Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
In situatia unei firme care este in procedura de faliment exista multe semne de intrebare. Ce se intampla cu clientii neincasati, daca regimul de aplicare al TVA este la incasare?
Care este tratamentulul fiscal si contabil al TVA neexigibil sold creditor al contului 4428 in situatia in care compania intra in procedura simplificata de faliment? Exista un termen de prescriptie al TVA cand trebuie sa colectat chiar daca nu am incasat factura?
Raspunsul specialistului
Spre deosebire de creantele si datoriile fata de bugetul de stat care se prescriu in termen de 5 ani de la data de 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala, in cazul creantelor si datoriilor fata de clienti si furnizori, prescriere intervine in termen de 3 ani reglementat prin Legea nr. 287 din 17 iulie 2009, republicata privind Codul civil, capitolul II "Termenul prescriptiei extinctive,, art. 2517
"Termenul general de 3 ani" "Termenul prescriptiei este de 3 ani, daca legea nu prevede un alt termen.".
"Termenul general de 3 ani" "Termenul prescriptiei este de 3 ani, daca legea nu prevede un alt termen.".
In cazul in care clientul confirma soldul furnizorului pe baza "extrasului de cont", la inventariere, termenul de 3 ani curge incepand cu aceasta noua data, conform prevederilor art. 2541 "Efectele intreruperii prescriptiei" alin. (3) din Legea nr. 287/2009 "Daca intreruperea prescriptiei a avut loc prin recunoasterea dreptului de catre cel in folosul caruia curgea, va incepe sa curga o noua prescriptie de acelasi fel.".
Anularea creantei se efectueaza in baza unei note contabile avand drept document justificativ rezultatele inventarierii. In acest caz, sunt aplicabile prevederile pct. 328 din O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate "La scaderea din evidenta a creantelor si datoriilor ale caror termene de incasare sau de plata sunt prescrise, entitatile trebuie sa demonstreze ca au fost intreprinse toate demersurile legale, pentru decontarea acestora."
Un demers legal se considera si declararea in insolventa a clientului conform Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa.Daca un astfel de demers juridic s-ar fi efectuat in cadrul termenului de prescriere, concomitent, trebuiau calculate si inregistrate in evidenta contabila si provizioanele aferente. La declararea in stare de faliment a clientului, este posibila si permisa ajustarea bazei de impozitare a TVA care ar fi avut ca efect anularea sumei TVA colectate la data facturii , neincasate.
Deci, pentru facturile emise care nu mai pot fi incasate datorita pronuntarii falimentului clientului printr-o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila poate fi efectuata ajustarea bazei de impozitare a TVA, prin emiterea unei facturi, cu semnul minus, prin care se anuleaza factura emisa initial. In acest caz sunt aplicabile prevederile art. 287 “Ajustarea bazei de impozitare a TVA” lit. d) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal aplicabil din 2016.
Daca un client nu este declarat in faliment pana la implinirea termenului de prescriere, suma TVA neexigibila trebuie considerata exigibila la implinirea termenului de 3 ani de la data emiterii facturii, caz in care se efectueaza inregistrarea contabila:
4428V = 4427
“TVA colectata, neexigibila” “TVA colectata, exigibila”
concomitent cu inregistrarea pe cheltuieli a facturii neincasate, la valoarea totala (baza de impozitare TVA si TVA aferenta), fara a fi permisa ajustarea bazei de impozitare a TVA facturata initial;
654 = 411 "Clienti",
"Pierderi din creante si debitori diversi"
(analitic "creante prescrise")
In situatia in care persoana declarata in faliment are codul anulat din oficiu, suma TVA colectata, devenita exigibila la implinirea termenului de prescriere, trebuie raportata prin formularul cod 311, conform obligatiei reglementate prin 324 “Decontul special de taxa si alte declaratii” din noul Cod fiscal(echivalent al art. 156^3 “Decontul special de taxa si alte declaratii din Legea nr. 571/2003”), alin. (10)
In situatia in care persoana declarata in faliment are codul anulat din oficiu, suma TVA colectata, devenita exigibila la implinirea termenului de prescriere, trebuie raportata prin formularul cod 311, conform obligatiei reglementate prin 324 “Decontul special de taxa si alte declaratii” din noul Cod fiscal(echivalent al art. 156^3 “Decontul special de taxa si alte declaratii din Legea nr. 571/2003”), alin. (10)
“Persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de TVA a fost anulat potrivit prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) trebuie sa depuna o declaratie privind taxa colectata care trebuie platita, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a intervenit exigibilitatea taxei pentru livrari de bunuri/prestari de servicii efectuate si/sau pentru achizitii de bunuri si/sau servicii pentru care sunt persoane obligate la plata taxei, a caror exigibilitate de taxa intervine in perioada in care persoana impozabila nu are un cod valabil de TVA, respectiv”.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Autor: InfoTva.ro
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "TVA la incasare. Prescrierea creantelor in cazul falimentului":
Rating:
Nota: 1.88 din 5 din 4 voturi
Rating:
Nota: 1.88 din 5 din 4 voturi
Articole similare
Cartea verde a fiscalitatii 2016: Solutii practice pentru probleme fiscal-contabileInregistrare in scopuri de TVA. Facturi emise ori primite inainte de inregistrare. Cum procedam pentru efectuarea regularizarilor?Achizitii pe baza de aviz de insotire a marfii, fara factura. Monografie contabilaNou comunicat privind decontul de TVA incepand cu 1 ianuarie 2013Declaratii fiscale cu termen limita de depunere la 25 noiembrieUltimele articole
Informare ANAF! Declaratiile 097 si 700 pentru notificarea intrarii ori iesirii din sistemul de TVA LA INCASARE au fost modificateOUG 19/2021. Scutirea de la plata impozitului specific, amanarea dreptului de deducere a TVA, restructurarea obligatiilor bugetare si esalonarea la plataBuletin informativ ANAF. Actele normative cu incidenta in materie fiscala publicate in perioada 15-19 martie 2021Factura TVA emisa eronat. Cum se face corectareaContinuarea sistemului TVA LA INCASARE in 2021. Se mai depune declaratia 097 in acest caz?
Mai multe articole despre tva la incasare
Articole similare
Atentie: TVA nu se colecteaza la sume prescrise!Prescrierea termenului de recuperare a impozitului pe profit
Mai multe articole despre prescrierea creantelor
Articole similare
Recuperare creante de la o firma aflata in falimentCum inregistreaza o FIRMA IN FALIMENT taxa de reziliere. Este posibila deducerea TVA?
Mai multe articole despre firma in faliment

Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special
"MODIFICARI Majore privind TVA. 5 studii de caz + explicatii detaliate"