Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Ce se intampla in cazul in care o persoana fizica nerezidenta a ridicat dividende in perioada 2013-2017 de la 3 companii la care este asociat administrator, in conditiile in care pana in luna mai 2016 nu era angajat, doar obtinea venituri din dividende? Incepand cu luna mai 2016 a devenit angajat la una dintre companiile la care este asociat/administrator.
Raspunsul specialistului
Pentru perioada 2013 - 2015, potrivit art. 296^27 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal (Legea 571/2003), persoanele care au realizat venituri din investitii datoreaza CASS in cota de 5,5% in conditiile prevederilor din Capitolul III al Titlului IX^2 din Codul fiscal. Au obligatia, potrivit art. 296^27 – art. 296^31 din Codul fiscal, de a plati CASS pentru veniturile din dividende, persoanele care nu realizeaza intr-un an fiscal:

Examen Consultant Fiscal 2025

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor

Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Astfel, o persoana fizica va fi exceptata de la plata CASS asupra dividendelor realizate, numai daca intr-un an fiscal realizeaza si venituri de natura celor mentionate mai sus.
Precizam ca spre deosebire de prevederile Capitolului I al Titlului IX^2 din Codul fiscal (Legea 571/2003), care considera drept contribuabili ai sistemelor de asigurari sociale in raport cu veniturile din salarii sau asimilate salariilor, precum si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, atat persoanele fizice rezidente cat si persoanele fizice nerezidente, care realizeaza astfel de venituri, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, sau de prevederile Capitolul II care reglementeaza obligatiile privind contributiile sociale de asigurari si de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, dupa caz, Capitolul III al Titlului IX^2 din Codul fiscal nu face nici o referire la calitatea persoanei de rezident sau nerezindent.
De asemenea, potrivit art. 257 alin. (2) din Legea 95/2006 in forma modificata de OUG 88/2013, veniturile asupra carora se stabileste CASS sunt prevazute in Legea 571/2003, insa tot art. 257 prevede la alin. (1) ca au obligatia platii unei contributii banesti lunare pentru asigurarile de sanatate acele persoane considerate asigurate.
In aceste conditii, consideram ca referirea la calitatea de asigurat trebuia facuta prin raportare la prevederile art. 211 din Legea nr. 95/2006 in forma aplicabila pentru perioada respectiva, conform careia erau considerati asigurati toti cetatenii romani cu domiciliul in tara, precum si cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara sau au domiciliul in Romania si fac dovada platii contributiei la fond. Astfel, in situatiile in care se afla temporar in tara, respectiv sunt in vizita, turism, misiune, transport, desfasoara activitati sportive, activitati culturale, stiintifice, umanitare, tratament medical de scurta durata sau alte situatii asemanatoare care nu presupun prelungirea unui drept de sedere temporara, efectuate de catre cetatenii romani cu domiciliul in strainatate, precum si de cetatenii straini si apatrizi, nu vor fi considerati asigurati. De asemenea, modificarile aduse Legii 95/2006 de OUG 2/2014, au detaliat categoria asiguratilor incluzand pe langa aceste persoane si cetatenii statelor membre ale UE, SEE si CE care nu detin o asigurare incheiata pe teritoriul altui stat membru care produce efecte pe teritoriul Romaniei, care au solicitat si obtinut dreptul de rezidenta in Romania, pentru o perioada de peste 3 luni si care fac dovada platii contributiei la fond, precum si persoanele din statele membre ale UE, SEE si CE care indeplinesc conditiile de lucrator frontalier si anume desfasoara o activitate salariata sau independenta in Romania si care rezida in alt stat membru in care se intoarce de regula zilnic ori cel putin o data pe saptamana si care fac dovada platii contributiei la fond. In aceste conditii, persoanele fizice nerezidente care nu se regasesc printre acestea nu sunt considerate asigurate in sistemul asigurarilor sociale de sanatate din Romania.
Prin urmare pentru perioada de aplicare a vechiului Codul fiscal (Legea 571/2003), consideram ca urmeaza fi avute in vedere atat prevederile Capitolului III al Titlului IX^2 din Codul fiscal coroborate cu cele ale Legii 95/2006 detaliate mai sus, obligatia privind plata contributiei realizandu-se in functie de situatia concreta a persoanei fizice nerezidente.
De asemenea, alin (2) al aceluiasi articol 153 din Codul fiscal prevede ca persoanele prevazute la alin. (1) lit. a) - d), care detin o asigurare pentru boala si maternitate in sistemul de securitate sociala din alt stat membru al UE, SEE si din CE sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala-maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul Romaniei, si fac dovada valabilitatii asigurarii, nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate.
Procedura pentru aplicarea prevederilor privind exceptarea de la plata CASS a persoanelor fizice care nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate, respectiv care detin o asigurare pentru boala si maternitate in sistemul de securitate sociala din alt stat membru al UE, SEE si din CE sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala si maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul Romaniei, si care obtin venituri pentru care se datoreaza CASS, potrivit legii, a fost aprobata prin OPANAF nr. 3697/2016.
Persoanele fizice care detin o asigurare pentru boala si maternitate in sistemul de securitate sociala din alt stat membru al UE, SEE si din CE sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala si maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul Romaniei, si fac dovada valabilitatii asigurarii nu datoreaza CASS pentru veniturile realizate, potrivit prevederilor art. 153 alin. (1) si (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, respectiv:
Persoanele dintre cele enumerate mai sus care detin o asigurare pentru boala si maternitate in sistemul de securitate sociala din alt stat membru al UE, SEE si CE sau in statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale de securitate sociala cu prevederi pentru asigurarea de boala-maternitate, in temeiul legislatiei interne a statelor respective, care produce efecte pe teritoriul Romaniei, si fac dovada valabilitatii asigurarii, in conformitate cu procedura stabilita prin OPANAF nr. 3697/2016, nu au calitatea de contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate, potrivit art. 153 alin. (2) din Codul fiscal.
Pentru exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, persoana fizica depune la organul fiscal competent, direct sau prin imputernicit, „Declaratia pe propria raspundere pentru exceptarea de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate” (formularul 603 Declaratie pe propria raspundere pentru exceptarea de la plata CASS), insotita de documente justificative, precum documentul portabil A1.
Precizam ca pentru anul 2016, potrivit art. 176 alin. (7) din noul Cod fiscal, persoanele care realizeaza venituri din investitii nu datoreaza CASS pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 alin. (1) lit. a) – d), g), i) – l), cu exceptia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala. Exceptia a fost extinsa si pentru anul 2017 incepand cu luna februarie, potrivit prevederilor OUG 3/2017.
Incepand cu anul 2018, cota CASS creste la 10% in contextul in care se trece de la impunerea administrativa la autoimpunere, persoanele fizice fiind obligate in masura in care datoreaza CASS sa completeze Declaratia unica, sa stabileasca si sa plateasca CASS pana la 15 martie a anului urmator celui de realizare. Astfel, daca pentru anii anteriori, administratia fiscala comunica obligatiile de plata prin decize de impunere, incepand cu veniturile realizate in anul 2018 persoana isi stabileste singura obligatiile privind CASS, nemafiind emise decizii de impunere.
In situatia in care persoana este considerata contribuabil la sistemul de asigurari sociale de sanatate conform arft. 153 din Codul fiscal si nu este exceptata, va datora CASS stabilita in cota de 10% aplicata la 12 salarii minime vrute pe tara, in conditiile prevazute de art. 170 si art. 174 din Codul fiscal. Totodata calitatea de salariat nu mai influenteaza obligatiile privind aceasta contributie, exceptia de la plata contributiei pentru veniturile din dividende realizate de salariati nemaifiind aplicata.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Obtinere DIVIDENDE in 2022. La stabilirea CASS, pentru incadrarea in plafon, se cumuleaza toate veniturile persoanei?Plata impozit si TVA in cazul unei asociatii. Care sunt conditiile valabile in 2014?De ce vrea Fiscul inca 1,3 miliarde de lei de la companiile de statProiect de ordin – implementarea prevederilor privind repartizarea trimestriala a DIVIDENDElorCine depune Formularul 106? Nou comunicat ANAFUltimele articole
Distribuire DIVIDENDE catre persoane fizice. Ce OBLIGATII fiscale existaDIVIDENDE. Poate un asociat sa renunte la DIVIDENDE in favoarea celorlalti asociati?Impozit DIVIDENDE. Persoanele nerezidente platesc impozit de 10% in Romania?Impozit DIVIDENDE. TOT ce trebuie sa stii despre impozitul pe DIVIDENDE in 2025Cum se face impozitarea veniturilor din DIVIDENDE distribuite DUPA data de 1 ianuarie 2025Articole similare
Se apropie termenele de plata pentru impozitul pe venit si CASSPFA cu norma de venit si angajat la alta societate. Cum i se calculeaza CAS si CASS?Bonificatii aferente Declaratiei Unice pentru 2018 si 2019D212 in 2024: Cum se completeaza formularul daca dividendele depasesc 24 salarii minimeObligatii privind CASS pentru plata dividendelor. Cand se depune Declaratia Unica?Ultimele articole
Drepturile de autor. Impozit datorat, CAS, CASS si exceptii in 2025Voucherele de vacanta: Reguli, Impozite, CAS si CASS in 2025Distribuire dividende catre persoane fizice. Ce OBLIGATII fiscale existaTaxe PFA 2025: Cat platesti pentru PFA cu venituri din drepturi de autorPFA si plata CASS in 2025: Cum sa procedezi daca ai un PFA nouArticole similare
ANAF MODIFICA Ordinul nr. 147/2020 privind depunerea Formularului 230 (proiect de Ordin)Sponsorizare in bunuri. Ce reguli se aplica privind impozitul pe profit si TVA-ul?Reducerea CAS si scutirea impozitului pe profit reinvestit se mentin ca masuriDepuneti Formularul 101 pana la 27 februarie 2017!Declaratia 100. Declaratia 101. PrevederiUltimele articole
IMPOZIT PE PROFIT. Poti redirectiona impozitul catre ONG-uri pana pe 25 septembrie 2025Depasire plafon de 100.000 euro. Trecere la IMPOZIT PE PROFIT si TVA lunarProsumator. Obligatii fiscale si MONOGRAFIE contabila explicataTVA la incasare in 2025 pentru firme noi: cum se face corect optiunea in D700TVA si cheltuielile auto: Cand ai deducere integralaArticole similare
Cum se aplica TVA in cota de 5 procenteIn ce conditii poti trece de la impozit pe profit la impozit micro in 2025Noul COD FISCAL: Facilitati fiscale acordate persoanelor din conducerea societatilorMinistrul Finantelor vrea Codul Fiscal in forma adoptata de ParlamentIndustria lemnului solicita reducerea TVA la 20%, de la 1 iunie 2015Ultimele articole
e-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaTVA la incasare in 2025. Cum se face INTRAREA sau IESIREA din sistem
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"