Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Noua directiva europeana in domeniul TVA. Aspecte fiscale

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 24 Feb. 2020 Exclusiv
Tags: nota directiva, tva intracomunitar, modificari privind tva

In articolul de astazi veti gasi mai multe clarificari in legatura cu modificarile referitoare la tva intracomunitar, taxare inversa etc., incepand cu 01 ianuarie 2020. In cele ce urmeaza, consultantul fiscal Ionut Jinga ofera informatii mai detaliate legat de o serie de intrebari.

 
Intrebare 1: Care sunt documente necesar a fi pastrate in legatura cu livrarea intracomunitara de bunuri pentru a putea beneficia de scutire tva (exemplificari suplimentare de documente, pe langa cele enumerate in Regulamentul UE 1912 /2018 )? Trebuie solicitate ceva documente si de la furnizor, daca acesta este tot un furnizor intracomunitar?
 
Raspun 1: In ceea ce priveste codul de identificare in scopuri de TVA in legatura cu scutirea aplicabila livrarilor de bunuri in comertul intracomunitar, prin noua directiva se propune ca includerea in Sistemul de schimb de informatii privind TVA (VIES) a codului de identificare in scopuri de TVA al persoanei care achizitioneaza bunurile, atribuit de alt stat membru decat cel in care incepe transportul bunurilor, sa devina, pe langa conditia de transport al bunurilor in afara statului membru de livrare, o conditie de fond pentru aplicarea scutirii, in loc sa fie o cerinta de forma. 

Mai mult, noua directiva porneste de la premisa ca declaratia VIES este esentiala pentru informarea statului membru de sosire cu privire la prezenta bunurilor pe teritoriul sau si, prin urmare, reprezinta un element cheie al luptei impotriva fraudei in Uniune. 
Din acest motiv, statele membre ar trebui sa se asigure ca atunci cand furnizorul nu se conformeaza obligatiilor sale privind declaratia VIES, scutirea nu ar trebui aplicata, cu exceptia cazurilor in care furnizorul actioneaza cu buna-credinta, si anume atunci cand poate justifica in mod corespunzator in fata autoritatilor fiscale competente toate deficientele sale legate de declaratia recapitulativa.

Modificarile aduse de Regulamentul de punere in aplicare nr. 1912/2018 de modificare a Regulamentului de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 in ceea ce priveste anumite scutiri pentru operatiunile intracomunitare, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 311 din 07 decembrie 2018:

In comunicarea sa din 7 aprilie 2016 referitoare la un plan de actiune privind TVA, Comisia si-a anuntat intentia de a prezenta o propunere pentru un sistem definitiv privind taxa pe valoarea adaugata (TVA) aplicabil schimburilor comerciale transfrontaliere dintre firme din statele membre. In concluziile sale din 8 noiembrie 2016, Consiliul a invitat Comisia sa aduca anumite imbunatatiri normelor Uniunii in materie de TVA in ceea ce priveste operatiunile transfrontaliere, printre altele, in scopul aplicarii scutirilor aferente operatiunilor intracomunitare.
Directiva 2006/112/CE stabileste o serie de conditii pentru scutirea de TVA aplicabila livrarilor de bunuri in contextul anumitor operatiuni intracomunitare. Una dintre aceste conditii este ca bunurile trebuie sa fie expediate sau transportate dintr-un stat membru in altul.
Abordarile divergente ale statelor membre in aplicarea acestor scutiri in cazul operatiunilor transfrontaliere a creat totusi dificultati si o lipsa de securitate juridica in randul firmelor. Aceasta situatie contravine obiectivului de consolidare a comertului in interiorul Comunitatii si de abolire a frontierelor fiscale. Prin urmare, era important sa se specifice si sa se armonizeze conditiile in care se pot aplica scutirile.

Dat fiind ca frauda transfrontaliera in domeniul TVA este in principal legata de scutirea pentru livrarile intracomunitare, a fost necesar sa fie precizate anumite circumstante in care ar trebui sa se considere ca bunurile au fost expediate sau transportate de pe teritoriul statului membru de livrare.

Noul regulament accepta ca dovada a expedierii sau a transportului documentele referitoare la expedierea sau transportul bunurilor precum un document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata, un conosament, o factura de transport aerian de marfuri sau o factura de la transportatorul bunurilor. Pe langa aceste documente de baza solicitate si in prezent, vor mai fi necesare documente precum polite de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor sau documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor, documentele oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat, care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie, precum si o chitanta eliberata de un antrepozitar in statul membru de destinatie care sa ateste depozitarea bunurilor in respectivul stat membru.

Surprinzator este faptul ca dovezile de transport (CMR si factura) trebuie sa fie emise de doua parti diferite care sunt independente atat una fata de cealalta cat si fata de cumparator sau vanzator!!!

Asadar, lucrurile se complica foarte mult in domeniul livrarilor intracomunitare de bunuri, pentru aplicarea scutirii de TVA fiind necesare o serie de documente suplimentare care sa justifice transportul bunurilor intre doua state membre, avand de-a face practic cu o birocratizare in exces a mecanismului comun european al taxei pe valoarea adaugata.

Statele membre trebuia sa adopte si sa publice pana la 31 decembrie 2019, actele cu putere de lege si actele administrative necesare pentru a se conforma noii directive si sa comunice de indata Comisiei aceste acte, care se vor aplica de la 1 ianuarie 2020.

In concluzie, vom asista in aceasta perioada la o serie de modificari in ceea ce priveste legislatia interna specifica taxei pe valoarea adaugata, care vor viza atat legea fiscala de baza ( Codul fiscal), cat si actele normative specifice (ordine ale MFP sau ANAF) care reglementeaza procedura si documentatia de scutire a TVA in cadrul tranzactiilor intracomunitare de bunuri.

Intrebare 2: Ce se intelege prin vanzari succesive de bunuri: mai multe vanzari pe care le fac eu catre acelasi client sau vanzari in lant (exista succesiv mai multi furnizori inaintea mea, apoi eu vand clientului final) sau ambele situatii?
 
Raspuns 2: Operatiunile in lant se refera la livrari succesive de bunuri care fac obiectul unui singur transport intracomunitar. Prin urmare, operatiunile in lant se refera la vanzari successive in care sunt implicati mai multi operatori.

Potrivit noii directive europene transportul intracomunitar al bunurilor ar trebui sa fie atribuit doar uneia dintre livrari si numai livrarea respectiva ar trebui sa beneficieze de scutirea de TVA prevazuta pentru livrarile intracomunitare. Celelalte livrari din lant ar trebui impozitate si ar putea necesita inregistrarea in scopuri de TVA a furnizorului in statul membru de livrare. 

Pentru a se evita folosirea unor abordari diferite in randul statelor membre, ceea ce ar putea duce la o impozitare dubla sau la lipsa impozitarii, si pentru a spori securitatea juridica pentru operatori, se considera ca ar trebui stabilita o norma comuna potrivit careia, daca sunt indeplinite anumite conditii, transportul bunurilor ar trebui atribuit unei singure livrari din cadrul lantului de operatiuni.

In domeniul tranzactiilor in lant, Directiva UE 2018/1910 a Consiliului UE aduce importante modificari in sensul ca in cazul in care aceleasi bunuri sunt livrate succesiv si sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru direct de la primul furnizor la ultimul client din lant, expedierea sau transportul este atribuit numai livrarii efectuate catre operatorul intermediar.

Operatorul intermediar inseamna un furnizor din lant, altul decat primul furnizor din lant, care expediaza sau transporta bunurile, fie el insusi, fie prin intermediul unei parti terte care actioneaza in numele sau.

In cazul in care operatorul intermediar a comunicat furnizorului sau numarul de identificare in scopuri de TVA care i-a fost eliberat de catre statul membru din care sunt expediate sau transportate bunurile, expedierea sau transportul este atribuit numai livrarii de bunuri efectuate de catre operatorul intermediar.
 
Intrebare 3: Prin stocuri la dispozitia clientului se inteleg doar acele stocuri la care clientul are acces sa si le ridice singur dintr-un depozit sau care este acceptiunea mai larga a acestei sintagme: stocuri la dispozitia clientului?
 
Raspuns 3: Stocurile la dispozitia clientului se refera la situatia in care, in momentul transportului bunurilor catre alt stat membru, furnizorul cunoaste deja identitatea persoanei care achizitioneaza bunurile si careia ii vor fi furnizate acestea intr-un stadiu ulterior, dupa ce au sosit in statul membru de destinatie.

Prin urmare, stocurile la dispozitia clientului reprezinta bunuri transferate dintr-un stat UE intr-un depozit din alt stat UE, de unde urmeaza a fi vandute catre diversi clienti din statul de destinatie, in functie de solicitari.
In acceptiunea Codului fiscal, stocurile la dispozitia clientului reprezinta o operatiune potrivit careia furnizorul transfera regulat bunuri intr-un depozit propriu sau intr-un depozit al clientului, iar transferul proprietatii bunurilor intervine, potrivit contractului, la data la care clientul scoate bunurile din depozit, in principal pentru a le utiliza in procesul de productie, dar si pentru alte activitati economice (pct 24 alin 3 din normele metodologice de aplicare a art 281 alin 4 din Codul fiscal).

In prezent, in unele state aceasta situatie da nastere unei operatiuni considerate livrare (in statul membru de plecare a bunurilor) si unei operatiuni considerate achizitie intracomunitara (in statul membru de sosire a bunurilor), urmate de o livrare „nationala” in statul membru de sosire si necesita ca furnizorul sa fie inregistrat in scopuri de TVA in statul membru respectiv!!!

Pentru a evita acest lucru, in cazul in care operatiunile respective au loc intre doua persoane impozabile, astfel de tranzactii ar trebui sa fie considerate, in anumite conditii, ca dand nastere unei livrari scutite in statul membru de plecare si unei achizitii intracomunitare in statul membru de sosire.

Directiva UE 2018/1910 a Consiliului UE aduce modificari substantiale in sensul ca transferul de catre o persoana impozabila de bunuri care fac parte din activele activitatii sale economice catre un alt stat membru in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului nu este tratat ca o livrare de bunuri efectuata cu titlu oneros. De asemenea, regimul de stocuri la dispozitia clientului exista atunci cand sunt indeplinite mai multe conditii.
 
Prima este ca bunurile sa fie expediate sau transportate de o persoana impozabila sau de o parte terta in numele sau catre un alt stat membru, in vederea livrarii in acel stat membru si dupa sosire, catre alta persoana impozabila care are dreptul sa intre in posesia respectivelor bunuri in conformitate cu un acord existent intre ambele persoane impozabile.
O alta conditie este ca persoana impozabila care expediaza sau transporta bunurile sa nu-si fi stabilit activitatea economica si nici sa nu aiba un sediu fix in statul membru catre care sunt expediate sau transportate bunurile, precum si sa inregistreze transferul acestora intr-un registru care sa permita autoritatilor fiscale sa verifice aplicarea corecta a prevederilor legale. In declaratia recapitulativa privind livrarile, achizitiile si prestarile intracomunitare, aceasta persoana completeaza identitatea persoanei impozabile care achizitioneaza bunurile, precum si codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit acesteia de statul membru catre care sunt expediate sau transportate bunurile. 
 
In concluzie, Directiva Consiliului Europei 2018/1910 obliga toate statele membre sa considere ca livrarea intracomunitara a bunurilor are loc la data la care clientul retrage bunurile din stoc in vederea utilizarii, ci nu la data primei livrari, astfel ca furnizorul nu mai este obligat sa fie inregistrat in scopuri de TVA in statul membru de destinatie.

Va reamintim ca Romania se afla printre statele UE care aplica sistemul simplificat privind stocurile la dispozitia clientului. In acest sens Ministerul Finantelor Publice a emis Ordinul nr. 4120/2015 privind aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea masurilor de simplificare cu privire la transferuri si achizitii intracomunitare asimilate.
 
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Noua directiva europeana in domeniul TVA. Aspecte fiscale":
Rating:

Nota: 3.88 din 5 din 13 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016