Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Ce se intampla in cazul in care o persoana fizica nerezidenta a ridicat dividende in perioada 2013-2017 de la 3 companii la care este asociat administrator, in conditiile in care pana in luna mai 2016 nu era angajat, doar obtinea venituri din dividende? Incepand cu luna mai 2016 a devenit angajat la una dintre companiile la care este asociat/administrator.
Raspunsul specialistului
Pentru perioada 2013 - 2015, potrivit art. 296^27 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal (Legea 571/2003), persoanele care au realizat venituri din investitii datoreaza CASS in cota de 5,5% in conditiile prevederilor din Capitolul III al Titlului IX^2 din Codul fiscal. Au obligatia, potrivit art. 296^27 – art. 296^31 din Codul fiscal, de a plati CASS pentru veniturile din dividende, persoanele care nu realizeaza intr-un an fiscal:
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Examen Consultant Fiscal 2024
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Astfel, o persoana fizica va fi exceptata de la plata CASS asupra dividendelor realizate, numai daca intr-un an fiscal realizeaza si venituri de natura celor mentionate mai sus.
Precizam ca spre deosebire de prevederile Capitolului I al Titlului IX^2 din Codul fiscal (Legea 571/2003), care considera drept contribuabili ai sistemelor de asigurari sociale in raport cu veniturile din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, atat persoanele fizice rezidente cat si persoanele fizice nerezidente, care realizeaza astfel de venituri, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, sau de prevederile Capitolul II care reglementeaza obligatiile privind contributiile sociale de asigurari si de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, dupa caz, Capitolul III al Titlului IX^2 din Codul fiscal nu face nici o referire la calitatea persoanei de rezident sau nerezindent.
De asemenea, potrivit art. 257 alin. (2) din Legea 95/2006 in forma modificata de OUG 88/2013, veniturile asupra carora se stabileste CASS sunt prevazute in Legea 571/2003, insa tot art. 257 prevede la alin. (1) ca au obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate acele persoane considerate asigurate.
In aceste conditii, consideram ca referirea la calitatea de asigurat trebuia facuta prin raportare la prevederile art. 211 din Legea nr. 95/2006 in forma aplicabila pentru perioada respectiva, conform careia erau considerati asigurati toti cetatenii romani cu domiciliul in tara, precum si cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara sau au domiciliul in Romania si fac dovada platii contributiei la fond. Astfel, in situatiile in care se afla temporar in tara, respectiv sunt in vizita, turism, misiune, transport, desfasoara activitati sportive, activitati culturale, stiintifice, umanitare, tratament medical de scurta durata sau alte situatii asemanatoare care nu presupun prelungirea unui drept de sedere temporara, efectuate de catre cetatenii romani cu domiciliul in strainatate, precum si de cetatenii straini si apatrizi, nu vor fi considerati asigurati. De asemenea, modificarile aduse Legii 95/2006 de OUG 2/2014, au detaliat categoria asiguratilor incluzand pe langa aceste persoane si cetatenii statelor membre ale UE, SEE si CE care nu detin o asigurare incheiata pe teritoriul altui stat membru care produce efecte pe teritoriul Romaniei, care au solicitat si obtinut dreptul de rezidenta in Romania, pentru o perioada de peste 3 luni si care fac dovada platii contributiei la fond, precum si persoanele din statele membre ale UE, SEE si CE care indeplinesc conditiile de lucrator frontalier si anume desfasoara o activitate salariata sau independenta in Romania si care rezida in alt stat membru in care se intoarce de regula zilnic ori cel putin o data pe saptamana si care fac dovada platii contributiei la fond. In aceste conditii, persoanele fizice nerezidente care nu se regasesc printre acestea nu sunt considerate asigurate in sistemul asigurarilor sociale de sanatate din Romania.
Prin urmare pentru perioada de aplicare a vechiului Codul fiscal (Legea 571/2003), consideram ca urmeaza fi avute in vedere atat prevederile Capitolului III al Titlului IX^2 din Codul fiscal coroborate cu cele ale Legii 95/2006 detaliate mai sus, obligatia privind plata contributiei realizandu-se in functie de situatia concreta a persoanei fizice nerezidente.
De asemenea, alin (2) al aceluiasi articol 153 din Codul fiscal prevede ca persoanele prevazute la alin. (1) lit. a) - d), care detin o asigurare pentru boala si maternitate in sistemul de securitate sociala din alt stat membru al UE, SEE si din CE sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala-maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul Romaniei, si fac dovada valabilitatii asigurarii, nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate.
Procedura pentru aplicarea prevederilor privind exceptarea de la plata CASS a persoanelor fizice care nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate, respectiv care detin o asigurare pentru boala si maternitate in sistemul de securitate sociala din alt stat membru al UE, SEE si din CE sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala si maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul Romaniei, si care obtin venituri pentru care se datoreaza CASS, potrivit legii, a fost aprobata prin OPANAF nr. 3697/2016.
Persoanele fizice care detin o asigurare pentru boala si maternitate in sistemul de securitate sociala din alt stat membru al UE, SEE si din CE sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala si maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul Romaniei, si fac dovada valabilitatii asigurarii nu datoreaza CASS pentru veniturile realizate, potrivit prevederilor art. 153 alin. (1) si (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, respectiv:
Persoanele dintre cele enumerate mai sus care detin o asigurare pentru boala si maternitate in sistemul de securitate sociala din alt stat membru al UE, SEE si CE sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala-maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul Romaniei, si fac dovada valabilitatii asigurarii, in conformitate cu procedura stabilita prin OPANAF nr. 3697/2016, nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate, potrivit art. 153 alin. (2) din Codul fiscal.
Pentru exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, persoana fizica depune la organul fiscal competent, direct sau prin imputernicit, „Declaratia pe propria raspundere pentru exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate” (formularul 603 Declaratie pe propria raspundere pentru exceptarea de la plata CASS), insotita de documente justificative, precum documentul portabil A1.
Precizam ca pentru anul 2016, potrivit art. 176 alin. (7) din noul Cod fiscal, persoanele care realizeaza venituri din investitii nu datoreaza CASS pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 alin. (1) lit. a) – d), g), i) – l), cu exceptia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala. Exceptia a fost extinsa si pentru anul 2017 incepand cu luna februarie, potrivit prevederilor OUG 3/2017.
Incepand cu anul 2018, cota CASS creste la 10% in contextul in care se trece de la impunerea administrativa la autoimpunere, persoanele fizice fiind obligate in masura in care datoreaza CASS sa completeze Declaratia unica, sa stabileasca si sa plateasca CASS pana la 15 martie a anului urmator celui de realizare. Astfel, daca pentru anii anteriori, administratia fiscala comunica obligatiile de plata prin decize de impunere, incepand cu veniturile realizate in anul 2018 persoana isi stabileste singura obligatiile privind CASS, nemafiind emise decizii de impunere.
In situatia in care persoana este considerata contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate conform arft. 153 din Codul fiscal si nu este exceptata, va datora CASS stabilita in cota de 10% aplicata la 12 salarii minime vrute pe tara, in conditiile prevazute de art. 170 si art. 174 din Codul fiscal. Totodata calitatea de salariat nu mai influenteaza obligatiile privind aceasta contributie, exceptia de la plata contributiei pentru veniturile din dividende realizate de salariati nemaifiind aplicata.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Reevaluarea mijloacelor fixe. SocoteliVezi ce declaratii depunem in luna mai 2012Amortizare autoturismSesiune online ANAF: Completarea Declaratiei Unice 212 pentru veniturile din activitati independenteOficial de la ANAF: Completarea si depunerea Declaratiei Unice 2019! Raspuns la 31 de intrebariUltimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Radiere SRL, PFA, II, IF. Procedura complexa, explicata pas cu pasDeclaratia 100 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareImpozitarea veniturilor din strainatate: Ce trebuie sa stii si cum te poate ajuta un avocat fiscalD100 in 2024, depusa eronat pentru o alta luna. Cum se pot rectifica dateleArticole similare
PFA in 2023. Pot fi rectificate Declaratiile Unice din anii precedenti daca reduce norma de venit cu 50%?OUG 128/2024: Anumite persoane fizice NU vor mai plati CASS din 1 ianuarie 2025Venituri din dividende si chirii. Cum se calculeaza impozitul pe venit, CAS si CASSModificare D212 in 2024. Ce trebuie sa stie contribuabilii care obtin venituri din chiriiVenituri din 2018: Completarea Declaratiei Unice 2019. Explicatii pas cu pasUltimele articole
Venituri din alte surse. Ce obligatii declarative si de plata avetiVenituri din activitati independente. Cat CASS datoreaza persoanele fizice pentru 2024Declaratia Unica 2025. Doua schimbari majore, adoptate de Guvern!Persoanele care NU au depus D212 pentru 2023 vor primi Notificari de la ANAF. Cat timp au pentru a indrepta situatiaRadiere SRL, PFA, II, IF. Procedura complexa, explicata pas cu pasArticole similare
Depune la timp declaratia 100 privind obligatiile de plata la bugetul de statLichidare microintreprindere: Obligatiile asociatului unic si declaratiile care trebuie depuseModificari Codul fiscal 2013 | Analiza completaCodul Fiscal 2010 TITLUL V - Capitolul I - Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidentiEsti specialist in domeniul fiscal-contabil? Cunosti la perfectie legislatia? Rentrop& Straton te asteapta in echipa!Ultimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Bolos: Bonificatia de 3% acordata celor bun-platnici ar putea fi permanentaRadiere SRL, PFA, II, IF. Procedura complexa, explicata pas cu pasCladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaArticole similare
Tranzactii intre societati afiliate. Cum procedam la ajustarea TVA pentru vanzarea liniei de productie?De ce nu e posibila impozitarea progresiva in urmatorii doi aniComunicat MFP privind modificarea impozitelor si taxelor localeDescarca noile versiuni pentru Declaratia 100 privind obligatiile de plata la bugetul de statProduse acordate gratuit salariatilor. Includem si TVA-ul in baza de impozitare?Ultimele articole
Microintreprindere 2024. Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala intra in plafonul de 500.000 euro?PFA sistem real. Cum completeaza CAS si CASS in Declaratia Unica estimativa pe 2024Pragul de impozitare micro ar putea scadea gradual la 88.500 mii euro pana in 2027Proiect OUG. 5 modificari aduse de Finante titlului VIII Accize si alte taxe specialee-Factura: Ghid Complet pentru 2024Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"