keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Studiu de caz. Venituri de natura profesionala

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 08 Nov. 2010
Tags: oug 58/2010, pfa, legi

Intrebare:O persoana este salariat. Aceeasi persoana realizeaza, in mod regulat, venituri din cedarea folosintei bunurilor, dar mai mult de 5 contracte. In OUG 58/2010 in definirea veniturilor de ...



Intrebare:

O persoana este salariat. Aceeasi persoana realizeaza, in mod regulat, venituri din cedarea folosintei bunurilor, dar mai mult de 5 contracte.

In OUG 58/2010 in definirea veniturilor de natura profesionala sunt exceptate veniturile din cedarea folosintei bunurilor.

In aceste conditii, acea persoana are venituri de natura profesioanala? Daca da, ce contributii datoreaza?

Se tine cont de limita maxima a bazei de calcul - 5 salarii medii, chiar daca veniturile acestei persoane din cedarea folosintei bunurilor depaseste acest nivel?

Raspuns:

Potrivit art. 1 din OMFP nr. 2333/2007, privind declararea si stabilirea impozitului pe veniturile din cedarea folosintei bunurilor realizate din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere/subinchiriere, veniturile realizate de persoana ce inchiriaza mai mult de 5 proprietati, nu sunt considerate venituri din cedarea folosintei bunurilor, ci venituri din activitati independente.

Astfel in realitate si aceste venituri sunt impozitate cu asigurarile sociale stabilite de ordonanta 58/2010, privind modificarea codului fiscal si reglementarea unor masuri financiar fiscale.

Avand in vedere ca in data de 10 Septembrie 2010, a fost publicata OUG nr. 82/2010, ce modifica OUG nr. 58/2010 si abroga normele metodologice pentru acest ultim act vom structura raspunsul avand in vedere :
A) Perioada 01.07.2010 – 09.09.2010 – Prevederi conform OUG 58/2010 si Norme conform HG 791/2010.
B) Perioada ulterioara datei de 10.09.2010 – OUG nr. 82/2010 pentru modificarea OUG 58/2010.

A) Perioada 01.07.2010 – 09.09.2010.
Pentru activitatile independente,  sunt aplicabile prevederile de la art III din OUG 58/2010, ce obliga plata impozitului pe venit in procent de 16% si a urmatoarelor asigurari sociale, in procentele individuale stabilte conform legii de baza:
- Contributie la asigurari sociale, pensii 10,5%, indiferent daca PFA este sau nu salariat cu contract individual de munca , indiferent daca are sau nu activitatea de baza la un alt angajator, consideram ca acest procent se aplica la venitul net realizat. (Venit brut realizat – Cheltuieli efectuate si platite in scopul obtinerii de venituri)
- Contributii la asigurarile de sanatate 5,5%, potrivit HG 791/2010, formula de calcul este descrisa de textul normativ (venituri impozabile – cheltuieli deuctibile), iar aceasta baza nu poate sa fie mai mica decat valoarea unui salariu minim brut pe economie.
- Contributia la asigurarile de somaj in procent de 0,5%, consideram ca acest procent se aplica la venitul net realizat, descris ca mod de calcul mai sus.
Baza de calcul la aceste contributii este plafonata superior la nivelul a 5 salarii medii brute luate in calcul la elaborarea bugetului de stat. In anul 2010 acest salariu este 1836 lei, ce conduce la un plafon maximal de 9180 lei.


B) Perioada ulterioara datei de 10.09.2010 – OUG nr. 82/2010
Datorita publicarii in data de 10.09.2010, a OUG nr. 82/2010, privind modificarea OUG nr. 58/2010, fiscalizarea veniturilor obtinute de persoanele fizice autorizate este modificata radical.

In principal actul normativ  reformuleaza in totalitate art. III din OUG nr. 58/2010, privind contributia la asigurarile sociale pentru veniturile din profesii si abroga anexa a II a din HG nr 791/2010, pentru aplicarea normelor metodologice pentru OUG nr. 58/2010.

Ordonanta intra in vigoare in data de 10.09.2010, data publicarii in monitor si este aplicabila la toate veniturile platite ulterior acestei date chiar daca veniturile sunt aferente unei perioade trecute. Foarte importanta este sfera de aplicare deoarece reglementeaza numai veniturile din conventii/contracte civile si drepturi de autor.

In esenta ordonanta nu mai reglementeaza asigurarile sociale pentru activitatile independente efectuate de persoanele fizice, intreprinderile individuale . Acest lucru nu inseamna ca pentru veniturile realizate de aceste categorii profesionale nu datoreaza asigurari sociale, se datoreaza si de catre acestia plata contributiilor insa in conformitate cu reglementarile din legislatia primara: Legea 19/2000 privind pensiile, Legea 95/2006 privind sanatatea, Legea 76/2002 privind somajul. Practic din punctul de vedere legislativ, pentru PFA se revine la situatia initiala existenta inainte de adoptarea OUG nr. 58/2010.

Contributia la fondul de pensii se datoreaza in procent de 31,3% din suma asigurata prin contractul agreat cu Casa de Pensii. Plata acestei contributii este obligatorie daca veniturile obtinute din activitati independente sunt singurele venituri realizate, iar valoarea asigurata trebuie sa fie mai mare decat un salariu minim pe economie si este facultativa daca contribuabilul este salariat, insa doreste obtinerea la pensionare a unei pensii mai mari.

Contributia la asigurarile de sanatate este in procent de 5,5% din venitul net realizat determinat ca diferenta intre venitul brut incasat si cheltuieli efectuate in scopul obtinerii de venituri. Prevederile art. 257 din Legea 95/2006, privind sanatatea obliga la plata contributiei la asigurarile de sanatate pentru veniturile obtinute din activitati independente chiar daca acesta plateste asigurari de sanatate si pentru alte venituri, cum ar fi venituri din salarii. In plus contributia nu este plafonata superior.

Se retine ca respectiva persoana ce obtine venituri din inchirierea unor proprietati avand mai mult de 5 contracte are obligatia conducerii contabilitatii conform OMFP nr. 1040/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, astfel incat poate stabilii venitul incasat si cheltuiala platita.
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Studii de caz"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016