Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Ce se intampla in cazul in care o persoana fizica nerezidenta a ridicat dividende in perioada 2013-2017 de la 3 companii la care este asociat administrator, in conditiile in care pana in luna mai 2016 nu era angajat, doar obtinea venituri din dividende? Incepand cu luna mai 2016 a devenit angajat la una dintre companiile la care este asociat/administrator.
Raspunsul specialistului
Pentru perioada 2013 - 2015, potrivit art. 296^27 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal (Legea 571/2003), persoanele care au realizat venituri din investitii datoreaza CASS in cota de 5,5% in conditiile prevederilor din Capitolul III al Titlului IX^2 din Codul fiscal. Au obligatia, potrivit art. 296^27 – art. 296^31 din Codul fiscal, de a plati CASS pentru veniturile din dividende, persoanele care nu realizeaza intr-un an fiscal:
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Contabilitatea HORECA Monografii contabile si cazuri practice
Astfel, o persoana fizica va fi exceptata de la plata CASS asupra dividendelor realizate, numai daca intr-un an fiscal realizeaza si venituri de natura celor mentionate mai sus.
Precizam ca spre deosebire de prevederile Capitolului I al Titlului IX^2 din Codul fiscal (Legea 571/2003), care considera drept contribuabili ai sistemelor de asigurari sociale in raport cu veniturile din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, atat persoanele fizice rezidente cat si persoanele fizice nerezidente, care realizeaza astfel de venituri, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, sau de prevederile Capitolul II care reglementeaza obligatiile privind contributiile sociale de asigurari si de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, dupa caz, Capitolul III al Titlului IX^2 din Codul fiscal nu face nici o referire la calitatea persoanei de rezident sau nerezindent.
De asemenea, potrivit art. 257 alin. (2) din Legea 95/2006 in forma modificata de OUG 88/2013, veniturile asupra carora se stabileste CASS sunt prevazute in Legea 571/2003, insa tot art. 257 prevede la alin. (1) ca au obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate acele persoane considerate asigurate.
In aceste conditii, consideram ca referirea la calitatea de asigurat trebuia facuta prin raportare la prevederile art. 211 din Legea nr. 95/2006 in forma aplicabila pentru perioada respectiva, conform careia erau considerati asigurati toti cetatenii romani cu domiciliul in tara, precum si cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara sau au domiciliul in Romania si fac dovada platii contributiei la fond. Astfel, in situatiile in care se afla temporar in tara, respectiv sunt in vizita, turism, misiune, transport, desfasoara activitati sportive, activitati culturale, stiintifice, umanitare, tratament medical de scurta durata sau alte situatii asemanatoare care nu presupun prelungirea unui drept de sedere temporara, efectuate de catre cetatenii romani cu domiciliul in strainatate, precum si de cetatenii straini si apatrizi, nu vor fi considerati asigurati. De asemenea, modificarile aduse Legii 95/2006 de OUG 2/2014, au detaliat categoria asiguratilor incluzand pe langa aceste persoane si cetatenii statelor membre ale UE, SEE si CE care nu detin o asigurare incheiata pe teritoriul altui stat membru care produce efecte pe teritoriul Romaniei, care au solicitat si obtinut dreptul de rezidenta in Romania, pentru o perioada de peste 3 luni si care fac dovada platii contributiei la fond, precum si persoanele din statele membre ale UE, SEE si CE care indeplinesc conditiile de lucrator frontalier si anume desfasoara o activitate salariata sau independenta in Romania si care rezida in alt stat membru in care se intoarce de regula zilnic ori cel putin o data pe saptamana si care fac dovada platii contributiei la fond. In aceste conditii, persoanele fizice nerezidente care nu se regasesc printre acestea nu sunt considerate asigurate in sistemul asigurarilor sociale de sanatate din Romania.
Prin urmare pentru perioada de aplicare a vechiului Codul fiscal (Legea 571/2003), consideram ca urmeaza fi avute in vedere atat prevederile Capitolului III al Titlului IX^2 din Codul fiscal coroborate cu cele ale Legii 95/2006 detaliate mai sus, obligatia privind plata contributiei realizandu-se in functie de situatia concreta a persoanei fizice nerezidente.
De asemenea, alin (2) al aceluiasi articol 153 din Codul fiscal prevede ca persoanele prevazute la alin. (1) lit. a) - d), care detin o asigurare pentru boala si maternitate in sistemul de securitate sociala din alt stat membru al UE, SEE si din CE sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala-maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul Romaniei, si fac dovada valabilitatii asigurarii, nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate.
Procedura pentru aplicarea prevederilor privind exceptarea de la plata CASS a persoanelor fizice care nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate, respectiv care detin o asigurare pentru boala si maternitate in sistemul de securitate sociala din alt stat membru al UE, SEE si din CE sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala si maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul Romaniei, si care obtin venituri pentru care se datoreaza CASS, potrivit legii, a fost aprobata prin OPANAF nr. 3697/2016.
Persoanele fizice care detin o asigurare pentru boala si maternitate in sistemul de securitate sociala din alt stat membru al UE, SEE si din CE sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala si maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul Romaniei, si fac dovada valabilitatii asigurarii nu datoreaza CASS pentru veniturile realizate, potrivit prevederilor art. 153 alin. (1) si (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, respectiv:
Persoanele dintre cele enumerate mai sus care detin o asigurare pentru boala si maternitate in sistemul de securitate sociala din alt stat membru al UE, SEE si CE sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala-maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul Romaniei, si fac dovada valabilitatii asigurarii, in conformitate cu procedura stabilita prin OPANAF nr. 3697/2016, nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate, potrivit art. 153 alin. (2) din Codul fiscal.
Pentru exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, persoana fizica depune la organul fiscal competent, direct sau prin imputernicit, „Declaratia pe propria raspundere pentru exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate” (formularul 603 Declaratie pe propria raspundere pentru exceptarea de la plata CASS), insotita de documente justificative, precum documentul portabil A1.
Precizam ca pentru anul 2016, potrivit art. 176 alin. (7) din noul Cod fiscal, persoanele care realizeaza venituri din investitii nu datoreaza CASS pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 alin. (1) lit. a) – d), g), i) – l), cu exceptia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala. Exceptia a fost extinsa si pentru anul 2017 incepand cu luna februarie, potrivit prevederilor OUG 3/2017.
Incepand cu anul 2018, cota CASS creste la 10% in contextul in care se trece de la impunerea administrativa la autoimpunere, persoanele fizice fiind obligate in masura in care datoreaza CASS sa completeze Declaratia unica, sa stabileasca si sa plateasca CASS pana la 15 martie a anului urmator celui de realizare. Astfel, daca pentru anii anteriori, administratia fiscala comunica obligatiile de plata prin decize de impunere, incepand cu veniturile realizate in anul 2018 persoana isi stabileste singura obligatiile privind CASS, nemafiind emise decizii de impunere.
In situatia in care persoana este considerata contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate conform arft. 153 din Codul fiscal si nu este exceptata, va datora CASS stabilita in cota de 10% aplicata la 12 salarii minime vrute pe tara, in conditiile prevazute de art. 170 si art. 174 din Codul fiscal. Totodata calitatea de salariat nu mai influenteaza obligatiile privind aceasta contributie, exceptia de la plata contributiei pentru veniturile din dividende realizate de salariati nemaifiind aplicata.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4.2 din 5 din 5 voturi
Articole similare
Studiu de caz: Regimul TVA in cazul vanzarilor de imobilizari in curs catre administratorul SRLCe inregistrari contabile se fac la distribuirea DIVIDENDElor in naturaDeducerea personala. Reguli HG 1/2016 Norme metodologice de aplicare a Codului fiscal 2016Contributii si taxe pentru veniturile obtinute din DIVIDENDEIalomitianu si Vreme sunt cei mai bogati dintre noii ministri, iar Boagiu are cele mai mari datoriiUltimele articole
Declaratia Unica in 2024. Cand se depune declaratia pentru DIVIDENDEle din 2023?Calculul impozitului pe DIVIDENDE: ghid completSpeta zilei. Declararea, retinerea si plata impozitului pe DIVIDENDECum se completeaza D205 pentru veniturile din DIVIDENDECASS DIVIDENDE 2023. Salariul minim pe economie care se va utiliza la calcularea CASS-uluiArticole similare
Codul fiscal 2011 - Titlul VGabriel Biris, despre Declaratia unica: Raman discrepantele uriase dintre CAS si CASSDe astazi, 500.000 de romani platiti pe drepturi de autor risca amenzi de pana la 5.000 de lei din cauza birocratieiOrdinul ANAF 2319/2015 modifica formularul 630 si formularul 632 privind stabilirea CASSConsilieri locali.Contributia asiguratorieUltimele articole
Declaratia Unica in 2024. Cand se depune declaratia pentru dividendele din 2023?PFA, norma ajustata de venit. Cum se calculeaza impozitul pe venit, CAS si CASSCalculul impozitului pe dividende: ghid completConcedii medicale 2024. Ce cont se utilizeaza pentru plata impozitului de 10%Declaratia Unica in 2024. In anumite conditii persoanele fizice NU mai trebuie sa depuna declaratiaArticole similare
Deductibilitatea cheltuielilor cu combustibilul in anul 2012Dividende platite unei persoane juridice nerezidente de o societate romaneasca. Ce declaratii se depun?Neimpozitarea profitului reinvestit trebuie insotita de reducerea TVACele 62 de modificari noi in Codul fiscal 2016Norme actuale privind pierderile fiscaleUltimele articole
Cum se infiinteaza microintreprinderile in cursului anuluiMicrointreprindere in 2024. Optiune privind plata impozitului pe profit in cursul anuluiAsociat in firme platitoare de impozit micro si pe profit. Se va ajusta vectorul fiscal in acest caz?Criterii intreprinderi legate si limita echivalentului in lei a sumei de 500.000 euro pentru persoane afiliateTVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleArticole similare
Cand se poate aplica amortizarea accelerata pentru mijloc fix care nu e nou?Livrare intracomunitara de bunuri. Cum facem raportarea prin declaratiile 300 si 390?Facturare servicii prestate. Care este regimul TVA?Declarare achizitie servicii de la firma non-UE in 301. Care e regimul de impozitare pe veniturile nerezidentilor?Autoturism utilizat de intreprindere individuala. Cum stabilim deducerea TVA si cheltuielile deductibile?Ultimele articole
Modificari aduse Codului Fiscal de OUG 34/2024. Schimbarile sunt in vigoare din 12 martie 2024Informare ANAF cu privire la modificarile aduse de OUG 31/2024 impozitului pe profit, micro si TVACodul Fiscal, modificat prin OUG 30/2024. Ce schimbari au fost aduse accizelor si altor taxe specialeTransmiterea facturilor in relatia B2C, dupa 1 iulie 2024Calculul impozitului pe dividende: ghid completAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"