Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Incepand cu 1 ianuarie 2014, au intrat in vigoare mai multe modificari aduse Codului fiscal in ce priveste impozitul pe profit, impozitul pe venit, regimul microintreprinderilor, TVA, accize si impozitul pe constructii speciale.
Cele mai importante modificari au fost organizate intr-o sinteza de catre directiile de finante si sunt redate mai jos:
- in domeniul impozitului pe profit este prevazuta scutirea veniturilor din dividende primite de la persoane juridice din state terte cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, scutirea castigurilor de capital realizate de contribuabili din vanzarea/cesionarea titlurilor de participare, scutirea veniturilor obtinute de o persoana juridica romana din lichidarea unei alte persoane juridice.
Aceste scutiri se acorda in conditiile in care contribuabilul detine pe o perioada neintrerupta de un an minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice la care are titlurile de participare.
- de asemenea, au fost introduse prevederile referitoare la scutirea de impozit a dividendelor primite de o persoana juridica romana de la alta persoana juridica romana, scutirea de impozit a dividendelor primite de o persoana juridica romana de la alta persoana juridica straina situata intr-un stat membru, neimpozitarea dividendelor distribuite de o persoana juridica romana unei alte persoane juridice romane.
- se stabilesc si conditiile de schimbare a anului fiscal pentru contribuabilii care solicita modificarea exercitiului financiar, potrivit art. 27 din Legea contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, revizuirea regimului fiscal aplicabil cheltuielilor cu sponsorizarea, in sensul reportarii sumelor care raman nededuse in anul fiscal, intrucat depasesc limita minima care se scade din impozitul pe profit, 3 la mie din cifra de afaceri dar nu mai mult de 20% din impozitul pe profit, in urmatorii 7 ani consecutivi. De asemenea, veniturile impozitate in strainatate, incluse in profitul impozabil atribuibil sediului permanent din Romania al unei persoane juridice din alt stat membru al Uniunii Europene sau dintr-un stat din Spatiul Economic European, vor beneficia de avantajul fiscal al creditului fiscal extern acordat unei persoane juridice romane, indiferent daca conventia de evitare a dublei impuneri aplicabila incheiata intre Romania si statul sursa a veniturilor prevede sau nu in mod explicit acest avantaj fiscal in favoarea sediului permanent.
- in ceea ce priveste impozitul pe veniturile microintreprinderilor, nu mai aplica sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderilor contribuabilii care realizeaza venituri din consultanta si management daca ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in total venituri este peste 20% si s-au eliminat din baza de impunere veniturile reprezentand diferentele de curs valutar si a reducerilor comerciale acordate ulterior facturarii.
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
- in ceea ce priveste impozitul pe venit, cele mai importante modificari se refera la: acordarea deductibilitatii cheltuielilor cu dobanzile aferente imprumuturilor in valuta de la persoane fizice si juridice, altele decat institutiile care desfasoara activitatea de creditare cu titlu profesional, in cazul contribuabililor care realizeaza venituri din activitati independente la care venitul net anual se determina pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla, la nivelul ratei dobanzii pentru imprumuturile in valuta; crearea cadrului legal pentru deducerea din venitul brut din salarii a contributiilor obligatorii aferente unei luni, indiferent de faptul daca acestea sunt platite in Romania sau intr-un alt stat membru UE sau stat membru al SEE, potrivit prevederilor regulamentelor Uniunii Europene, a legislatiei SEE sau a conventiilor/acordurilor privind coordonarea sistemelor de securitate sociala in care Romania este parte, posibilitatea de actualizare a pretului mediu pentru determinarea venitului impozabil in cazul veniturilor obtinute de persoanele fizice sub forma de arenda primita in natura, simplificarea tratamentului fiscal al veniturilor obtinute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal prin abrogarea prevederilor referitoare la optiunea contribuabililor de a determina venitului net din arenda in sistem real, deducerea din veniturile realizate anual din categoria venituri din cedarea folosintei bunurilor a contributiilor de asigurari sociale de sanatate, neimpozitarea veniturilor obtinute din cultivarea terenurilor cu plante furajere graminee si leguminoase pentru productia de masa verde destinate furajarii animalelor detinute de contribuabilii pentru care venitul se determina pe baza normelor de venit sau care obtin venituri neimpozabile din activitati agricole, stabilirea tratamentului fiscal in cazul persoanelor fizice care primesc materiale publicitare, pliante, mostre, puncte bonus acordate cu scopul stimularii vanzarilor, crearea cadrului legal pentru ca persoanele fizice rezidente intr-un stat UE sau SEE, care obtin venituri impozabile din Romania, sa beneficieze de deducerile fiscale prevazute de lege pentru contribuabilii rezidenti, tinand seama de situatia contribuabilului.
- s-au introdus prevederi referitoare la tratamentul fiscal al veniturilor obtinute din strainatate de natura celor obtinute din Romania in situatia in care acestea din urma sunt venituri neimpozabile in sensul ca se aplica acelasi tratament fiscal ca si pentru cele obtinute din Romania.
- in cazul impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania, noul act normativ prevede reducerea perioadei de detinere a minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice romane de la 2 ani la 1 an pentru acordarea scutirii de impozit a veniturilor de natura dividendelor platite de persoanele juridice romane catre persoane juridice nerezidente.
- in domeniul taxei pe valoarea adaugata se modifica prevederile referitoare la ajustarea TVA, in sensul ca nu se impune ajustarea in cazul bunurilor pierdute, distruse sau furate, in conditiile in care pierderea, distrugerea sau furtul bunurilor sunt demonstrate corespunzator, a fost eliminata conditia referitoare la achitarea TVA solicitate la rambursare de catre persoanele impozabile nestabilite in Romania. Potrivit noilor prevederi, rambursarile de TVA catre persoanele impozabile nestabilite in Romania se vor acorda chiar daca TVA solicitata la rambursare nu este achitata, sub rezerva indeplinirii celorlalte conditii prevazute de lege, a fost exclus din baza de impozitare a TVA aferenta serviciilor de leasing costul cu asigurarea bunului care face obiectul contractului de leasing, acest cost urmand a fi recuperat de societatile de leasing prin refacturare de la utilizatori.
- la capitolul accize se interzice vanzarea de tigarete catre persoane fizice la un pret mai mic decat pretul de vanzare cu amanuntul declarat si s-a stabilit modul de calcul al valorii accizelor in lei, in situatia in care cursul de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, este mai mic decat cursul de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul anterior anului precedent, in sensul ca valoarea in lei a accizelor si a impozitului la titeiul din productia interna, datorate bugetului de stat, stabilite in echivalent euro pe unitatea de masura, se determina prin transformarea sumelor exprimate in echivalent euro, pe baza cursului de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul anterior anului precedent, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, valoare care se actualizeaza cu media anuala a indicelui preturilor de consum calculata in luna septembrie din anul precedent, comunicata oficial de Institutul National de Statistica, pana la data de 15 octombrie.
- se instituie un nou impozit asupra valorii constructiilor, altele decat cladirile pentru care se datoreaza impozit pe cladiri potrivit Codului Fiscal. Contribuabilii care datoreaza impozitul pe constructii speciale sunt persoanele juridice romane, persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania, persoanele juridice cu sediu social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene. Fac exceptie institutele nationale de cercetare-dezvoltare, institutiile publice, asociatiile, fundatiile si celelalte persoane juridice fara scop patrimonial.
Baza impozabila este reprezentata de valoarea constructiilor existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior, evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor, din care se scade valoarea cladirilor, inclusiv valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru cladirile inchiriate, luate in concesiune, aflate in administrare ori in folosinta, pentru care se datoreaza impozit pe cladiri, conform Titlului IX din Codul Fiscal, de catre contribuabil sau proprietar, dupa caz, valoarea lucrarilor de reconstruire, modernizare, consolidare, modificare sau extindere pentru constructiile, aflate sau care urmeaza sa fie trecute in proprietatea statului sau a unitatilor administrativ teritoriale, valoarea constructiilor reprezentand terase pe arabil, plantatii pomicole si viticole conform subgrupei 1.2.9. din grupa 1 a Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 2.139/2004, cu modificarile ulterioare.
Aceasta deducere din baza impozabila a avut in vedere evitarea dublei impuneri si stimularea agentilor economici care administreaza constructii din domeniul public de a continua efectuarea de lucrari de consolidare, modernizare sau extindere.
Constructiile pentru care se va plati noul impozit de la 1 ianuarie 2014 sunt cele prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 2.139/2004, cu modificarile ulterioare.
Astfel, acest impozit se aplica pentru constructii precum centrale hidroelectrice, statii si posturi de transformare, statii de conexiuni, centrale termoelectrice si nuclearo-electrice, piste si platforme, sonde de titei, gaze si sare, rampe de incarcare-descarcare, cosuri de fum si turnuri de racire, iazuri pentru decantarea sterilului, helestee, iazuri, bazine; ecluze si ascensoare; baraje, jgheaburi pentru piscicultura, infrastructura transport feroviar, infrastructura drumuri: alei, strazi, autostrazi, cu toate accesoriile necesare (trotuare, borne, semne de circulatie, marcaje etc.), linii si cabluri aeriene de telecomunicatii (stalpi, circuite, cabluri, traverse, console), platforme, turnuri si piloni metalici pentru antene de radiofonie, telefonie mobila, radio, tv, lacuri artificiale de acumulare, constructii pentru transportul energiei electrice, canale de irigatii.
Declararea si plata se fac astfel: cota de impozit de 1,5% se aplica asupra valorii constructiilor si se datoreaza incepand cu 1 ianuarie 2014, iar calculul si declararea acestuia se efectueaza de catre contribuabili anual, pana la data de 25 mai, inclusiv, a anului pentru care se datoreaza impozitul; plata se efectueaza in doua rate egale, pana la data de 25 mai si 25 septembrie, inclusiv. Impozitul asupra valorii constructiilor reprezinta venit la bugetul de stat.
Potrivit noului Cod Fiscal, se majoreaza cota redeventelor cuvenite bugetului de stat, ca urmare a exploatarii resurselor minerale aflate sub incidenta Legii minelor nr. 85/2003. Majorarea aplicata va fi de 25% fata de cotele in vigoare, cu exceptia cotei de redeventa pentru exploatarea metalelor nobile, in cazul carora majorarea va fi de 50%, respectiv de la 4% din valoarea productiei miniere la 6% din aceasta valoare, cotei de redeventa pentru exploatarea carbunilor in cazul carora cota procentuala a redeventei ramane nemodificata fata de cota in vigoare, respectiv 4%.
Sursa: Agerpres
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Deductibilitate cheltuieli aferente autovehiculelor. Caz practicPrecizari ANAF privind procesul de reorganizare al agentieiCum arata planul de restructurare a bancilor cipriote?SAF-T: Cum se raporteaza in sistem impozitul pe chirieAgentie de turism. Cum tinem evidenta fiscala a operatiunilor realizate?Ultimele articole
Cum se declara TVA-ul de import in SAF-TTAXE SI IMPOZITE 2024. La ce sa te astepti anul acestaManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziContabilitatea unui complex hotelier. Inregistrari contabile specifice, utile oricarui contabilEsti specialist in domeniul fiscal-contabil? Cunosti la perfectie legislatia? Rentrop& Straton te asteapta in echipa!Articole similare
Zoom fiscal: Incadrarea veniturilor din activitati independente conform Noului Cod fiscalCare sunt contributiile obligatorii datorate de PFA si SPRL incepand cu 1 ianuarie 2016?Regimul deducerilor in NOUL COD FISCAL, valabil din 2016Zoom fiscal: NOUL COD FISCAL si scutirea de impozit a profitului reinvestitStudiu de caz: Apartament utilizat pentru sediu si cladire cu destinatie mixta. Noul impozit pe cladiriUltimele articole
Conditii de intocmire a dosarului preturilor de transfer. Raporturi de afiliere intre persoane fizice si juridiceTaxare inversa pentru vanzare teren si constructie catre o persoana juridica platitoare de TVAObligatiile persoanelor fizice privind CASS datorate pentru veniturile din dividendeTVA la incasare. Prescrierea creantelor in cazul falimentuluiConditii privind intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce trebuie sa stitiArticole similare
Procedura de reinnoire a certificatelor digitale pentru semnatura electronicaProiectul Legii noului Cod fiscal - Impozit pe profit - Corectarea erorilorCare e procedura de aprobare a regimului de declarare derogatoriu?Sfatul expertului: Stabilirea de catre organul fiscal a bazei impozabile prin estimareNormele metodologice ale Codului Fiscal se modifica! Vezi titlurile care se schimba!Ultimele articole
TOATE modificarile aduse Legii contabilitatii prin OUG 138/2024Cum a fost modificat Codul Fiscal prin OUG 138/2024. Schimbarile se aplica din 1 ianuarie 2025NOUTATE! Balanta de verificare trebuie intocmita lunar, conform OUG 138/2024Modificari IMPORTANTE aduse impozitului pe profit, suplimentar si pe veniturile microSponsorizari. Momentul scaderii din IMPOZITUL PE PROFITArticole similare
Lupta pe care o vor declansa noile taxe. Taxa pe stalp a fost gresitaUltima zi pentru plata transei a doua a impozitului pe constructii. Ce amenzi riscam?Se aplica noul nivel pentru taxa pe stalp. Cum se calculeaza impozitul pe CONSTRUCTII SPECIALE in 2015?Rectificarea bugetara a fost publicata. Se majoreaza impozitul pe cladiri si cresc cheltuielile de personal350 de monografii contabile pentru orice fel de situatie!Ultimele articole
ANAF transmite incasarile din luna maiStrategia Nationala pentru Competitivitate 2015-2020, adoptata de GuvernImpozit CONSTRUCTII SPECIALE. Amenajari cladiri inchiriate. Cum procedam?Masurile propuse trebuie sa fie sustenabile si credibileOpinia Consiliului fiscal asupra proiectului de revizuire a Codului FiscalAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"