Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare:O persoana este salariat. Aceeasi persoana realizeaza, in mod regulat, venituri din cedarea folosintei bunurilor, dar mai mult de 5 contracte. In OUG 58/2010 in definirea veniturilor de ...
Intrebare:
O persoana este salariat. Aceeasi persoana realizeaza, in mod regulat, venituri din cedarea folosintei bunurilor, dar mai mult de 5 contracte.
In OUG 58/2010 in definirea veniturilor de natura profesionala sunt exceptate veniturile din cedarea folosintei bunurilor.
In aceste conditii, acea persoana are venituri de natura profesioanala? Daca da, ce contributii datoreaza?
Se tine cont de limita maxima a bazei de calcul - 5 salarii medii, chiar daca veniturile acestei persoane din cedarea folosintei bunurilor depaseste acest nivel?
Raspuns:
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Potrivit art. 1 din OMFP nr. 2333/2007, privind declararea si stabilirea impozitului pe veniturile din cedarea folosintei bunurilor realizate din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere/subinchiriere, veniturile realizate de persoana ce inchiriaza mai mult de 5 proprietati, nu sunt considerate venituri din cedarea folosintei bunurilor, ci venituri din activitati independente.
Astfel in realitate si aceste venituri sunt impozitate cu asigurarile sociale stabilite de ordonanta 58/2010, privind modificarea codului fiscal si reglementarea unor masuri financiar fiscale.
Avand in vedere ca in data de 10 Septembrie 2010, a fost publicata OUG nr. 82/2010, ce modifica OUG nr. 58/2010 si abroga normele metodologice pentru acest ultim act vom structura raspunsul avand in vedere :
A) Perioada 01.07.2010 – 09.09.2010 – Prevederi conform OUG 58/2010 si Norme conform HG 791/2010.
B) Perioada ulterioara datei de 10.09.2010 – OUG nr. 82/2010 pentru modificarea OUG 58/2010.
A) Perioada 01.07.2010 – 09.09.2010.
Pentru activitatile independente, sunt aplicabile prevederile de la art III din OUG 58/2010, ce obliga plata impozitului pe venit in procent de 16% si a urmatoarelor asigurari sociale, in procentele individuale stabilte conform legii de baza:
- Contributie la asigurari sociale, pensii 10,5%, indiferent daca PFA este sau nu salariat cu contract individual de munca , indiferent daca are sau nu activitatea de baza la un alt angajator, consideram ca acest procent se aplica la venitul net realizat. (Venit brut realizat – Cheltuieli efectuate si platite in scopul obtinerii de venituri)
- Contributii la asigurarile de sanatate 5,5%, potrivit HG 791/2010, formula de calcul este descrisa de textul normativ (venituri impozabile – cheltuieli deuctibile), iar aceasta baza nu poate sa fie mai mica decat valoarea unui salariu minim brut pe economie.
- Contributia la asigurarile de somaj in procent de 0,5%, consideram ca acest procent se aplica la venitul net realizat, descris ca mod de calcul mai sus.
Baza de calcul la aceste contributii este plafonata superior la nivelul a 5 salarii medii brute luate in calcul la elaborarea bugetului de stat. In anul 2010 acest salariu este 1836 lei, ce conduce la un plafon maximal de 9180 lei.
B) Perioada ulterioara datei de 10.09.2010 – OUG nr. 82/2010
Datorita publicarii in data de 10.09.2010, a OUG nr. 82/2010, privind modificarea OUG nr. 58/2010, fiscalizarea veniturilor obtinute de persoanele fizice autorizate este modificata radical.
In principal actul normativ reformuleaza in totalitate art. III din OUG nr. 58/2010, privind contributia la asigurarile sociale pentru veniturile din profesii si abroga anexa a II a din HG nr 791/2010, pentru aplicarea normelor metodologice pentru OUG nr. 58/2010.
Ordonanta intra in vigoare in data de 10.09.2010, data publicarii in monitor si este aplicabila la toate veniturile platite ulterior acestei date chiar daca veniturile sunt aferente unei perioade trecute. Foarte importanta este sfera de aplicare deoarece reglementeaza numai veniturile din conventii/contracte civile si drepturi de autor.
In esenta ordonanta nu mai reglementeaza asigurarile sociale pentru activitatile independente efectuate de persoanele fizice, intreprinderile individuale . Acest lucru nu inseamna ca pentru veniturile realizate de aceste categorii profesionale nu datoreaza asigurari sociale, se datoreaza si de catre acestia plata contributiilor insa in conformitate cu reglementarile din legislatia primara: Legea 19/2000 privind pensiile, Legea 95/2006 privind sanatatea, Legea 76/2002 privind somajul. Practic din punctul de vedere legislativ, pentru PFA se revine la situatia initiala existenta inainte de adoptarea OUG nr. 58/2010.
Contributia la fondul de pensii se datoreaza in procent de 31,3% din suma asigurata prin contractul agreat cu Casa de Pensii. Plata acestei contributii este obligatorie daca veniturile obtinute din activitati independente sunt singurele venituri realizate, iar valoarea asigurata trebuie sa fie mai mare decat un salariu minim pe economie si este facultativa daca contribuabilul este salariat, insa doreste obtinerea la pensionare a unei pensii mai mari.
Contributia la asigurarile de sanatate este in procent de 5,5% din venitul net realizat determinat ca diferenta intre venitul brut incasat si cheltuieli efectuate in scopul obtinerii de venituri. Prevederile art. 257 din Legea 95/2006, privind sanatatea obliga la plata contributiei la asigurarile de sanatate pentru veniturile obtinute din activitati independente chiar daca acesta plateste asigurari de sanatate si pentru alte venituri, cum ar fi venituri din salarii. In plus contributia nu este plafonata superior.
Se retine ca respectiva persoana ce obtine venituri din inchirierea unor proprietati avand mai mult de 5 contracte are obligatia conducerii contabilitatii conform OMFP nr. 1040/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea si conducerea evidentei contabile in partida simpla de catre persoanele fizice care au calitatea de contribuabil in conformitate cu prevederile Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, astfel incat poate stabilii venitul incasat si cheltuiala platita.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Servicii medicale. Impozit si contributiiOUG 58/2010. Contributii notar public si consultant fiscalMarko: Nu vom accepta varianta contributiilor sociale marite pentru drepturile de autorPlafonul peste care o persoana fizica trebuie sa plateasca TVA este ...Conventie civila incheiata cu un traducator in doua luni diferite in anul 2011Ultimele articole
Editorial: Cu TVA-ul la psihologFactura fiscala drepturi de autorContractul de drepturi de autor: obligatii fiscaleContributii sociale drepturi autorMajorarea TVA a fost aprobata in Camera DeputatilorArticole similare
Cum stabilim venitul anual net pe baza normelor de venit pentru un PFA?Ce taxe trebuie sa platesti in Romania daca ai o afacere. Lista COMPLETAAnularea inregistrarii in scopuri de TVA pentru aplicarea regimului de scutire | Data valabilitatii anulariiIncadrarea veniturilor. Cum procedam referitor la TVA si impozitare?Teodorovici: Persoanele afectate de schimbarile fiscale isi vor recupera banii platiti in plusUltimele articole
PFA cu activitate inceputa in cursul anului. Datoreaza CAS si CASS?Declaratia 070. Termen depunere si instructiuni de completareSAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Plafon de 50.000 lei in casierie. Exista exceptii in privinta PFA/II/IF?Venituri din activitati independente. Cat CASS datoreaza persoanele fizice pentru 2024Articole similare
Noi formulare pentru impozitele cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursaPragul de impozitare micro ar putea scadea gradual la 88.500 mii euro pana in 2027Riscul fiscal va fi determinat dupa noi reguli. Ce va atrage inspectia fiscala in 2014!Procedura de conectare a caselor de marcat la ANAF a devenit operationala. Care sunt termenele limita pentru contribuabili?Precizari ANAF referitoare la depunerea Declaratiei unice in vederea acordarii bonificatiilor. Ce trebuie sa stie contribuabiliiUltimele articole
Distrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?Controale antifrauda: Inspectorii au descoperit o schema frauduloasa cu caracter transfrontalier privind TVARepartizare dividende catre persoane fizice. Poate fi depasit, pe o luna, plafonul de 10.000 lei?Nivelul normelor anuale de venit corespunzatoare unei camere de inchiriat pentru anul 2025TOATE modificarile aduse LEGIi contabilitatii prin OUG 138/2024Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"