Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vom stabili, prin cele ce urmeaza, ce obligatii fiscale si declarative apar dupa data de 1 iulie 2012 in cazul existentei unor contracte de comision incheiate cu persoane fizice autorizate. Vom face aceleasi referiri si pentru PFA-urile care au si contracte de munca pe timp partial incheiate cu alte societati pe langa contractul de comision. Vom vedea astfel daca se va depune Declaratia 600 in cazul unui PFA infiintat inainte de 1 iulie 2012.
Potrivit dispozitiilor pct. 109 din OUG 125/2011, incepand cu data de 01 iulie 2012 in Codul fiscal se introduce "CAPITOLUL II - Contributii sociale obligatorii privind persoanele care realizeaza venituri din activitati independente, activitati agricole si asocieri fara personalitate juridica.
Conform art. 296 indice 21 din acest capitol, urmatoarele persoane au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, dupa caz:
a) intreprinzatorii titulari ai unei intreprinderi individuale;
b) membrii intreprinderii familiale;
c) persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice;
d) persoanele care realizeaza venituri din profesii libere;
e) persoanele care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala, la care impozitul pe venit se determina pe baza datelor din evidenta contabila in partida simpla; f) persoanele care realizeaza venituri, in regim de retinere la sursa a impozitului pe venit, din activitati de natura celor prevazute la art. 52 alin. (1) si din asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. e);
Printre veniturile la care face trimitere art. 296 indice 21 la lit. f), regasim si veniturile din activitati desfasurate in baza contractelor de agent. Pentru a clarifica ce contracte fac obiectul prevederilor art. 52 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal , Ministerul Finatelor Publice a emis Ordinul 247/2012 prin care a stabilit procedura unitara pentru aplicarea prevederilor art. 52 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal .
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Conform art. 3 alin. (2) din acest ordin, platitorii de venituri au obligatia de a calcula, retine si vira impozit prin retinere la sursa in baza art. 52 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentului ordin in cazul veniturilor platite beneficiarilor, in baza urmatoarelor tipuri de contracte: - contracte de comision, mandat comercial si de consignatie, calificate drept contracte civile dupa data de 1 octombrie 2011, precum si in cazul contractului de agent; - contractelor/conventiilor civile, care atat inainte, cat si dupa intrarea in vigoare a Codului civil au aceeasi natura juridica.
Prin urmare, persoanele care realizeaza venituri din contracte de comision sau contracte de agent au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte.
Insa, aceste persoane nu datoreaza contributia la sistemul asigurarilor sociale daca beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii sunt asigurate ale sistemului public de pensii, sau daca se afla in urma din urmatoarele situatii: - persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca, inclusiv soldatii si gradatii voluntari;
- functionarii publici;
- cadrele militare in activitate, soldatii si gradatii voluntari, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare, din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale;
- persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului, precum si membrii cooperatori dintr-o organizatie a cooperatiei mestesugaresti, ale caror drepturi si obligatii sunt asimilate, in conditiile prezentei legi, cu cele ale persoanelor prevazute la pct. I;
- cadrele militare trecute in rezerva, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciare ale caror raporturi de serviciu au incetat, din domeniul apararii nationale, ordinii publice si sigurantei nationale, care beneficiaza de ajutoare lunare ce se asigura din bugetul de stat, in conditiile legii.
In situatia in care beneficiarul veniturilor din contracte de comision/agent nu se afla in una dintre situatiile mai sus mentionate si nu beneficiaza de o categorie de pensie acordate in sistemul public de pensii, platitorul venitului are obligatia calcularii, retinerii si virarii contributiei individuale de asigurari sociale.
De asemenea, incepand cu veniturile aferente lunii iulie 2012 platitorul venitului are obligatia calcularii, retinerii si virarii contributiei individuala de asigurari sociale sanatate indiferent daca beneficiarul venitului din contracte de comision/agent realizeaza sau nu si alte venituri.
In concluzie, incepand cu veniturile aferente lunii iulie 2012 platitorul veniturilor din contracte de comision/agent va retine contributia individuala la sistemul asigurarilor sociale de stat daca beneficiarul venitului nu se afla intr-un dintre situatiile prevazute art. 6 alin. (1) pct. I - III si V din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice mai sus prevazute sau nu beneficiaza de una dintre categoriile de pensii publice.
De asemenea, platitorul venitului va retine contributia individuala la sistemul asigurarilor sociale de sanatate indiferent daca beneficiarul venitului mai realizeaza sau nu si alte venituri. Daca PFA au si calitatea de salariat la un alt angajator, atunci platitorul de venit va retine la sursa numai impozit pevenit de 10% sau 16% si contributia individuala de asigurari de sanatate de 5,5%.
Potrivit art. 296 indice 26 alin. (1) din Codul fiscal , in vigoare incepand cu data de 01 iulie 2012, cotele de contributie pentru contribuabilii prevazuti la art. 296 indice 21 sunt cele prevazute la art. 296 indice 18 alin. (3), respectiv: a) cota integrala, pentru contributia de asigurari sociale, corespunzatoare conditiilor normale de munca, potrivit legii; b) cota individuala, pentru contributia de asigurari sociale de sanatate. La alin. (2) al aceluiasi articol se prevede ca, contribuabilii cu regim de retinere la sursa a impozitului pe venit datoreaza contributia individuala de asigurari sociale. Asadar, cotele de contributii sociale sunt: CAS 10,5 %; CASS 5,5%.
Daca, prin contract, s-a prevazut retinerea unui impozit la sursa de 10%, atunci baza de calcul a acestuia va fi venitul brut stabilit in contract din care se deduc contributiile de asigurari sociale.
In cazul impunerii finale de 16%, din baza de calcul a impozitului pe venit nu se vpr deduce contributiile de asigurari sociale.
Mai retinem ca, baza de calcul a contributiilor individuale de asigurari sociale este venitul brut stabilit prin contractul incheiat intre parti, iar aceasta nu poate fi mai mare decat echivalentul a de 5 ori castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, respectiv suma de 10,585 lei.
Baza de calcul a contributiilor individuale de asigurari sociale de sanatate este venitul brut stabilit prin contractul incheiat intre parti.
Observam ca, in vederea retinerii contributiilor de sanatate, baza de calcul nu se plafoneaza si, mai mult decat atat, aceasta nu poate fi mai mica decat un salariu de baza minim brut pe tara.
Nu se acorda scutire de la plata contributiei de asigurari de sanatate, daca peroana respectiva realzieaza si venituri din salarii, pensii, etc.
In ceea ce priveste modalitatea de declarare apreciem ca este necesara modificarea formularului 112.
Referitor la Declaratia 600
Declaratia privind venitul asigurat la sistemul public de pensii (cod 600) prevazuta de OPANAF/OPCNPP 874/221/2012 se depune de toate persoanele care realizeaza venituri din profesii libere si care au calitatea de contribuabili la sistemul public de pensii in conformitate cu prevederile art. 29221 alin. 1 lit. d Cod fiscal .
Sunt exceptate de la obligativitatea depunerii acestei declaratii persoanele deja asigurate in sistemul public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I-III si V din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cele care beneficiaza de una din categoriile de pensii acordate in sistemul public de pensii (salariati, pensionari etc.), dupa cum se prevede la art. 29221 alin. 2 Cod fiscal .
Declaratia se completeaza pentru fiecare luna cu venitul baza de calcul al contributiei de asigurari sociale, respectiv cu venitul declarat de fiecare asigurat, care nu poate fi mai mic de 35% din castigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat si nici mai mare decat echivalentul a de 5 ori acest castig, dupa cum se prevede la art. 296 indice 22 alin. 1 Cod fiscal .
In conformitate cu prevederile OMFP 882/2012 declaratia se depune pana la data de 31 ianuarie inclusiv a anului pentru care se datoreaza contributia de asigurari sociale, respectiv in termen de 15 zile de la data inceperii activitatii, pentru contribuabilii care incep o activitate in cursul anului fiscal. De asemenea, dupa cum se specifica la art. 2 din OPANAF/OPCNPP 874/221/2012 pentru anul 2012 declaratia se depune numai in situatia in care persoanele care exercita activitati independente obtin venituri din aceste actvitati incepand cu data de 1 iulie 2012.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Modificari Norme metodologice aduse de HG 77/2014 privind TVAContracte de comision incheiate cu societati din UE. Regim TVAArticole similare
Impozit chirii 2024. Noutati si studii de caz utileCum sa gestionezi profitul obtinut prin PFA, pentru un viitor financiar mai sigurPFA - Vanzare teren din proprietate personala. Tratament TVADeclaratia Unica 2019: Eroare la depunerea declaratiei rectificativeDreptul la concediu pentru cresterea copilului. PFA-urile trebuie sa plateasca CAS?Ultimele articole
PFA cu activitate inceputa in cursul anului. Datoreaza CAS si CASS?Declaratia 070. Termen depunere si instructiuni de completareSAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Plafon de 50.000 lei in casierie. Exista exceptii in privinta PFA/II/IF?Venituri din activitati independente. Cat CASS datoreaza persoanele fizice pentru 2024Articole similare
MFP: Declaratie unica care va comasa 7 declaratii, inclusiv Formularul 600Formularul 600 va putea fi depus pana la 15 aprilieDeclaratia unica va putea fi depusa online dupa 16 maiNoi formulare in atentia contribuabililor. Depuneti corect DECLARATIA 600!Noutati DECLARATIA 600 din anul 2016. Indeplinirea conditiilor de incadrare in categoria persoanelor asigurate obligatoriu in sistemul public de pensiiUltimele articole
Cota CAS – rectificarea Declaratiei 600ANAF propune un formular unic pentru persoanele fiziceVicepremierul Viorel Stefan: Contribuabilii care vor depune in aprilie Formularul 600 vor avea calitatea de asigurati si in trimestrul 1Formularul 600. Noi modificari propuse de Ministrul FinantelorMFP a publicat ordonanta de amanare a formularului 600Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"