Un proiect editorial
marca Rentrop&Straton

Liderul informatiilor specializate din Romania
TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam
Atentie, contabili!
Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"
Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Cod TVA intracomunitar 2025. Cum il obtii singur, fara ajutorul unui contabil

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Ion Mihai la 07 Aug. 2025
obtinere cod tva intracomunitar
Tags: cod tva intracomunitar, cum obtii codul tva intracomunitar

Daca ai o firma sau un PFA si doresti sa colaborezi cu parteneri din Uniunea Europeana, este posibil sa ai nevoie de un cod de TVA intracomunitar, chiar daca nu esti platitor de TVA in Romania. Obtinerea acestui cod iti permite sa facturezi si sa achizitionezi fara TVA in relatiile intracomunitare. In acest ghid iti aratam pas cu pas cum poti obtine codul de TVA intracomunitar singur, fara ajutorul unui contabil.

Ce este codul TVA intracomunitar

Codul de TVA intracomunitar este un identificator fiscal atribuit firmelor neinregistrate in scopuri de TVA in Romania, care doresc sa desfasoare tranzactii cu parteneri din Uniunea Europeana, conform art. 317 din Codul fiscal. Acest cod permite evitarea dublei impuneri in relatiile comerciale intracomunitare, fara a conferi insa statutul de platitor de TVA. Emiterea facturilor se face fara TVA, iar taxa aferenta achizitiilor nu poate fi dedusa.

Cand ai nevoie de codul de TVA intracomunitar?

Ai nevoie de codul de TVA intracomunitar in urmatoarele situatii:

Cand prestezi servicii catre firme din Uniunea Europeana

  • Este necesar sa soliciti codul de TVA intracomunitar de la clientul din alt stat membru si sa il mentionezi pe factura emisa. Acest lucru este esential pentru ca tranzactia sa fie tratata ca o prestare de servicii intracomunitara, cu regim fiscal specific.

Cand achizitionezi produse din alte state membre ale UE

  • Trebuie sa transmiti codul tau de TVA intracomunitar furnizorului. Dupa achizitie, ai obligatia sa calculezi si sa platesti TVA in Romania, in cota standard de 21%.

Daca colaborezi cu furnizori din UE si ai depasit plafonul anual de 10.000 euro (echivalent in lei)

  • In acest caz, este obligatoriu sa obtii si sa comunici codul de TVA intracomunitar furnizorilor. Tranzactiile vor fi tratate ca achizitii intracomunitare, iar tu vei declara si plati TVA-ul aferent in Romania.

Daca achizitiile din UE sunt sub plafonul de 10.000 euro anual

  • Nu esti obligat sa soliciti codul de TVA intracomunitar, acesta fiind optional. Totusi, daca TVA-ul aplicat in statul membru de unde achizitionezi bunurile este mai mare decat cel din Romania (21%), poti solicita codul de TVA intracomunitar pentru a beneficia de un regim fiscal mai favorabil, achitand TVA in Romania la o cota mai redusa.

ATENTIE! Chiar daca valoarea achizitiilor intracomunitare nu depaseste plafonul de 10.000 euro, poti opta voluntar pentru obtinerea codului de TVA intracomunitar. Aceasta alegere iti permite sa platesti TVA in Romania, ceea ce poate fi mai avantajos daca tara de origine a produselor aplica un TVA mai ridicat decat cel practicat in Romania (21%). Decizia nu este obligatorie, dar poate conduce la economii fiscale.

UN GHID COMPLET DESPRE TVA INTRACOMUNITAR, AICI>>

Cum se obtine codul TVA intracomunitar?

Incepand cu data de 1 martie 2022, procedura de obtinere a codului de TVA intracomunitar a fost modificata, prin inlocuirea formularului 091 cu Declaratia 700. Noua procedura presupune transmiterea exclusiv online a Declaratiei 700 prin intermediul Spatiului Privat Virtual (SPV) al ANAF.

Obtinerea codului de TVA intracomunitar poate fi realizata fie de catre un contabil, fie direct de catre contribuabil. In cazul in care contribuabilul nu colaboreaza cu un contabil, este necesara detinerea unui certificat digital calificat pentru semnatura electronica, in vederea autentificarii si semnarii declaratiei in sistemul SPV.

Daca trebuie sa iti obtii singur codul de TVA intracomunitar trebuie doar sa urmezi urmatoarele instructiuni:

Pasul 1. Obtine o semnatura electronica calificata

Primul pas consta in obtinerea unei semnaturi digitale calificate, emisa pe numele tau. Aceasta este esentiala pentru autentificarea in platformele fiscale si semnarea documentelor electronice. Semnatura electronica va fi utilizata atat pentru depunerea declaratiilor, cat si pentru interactiunea cu ANAF si alte institutii publice.

Pasul 2. Activeaza un cont in Spatiul Privat Virtual (SPV)

Cu certificatul digital activ, creeaza un cont SPV pentru persoana juridica (SRL, PFA etc.), utilizand CUI-ul entitatii. SPV este platforma principala prin care vei transmite declaratii, vei primi notificari oficiale si vei gestiona documentele fiscale in relatia cu ANAF. Pentru a vedea cum sa iti faci cont in SPV, click AICI>>

Pasul 3. Descarca Declaratia 700 de pe site-ul ANAF

Acceseaza site-ul ANAF si descarca formularul D700, in formatul PDF inteligent, cunoscut ca „Soft A”. Acesta este formularul utilizat pentru modificari ale vectorului fiscal, inclusiv pentru inregistrarea in scopuri de TVA conform articolului 317 din Codul Fiscal.

Pasul 4. Utilizeaza Adobe Acrobat pentru completare

Deschide fisierul PDF folosind aplicatia gratuita Adobe Acrobat Reader. Nu folosi previzualizarea din browser sau alte aplicatii de tip PDF viewer, deoarece acestea nu permit completarea si validarea corecta a documentului.

Pasul 5. Introdu informatiile in formularul D700

Parcurge formularul si completeaza sectiunile necesare:

Sectiunea I – Bifeaza optiunea „Declaratie de mentiuni”.

Sectiunea II – Introdu CUI-ul, denumirea completa si tipul declaratiei initiale (010 pentru SRL, 070 pentru PFA).

Sectiunea III – Selecteaza „Reprezentare prin reprezentant legal” si completeaza datele aferente firmei si ale reprezentantului.

Sectiunea IV – Mentioneaza daca evidenta contabila este tinuta de un expert contabil sau firma specializata. Daca da, introdu datele contractului si ale prestatorului.

Pasul 6. Completeaza subsectiunea privind TVA intracomunitar

La pagina 7, in subsectiunea B.VI., identifica rubrica privind inregistrarea in scopuri de TVA pentru persoane neinregistrate deja in acest sistem.

Bifeaza casuta corespunzatoare: „persoana impozabila care nu este inregistrata in scopuri de TVA dar efectueaza operatiuni intracomunitare”.

Alege unul dintre motivele disponibile pentru solicitare: achizitii de bunuri, livrari catre alte state UE, primirea sau prestarea de servicii. Este permisa selectarea unui singur motiv, chiar daca in viitor vei utiliza codul pentru mai multe scopuri.

Pasul 7. Pregateste documentele necesare si creeaza o arhiva.zip

Inainte de a finaliza formularul, pregateste o arhiva in format ZIP care va include:

  • Copia certificatului de inregistrare (CUI);
  • Copia actului de identitate al administratorului sau titularului

Aceasta arhiva va fi atasata direct in fisierul PDF, in momentul validarii.

Pasul 8. Semneaza declaratia digital

La finalul formularului, vei gasi spatiul pentru semnatura. Apasa pe acel chenar si aplica semnatura electronica calificata. Acest pas este obligatoriu pentru validarea documentului inainte de depunere.

Pasul 9. Transmite formularul prin portalul e-guvernare.ro

Acceseaza platforma www.e-guvernare.ro, autentifica-te cu semnatura digitala si intra in sectiunea „Depunere declaratii”. Incarca formularul D700 completat si semnat. Dupa transmitere, vei primi un cod de index pentru identificarea documentului.

Pasul 10. Verifica recipisa si urmareste emiterea codului TVA

Dupa depunere, descarca recipisa de confirmare folosind CUI-ul si indexul de inregistrare. Recipisa va indica daca declaratia a fost procesata cu succes sau daca exista erori.

In cazul in care recipisa confirma „fara erori de validare”, dosarul este in regula.

Daca apar erori, trebuie sa revizuiesti datele completate, sa corectezi si sa redepui formularul.

Ulterior, intr-un interval de maximum 10 zile lucratoare, poti merge la sediul ANAF de care apartine firma pentru a solicita codul de TVA intracomunitar. In unele cazuri, acesta poate fi eliberat mai devreme.

Ion Mihai de Ion Mihai
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam

Atentie, contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam" 

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "InfoTVA"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016