Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Cazul urmator are ca subiect principal o societate romana care a infiintat un punct de lucru in Franta si care a primit cod fiscal. Firma din Romania are contract de executie lucrari constructii cu o firma din Franta (materiale + manopera). Materialele sunt transportate din Romania in Franta. Aceste materiale sunt cumparate pe firma romana. Vom stabili daca acestea ar trebui cumparate pe punctul de lucru din tara straina. Se mentioneaza ca marfa e transportata cu CMR si ca lucrarile sunt efectuate in antrepriza de firme din Romania (firma romana in cauza nu isi trimite angajati).
Vom vedea catre cine se vor emite facturile, ce cod fiscal se va folosi si daca se va include TVA-ul.
Materialele respective pot fi achizitionate atat de catre punctul de lucru din Franta, fie de catre sediul activitatii economice din Romania, in functie de preturile oferite de catre furnizor si de conditia de livrare negociata prin contract.
In situatia in care materialele se cumpara direct pe punctul de lucru din Franta, tratamentul fiscal al operatiunii va fi urmatorul:
- pentru vanzatorul din Romania: o livrare intracomunitara de bunuri, scutita cu drept de deducere a TVA conform prevederilor art. 143 alin. (2) lit. a) care se raporteaza atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 1 "Livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal", cat si prin declaratia informativa cod 390 cu simbolul L, pe codul de TVA, valid, emis de autoritatea fiscala din Franta, comunicat de catre punctul de lucru din Franta. Factura se emite pe numele punctului de lucru din Franta, utilizand codul de TVA emis de autoritatea fiscala din Franta;
pentru punctul de lucru din Franta: o achizitie intracomunitara de bunuri, impozabila in Franta, prin aplicarea cotei de TVA din Franta. Operatiunea se raporteaza la autoritatea fiscala din Franta, prin decontul de TVA, dar si prin sistemul VIES, conform legislatiei fiscale aplicabile in Franta, utilizand la cumparator, codul de TVA al furnizorului din Romania. In aceasta situatie, sediul activitatii economice din Romania nu raporteaza operatiunea d.p.d.v. al TVA, nici prin decontul de TVA, dar nici prin declaratia cod 390.
In situatia in care materialele se cumpara de catre sediul activitatii economice din Romania, in vederea livrarii acestora catre punctul de lucru din Franta, tratamentul fiscal al operatiunii va fi urmatorul:
pentru vanzatorul din Romania: o livrare de bunuri pe teritoriul Romaniei, taxabila prin aplicarea cotei standard TVA 24%. Valoarea operatiunii se raporteaza atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 9 "Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24%", cat si prin declaratia informativa cod 394 cu simbolul L, pe codul de TVA, valid, emis de autoritatea fiscala din Romania pentru sediul activitatii economice din Romania.
Calendarul contabilului vesel 2026
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
Examen Consultant Fiscal 2026
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
pentru sediul activitatii economice din Romania:
1. o achizitie de bunuri pe teritoriul Romaniei pentru care exercita dreptul de deducere a sumei TVA deductibile inscrise in factura furnizorului conform prevederilor art. 145 alin. (2) lit. c) "Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni: …… c) operatiuni scutite de taxa, conform art. 143, 144 si 144^1; ". Valoarea operatiunii se raporteaza atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 22"Achizitii de bunuri si servicii taxabile cu cota de 24%, altele decat cele de la rd. 25", cat si prin declaratia informativa cod 394 cu simbolul A.
2. un transfer de bunuri in Franta, considerat operatiune asimilata unei livrari intracomunitare de bunuri, scutita cu drept de deducere conform prevederilor art. 143 lit. d) "livrarile intracomunitare de bunuri, prevazute la art. 128 alin. (10), care ar beneficia de scutirea prevazuta la lit. a) daca ar fi efectuate catre alta persoana impozabila,…. ". Conform prevederilor art. 128 alin. (10), este asimilat cu livrarea intracomunitara cu plata transferul de catre o persoana impozabila de bunuri apartinand activitatii sale economice din Romania intr-un alt stat membru, cu exceptia nontransferurilor prevazute la alin. (12) al aceluiasi articol. Pentru transferul bunurilor, sediul activitatii economice din Romania emite o autofactura pe codul de TVA al punctului de lucru din Franta. Valoarea operatiunii se raporteaza de catre sediul activitatii economice din Romania atat prin decontul de TVA cod 300 la randul 1 "Livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal", cat si prin declaratia informativa cod 390 cu simbolul L, pe codul de TVA, valid, emis de autoritatea fiscala din Franta pentru punctul de lucru din Franta.
3. impozabila in Franta, prin aplicarea cotei de TVA din Franta. Operatiunea se raporteaza la autoritatea fiscala din Franta, prin decontul de TVA, dar si prin sistemul VIES, conform legislatiei fiscale aplicabile in Franta. In aceasta situatie, sediul activitatii economice din Romania nu raporteaza d.p.d.v. al TVA, nici prin decontul de TVA, dar nici prin declaratia cod 390.
4. pentru punctul de lucru din Franta: o achizitie intracomunitara de bunuri, impozabila in Franta, prin aplicarea cotei de TVA din Franta. Operatiunea se raporteaza la autoritatea fiscala din Franta, prin decontul de TVA, dar si prin sistemul VIES, conform legislatiei fiscale aplicabile in Franta, utilizand la cumparator codul de TVA al sediului activitatii economice din Romania.
In ceea ce priveste tratamentul fiscal al lucrarilor de constructii, chiar daca sunt efectuate in antrepriza, de exemplu societatea din Romania pe care o reprezentati este antreprenor general si se obliga prin contract sa emita factura prin sediul activitatii economice din Romania, considera serviciul neimpozabil in Romania, dar impozabil in Franta, la beneficiar. In acest caz, sunt aplicabile prevederile art. 133 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal aplicabil in Romania armonizate cu prevederile art. 45 din Directiva CEE nr. 112/2006 privind sistemul comun al TVA ,,Locul prestarii de servicii in legatura cu bunuri imobile, inclusiv serviciile agentilor si expertilor imobiliari, si serviciile de pregatire si coordonare a lucrarilor de constructii, precum serviciile prestate de arhitecti sau de societatile care asigura supravegherea pe santier este locul unde este situat bunul imobil respectiv.,,. Astfel, daca factura este emisa din Romania de catre sediul activitatii economice din Romania, valoarea facturii emise se raporteaza doar prin decontul de TVA cod 300, la randul 3 ca operatiune neimpozabila in Romania, dar impozabila in Franta, fara a se reporta la randul 3.1 deoarece operatiunea nu se considera o prestare intracomunitara de servicii. De asemenea, din acelasi motiv, valoarea facturii emise nu se raporteaza nici prin declaratia informativa cod 390 VIES.
In situatia in care factura se emite de catre punctul de lucru din Franta al antreprenorului din Romania, serviciul este taxabil in Franta prin aplicarea cotei de TVA utilizata in Franta pentru astfel de operatiuni. In acest caz, valoarea facturii emise se raporteaza la autoritatea fiscala din Franta.
La randul lor, subantreprenorii din Romania trebuie sa aplice acelasi tratament fiscal, conditionat de locul unde este situat bunul imobil, dar si de sediul care emite factura, fara a avea in vedere faptul ca antreprenorul general (firma din Romania) este stabilit pe teritoriul Romaniei.
Astfel, subantreprenorii trebuie sa considere serviciul neimpozabil in Romania, dar impozabil la locul unde este situat bunul imobil deoarece serviciul prestat este legat direct de un bun imobil din Franta. La emiterea facturilor, subantreprenorii din Romania trebuie sa utilizeze codul de TVA in functie de entitatea obligata sa emita factura, conform prevederilor contractuale (sediul activitatii economice a subantreprenorului din Romania sau sediul punctului de lucru din Franta).
In concluzie, pentru aplicarea unui tratament fiscal corect, trebuie analizate si respectate prevederile contractelor incheiate intre parti.
Referitor la obligatia platii de taxe in Franta, altele decat taxa pe valoarea adaugata, nu ma pot pronunta datorita faptului ca nu cunosc legislatia fiscala aplicabila in Franta.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras, consultant fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Produse acordate gratuit salariatilor. Includem si TVA-ul in baza de impozitare?Transfer linie business. Sunt societatile obligate sa efectueze ajustari de TVA?Achizitie intracomunitara servicii. Ce tratament fiscal si TVA se aplica?Raspunderea individuala si solidara pentru plata TVATransfer de bunuri in alt stat membru. Facem preluarea in decontul de TVA?Ultimele articole
Sumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabilie-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaArticole similare
Analiza zilei cu Irina Dumitrescu: Consecintele neaplicarii masurilor de simplificareSocietate in insolventa. Ce regim TVA se aplica?Studiu de caz: Includem TVA pe o factura de transport de marfuri destinata clientului final?Vineri, 25 noiembrie a.c., termen pentru unele obligatii fiscaleCum declari impozitul retinut de la nerezidenti in 2014?Ultimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAVinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAArticole similare
Cheltuieli servicii avocat pentru reprezentare in instanta. Ce tratament contabil si fiscal se aplica?Achizitii intracomunitare de bunuri si societate neinregistrata in scop de TVA. Ce obligatii se impun?E-FACTURA: Cum corectezi facturile incarcate gresit, dublate sau in valuta eronataStudiu de caz: Deduceri TVA la o persoana fizicaDeschidere punct de lucru. Procedura de urmat pentru infiintarea unui sediu secundarUltimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de FACTURAre si obligatiile ambelor partiDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o FACTURA de achizitie neinregistrataFACTURA de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o reFACTURAre intra in sfera TVAFACTURA abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Articole similare
Declaratia 150 in 2023: Documentatia necesara pentru inregistrarea formularuluiVanzare imobil de catre o persoana fizica. Regim TVANu uitati ca se apropie termenul-limita de 25 martie 2016 pentru unele declaratiiAsociere in participatie. Tratament fiscal TVAFirma din HoReCa. Se va modifica vectorul fiscal daca este depasit plafonul de 500.000 euro?Ultimele articole
Taxa logistica 2026: ce este, cine o plateste si ce amenzi risti daca nu o declari corectVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Inregistrarea in scopuri de TVA: ce TVA poate fi dedusa retroactiv si cum se ajusteaza taxa pentru stocuri si mijloace fixeExamenul de consultant fiscal 2026: cum te asiguri ca stapanesti inclusiv cele mai dificile grile de TVALocul prestarii SERVICIIlor din perspectiva TVA: regula generala, exceptiile si 3 erori frecventeArticole similare
Achizitie intracomunitara la bunuri pana la 10.000 euro. Cum facturati?Achizitie bunuri in cadrul unei operatiuni triunghiulare. Care va fi tratamentul fiscal?Lichidare II. Aspecte privind TVA si impozit pe venitVanzarea unui portofoliu de clienti. Regim TVALeasing financiar. Implicatiile privind deductibilitatea TVAUltimele articole
Divizare cu transfer de active: Implicatiile asupra TVA de recuperat si ale ajustarii TVARegimul fiscal si contabil al transferului de activitate. Cum vinzi o afacere functionala fara TVA?Cota TVA. TVA pentru amoniac si servicii agricole in 2025Sponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorNoutati legislative. 5 noutati fiscale privind TVA in 2025
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



