keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

OUG 58/2010. Contributii notar public si consultant fiscal

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 24 Aug. 2010
Tags: oug 58/2010, hg 791/2010, contributii, legea 36/1995, codul fiscal, legea 95/2006, opcnas 617/2007, legea 19/2000, legea 76/2002

de Gabriela Chirazof, valabil la 23-Aug-2010Intrebare: Cum se procedeaza in cazul unui notar public care are contract incheiat cu casa de pensii la suma de 3000 lei lunar, pentru care plateste cash, ...


de Gabriela Chirazof, valabil la 23-Aug-2010

Intrebare: Cum se procedeaza in cazul unui notar public care are contract incheiat cu casa de pensii la suma de 3000 lei lunar, pentru care plateste cash, iar la casa de asigurari sociale de sanatate plateste 5,5% la venitul net, in conditiile impuse de la 1 iulie 2010 de catre OUG 58/2010? Trebuie sa incheie alte contracte de asigurare cu casa de pensii, casa de sanatate si cu agentia de somaj? Sau in afara de sumele platite pana la 1 iulie, mai trebuie sa plateasca in plus si cele impuse de OUG 58/2010?
De asemenea, tot referitor la OUG 58/2010, daca un consultant fiscal persoana fizica, inregistrat din 2008, care nu a realizat niciun venit pana in acest moment, datoreaza contributii de la 1 iulie 2010?
Contractele de prestari servicii/conventii civile incheiate de persoane fizice cu o firma pentru diverse servicii care se repeta lunar sau trimestrial, plateste contributii conform OUG 58/2010?
Mentionez, ca aceste persoane fizice nu sunt persoane fizice autorizate inregistrate, pana acum se retinea impozitul pe venit de 16%.

  Raspuns:
Activitatea notariala este reglementata distinct prin dispozitiile Legii 36/1995. Notarul public desfasoara o activitate independenta (profesie libera) in cadrul unor birouri notariale individuale sau prin asociere, in baza unui contract de societate civila, in conformitate cu dispozitiile art. 1 alin. (1) din Regulamentul de punere in aplicare a Legii notarilor publici si a activitatii notariale 36/1995 aprobat prin Ordinul Ministrul justitiei 710/C/1995, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Veniturile obtinute din exercitarea activitatii de notar public sunt venituri din activitati independente conform prevederilor art. 46 din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si  se incadreaza conform definitiei date de art. 1 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor art. III din OUG 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale, aprobate prin HG 791/2010, in venituri de natura profesionala, altele decat cele salariale, supuse impozitarii si asupra carora se datoreaza contributii sociale in conformitate cu dispozitiile OUG 58/2010, deoarece nu sunt de natura salariala, nu sunt rezultate dintr-o activitate dependent, nici nu sunt obtinute dintr-o relatie de angajare si nu sunt exceptate de la aplicarea dispozitiilor ordonantei de urgenta.
 
Prin urmare, in cazul notarilor se aplica prevederile art. III alin. (2) din OUG 58/2010 si art. 3 alin. (1) din Normele Metodologice aprobate prin HG 791/2010 potrivit carora persoanele care realizeaza exclusiv venituri de natura profesionala cu caracter repetitiv (lunar, trimestrial sau semestrial) sau ocazional datoreaza contributiile individuale de asigurari sociale, de asigurari pentru somaj si de asigurari sociale pentru sanatate incepand cu veniturile obtinute de la 1 iulie 2010.


 
Cotele de contributii datorate de persoanele fizice asupra veniturilor de natura profesionala obtinute sunt:
- Contributia individuala de asigurari sociale de 10,5%;
- Contributia individuala de asigurari sociale de sanatate de 5,5%;
- Contributia individual de somaj de 0,5%.
 
Incepand cu 1 iulie 2010 vor fi aplicabile prevederile art. III din OUG 58/2010, in sensul ca vor fi datorate contributiile individuale anterior mentionate in conditiile specificate prin noile reglementari legale. Astfel, persoanele fizice vor depune declaratie de asigurare in sistemul public de pensii, in sistemul asigurarilor pentru somaj, respectiv vor incheia contracte de asigurare in sistemul de asigurare sociale de sanatate. Declaratiile de asigurare se vor depune de catre titularul de venituri profesionale, o singura data, pana la data de 25 a lunii pentru luna anterioara in care s-au realizat venituri de natura profesionala, la casa teritoriala de pensii si, dupa caz, la agentia pentru ocuparea fortei de munca judeteana sau a municipiului Bucuresti din raza de domiciliu sau de resedinta a persoanelor asigurate. Declaratiile de asigurare vor fi actualizate in termen de 14 zile lucratoare de la data modificarii cuantumului veniturilor de natura profesionala, prin depunerea unei noi declaratii, care sa ateste cuantumul veniturilor de natura profesionala realizate pe fiecare sursa de venit.
 
In masura in care aveti deja incheiat contract de asigurari cu casa de pensii, veti depune declaratia de asigurare datorand in ceea ce priveste CAS cota individuala de 10,5% la baza de calcul stabilita potrivit art. 6 alin. (1) lit. a) din HG 791/2010, respectiv la venitul net lunar realizat daca acest venit este realizat cu caracter repetitiv.
 
In ceea ce priveste contributia de asigurari pentru somaj, incepand cu veniturile realizate cu data de 1 iulie a.c. notarii publici vor datora si plati aceasta contributie conform OUG 58/2010 si Normelor metodologice de aplicare aprobate pirn HG 791/2010, baza de calcul a contributiei fiind prevazuta de art. 6 alin. (1) lit. a) din aceste norme.
 
Astfel, potrivit art. 6 alin. (1) lit. a) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor art. III din OUG 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale, aprobate prin HG 791/2010, baza de calcul al contributiilor individuale pentru asigurarile sociale si pentru asigurarile pentru somaj o constituie venitul net lunar realizat, dar nu mai mult de echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie, pentru veniturile de natura profesionala cu caracter repetitiv - lunar, trimestrial sau semestrial – realizate.
 
Astfel, pentru veniturile obtinute pe luna iulie trebuie sa depuneti declaratiile la casa teritoriala de pensii si la agentia pentru ocuparea fortei de munca judeteana sau a municipiului Bucuresti din raza de domiciliu pana la data de 25 august a.c.
 
In ceea ce priveste contributia pentru asigurarile sociale de sanatate in cota de 5,5%, baza lunara de calcul o constituie cuantumul net al veniturilor de natura profesionala realizate lunar, determinat ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile aferente realizarii venitului, care este limitat la echivalentul a 5 salarii medii brute pe economie si nu poate fi mai mic decat un salariu de baza minim brut pe tara, daca acest venit este singurul asupra caruia se calculeaza contributia. Prin urmare, o noutate in ceea ce priveste CASS-ul o reprezinta plafonarea bazei de calcul la 5 salarii medii brute pe economie. HG 791/2010 face trimitere la modalitatea de declarare si plata a contributiei individuale pentru asigurarile sociale de sanatate stabilite deja prin Legea 95/2006 si Normele de aplicare a Legii 95/2006 aprobate prin OPCNAS 617/2007. Cu toate acestea incepand cu data de 1 iulie a.c. este posibil sa fie solicitata o plata lunara si nu trimestriala a acestei contributii.
 
In privinta consultantului fiscal inregistrat in 2008, care nu a realizat venituri anterioare, daca in baza legislatiei anterioare datei de 01.07.2010, respectiv Legea 19/2000, Legea 76/2002 sau Legea 95/2006, consultantul fiscal avea obligatii de plata sau de depunere a unor declaratii, pentru neachitarea/nedepunerea la termenul de scadenta datoreaza penalitati de intarziere. Daca la data infiintari persoana s-a inscris cu obligatii de plata, depunand declaratia estimativa de venit, avea obligatia virarii impozitului pe venit asa cum era mentionat in decizia de impunere, asa incat consultantul trebuia sa anunte asupra inactivitatii sale daca nu a realizat venituri.
 
Referitor la veniturile obtinute in baza contractelor de prestari servicii/conventii civile incheiate de persoane fizice cu o societate, incepand 1 iulie 2010 asupra acestor venituri se datoreaza contributiile sociale in conditiile prevazute in OUG 58/2010 si Normele metodologice de aplicare a prevederilor art. III din OUG 58/2010 aprobate prin HG 791/2010. Plata acestor contributii este datorata in mod distinct, dupa cum activitatile prestate in baza acestor contracte pot fi incadrate in categoria activitatilor independente ori a celor dependente.
 
In situatia in care, din conventiile de prestari servicii incheiate rezulta ca este indeplinit cel putin unul dintre criteriile prevazute la art. 7 alin. (1) pct. 2 din Codul fiscal, astfel cum a fost completat prin OUG 58/2010, activitatea desfasurata de persoana fizica poate fi reconsiderata de catre organele fiscale in urma inspectiei desfasurate ca activitate dependenta, consecinta fiind aceea ca, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate si virate, fiind datorate solidar de catre platitorul si beneficiarul de venit. In acest caz se aplica regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate in afara functiei de baza.
 
Criteriile pe baza carora o activitate poate fi reconsiderata ca dependenta potrivit art. art. 7 alin. (1) pct. 2.1 din Codul fiscal sunt:
a)beneficiarul de venit se afla intr-o relatie de subordonare fata de platitorul de venit, respectiv organele de conducere ale platitorului de venit, si respecta conditiile de munca impuse de acesta, cum ar fi: atributiile ce ii revin si modul de indeplinire a acestora, locul desfasurarii activitatii, programul de lucru;
b)in prestarea activitatii, beneficiarul de venit foloseste baza materiala a platitorului de venit, respectiv spatii cu inzestrare corespunzatoare, echipament special de lucru sau de protectie, unelte de munca si altele asemenea;
c)beneficiarul de venit contribuie numai cu prestatia fizica sau cu capacitatea intelectuala, nu si cu capitalul propriu;
d)platitorul de venit suporta in interesul desfasurarii activitatii cheltuielile de deplasare ale beneficiarului de venit, cum ar fi indemnizatia de delegare-detasare in tara si in strainatate, precum si alte cheltuieli de aceasta natura;
e)platitorul de venit suporta indemnizatia de concediu de odihna si indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, in contul beneficiarului de venit;
f)orice alte elemente care reflecta natura dependenta a activitatii.
 
Potrivit normelor metologice adoptate pentru aplicarea acestor dispozitii care au modificat Codul fiscal, “O activitate poate fi reconsiderata, potrivit criteriilor prevazute la art. 7 alin. (1) pct. 2.1 din Codul fiscal, ca activitate dependenta, in cazul in care raportul juridic in baza caruia se desfasoara activitatea nu reflecta continutul economic al acestuia.”
 
In consecinta, in cazul reconsiderarii activitatii ca activitate dependenta, impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii, stabilite potrivit legii, vor fi recalculate si virate, fiind datorate solidar de catre platitorul si beneficiarul de venit.
 
Veniturile de natura profesionala sunt acele venituri realizate de o persoana fizica din orice alte activitati decat activitatile definite ca fiind dependente. Asadar, in cazul in care nu pot fi considerate venituri cu caracter dependent conform criteriilor amintite anterior, veniturile obtinute in baza conventiilor civile vor intra in categoria veniturilor de natura profesionala, in conformitate cu Normele metodologice de aplicare a prevederilor art. III din OUG 58/2010 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal si alte masuri financiar-fiscale, aprobate prin HG 791/2010.
 
Astfel, persoanele care realizeaza exclusiv venituri de natura profesionala cu caracter repetitiv (lunar, trimestrial sau semestrial) sau ocazional, precum si cele care, pe lânga veniturile de natura salariala, realizeaza si venituri de natura profesionala cu caracter repetitiv, lunar, trimestrial sau semestrial, datoreaza pentru aceste venituri de natura profesionala contributiile individuale de asigurari social (10,5%), de asigurari pentru somaj (0,5%) si de asigurari sociale pentru sanataten (5,5%), in conditiile stabilite de OUG 58/2010 si Normele metodologice de aplicare aprobate prin HG 791/2010.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016