keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Obligatiile persoanelor fizice privind CASS datorate pentru veniturile din dividende

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 26 Sep. 2018 Exclusiv
Tags: dividende, cass, impozit pe profit, cod fiscal

Ce se intampla in cazul in care o persoana fizica nerezidenta a ridicat dividende in perioada 2013-2017 de la 3 companii la care este asociat administrator, in conditiile in care pana in luna mai 2016 nu era angajat, doar obtinea venituri din dividende? Incepand cu luna mai 2016 a devenit angajat la una dintre companiile la care este asociat/administrator.

In luna septembrie a.c. persoana a primit declaratia de impunere anuala CAS pe anul 2013 aferenta veniturilor obtinute in acel an. Specialistii nostri vor explica ce taxe trebuie sa plateasca, in acest caz, pentru anii 2013, 2014, 2015, 2016 si 2017 privind veniturile din dividende obtinute in acesti ani. Plata acestor taxe se poate face de catre firma de unde a ridicat dividende sau trebuie facuta de catre asociat persoana fizica?
 

Raspunsul specialistului

In raport cu veniturile din dividende realizate, persoana fizica poate fi supusa obligatiei privind plata contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS), aceste venituri fiind cuprinse in sfera de aplicare a acestei contributii.

Pentru perioada 2013 - 2015, potrivit art. 296^27 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal (Legea 571/2003), persoanele care au realizat venituri din investitii datoreaza CASS in cota de 5,5% in conditiile prevederilor din Capitolul III al Titlului IX^2 din Codul fiscal. Au obligatia, potrivit art. 296^27 – art. 296^31 din Codul fiscal, de a plati CASS pentru veniturile din dividende, persoanele care nu realizeaza intr-un an fiscal:
- venituri din salarii sau asimilate salariilor;
- venituri sub forma indemnizatiilor de somaj;
- venituri din pensii;
- venituri din activtati independente realizate de intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale, membrii intreprinderii familiale, persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice, persoanele care realizeaza venituri din profesii libere;
- venituri din activitatile agricole din cultivarea produselor agricole vegetale, exploatarea pepinierelor viticole, pomicole si altele asemenea, cresterea st exploatarea animalelor, inclusiv din valorificarea produselor de origine animala, in stare naturala impuse pe baza de norme de venit, precum si cele pentru care nu au fost stabilite norme de venit, conform art. 71 alin. (1) si (5) din Codul fiscal;
- veniturile din silvicultura si piscicultura, conform art. 71 alin. (2) din Codul fiscal;
- venituri din activitati desfasurate in baza contractelor/conventiilor civile incheiate potrivit Codului civil, precum si a contractelor de agent, venituri din activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara, venituri obtinute de o persoana fizica dintr-o asociere cu o persoana juridica contribuabil, potrivit Titlului IV indice 1 din Codul fiscal, care nu genereaza o persoana juridica, conform art. 52 alin. (1) lit. b) – d) din Codul fiscal;
- venituri din asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. e) din Codul fiscal.

Astfel, o persoana fizica va fi exceptata de la plata CASS asupra dividendelor realizate, numai daca intr-un an fiscal realizeaza si venituri de natura celor mentionate mai sus.

Precizam ca spre deosebire de prevederile Capitolului I al Titlului IX^2 din Codul fiscal (Legea 571/2003), care considera drept contribuabili ai sistemelor de asigurari sociale in raport cu veniturile din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, atat persoanele fizice rezidente cat si persoanele fizice nerezidente, care realizeaza astfel de venituri, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, sau de prevederile Capitolul II care reglementeaza obligatiile privind contributiile sociale de asigurari si de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, dupa caz, Capitolul III al Titlului IX^2 din Codul fiscal  nu face nici o referire la calitatea persoanei de rezident sau nerezindent.

De asemenea, potrivit art. 257 alin. (2) din Legea 95/2006 in forma modificata de OUG 88/2013, veniturile asupra carora se stabileste CASS sunt prevazute in Legea 571/2003, insa tot art. 257 prevede la alin. (1) ca au obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate acele persoane considerate asigurate.

In aceste conditii, consideram ca referirea la calitatea de asigurat trebuia facuta prin raportare la prevederile art. 211 din Legea nr. 95/2006 in forma aplicabila pentru perioada respectiva, conform careia erau considerati asigurati toti cetatenii romani cu domiciliul in tara, precum si cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara sau au domiciliul in Romania si fac dovada platii contributiei la fond. Astfel, in situatiile in care se afla temporar in tara, respectiv sunt in vizita, turism, misiune, transport, desfasoara activitati sportive, activitati culturale, stiintifice, umanitare, tratament medical de scurta durata sau alte situatii asemanatoare care nu presupun prelungirea unui drept de sedere temporara, efectuate de catre cetatenii romani cu domiciliul in strainatate, precum si de cetatenii straini si apatrizi, nu vor fi considerati asigurati. De asemenea, modificarile aduse Legii 95/2006 de OUG 2/2014, au detaliat categoria asiguratilor incluzand pe langa aceste persoane si cetatenii statelor membre ale UE, SEE si CE care nu detin o asigurare incheiata pe teritoriul altui stat membru care produce efecte pe teritoriul Romaniei, care au solicitat si obtinut dreptul de rezidenta in Romania, pentru o perioada de peste 3 luni si care fac dovada platii contributiei la fond, precum si persoanele din statele membre ale UE, SEE si CE care indeplinesc conditiile de lucrator frontalier si anume desfasoara o activitate salariata sau independenta in Romania si care rezida in alt stat membru in care se intoarce de regula zilnic ori cel putin o data pe saptamana si care fac dovada platii contributiei la fond. In aceste conditii, persoanele fizice nerezidente care nu se regasesc printre acestea nu sunt considerate asigurate in sistemul asigurarilor sociale de sanatate din Romania.

Prin urmare pentru perioada de aplicare a vechiului Codul fiscal (Legea 571/2003), consideram ca urmeaza fi avute in vedere atat prevederile Capitolului III al Titlului IX^2 din Codul fiscal coroborate cu cele ale Legii 95/2006 detaliate mai sus, obligatia privind plata contributiei realizandu-se in functie de situatia concreta a persoanei fizice nerezidente.
Incepand cu anul 2016, prevederile art. 153 alin. (1) din noul Cod fiscal (Legea 227/2015) au integrat in cuprinsul notiunii de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si ale acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, dupa caz, urmatoarele categorii de cetateni ai statelor UE sau cetateni straini:
- cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania; in aceasta categorie se includ cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania, in baza prevederilor OUG nr. 194/2002;
- cetatenii statelor membre ale UE, SEE si CE care nu detin o asigurare incheiata pe teritoriul altui stat membru care produce efecte pe teritoriul Romaniei, care au solicitat si au obtinut dreptul de a sta in Romania pentru o perioada de peste 3 luni; in aceasta categorie se includ cetatenii statelor membre ale UE, SEE si CE care nu detin o asigurare incheiata pe teritoriul altui stat membru care produce efecte pe teritoriul Romaniei, care au solicitat si au obtinut dreptul de rezidenta in Romania pentru o perioada mai mare de 3 luni, in baza prevederilor OUG nr. 102/2005;
- persoanele din statele membre ale UE, SEE si CE care indeplinesc conditiile de lucrator frontalier si desfasoara o activitate salariata sau independenta in Romania si care rezida in alt stat membru in care se intorc de regula zilnic ori cel putin o data pe saptamana; in aceasta categorie se includ cetatenii statelor membre ale UE, SEE si CE care indeplinesc conditiile de lucrator frontalier si carora li s-a atribuit cod numeric personal de catre autoritatile romane, fara eliberarea unui document care sa ateste rezidenta pe teritoriul Romaniei, in baza prevederilor OUG nr. 102/2005.
 
Pentru a putea stabili daca persoana datoreaza pentru perioada 2016 – 2017 CASS (componenta individuala de 5,5%) in Romania, va trebui identificata calitatea persoanei fizice de cetatean strain al unui stat din afara UE sau de resortisant al unui stat membru UE, SEE sau CE, daca aceasta detine si a obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara sau a domiciliului pentru straini, daca detine o asigurare incheiata pe teritoriul altui stat membru care produce efecte pe teritoriul Romaniei, daca a solicitat si obtinut dreptului de sedere in Romania pentru o perioada de peste 3 luni pentru cetatenii unui stat membru UE, SEE sau CE, precum si identificarea legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si unui eventual acord privind sistemul de securitate sociala incheiat de Romania cu statul de provenienta al persoanei. 

De asemenea, alin (2) al aceluiasi articol 153 din Codul fiscal prevede ca persoanele prevazute la alin. (1) lit. a) - d), care detin o asigurare pentru boala si maternitate in sistemul de securitate sociala din alt stat membru al UE, SEE si din CE sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala-maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul Romaniei, si fac dovada valabilitatii asigurarii, nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate. 

Procedura pentru aplicarea prevederilor privind exceptarea de la plata CASS a persoanelor fizice care nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate, respectiv care detin o asigurare pentru boala si maternitate in sistemul de securitate sociala din alt stat membru al UE, SEE si din CE sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala si maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul Romaniei, si care obtin venituri pentru care se datoreaza CASS, potrivit legii, a fost aprobata prin OPANAF nr. 3697/2016.

Persoanele fizice care detin o asigurare pentru boala si maternitate in sistemul de securitate sociala din alt stat membru al UE, SEE si din CE sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala si maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul Romaniei, si fac dovada valabilitatii asigurarii nu datoreaza CASS pentru veniturile realizate, potrivit prevederilor art. 153 alin. (1) si (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, respectiv:
a) cetatenii romani cu domiciliul/resedinta in tara;
b) cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania;
c) cetatenii statelor membre ale UE, SEE si din CE care au solicitat si au obtinut dreptul de a sta in Romania pentru o perioada de peste 3 luni;
d) persoanele din statele membre ale UE, SEE si din CE care indeplinesc conditiile de lucrator frontalier si desfasoara o activitate salariata sau independenta in Romania si care rezida in alt stat membru in care se intorc de regula zilnic ori cel putin o data pe saptamana.

Persoanele dintre cele enumerate mai sus care detin o asigurare pentru boala si maternitate in sistemul de securitate sociala din alt stat membru al UE, SEE si CE sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala-maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul Romaniei, si fac dovada valabilitatii asigurarii, in conformitate cu procedura stabilita prin OPANAF nr. 3697/2016, nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate, potrivit art. 153 alin. (2) din Codul fiscal.

Pentru exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, persoana fizica depune la organul fiscal competent, direct sau prin imputernicit, „Declaratia pe propria raspundere pentru exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate” (formularul 603 Declaratie pe propria raspundere pentru exceptarea de la plata CASS), insotita de documente justificative, precum documentul portabil A1.

Precizam ca pentru anul 2016, potrivit art. 176 alin. (7) din noul Cod fiscal, persoanele care realizeaza venituri din investitii nu datoreaza CASS pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 alin. (1) lit. a) – d), g), i) – l), cu exceptia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala. Exceptia a fost extinsa si pentru anul 2017 incepand cu luna februarie, potrivit prevederilor OUG 3/2017. 

Incepand cu anul 2018, cota CASS creste la 10% in contextul in care se trece de la impunerea administrativa la autoimpunere, persoanele fizice fiind obligate in masura in care datoreaza CASS sa completeze Declaratia unica, sa stabileasca si sa plateasca CASS pana la 15 martie a anului urmator celui de realizare. Astfel, daca pentru anii anteriori, administratia fiscala comunica obligatiile de plata prin decize de impunere, incepand cu veniturile realizate in anul 2018 persoana isi stabileste singura obligatiile privind CASS, nemafiind emise decizii de impunere.

In situatia in care persoana este considerata contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate conform arft. 153 din Codul fiscal si nu este exceptata, va datora CASS stabilita in cota de 10% aplicata la 12 salarii minime vrute pe tara, in conditiile prevazute de art. 170 si art. 174 din Codul fiscal. Totodata calitatea de salariat nu mai influenteaza obligatiile privind aceasta contributie, exceptia de la plata contributiei pentru veniturile din dividende realizate de salariati nemaifiind aplicata.
In concluzie, pentru fiecare an in parte, pentru a datora CASS, trebuie identificata calitatea de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate, in cazul in care persoana este exceptata nedatorand CASS.
In ceea ce priveste plata contributiei datorate, aceasta urmeaza a fi efectuata de persoana fizica sau de o alta persoana in numele titularului obligatiei de plata.
 
Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
 
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Studii de caz"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016