Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Va prezentam, mai jos, cele mai importante modificari aduse Formularului 088. Va reamintim, totodata, ca in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr.533/2016 a fost publicat OANAF 2048/2016 pentru modificarea OPANAF nr.3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA".
Noul formular 088 se depune incepand data de 1 august 2016.
Principalele modificari aduse formularului 088 sunt:
1. Eliminarea obligativitatii depunerii formularului 088 la schimbarea sediului social, la schimbarea administratorilor si/sau a asociatilor;
2. Diminuarea numarului de intrebari de la 20 (in vechiul formular) la 12 (in noul formular);
3. Diminuarea numarului de documente care se anexeaza la noul formular 088.
Cine are obligatia sa depuna formularul 088
Societatile care sunt infiintate in baza Legii societatilor nr.31/1990 si care se afla in urmatoarele situatii:
1. art.316, alin.(1), lit.a) din Codul fiscal - solicita inregistrarea in scopuri de TVA, inainte de realizarea unor operatiuni taxabile,
a.1) daca declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de afaceri care atinge sau depaste plafonul de scutire de 220.000 lei;
a.2) daca declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de afaceri inferioara plafonului de scutire de 220.000 lei, dar opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxa;
2. art.316, alin.(1), lit.b) Codul fiscal, daca in cursul anului unui an calendaristic atinge sau depaseste plafonul de scutire de 220.000 lei, in termen de 10 zile de la sfarsitul lunii in care a atins plafonul sau a depasit acest plafon;
3. art.316, alin.(1), lit.c) Codul fiscal, daca cifra de afaceri realizata in cursul unui an caalendaristic este inferioara plafonului de scutire de 220.000 lei, dar opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxa;

Operare SAGA Exemple practice si recomandari

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor

Cartea verde a contabilitatii 2023 varianta tiparita
4. art.316, alin.(12) Codul fiscal, dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA conform art.316, alin.(11), lit.a)-e) si h), la solicitarea persoanelor impozabile.
Formularul 088 se depune si la solicitarea organelor fiscale competente, formulata conform art.58 din Codul de procedura fiscala, in situatia in care persoanele impozabile prezinta un risc fiscal, in urma selectiei efectuate in mod automat, prin intermediul aplicatiei informatice dezvoltate la nivel central, in baza criteriilor stabilite de organul fiscal central desemnat in acest scop.
Noua forma a declaratiei 088 va contine 12 puncte esentiale:
1.Precizati daca desfasurati activitati economice:
a) la sediul social/profesional,
b) la sedii secundare (puncte de lucru).
Se solicita informatii privind activitatea principala desfasurata, modul de detinere a spatiului, date de identificare ale proprietarului spatiului, adresa sediu/domiciliu, valoarea totala contract si perioada de valabilitate a acestuia. c)in afara sediului social/profesional si a sediilor secundare (puncte de lucru).
In aceasta situatie se precizeaza adresa completa unde se desfasoara activitatii proprii de birou si activitatea desfasurata in afara sediului social/profesional si a sediilor secundare (puncte de lucru).
Se anexeaza, dupa caz, documente care sa justifice tipul activitatii specifice desfasurate in afara sediului social si a sediilor secundare.
2. Precizati daca asociatii si/sau administratorii persoanei impozabile pentru care se depune declaratia:
a) au detinut/detin calitatea de asociat si/sau administrator in cadrul altor persoane impozabile
1) la care a fost declansata procedura insolventei;
2) in inactivitate temporara, la data depunerii declaratiei, inscrisa la registrul comertului
b) au fost/sunt titulari ai unor persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, respectiv membri ai unor intreprinderi familiale:
1) la care a fost declansata procedura insolventei;
2) in inactivitate temporara, la data depunerii declaratiei, inscrisa la registrul comertului.
Informatiile trebuie sa corespunda unei perioade de 5 ani fiscali incheiati care preceda datei prezentei declaratii. Informatiile se vor completa pentru situatiile in care asociatii si/sau administratorii au detinut calitatea de asociat si/sau administrator/titular persoana fizica autorizata/titular intreprindere individuala/membru intreprindere familiala, la data la care s-a produs evenimentul.
3. Specificati pentru cetatenii non-UE care detin calitatea de administrator tipul de viza detinuta in conditiile OUG nr.194/2002;
Se vor anexa documente care atesta tipul de viza si scopul sederii.
4. Precizati daca exista deschise in tara/strainatate conturi bancare in numele persoanei impozabile, care sa fie active la data depunerii prezentei declaratii;
5. Specificati modul de organizare si conducere a contabilitatii, conform art.10 din Legea contabilitatii, si datele de identificare ale persoanelor care asigura organizarea si conducerea contabilitatii;
6. Specificati datele de identificare ale persoanelor care depun declaratii fiscale la registratura organului fiscal si/sau care detin certificat digital valabil pentru depunerea la distanta a declaratiilor fiscale, in conditiile Ordinului Ministerului Economiei si Finantelor nr.858/2008, pentru persoana impozabila;
7. Precizati numarul contractelor individuale de munca incheiate pentru realizarea obiectului de activitate;
8. Specificati care sunt veniturile brute realizate de asociati si administratori, persoane fizice;
9. Precizati studiile/profesiile/ocupatiile avute de administratori, persoane fizice, in ultimele 12 luni anterioare celei in care se depune declaratia;
10. Precizati daca detineti active in vederea desfasurarii obiectului preponderent de activitate;
11. Precizati daca intentionati sa efectuati in urmatoarele 12 luni:
- operatiuni intracomunitare pentru care societatea trebuie sa fie inscrisa in Registrul Operatorilor Intracomunitari;
- achizitii de bunuri/servicii din afara UE si/sau livrari de bunuri/prestari de servicii in afara UE (import/export). Se specifica tipul operatiunilor preconizate a se realiza.
12. Precizati daca asociatii si/sau administratorii persoanei impozabile pentru care se depune declaratia au creditat persoane impozabile la care acestia au detinut, in ultimii cinci ani anteriori depunerii prezentei declaratii, calitatea de asociat si/sau administrator.
Ce documente justificative se anexeaza
S-a diminuat numarul de documente ce trebuie anexate la formularul 088.
Declarantii vor trebui sa anexeze doar urmatoarele categorii de documente:
- care justifica tipul activitatii specifice desfasurate in afara sediului social/profesional si a sediilor secundare (autorizatii, avize, licente etc.);
- care atesta tipul de viza si scopul sederii in Romania (pasaport, permis de sedere, etc.);
- copia contractului de prestari servicii incheiat intre prestatorul de servicii in domeniul contabilitatii si persoana impozabila;
- copia contractului de prestari servicii incheiat intre prestator si persoana impozabila care are ca obiect punerea la dispozitie de personal calificat;
- imputernicirea in cazul in care declaratia se depune de catre imputernicit.
Sursa: AJFP Satu Mare
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 3.75 din 5 din 2 voturi
Articole similare
Achizitii intracomunitare de bunuri si societate neinregistrata in scop de TVA. Ce obligatii se impun?Doua probleme majore privind Declaratia 088, reclamate la GuvernSchimbarea administratorilor si/sau a asociatilor. Cand depunem FORMULARUL 088?Ce elemente obligatorii dispar din FORMULARUL 088?Noul format valabil pentru FORMULARUL 088 de la 1 iulie 2016Ultimele articole
Noi informatii solicitate prin formularele de inregistrare fiscala. Explicatii specialistCu ce inlocuieste ANAF eliminarea FORMULARUL 088. Nou comunicatNoua procedura de inregistrare in scopuri de TVA in 2017Buletin ANAF: Ce noutati fiscale importante retinem din luna ianuarie?Noutati FORMULARUL 088 in sedinta de lucru ANAFArticole similare
SNC. Transfer active. Ce documente sunt necesare?Proiect nou: Accizele si legislatia comerciala se modificaFacilitati fiscale in cazul somajului tehnicAplicarea facilitatilor din domeniul constructiilor: Ordonanta 114/2018, modificata! OUG 43/2019 introduce noi coduri CAENTranzactii imobiliare efectuate de o persoana fizica nerezidenta. In ce conditii se face inregistrarea TVA?Ultimele articole
Modificari fiscale. Plafonul pentru scutirea de impozit in anumite domenii ramane la 10.000 leiInregistrare in scopuri de TVA 2023. Spete si studii de caz utileAngajatii cu copii de pana la 11 ani pot cere sa lucreze de acasa 4 zile pe luna, conform Legii 241/2023Proiect: Scutirile in IT ar putea sa se aplice LA UN SINGUR angajator, pentru veniturile de pana la 10.000 leiFacilitati la salarii. Este nevoie ca firmele sa intocmeasca facturi LUNARE?Articole similare
Inspectia Muncii explica modul in care va fi completat NOUL FORMULAR al CIM, in contextul schimbarilor aduse prin 283/2022ANAF: NOUL FORMULAR 088 se va depune de societatile comerciale incepand cu 1 august 2016Continuarea sistemului TVA la incasare in 2021. Se mai depune declaratia 097 in acest caz?In Formularul 112 au fost adaugate doua creante noiSpecialistul raspunde: Achizitii bunuri si servicii. Cum vom completa Cartusul D din Declaratia 394?Ultimele articole
Declaratia 300 in 2023: A fost publicat noul model al formularului 300, conform Ordinului 1176/2023Declaratia Unica in 2023: 4 modificari importante introduse in NOUL FORMULAR prin OG 16/2022 si OG 2/2022Declaratia 394 in 2022. Explicatii necesare contribuabililor pentru evitarea amenzilor de pana la 14.000 leiMicrointreprindere in 2022. Firma depune D710 sau D100 pentru declararea impozitului pe veniturile micro?Persoanele care beneficiaza de concediu medical pentru carantina trebuie sa completeze o Declaratie in acest sens. Cum arata NOUL FORMULARArticole similare
Din 1 iulie 2022 Declaratia de mediu nu mai poate fi transmisa in format hartie (Ordinul 1642/2022)Sinteza HG nr. 797 din 2012 privind sprijinul de stat pentru investitiiNoi reguli pentru recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozit. In ce constau modificarile?Procedura de implementare si de administrare a grupului fiscal unic. Vezi ordinul!Desfasurarea controlului financiar preventiv. Ce etape include?Ultimele articole
Legea 296/2023: Din 11 noiembrie 2023 au fost introduse noi masuri de combatere a activitatilor economice iliciteLivrarea intracomunitara de bunuri - ce reprezinta si studii de caz utileControale ITM: Amenzi de peste 1,26 milioane de lei pentru firmele din domeniul serviciilor de cazareExport de bunuri. Care sunt documentele justificative pentru aplicarea regimului de scutireCheltuieli sociale vs avantaje in bani si natura. Cum se delimiteaza
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"