Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Cazul urmator are ca subiect principal o societate romana care a infiintat un punct de lucru in Franta si care a primit cod fiscal. Firma din Romania are contract de executie lucrari constructii cu o firma din Franta (materiale + manopera). Materialele sunt transportate din Romania in Franta. Aceste materiale sunt cumparate pe firma romana. Vom stabili daca acestea ar trebui cumparate pe punctul de lucru din tara straina. Se mentioneaza ca marfa e transportata cu CMR si ca lucrarile sunt efectuate in antrepriza de firme din Romania (firma romana in cauza nu isi trimite angajati).
Vom vedea catre cine se vor emite facturile, ce cod fiscal se va folosi si daca se va include TVA-ul.
Materialele respective pot fi achizitionate atat de catre punctul de lucru din Franta, fie de catre sediul activitatii economice din Romania, in functie de preturile oferite de catre furnizor si de conditia de livrare negociata prin contract.
In situatia in care materialele se cumpara direct pe punctul de lucru din Franta, tratamentul fiscal al operatiunii va fi urmatorul:
- pentru vanzatorul din Romania: o livrare intracomunitara de bunuri, scutita cu drept de deducere a TVA conform prevederilor art. 143 alin. (2) lit. a) care se raporteaza atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 1 "Livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal", cat si prin declaratia informativa cod 390 cu simbolul L, pe codul de TVA, valid, emis de autoritatea fiscala din Franta, comunicat de catre punctul de lucru din Franta. Factura se emite pe numele punctului de lucru din Franta, utilizand codul de TVA emis de autoritatea fiscala din Franta;
pentru punctul de lucru din Franta: o achizitie intracomunitara de bunuri, impozabila in Franta, prin aplicarea cotei de TVA din Franta. Operatiunea se raporteaza la autoritatea fiscala din Franta, prin decontul de TVA, dar si prin sistemul VIES, conform legislatiei fiscale aplicabile in Franta, utilizand la cumparator, codul de TVA al furnizorului din Romania. In aceasta situatie, sediul activitatii economice din Romania nu raporteaza operatiunea d.p.d.v. al TVA, nici prin decontul de TVA, dar nici prin declaratia cod 390.
In situatia in care materialele se cumpara de catre sediul activitatii economice din Romania, in vederea livrarii acestora catre punctul de lucru din Franta, tratamentul fiscal al operatiunii va fi urmatorul:
pentru vanzatorul din Romania: o livrare de bunuri pe teritoriul Romaniei, taxabila prin aplicarea cotei standard TVA 24%. Valoarea operatiunii se raporteaza atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 9 "Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24%", cat si prin declaratia informativa cod 394 cu simbolul L, pe codul de TVA, valid, emis de autoritatea fiscala din Romania pentru sediul activitatii economice din Romania.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
pentru sediul activitatii economice din Romania:
1. o achizitie de bunuri pe teritoriul Romaniei pentru care exercita dreptul de deducere a sumei TVA deductibile inscrise in factura furnizorului conform prevederilor art. 145 alin. (2) lit. c) "Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni: …… c) operatiuni scutite de taxa, conform art. 143, 144 si 144^1; ". Valoarea operatiunii se raporteaza atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 22"Achizitii de bunuri si servicii taxabile cu cota de 24%, altele decat cele de la rd. 25", cat si prin declaratia informativa cod 394 cu simbolul A.
2. un transfer de bunuri in Franta, considerat operatiune asimilata unei livrari intracomunitare de bunuri, scutita cu drept de deducere conform prevederilor art. 143 lit. d) "livrarile intracomunitare de bunuri, prevazute la art. 128 alin. (10), care ar beneficia de scutirea prevazuta la lit. a) daca ar fi efectuate catre alta persoana impozabila,…. ". Conform prevederilor art. 128 alin. (10), este asimilat cu livrarea intracomunitara cu plata transferul de catre o persoana impozabila de bunuri apartinand activitatii sale economice din Romania intr-un alt stat membru, cu exceptia nontransferurilor prevazute la alin. (12) al aceluiasi articol. Pentru transferul bunurilor, sediul activitatii economice din Romania emite o autofactura pe codul de TVA al punctului de lucru din Franta. Valoarea operatiunii se raporteaza de catre sediul activitatii economice din Romania atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 1 "Livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal", cat si prin declaratia informativa cod 390 cu simbolul L, pe codul de TVA, valid, emis de autoritatea fiscala din Franta pentru punctul de lucru din Franta.
3. impozabila in Franta, prin aplicarea cotei de TVA din Franta. Operatiunea se raporteaza la autoritatea fiscala din Franta, prin decontul de TVA, dar si prin sistemul VIES, conform legislatiei fiscale aplicabile in Franta. In aceasta situatie, sediul activitatii economice din Romania nu raporteaza d.p.d.v. al TVA, nici prin decontul de TVA, dar nici prin declaratia cod 390.
4. pentru punctul de lucru din Franta: o achizitie intracomunitara de bunuri, impozabila in Franta, prin aplicarea cotei de TVA din Franta. Operatiunea se raporteaza la autoritatea fiscala din Franta, prin decontul de TVA, dar si prin sistemul VIES, conform legislatiei fiscale aplicabile in Franta, utilizand la cumparator codul de TVA al sediului activitatii economice din Romania.
In ceea ce priveste tratamentul fiscal al lucrarilor de constructii, chiar daca sunt efectuate in antrepriza, de exemplu societatea din Romania pe care o reprezentati este antreprenor general si se obliga prin contract sa emita factura prin sediul activitatii economice din Romania, considera serviciul neimpozabil in Romania, dar impozabil in Franta, la beneficiar. In acest caz, sunt aplicabile prevederile art. 133 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal aplicabil in Romania armonizate cu prevederile art. 45 din Directiva CEE nr. 112/2006 privind sistemul comun al TVA ,,Locul prestarii de servicii in legatura cu bunuri imobile, inclusiv serviciile agentilor si expertilor imobiliari, si serviciile de pregatire si coordonare a lucrarilor de constructii, precum serviciile prestate de arhitecti sau de societatile care asigura supravegherea pe santier este locul unde este situat bunul imobil respectiv.,,. Astfel, daca factura este emisa din Romania de catre sediul activitatii economice din Romania, valoarea facturii emise se raporteaza doar prin decontul de TVA cod 300, la randul 3 ca operatiune neimpozabila in Romania, dar impozabila in Franta, fara a se reporta la randul 3.1 deoarece operatiunea nu se considera o prestare intracomunitara de servicii. De asemenea, din acelasi motiv, valoarea facturii emise nu se raporteaza nici prin declaratia informativa cod 390 VIES.
In situatia in care factura se emite de catre punctul de lucru din Franta al antreprenorului din Romania, serviciul este taxabil in Franta prin aplicarea cotei de TVA utilizata in Franta pentru astfel de operatiuni. In acest caz, valoarea facturii emise se raporteaza la autoritatea fiscala din Franta.
La randul lor, subantreprenorii din Romania trebuie sa aplice acelasi tratament fiscal, conditionat de locul unde este situat bunul imobil, dar si de sediul care emite factura, fara a avea in vedere faptul ca antreprenorul general (firma din Romania) este stabilit pe teritoriul Romaniei.
Astfel, subantreprenorii trebuie sa considere serviciul neimpozabil in Romania, dar impozabil la locul unde este situat bunul imobil deoarece serviciul prestat este legat direct de un bun imobil din Franta. La emiterea facturilor, subantreprenorii din Romania trebuie sa utilizeze codul de TVA in functie de entitatea obligata sa emita factura, conform prevederilor contractuale (sediul activitatii economice a subantreprenorului din Romania sau sediul punctului de lucru din Franta).
In concluzie, pentru aplicarea unui tratament fiscal corect, trebuie analizate si respectate prevederile contractelor incheiate intre parti.
Referitor la obligatia platii de taxe in Franta, altele decat taxa pe valoarea adaugata, nu ma pot pronunta datorita faptului ca nu cunosc legislatia fiscala aplicabila in Franta.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras, consultant fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Studiu de caz: Ajustarea sumei TVA deduse pentru autoturism incadrat la bun de capitalCare sunt obligatiile legale pentru infintarea unui punct de lucru?Sold in registrul de casa inregistrat scriptic cu valori anormal de mari. Cum se poate elimina soldul de lichiditati inexistente?Anunt ANAF: Deductibilitate amortizare fiscalaDeducere TVA pentru bonuri de combustibil mai mari de 100 euroUltimele articole
Firme inregistrate in scopuri de TVA dupa depasirea plafonului. Cum poate fi anulat codul special de TVAMicrointreprindere 2024. Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala intra in plafonul de 500.000 euro?PFA sistem real. Cum completeaza CAS si CASS in Declaratia Unica estimativa pe 2024Pragul de impozitare micro ar putea scadea gradual la 88.500 mii euro pana in 2027Proiect OUG. 5 modificari aduse de Finante titlului VIII Accize si alte taxe specialeArticole similare
Factura storno. Incasare avans. Ce solutii avem?Retur marfa produse neconforme calitativ. Documente necesare. TVACe drepturi au mostenitorii asociatului unui SRL in urma acceptarii succesiunii?Studiu de caz: Completarea jurnalelor si decontul TVA in cazul taxarii inverse la cerealeTVA la incasare: diferente neachitate pana la data emiterii facturiiUltimele articole
Achizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Cum vor fi modificate incepand cu anul 2025 sistemele E-Factura, E-TVA, E-TransportE-TVA: Ar putea fi PROROGATA pana la 1 iulie 2025 obligatia de transmitere a verificarii diferentelor la RO e-TVAProiect OUG privind E-Factura: Din 2025 identificarea prin CNP va fi optionalaFacturi fiscale in contextul e-TVA. Cum trebuie emiseArticole similare
Achizitii intracomunitare de servicii si compensare. E obligatorie inregistrarea in ROI?Materiale publicitare. Ce documente justificative sunt necesare si cum inregistram?Se aplica TVA la taxa de 80 lei/tona- fond de mediu conform Ordonantei 31/2013?In ce conditii se face deducerea TVA in 2013?Cum se inregistreaza in contabilitate TVA virat de furnizor?Ultimele articole
Cum vor fi modificate incepand cu anul 2025 sistemele E-FACTURA, E-TVA, E-TransportProiect OUG privind E-FACTURA: Din 2025 identificarea prin CNP va fi optionalaFacturi fiscale in contextul e-TVA. Cum trebuie emiseLivrari cu plata la scadenta. Cand se emite bonul fiscalComert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UEArticole similare
Sunteti la curent cu prevederile referitoare la utilizarea caselor de marcat din proiectul de OUG?Bunuri din afara UE. Cum inregistram factura furnizorului intracomunitar catre societatea romana?Deducere TVA - inregistrari contabile si raportare fiscala prin decont TVACodul fiscal 2011 - Titlul INoi SERVICII electronice de plata. Consiliul confirma acordul cu PE in privinta normelor actualizateUltimele articole
Achizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Cum vor fi modificate incepand cu anul 2025 sistemele E-Factura, E-TVA, E-TransportProiect OUG privind E-Factura: Din 2025 identificarea prin CNP va fi optionalaFacturi fiscale in contextul e-TVA. Cum trebuie emiseMicrointreprindere in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele la 31 decembrie 2024Articole similare
Intocmire autofactura. Cum facem calculul impozitului pe profit pentru anul trecut?Sponsorizare in bunuri. Deductibilitate cheltuieli si TVAScoatere din evidenta produse degradate. Cum deducem TVA-ul aferent cheltuielilor?Aplicarea regimului special, baza de impozitare din decontul de TVA. Cifra de afaceri in perioada fiscalaTransfer linie business. Sunt societatile obligate sa efectueze ajustari de TVA?Ultimele articole
Comert online. Regimul fiscal TVA in cazul vanzarii catre persoane din UECladiri inchiriate catre persoane juridice. Se aplica modificari din 2025 cu privire la impozit?Leasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAOperatiuni taxabile din Romania. Cine are obligatia de a plati taxa si care sunt exceptiileCum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"