Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Incepand cu 1 ianuarie 2014, au intrat in vigoare mai multe modificari aduse Codului fiscal in ce priveste impozitul pe profit, impozitul pe venit, regimul microintreprinderilor, TVA, accize si impozitul pe constructii speciale.
Cele mai importante modificari au fost organizate intr-o sinteza de catre directiile de finante si sunt redate mai jos:
- in domeniul impozitului pe profit este prevazuta scutirea veniturilor din dividende primite de la persoane juridice din state terte cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, scutirea castigurilor de capital realizate de contribuabili din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare, scutirea veniturilor obtinute de o persoana juridica romana din lichidarea unei alte persoane juridice.
Aceste scutiri se acorda in conditiile in care contribuabilul detine pe o perioada neintrerupta de un an minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice la care are titlurile de participare.
- de asemenea, au fost introduse prevederile referitoare la scutirea de impozit a dividendelor primite de o persoana juridica romana de la alta persoana juridica romana, scutirea de impozit a dividendelor primite de o persoana juridica romana de la alta persoana juridica straina situata intr-un stat membru, neimpozitarea dividendelor distribuite de o persoana juridica romana unei alte persoane juridice romane.
- se stabilesc si conditiile de schimbare a anului fiscal pentru contribuabilii care solicita modificarea exercitiului financiar, potrivit art. 27 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, revizuirea regimului fiscal aplicabil cheltuielilor cu sponsorizarea, in sensul reportarii sumelor care raman nededuse in anul fiscal, intrucat depasesc limita minima care se scade din impozitul pe profit, 3 la mie din cifra de afaceri dar nu mai mult de 20% din impozitul pe profit, in urmatorii 7 ani consecutivi. De asemenea, veniturile impozitate in strainatate, incluse in profitul impozabil atribuibil sediului permanent din Romania al unei persoane juridice din alt stat membru al Uniunii Europene sau dintr-un stat din Spatiul Economic European, vor beneficia de avantajul fiscal al creditului fiscal extern acordat unei persoane juridice romane, indiferent daca conventia de evitare a dublei impuneri aplicabila incheiata intre Romania si statul sursa a veniturilor prevede sau nu in mod explicit acest avantaj fiscal in favoarea sediului permanent.
- in ceea ce priveste impozitul pe veniturile microintreprinderilor, nu mai aplica sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor contribuabilii care realizeaza venituri din consultanta si management daca ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in total venituri este peste 20% si s-au eliminat din baza de impunere veniturile reprezentand diferentele de curs valutar si a reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii.

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

Cartea Verde a Contabilitatii

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
- in ceea ce priveste impozitul pe venit, cele mai importante modificari se refera la: acordarea deductibilitatii cheltuielilor cu dobanzile aferente imprumuturilor in valuta de la persoane fizice si juridice, altele decat institutiile care desfasoara activitatea de creditare cu titlu profesional, in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din activitati independente la care venitul net anual se determina pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, la nivelul ratei dobanzii pentru imprumuturile in valuta; crearea cadrului legal pentru deducerea din venitul brut din salarii a contributiilor obligatorii aferente unei luni, indiferent de faptul daca acestea sunt platite in Romania sau intr-un alt stat membru UE sau stat membru al SEE, potrivit prevederilor regulamentelor Uniunii Europene, a legislatiei SEE sau a conventiilor/acordurilor privind coordonarea sistemelor de securitate sociala in care Romania este parte, posibilitatea de actualizare a pretului mediu pentru determinarea venitului impozabil in cazul veniturilor obtinute de persoanele fizice sub forma de arenda primita in natura, simplificarea tratamentului fiscal al veniturilor obtinute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal prin abrogarea prevederilor referitoare la optiunea contribuabililor de a determina venitului net din arenda in sistem real, deducerea din veniturile realizate anual din categoria venituri din cedarea folosintei bunurilor a contributiilor de asigurari sociale de sanatate, neimpozitarea veniturilor obtinute din cultivarea terenurilor cu plante furajere graminee si leguminoase pentru productia de masa verde destinate furajarii animalelor detinute de contribuabilii pentru care venitul se determina pe baza normelor de venit sau care obtin venituri neimpozabile din activitati agricole, stabilirea tratamentului fiscal in cazul persoanelor fizice care primesc materiale publicitare, pliante, mostre, puncte bonus acordate cu scopul stimularii vanzarilor, crearea cadrului legal pentru ca persoanele fizice rezidente intr-un stat UE sau SEE, care obtin venituri impozabile din Romania, sa beneficieze de deducerile fiscale prevazute de lege pentru contribuabilii rezidenti, tinand seama de situatia contribuabilului.
- s-au introdus prevederi referitoare la tratamentul fiscal al veniturilor obtinute din strainatate de natura celor obtinute din Romania in situatia in care acestea din urma sunt venituri neimpozabile in sensul ca se aplica acelasi tratament fiscal ca si pentru cele obtinute din Romania.
- in cazul impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania, noul act normativ prevede reducerea perioadei de detinere a minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice romane de la 2 ani la 1 an pentru acordarea scutirii de impozit a veniturilor de natura dividendelor platite de persoanele juridice romane catre persoane juridice nerezidente.
- in domeniul taxei pe valoarea adaugata se modifica prevederile referitoare la ajustarea TVA, in sensul ca nu se impune ajustarea in cazul bunurilor pierdute, distruse sau furate, in conditiile in care pierderea, distrugerea sau furtul bunurilor sunt demonstrate corespunzator, a fost eliminata conditia referitoare la achitarea TVA solicitate la rambursare de catre persoanele impozabile nestabilite in Romania. Potrivit noilor prevederi, rambursarile de TVA catre persoanele impozabile nestabilite in Romania se vor acorda chiar daca TVA solicitata la rambursare nu este achitata, sub rezerva indeplinirii celorlalte conditii prevazute de lege, a fost exclus din baza de impozitare a TVA aferenta serviciilor de leasing costul cu asigurarea bunului care face obiectul contractului de leasing, acest cost urmand a fi recuperat de societatile de leasing prin refacturare de la utilizatori.
- la capitolul accize se interzice vanzarea de tigarete catre persoane fizice la un pret mai mic decat pretul de vanzare cu amanuntul declarat si s-a stabilit modul de calcul al valorii accizelor in lei, in situatia in care cursul de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, este mai mic decat cursul de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul anterior anului precedent, in sensul ca valoarea in lei a accizelor si a impozitului la titeiul din productia interna, datorate bugetului de stat, stabilite in echivalent euro pe unitatea de masura, se determina prin transformarea sumelor exprimate in echivalent euro, pe baza cursului de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul anterior anului precedent, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, valoare care se actualizeaza cu media anuala a indicelui preturilor de consum calculata in luna septembrie din anul precedent, comunicata oficial de Institutul National de Statistica, pana la data de 15 octombrie.
- se instituie un nou impozit asupra valorii constructiilor, altele decat cladirile pentru care se datoreaza impozit pe cladiri potrivit Codului Fiscal. Contribuabilii care datoreaza impozitul pe constructii speciale sunt persoanele juridice romane, persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania, persoanele juridice cu sediu social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene. Fac exceptie institutele nationale de cercetare-dezvoltare, institutiile publice, asociatiile, fundatiile si celelalte persoane juridice fara scop patrimonial.
Baza impozabila este reprezentata de valoarea constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor, din care se scade valoarea cladirilor, inclusiv valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta, pentru care se datoreaza impozit pe cladiri, conform Titlului IX din Codul Fiscal, de catre contribuabil sau proprietar, dupa caz, valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru constructiile, aflate sau care urmeaza sa fie trecute in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ teritoriale, valoarea constructiilor reprezentand terase pe arabil, plantatii pomicole si viticole conform subgrupei 1.2.9. din grupa 1 a Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 2.139/2004, cu modificarile ulterioare.
Aceasta deducere din baza impozabila a avut in vedere evitarea dublei impuneri si stimularea agentilor economici care administreaza constructii din domeniul public de a continua efectuarea de lucrari de consolidare, modernizare sau extindere.
Constructiile pentru care se va plati noul impozit de la 1 ianuarie 2014 sunt cele prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 2.139/2004, cu modificarile ulterioare.
Astfel, acest impozit se aplica pentru constructii precum centrale hidroelectrice, statii si posturi de transformare, statii de conexiuni, centrale termoelectrice si nuclearo-electrice, piste si platforme, sonde de titei, gaze si sare, rampe de incarcare-descarcare, cosuri de fum si turnuri de racire, iazuri pentru decantarea sterilului, helestee, iazuri, bazine; ecluze si ascensoare; baraje, jgheaburi pentru piscicultura, infrastructura transport feroviar, infrastructura drumuri: alei, strazi, autostrazi, cu toate accesoriile necesare (trotuare, borne, semne de circulatie, marcaje etc.), linii si cabluri aeriene de telecomunicatii (stalpi, circuite, cabluri, traverse, console), platforme, turnuri si piloni metalici pentru antene de radiofonie, telefonie mobila, radio, tv, lacuri artificiale de acumulare, constructii pentru transportul energiei electrice, canale de irigatii.
Declararea si plata se fac astfel: cota de impozit de 1,5% se aplica asupra valorii constructiilor si se datoreaza incepand cu 1 ianuarie 2014, iar calculul si declararea acestuia se efectueaza de catre contribuabili anual, pana la data de 25 mai, inclusiv, a anului pentru care se datoreaza impozitul; plata se efectueaza in doua rate egale, pana la data de 25 mai si 25 septembrie, inclusiv. Impozitul asupra valorii constructiilor reprezinta venit la bugetul de stat.
Potrivit noului Cod Fiscal, se majoreaza cota redeventelor cuvenite bugetului de stat, ca urmare a exploatarii resurselor minerale aflate sub incidenta Legii minelor nr. 85/2003. Majorarea aplicata va fi de 25% fata de cotele in vigoare, cu exceptia cotei de redeventa pentru exploatarea metalelor nobile, in cazul carora majorarea va fi de 50%, respectiv de la 4% din valoarea productiei miniere la 6% din aceasta valoare, cotei de redeventa pentru exploatarea carbunilor in cazul carora cota procentuala a redeventei ramane nemodificata fata de cota in vigoare, respectiv 4%.
Sursa: Agerpres

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Plateste TVA institutia publica pentru spatiul inchiriat de la o societate comerciala?Se prelungesc vizitele pentru finantarea microintreprinderilor. Cand se poate pierde dreptul la finantare?Romania, pe penultimul loc in UE dupa usurinta platilor de TAXE SI IMPOZITERambursarea taxei catre persoane impozabile, stabilite in state membre, neinregistrate in scopuri de TVA in RomaniaTabel comparativ: Modificari TVA aduse de OG 16 din 2013Ultimele articole
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier TAXE SI IMPOZITE implineste 30 de ani!E-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile onlineFacilitatea privind neimpozitarea sumei de 300 lei in 2025. Exemplu util contribuabililorDistribuire dividende. Pot fi distribuite neuniform dividendele?SAF-T: Cum se raporteaza in sistem impozitul pe chirieArticole similare
Top modificari privind regimul TVA in NOUL COD FISCAL!Regim activitati independente in NOUL COD FISCAL 2016Cumparare parti sociale la o persoana juridica romana. Ce obligatii de plata si declarative se impun?TVA la incasare. Prescrierea creantelor in cazul falimentuluiCe cheltuieli poate deduce un PFA in 2016?Ultimele articole
Conditii de intocmire a dosarului preturilor de transfer. Raporturi de afiliere intre persoane fizice si juridiceTaxare inversa pentru vanzare teren si constructie catre o persoana juridica platitoare de TVAObligatiile persoanelor fizice privind CASS datorate pentru veniturile din dividendeConditii privind intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce trebuie sa stitiConditii privind intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce trebuie sa stitiArticole similare
ANAF a efectuat 4.200 actiuni de control fiscal si 1.700 controale antifrauda in iunie 2024Atentie: Codul fiscal se modifica! Noile propuneriInvestitii in doua trimestre consecutive. Cum calculam scutirea de impozit pentru profitul reinvestit?Codul Fiscal 2010 TITLUL II - Capitolul VII - Dispozitii tranzitorii si finaleMFP a publicat hotararea pentru aplicarea normelor Legii nr. 571 din 2003Ultimele articole
IMPOZITUL PE PROFIT. Termenul limita de plata in 2025 pentru anul 2024 + un exemplu de calculSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorImpozit pe profit. 4 exemple utile pentru calcularea impozitului si recuperarea pierderilor fiscaleD101 si D101 grup fiscal. Formularele au fost modificate prin Ordinul 206/2025Trecere la impozit pe profit in 2025. Pana cand se depune D700 si cum se completeaza formularulArticole similare
Impozitul pe CONSTRUCTII SPECIALE si redeventele miniere. Care sunt noile prevederi?Ultima zi pentru plata transei a doua a impozitului pe constructii. Ce amenzi riscam?Impozitul pe CONSTRUCTII SPECIALE. In ce situatii se plateste pentru unitatile de turism?Impozitul pe CONSTRUCTII SPECIALE se reduce din 2015Taxa pe stalp colectata e dubla fata de estimarile FinantelorUltimele articole
Ministrul Finantelor: ‘’Voi face tot posibilul ca in 2025 cota de TVA sa NU creasca’’ANAF transmite incasarile din luna maiStrategia Nationala pentru Competitivitate 2015-2020, adoptata de GuvernImpozit CONSTRUCTII SPECIALE. Amenajari cladiri inchiriate. Cum procedam?Masurile propuse trebuie sa fie sustenabile si credibile
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"