Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Ce se intampla in cazul in care o persoana fizica nerezidenta a ridicat dividende in perioada 2013-2017 de la 3 companii la care este asociat administrator, in conditiile in care pana in luna mai 2016 nu era angajat, doar obtinea venituri din dividende? Incepand cu luna mai 2016 a devenit angajat la una dintre companiile la care este asociat/administrator.
Raspunsul specialistului
Pentru perioada 2013 - 2015, potrivit art. 296^27 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal (Legea 571/2003), persoanele care au realizat venituri din investitii datoreaza CASS in cota de 5,5% in conditiile prevederilor din Capitolul III al Titlului IX^2 din Codul fiscal. Au obligatia, potrivit art. 296^27 – art. 296^31 din Codul fiscal, de a plati CASS pentru veniturile din dividende, persoanele care nu realizeaza intr-un an fiscal:
![Contabilitatea organizatiilor non-profit](https://www.rs.ro/dbimg/product/1977-contabilitatea-.png)
Contabilitatea organizatiilor non-profit
![Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor](https://www.rs.ro/dbimg/product/2785-planul-de-contu.png)
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
![Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS](https://www.rs.ro/dbimg/product/2976-declaratia-unic.jpg)
Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS
Astfel, o persoana fizica va fi exceptata de la plata CASS asupra dividendelor realizate, numai daca intr-un an fiscal realizeaza si venituri de natura celor mentionate mai sus.
Precizam ca spre deosebire de prevederile Capitolului I al Titlului IX^2 din Codul fiscal (Legea 571/2003), care considera drept contribuabili ai sistemelor de asigurari sociale in raport cu veniturile din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, atat persoanele fizice rezidente cat si persoanele fizice nerezidente, care realizeaza astfel de venituri, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, sau de prevederile Capitolul II care reglementeaza obligatiile privind contributiile sociale de asigurari si de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, dupa caz, Capitolul III al Titlului IX^2 din Codul fiscal nu face nici o referire la calitatea persoanei de rezident sau nerezindent.
De asemenea, potrivit art. 257 alin. (2) din Legea 95/2006 in forma modificata de OUG 88/2013, veniturile asupra carora se stabileste CASS sunt prevazute in Legea 571/2003, insa tot art. 257 prevede la alin. (1) ca au obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate acele persoane considerate asigurate.
In aceste conditii, consideram ca referirea la calitatea de asigurat trebuia facuta prin raportare la prevederile art. 211 din Legea nr. 95/2006 in forma aplicabila pentru perioada respectiva, conform careia erau considerati asigurati toti cetatenii romani cu domiciliul in tara, precum si cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara sau au domiciliul in Romania si fac dovada platii contributiei la fond. Astfel, in situatiile in care se afla temporar in tara, respectiv sunt in vizita, turism, misiune, transport, desfasoara activitati sportive, activitati culturale, stiintifice, umanitare, tratament medical de scurta durata sau alte situatii asemanatoare care nu presupun prelungirea unui drept de sedere temporara, efectuate de catre cetatenii romani cu domiciliul in strainatate, precum si de cetatenii straini si apatrizi, nu vor fi considerati asigurati. De asemenea, modificarile aduse Legii 95/2006 de OUG 2/2014, au detaliat categoria asiguratilor incluzand pe langa aceste persoane si cetatenii statelor membre ale UE, SEE si CE care nu detin o asigurare incheiata pe teritoriul altui stat membru care produce efecte pe teritoriul Romaniei, care au solicitat si obtinut dreptul de rezidenta in Romania, pentru o perioada de peste 3 luni si care fac dovada platii contributiei la fond, precum si persoanele din statele membre ale UE, SEE si CE care indeplinesc conditiile de lucrator frontalier si anume desfasoara o activitate salariata sau independenta in Romania si care rezida in alt stat membru in care se intoarce de regula zilnic ori cel putin o data pe saptamana si care fac dovada platii contributiei la fond. In aceste conditii, persoanele fizice nerezidente care nu se regasesc printre acestea nu sunt considerate asigurate in sistemul asigurarilor sociale de sanatate din Romania.
Prin urmare pentru perioada de aplicare a vechiului Codul fiscal (Legea 571/2003), consideram ca urmeaza fi avute in vedere atat prevederile Capitolului III al Titlului IX^2 din Codul fiscal coroborate cu cele ale Legii 95/2006 detaliate mai sus, obligatia privind plata contributiei realizandu-se in functie de situatia concreta a persoanei fizice nerezidente.
De asemenea, alin (2) al aceluiasi articol 153 din Codul fiscal prevede ca persoanele prevazute la alin. (1) lit. a) - d), care detin o asigurare pentru boala si maternitate in sistemul de securitate sociala din alt stat membru al UE, SEE si din CE sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala-maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul Romaniei, si fac dovada valabilitatii asigurarii, nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate.
Procedura pentru aplicarea prevederilor privind exceptarea de la plata CASS a persoanelor fizice care nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate, respectiv care detin o asigurare pentru boala si maternitate in sistemul de securitate sociala din alt stat membru al UE, SEE si din CE sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala si maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul Romaniei, si care obtin venituri pentru care se datoreaza CASS, potrivit legii, a fost aprobata prin OPANAF nr. 3697/2016.
Persoanele fizice care detin o asigurare pentru boala si maternitate in sistemul de securitate sociala din alt stat membru al UE, SEE si din CE sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala si maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul Romaniei, si fac dovada valabilitatii asigurarii nu datoreaza CASS pentru veniturile realizate, potrivit prevederilor art. 153 alin. (1) si (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, respectiv:
Persoanele dintre cele enumerate mai sus care detin o asigurare pentru boala si maternitate in sistemul de securitate sociala din alt stat membru al UE, SEE si CE sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala-maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul Romaniei, si fac dovada valabilitatii asigurarii, in conformitate cu procedura stabilita prin OPANAF nr. 3697/2016, nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate, potrivit art. 153 alin. (2) din Codul fiscal.
Pentru exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, persoana fizica depune la organul fiscal competent, direct sau prin imputernicit, „Declaratia pe propria raspundere pentru exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate” (formularul 603 Declaratie pe propria raspundere pentru exceptarea de la plata CASS), insotita de documente justificative, precum documentul portabil A1.
Precizam ca pentru anul 2016, potrivit art. 176 alin. (7) din noul Cod fiscal, persoanele care realizeaza venituri din investitii nu datoreaza CASS pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 alin. (1) lit. a) – d), g), i) – l), cu exceptia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala. Exceptia a fost extinsa si pentru anul 2017 incepand cu luna februarie, potrivit prevederilor OUG 3/2017.
Incepand cu anul 2018, cota CASS creste la 10% in contextul in care se trece de la impunerea administrativa la autoimpunere, persoanele fizice fiind obligate in masura in care datoreaza CASS sa completeze Declaratia unica, sa stabileasca si sa plateasca CASS pana la 15 martie a anului urmator celui de realizare. Astfel, daca pentru anii anteriori, administratia fiscala comunica obligatiile de plata prin decize de impunere, incepand cu veniturile realizate in anul 2018 persoana isi stabileste singura obligatiile privind CASS, nemafiind emise decizii de impunere.
In situatia in care persoana este considerata contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate conform arft. 153 din Codul fiscal si nu este exceptata, va datora CASS stabilita in cota de 10% aplicata la 12 salarii minime vrute pe tara, in conditiile prevazute de art. 170 si art. 174 din Codul fiscal. Totodata calitatea de salariat nu mai influenteaza obligatiile privind aceasta contributie, exceptia de la plata contributiei pentru veniturile din dividende realizate de salariati nemaifiind aplicata.
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4.2 din 5 din 5 voturi
Articole similare
Vesti rele pentru PFA-uri. Ce alte surprize aduce noul proiect de OUG?Noul Cod fiscal 2016. Avem Memoratorul de Taxe si Impozite!DIVIDENDE distribuite in anul 2017. Care este obligatia de plata a CASS in anul 2018Care e principalul risc pentru consolidarea fiscala in Romania?Guvernul a discutat exceptiile la cota unicaUltimele articole
Joi, 25 iulie, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale la ANAFDIVIDENDEle in 2024: Tot ce Trebuie sa StiiCalendar ANAF. Pana pe 25 iunie 2024 trebuie depuse la fisc 10 declaratii importanteInspectii fiscale. 1,33 milioane lei sume stabilite suplimentar, in urma verificarilor din luna aprilie 2024Persoane care obtin venituri din DIVIDENDE si chirii. CAS, CASS si regim TVA in 2024Articole similare
Sesiune de asistenta online. ANAF intarzie raspunsul: Se depune Declaratia Unica pentru voucherele materna, ajutorul de nastere sau voucherele pentru bicicleta?Nou buletin informativ de la ANAF: Modificari fiscale in Monitorul OficialCele mai recente modificari din legislatia fiscala aduse de OUG 3/3017, Legea nr. 1/2017 si HG 1/2017Modificari ale declaratiei 112 si formularul actualizat de ANAFSesiune online ANAF: Completarea Declaratiei Unice 212 pentru veniturile din activitati independenteUltimele articole
PFA infiintat in 2024. Taxe, impozite si declaratiiDividendele in 2024: Tot ce Trebuie sa StiiImpozitarea veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, incepand cu 1 ianuarie 2024PFA. Impozite si contributii aferente anului 2023Ce taxe, CAS, CASS si impozit sunt aplicabile unui PFA pentru a ramane cu suma de 8.000 ron net lunarArticole similare
Calendar ANAF: Obligatii fiscale pentru 25 aprilie 2018Codul Fiscal 2010 TITLUL II - Capitolul V - Plata impozitului si depunerea declaratiilor fiscaleAnaliza zilei: Regimul fiscal al veniturilor din dobanzi pentru imprumuturile acordate pe baza contractelor civile in 2016Saptamana 04 - 10 februarie 2008Cand trebuie declarat si platit impozitul pe profit?Ultimele articole
Pierdere fiscala in 2023. Cum se calculeaza impozitul pe profitMod de calcul sume redirectionate prin formularul 177Termen limita in 2024 pentru depunerea D100 si D101Marti, 25 iunie 2024, termenul limita de depunere a Formularului 177Speta zilei. Model de completare a D101 pentru firmele platitoare de IMPOZIT PE PROFITArticole similare
Cartea Verde a Fiscalitatii 2016: tratamentul fiscal conform Noului COD FISCAL si Noului Cod de procedura fiscalaPerioada fiscala pentru TVA. Obligatii declarativeTot ce trebuie sa stiti despre contabilitatea pentru PFA in 2016Transferul dreptului de proprietate asupra terenurilor si imobilelor. Taxe si procedura in 2016Atentie! Primariile blocheaza zeci de mii de conturi ale romanilor care nu si-au platit taxele locale!Ultimele articole
Microintreprindere in 2024. Cum se stabileste corect cota de impozitare de 1 sau de 3%Cum a fost modificat Codul Fiscal prin OUG 59/2024. Schimbarile, in vigoare din 20 iunie 2024Informatii importante cu privire la facturarea electronica oferite de ANAFPFA. Impozite si contributii aferente anului 2023Modificari aduse Codului Fiscal de OUG 34/2024. Schimbarile sunt in vigoare din 12 martie 2024![Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz](https://media.rs.ro/filemanagerraport/Info TVA/FAB0724b240722141113.png)
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz"