Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Va prezentam astazi informatii suplimentare privind Ordinul nr. 1436/2012, publicat de Agentia Nationala de Administrare Fiscala in data de 5 octombrie. Prin acest act normativ este prezentata procedura de reinregistrare in scopuri de TVA pentru cei carora le-a fost anulat codul de TVA.
Noul ordin diferentiaza astfel modul de inregistrare in scopuri de TVA in functie de motivele care au dus, in prima instanta, la anularea inregistrarii. Mentionam insa ca toti contribuabilii, indiferent de motivele care au dus la anularea inregistrarii in scopuri de TVA, vor trebui sa depuna formularul 099 in vederea solicitarii reinregistrarii in scopuri de TVA.
Cererea se va depune la sediul organului fiscal sau se va trimite prin posta impreuna cu documentatia necesara. Orice corecturi cerute ulterior de catre ANAF vor fi efectuate de catre contribuabil in termen de 15 zile.
Redam mai jos, pe larg, procedura de reinregistrare in scopuri de TVA, asa cum este aceasta prezentata in noul ordin:
1. Prezenta procedura se aplica pentru inregistrarea in scopuri de TVA potrivit prevederilor art.153 alin.(91) lit.b) - d) din Codul fiscal, de catre organele fiscale competente, la solicitarea persoanelor impozabile carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA intrucat:
a) asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au avut inscrise in cazierul fiscal fapte, in conditiile prevazute de art.153 alin. (9) lit. c) din Codul fiscal;
b) nu au depus niciun decont de taxa, in conditiile prevazute de art.153 alin. (9) lit.d) din Codul fiscal;
c) nu au evidentiat, in deconturile de taxa depuse, nicio operatiune realizata, in conditiile prevazute de art.153 alin. (9) lit.e) din Codul fiscal.
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Examen Consultant Fiscal 2024
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
2. Prezenta procedura se aplica de catre compartimentul cu atributii in domeniul inregistrarii
fiscale, denumit in continuare compartiment de specialitate, din cadrul organului fiscal competent.
3. Organul fiscal competent este organul fiscal in a carui evidenta persoana impozabila este inregistrata ca platitor de impozite si taxe sau organul fiscal stabilit potrivit art. 36 alin. (3) din Codul de procedura fiscala, pentru persoanele impozabile care nu sunt stabilite in Romania conform art. 1251 alin. (2) din Codul fiscal, dupa caz.
4. Persoanele impozabile, care solicita inregistrarea in scopuri de TVA potrivit prevederilor art.153 alin.(91) lit.b) - d) din Codul fiscal, depun la organul fiscal competent formularul 099 „Cerere de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art.153 alin.(91) lit.b)-d) din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare", prevazut in anexa nr.2 la ordin si denumit, in continuare, cerere de inregistrare.
5. Cererea de inregistrare se completeaza potrivit instructiunilor de completare prevazute in anexa nr. 5 la ordin si se depune, insotita de documentatia prevazuta de prezenta procedura, la registratura organului fiscal competent sau prin posta, cu confirmare de primire.
6. Dupa primirea cererii de inregistrare, compartimentul de specialitate analizeaza informatiile cuprinse in cerere si, dupa caz, in documentatia prezentata si verifica caracterul complet si corectitudinea acestora. De asemenea, verifica daca temeiul legal al solicitarii de inregistrare in scopuri de TVA corespunde cu motivul pentru care a fost anulat codul de inregistrare in scopuri de TVA.
7. Daca cererea sau documentatia anexata sunt incomplete ori incorecte, organul fiscal notifica solicitantul in vederea corectarii, aplicandu-se corespunzator dispozitiile art. 70 alin. (2) din Codul de procedura fiscala. Notificarea, intocmita potrivit modelului prevazut in anexa nr.1 la prezenta procedura, va cuprinde si erorile constatate. Notificarea se comunica potrivit prevederilor art.44 din Codul de procedura fiscala.
8. In cazul in care, persoana impozabila nu se prezinta in termen de 15 zile de la primirea notificarii, pentru corectarea si/sau completarea cererii si/sau a documentatiei, compartimentul de specialitate intocmeste referatul si proiectul de decizie privind respingerea cererii de inregistrare in scopuri de TVA, mentionate la pct.9.
9. In cazul in care cererea si documentatia prevazuta de lege sunt corecte si complete, compartimentul de specialitate, dupa efectuarea verificarilor si analizei prevazute de procedura, intocmeste urmatoarele documente:
a) referatul prin care propune inregistrarea in scopuri de TVA sau respingerea cererii de inregistrare, dupa caz, potrivit modelului prevazut in anexa nr.2 la prezenta procedura, denumit in continuare referat, si, dupa caz,
b) proiectul Deciziei privind inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art. 153 alin. (91) lit.b)-d) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, avand bifata casuta corespunzatoare temeiului legal, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 3 la ordin, denumita in continuare decizie privind inregistrarea in scopuri de TVA, sau
c) proiectul Deciziei privind respingerea cererii de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit art. 153 alin. (91) lit.b)-d) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, avand bifata casuta corespunzatoare motivului de respingere, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 4 la ordin, denumita in continuare decizie privind respingerea cererii de inregistrare in scopuri de TVA.
10. Referatul si decizia privind inregistrarea in scopuri de TVA sau decizia privind respingerea cererii de inregistrare in scopuri de TVA, dupa caz, se verifica si se avizeaza de seful compartimentului de specialitate si de conducatorul adjunct al unitatii fiscale si se inainteaza, spre aprobare, conducatorului unitatii fiscale.
11. In sensul prezentei proceduri, prin conducatorul unitatii fiscale se intelege, dupa caz:
a) directorul general al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili;
b) directorul executiv al directiei generale a finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti;
c) seful administratiei finantelor publice a municipiului, orasului sau comunei, seful administratiei finantelor publice a sectorului, pentru sectoarele municipiului Bucuresti, ori seful administratiei finantelor publice pentru contribuabili mijlocii.
12. In sensul prezentei proceduri, prin conducatorul adjunct al unitatii fiscale se intelege, dupa caz:
a) directorul general adjunct coordonator al activitatii de administrare a veniturilor statului din cadrul Directiei generale de administrare a marilor contribuabili;
b) directorul executiv adjunct coordonator al activitatii de administrare a veniturilor statului din cadrul directiei generale a finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti;
c) seful administratiei adjunct coordonator al activitatii de administrare a veniturilor statului din cadrul administratiilor finantelor publice ale municipiilor, oraselor ori comunelor, din cadrul administratiilor finantelor publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti sau din cadrul administratiilor finantelor publice pentru contribuabili mijlocii, dupa caz, ori seful administratiei din cadrul unitatilor fiscale in a caror structura aprobata nu este prevazut postul de sef administratie adjunct.
13. Deciziile prevazute la pct.9 lit.b) si c) se intocmesc in doua exemplare, din care un exemplar se comunica contribuabilului, potrivit art. 44 din Codul de procedura fiscala, iar al doilea exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.
14. impotriva deciziilor prevazute la pct.9 lit.b) si c) se poate formula contestatie la organul fiscal emitent, in conformitate cu dispozitiile art. 209 alin. (2) din Codul de procedura fiscala, in termen de 30 de zile de la data comunicarii, potrivit art. 207 alin. (1) din acelasi act normativ.
15. Dupa comunicarea deciziei privind inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata catre persoana impozabila, compartimentul de specialitate opereaza in Registrul contribuabililor inregistrarea in scopuri de TVA si emite certificatul de inregistrare in scopuri de TVA.
16. Certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, avand inscrisa data inregistrarii, se comunica persoanei impozabile in conditiile prevazute de art.44 din Codul de procedura fiscala.
17. Dupa finalizarea procedurii, toate documentele primite de la persoana impozabila, precum si cele emise de compartimentul de specialitate se arhiveaza la dosarul fiscal al persoanei impozabile.
Ordinul 1436/2012 poate fi consultat in intregime AICI.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Din 6 aprilie 2023 se aplica modificarile introduse prin OUG 20/2023 privind instituirea unor facilitati fiscaleAsociat unic care realizeaza venituri din dividende. Contributii sociale datorateCorectarea erorilor materiale din decontul de TVAOpANAF 3622 si noile formulare pentru impozitul pe venit si CASMasuri asiguratorii. Organizarea ANAF si noile modificariUltimele articole
SAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024OUG 41/2022 privind E-Transport, modificat prin OUG 129/2024. Tabel comparativ cu schimbarileVenituri din alte surse. Ce obligatii declarative si de plata avetiHG 1393/2024. 4 modificari importante aduse impozitului MICROArticole similare
REINREGISTRARE TVA in cazul unei societati cu Cod TVA anulat din oficiuArticole similare
Ce declaratii depunem la Fisc pana la 7 si 10 noiembrie?ANULAREA INREGISTRARII in scopuri de TVA la cererea contribuabiluluiAjustarea TVA dupa data de 01.07.2012 ca urmare a scoaterii din evidenta platitorilor de TVAZoom fiscal: Formulare obligatorii la inregistrarea sau ANULAREA INREGISTRARII in scopuri de TVASistemul TVA la incasare. Retragerea din evidenta platitorilor TVA. Care sunt efectele fiscale?Ultimele articole
Proiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAMicrointreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVANeconcordante la verificarea e-TVA privind casele de marcat. Cum trebuie sa procedatiTVA Intracomunitar: ghidul completFirme care vor sa iasa din sistemul TVA. Pana cand poate fi depusa D700Articole similare
Se extinde scutirea de impozit pe venit pentru categorii noi!A.N.A.F. a recuperat un prejudiciu de 74.700 din accize si TVAPFA in regim special: Cum trebuie inscris in D390 codul de inregistrare in scopuri de TVA?Termen limita pentru optiunea de plata impozit 2012 pentru microintreprinderiConditii pentru obtinerea indemnizatiei de 2500 lei pentru telemuncaUltimele articole
OUG 128/2024: Anumite persoane fizice NU vor mai plati CASS din 1 ianuarie 2025SAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Calendar ANAF: Declaratii FISCale scadente in 25 noiembrie 2024OUG 41/2022 privind E-Transport, modificat prin OUG 129/2024. Tabel comparativ cu schimbarileVenituri din alte surse. Ce obligatii declarative si de plata avetiArticole similare
Magazin cu amanuntul. Modificare cota TVA si schimbare preturi. Cum procedam?Codul fiscal, modificat prin Legea 88/2023. Ce s-a schimbat in privinta TVA?Regularizare avans. Cum procedam cu factura pentru lucrari executate?Anunt: Scutirea de impozit a profitului investit incepand cu 1 iulie 2014 si pana la 31 decembrie 2016Proiectul Noului COD FISCAL. Cotele de TVA. Analiza consultantUltimele articole
Microintreprindere 2024. Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala intra in plafonul de 500.000 euro?PFA sistem real. Cum completeaza CAS si CASS in Declaratia Unica estimativa pe 2024Pragul de impozitare micro ar putea scadea gradual la 88.500 mii euro pana in 2027Proiect OUG. 5 modificari aduse de Finante titlului VIII Accize si alte taxe specialee-Factura: Ghid Complet pentru 2024Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"