2024E-Transport: Ce categorii de vehicule fac obiectul monitorizarii prin sistemImpozitarea veniturilor din arenda. Cum se calculeaza, cand trebuie platit si stabilirea CASSAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz"