Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In articolul de astazi veti gasi mai multe clarificari in legatura cu modificarile referitoare la tva intracomunitar, taxare inversa etc., incepand cu 01 ianuarie 2020. In cele ce urmeaza, consultantul fiscal Ionut Jinga ofera informatii mai detaliate legat de o serie de intrebari.
Mai mult, noua directiva porneste de la premisa ca declaratia VIES este esentiala pentru informarea statului membru de sosire cu privire la prezenta bunurilor pe teritoriul sau si, prin urmare, reprezinta un element cheie al luptei impotriva fraudei in Uniune.
Modificarile aduse de Regulamentul de punere in aplicare nr. 1912/2018 de modificare a Regulamentului de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 in ceea ce priveste anumite scutiri pentru operatiunile intracomunitare, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 311 din 07 decembrie 2018:
In comunicarea sa din 7 aprilie 2016 referitoare la un plan de actiune privind TVA, Comisia si-a anuntat intentia de a prezenta o propunere pentru un sistem definitiv privind taxa pe valoarea adaugata (TVA) aplicabil schimburilor comerciale transfrontaliere dintre firme din statele membre. In concluziile sale din 8 noiembrie 2016, Consiliul a invitat Comisia sa aduca anumite imbunatatiri normelor Uniunii in materie de TVA in ceea ce priveste operatiunile transfrontaliere, printre altele, in scopul aplicarii scutirilor aferente operatiunilor intracomunitare.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Abordarile divergente ale statelor membre in aplicarea acestor scutiri in cazul operatiunilor transfrontaliere a creat totusi dificultati si o lipsa de securitate juridica in randul firmelor. Aceasta situatie contravine obiectivului de consolidare a comertului in interiorul Comunitatii si de abolire a frontierelor fiscale. Prin urmare, era important sa se specifice si sa se armonizeze conditiile in care se pot aplica scutirile.
Dat fiind ca frauda transfrontaliera in domeniul TVA este in principal legata de scutirea pentru livrarile intracomunitare, a fost necesar sa fie precizate anumite circumstante in care ar trebui sa se considere ca bunurile au fost expediate sau transportate de pe teritoriul statului membru de livrare.
Noul regulament accepta ca dovada a expedierii sau a transportului documentele referitoare la expedierea sau transportul bunurilor precum un document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata, un conosament, o factura de transport aerian de marfuri sau o factura de la transportatorul bunurilor. Pe langa aceste documente de baza solicitate si in prezent, vor mai fi necesare documente precum polite de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor sau documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor, documentele oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat, care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie, precum si o chitanta eliberata de un antrepozitar in statul membru de destinatie care sa ateste depozitarea bunurilor in respectivul stat membru.
Surprinzator este faptul ca dovezile de transport (CMR si factura) trebuie sa fie emise de doua parti diferite care sunt independente atat una fata de cealalta cat si fata de cumparator sau vanzator!!!
Asadar, lucrurile se complica foarte mult in domeniul livrarilor intracomunitare de bunuri, pentru aplicarea scutirii de TVA fiind necesare o serie de documente suplimentare care sa justifice transportul bunurilor intre doua state membre, avand de-a face practic cu o birocratizare in exces a mecanismului comun european al taxei pe valoarea adaugata.
Statele membre trebuia sa adopte si sa publice pana la 31 decembrie 2019, actele cu putere de lege si actele administrative necesare pentru a se conforma noii directive si sa comunice de indata Comisiei aceste acte, care se vor aplica de la 1 ianuarie 2020.
In concluzie, vom asista in aceasta perioada la o serie de modificari in ceea ce priveste legislatia interna specifica taxei pe valoarea adaugata, care vor viza atat legea fiscala de baza ( Codul fiscal), cat si actele normative specifice (ordine ale MFP sau ANAF) care reglementeaza procedura si documentatia de scutire a TVA in cadrul tranzactiilor intracomunitare de bunuri.
Intrebare 2: Ce se intelege prin vanzari succesive de bunuri: mai multe vanzari pe care le fac eu catre acelasi client sau vanzari in lant (exista succesiv mai multi furnizori inaintea mea, apoi eu vand clientului final) sau ambele situatii?
Potrivit noii directive europene transportul intracomunitar al bunurilor ar trebui sa fie atribuit doar uneia dintre livrari si numai livrarea respectiva ar trebui sa beneficieze de scutirea de TVA prevazuta pentru livrarile intracomunitare. Celelalte livrari din lant ar trebui impozitate si ar putea necesita inregistrarea in scopuri de TVA a furnizorului in statul membru de livrare.
Pentru a se evita folosirea unor abordari diferite in randul statelor membre, ceea ce ar putea duce la o impozitare dubla sau la lipsa impozitarii, si pentru a spori securitatea juridica pentru operatori, se considera ca ar trebui stabilita o norma comuna potrivit careia, daca sunt indeplinite anumite conditii, transportul bunurilor ar trebui atribuit unei singure livrari din cadrul lantului de operatiuni.
In domeniul tranzactiilor in lant, Directiva UE 2018/1910 a Consiliului UE aduce importante modificari in sensul ca in cazul in care aceleasi bunuri sunt livrate succesiv si sunt expediate sau transportate dintr-un stat membru in alt stat membru direct de la primul furnizor la ultimul client din lant, expedierea sau transportul este atribuit numai livrarii efectuate catre operatorul intermediar.
Operatorul intermediar inseamna un furnizor din lant, altul decat primul furnizor din lant, care expediaza sau transporta bunurile, fie el insusi, fie prin intermediul unei parti terte care actioneaza in numele sau.
In cazul in care operatorul intermediar a comunicat furnizorului sau numarul de identificare in scopuri de TVA care i-a fost eliberat de catre statul membru din care sunt expediate sau transportate bunurile, expedierea sau transportul este atribuit numai livrarii de bunuri efectuate de catre operatorul intermediar.
Prin urmare, stocurile la dispozitia clientului reprezinta bunuri transferate dintr-un stat UE intr-un depozit din alt stat UE, de unde urmeaza a fi vandute catre diversi clienti din statul de destinatie, in functie de solicitari.
In prezent, in unele state aceasta situatie da nastere unei operatiuni considerate livrare (in statul membru de plecare a bunurilor) si unei operatiuni considerate achizitie intracomunitara (in statul membru de sosire a bunurilor), urmate de o livrare „nationala” in statul membru de sosire si necesita ca furnizorul sa fie inregistrat in scopuri de TVA in statul membru respectiv!!!
Pentru a evita acest lucru, in cazul in care operatiunile respective au loc intre doua persoane impozabile, astfel de tranzactii ar trebui sa fie considerate, in anumite conditii, ca dand nastere unei livrari scutite in statul membru de plecare si unei achizitii intracomunitare in statul membru de sosire.
Directiva UE 2018/1910 a Consiliului UE aduce modificari substantiale in sensul ca transferul de catre o persoana impozabila de bunuri care fac parte din activele activitatii sale economice catre un alt stat membru in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului nu este tratat ca o livrare de bunuri efectuata cu titlu oneros. De asemenea, regimul de stocuri la dispozitia clientului exista atunci cand sunt indeplinite mai multe conditii.
Va reamintim ca Romania se afla printre statele UE care aplica sistemul simplificat privind stocurile la dispozitia clientului. In acest sens Ministerul Finantelor Publice a emis Ordinul nr. 4120/2015 privind aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea masurilor de simplificare cu privire la transferuri si achizitii intracomunitare asimilate.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Recuperare TVA pentru achizitii dintr-un stat membru UERegimul fiscal al livrarilor intracomunitare sub conditia EXWRegimul fiscal al livrarilor intracomunitare sub conditia EXWServicii de transport intracomunitare si platitor TVA. Refuz din cauza Declaratiei 088. Ce rezolvare exista?Prejudiciu de 1.400.000 de lei reprezentand TVA INTRACOMUNITARUltimele articole
TVA INTRACOMUNITAR: ghidul completDigitalizare ANAF. Ce programe vor fi implementate de institutie in 2024Achizitia intracomunitara: ce inseamna, noutati legislative si documente necesare pentru scutirea de TVAProcedura de solicitare a codului special de TVA si depunerea formularului 091Achizitii intracomunitare de servicii. Cod special de TVA si depunere D3890Articole similare
Codul fiscal se modifica: Un nou regim de TVA s-ar putea aplicaOANAF 2264/2016 a adus mai multe MODIFICARI PRIVIND TVA-ul si declararea achizitiilorAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"