Tags: recuperare tva, tva pentru achizitii din ue, procedura de recuperare tva
In Romania, societatile care efectueaza transport international sunt printre cele mai afectate de TVA perceputa pentru achizitionarea de bunuri si servicii din alte state membre ale Uniunii Europeane. In unele cazuri, aceasta taxa poate ajunge si pana la 25% din pretul achizitiilor respective, ceea ce reprezinta un efort foarte mare pentru fluxul de numerar al companiilor.
Vestea buna este ca recuperarea TVA se poate face pentru achizitiile din toate statele din Uniune, insa fiecare dintre ele impune conditii proprii pentru recuperarea taxei. Ce trebuie retinut este ca recuperarea TVA se face pentru fiecare an fiscal in parte si nu se raporteaza de la un an la altul. De aceea, in cazul in care vreti sa recuperati taxa trebuie sa depuneti documentatie pentru fiecare tara in parte, pana cel tarziu la incheierea anului fiscal. Toate statele comunitare din UE sunt obligate sa aiba proceduri privind restituirea taxei pe valoare adaugata platite pe teritoriul lor de persoanele impozabile rezidente in Uniunea Europeana.
Potrivit statisticilor de la nivelul Uniunii Europene, peste 75% din societatile care activeaza in aceasta zona nu solicita rambursarea TVA-ului intracomunitar, in ciuda faptului ca orice persoana juridica inregistrata ca
platitoare de TVA, cu rezidenta intr-un stat membru, poate beneficia de acest drept. Totusi, societatile nu profita de acest drept din varii motive, intre care principalele sunt lipsa de informare, dar si de expertiza in legislatia fiscala internationala, precum si complexitatea procedurii.
TVA platit in alte state UE se poate recupera pentru combustibil, inchirierea de mijloace de transport, servicii de cazare, servicii de restaurant sau catering, acces la targuri sau expozitii, cheltuieli pentru achizitionarea de diverse produse, inclusiv produse de lux si altele. Concret, persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in Romania pot solicita rambursarea taxei pe valoarea adaugata platite, pentru orice achizitii din statele membre ale Uniunii, pentru care s-au primit facturi cu TVA,
Daca intentionati sa solicitati rambursarea acestei taxe, trebuie sa stiti ca aveti la indemana doua solutii: fie apelati la o firma de „recuperatori de TVA” , fie depuneti o cerere-tip pe adresa electronica a ANAF. in primul caz, iar ulterior o echipa de specialisti se va ocupa de tot dosarul, in schimbul unui comision care poate ajunge la 10-15% din suma rambursata. In ceea ce priveste a doua varianta: taxa pe valoarea adaugata este un impozit guvernamental aplicat automat la o serie de bunuri si servicii furnizate pe teritoriul unei tari.
In Romania, rambursarea de TVA intracomunitara este reglementata de art. 302 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si de Ordinul ANAF nr. 2.810 din 29 septembrie 2016 pentru aprobarea procedurii de primire a cererilor de rambursare a TVA aferente importurilor si achizitiilor de bunuri/servicii, efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene de catre persoanele impozabile stabilite in Romania.
Dreptul la rambursarea taxei aferente achizitiilor este determinat conform legislatiei din statul membru de rambursare. Pentru a fi eligibila pentru rambursare in statul membru de rambursare, o persoana impozabila stabilita in Romania trebuie sa efectueze operatiuni care dau dreptul de deducere in Romania, in cazul in care o persoana impozabila efectueaza in Romania atat operatiuni care dau drept de deducere, cat si operatiuni care nu dau drept de deducere, statul membru de rambursare poate rambursa numai acea parte din TVA rambursabila care corespunde operatiunilor cu drept de deducere.
Organul fiscal competent din Romania va transmite electronic autoritatii competente din statul membru de rambursare cererea de rambursare completata corespunzator.
Cererea de rambursare trebuie sa cuprinda:
− numele si adresa completa ale solicitantului;
− adresa de contact pe cale electronica;
− descrierea activitatii economice a solicitantului pentru care sunt achizitionate bunurile si serviciile;
− perioada de rambursare acoperita de cerere;
− o declaratie din partea solicitantului ca nu a livrat bunuri si nu a prestat servicii considerate ca fiind livrate/prestate pe teritoriul statului membru de rambursare pe parcursul perioadei de rambursare, cu exceptia serviciilor de transport si serviciilor auxiliare transportului, scutite in temeiul art. 144, 146, 148, 149, 151, 153, 159 sau 160 din Directiva 2006/112/CE si a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii catre o persoana care are obligatia de a plati TVA in conformitate cu art. 194 - 197 si 199 din Directiva 2006/112/CE, astfel cum au fost transpuse in legislatia statutului membru de rambursare;
− codul de inregistrare in scopuri de TVA al solicitantului;
− datele contului bancar, inclusiv codurile IBAN si BIC.
Pe langa informatiile mentionate mai sus, cererea de rambursare mai trebuie sa contina, pentru fiecare stat membru de rambursare si pentru fiecare
factura sau document de import, urmatoarele informatii:
− numele si adresa completa ale furnizorului sau prestatorului;
− cu exceptia importurilor, codul de inregistrare in scopuri de TVA sau codul de inregistrare fiscala al furnizorului sau prestatorului, astfel cum au fost alocate de statul membru de rambursare;
− cu exceptia importurilor, prefixul statului membru de rambursare in conformitate cu codul ISO 3166-alfa 2, cu exceptia Greciei care utilizeaza prefixul EL;
− data si numarul facturii sau documentului de import;
− baza impozabila si cuantumul TVA exprimate in moneda statului membru de rambursare;
− cuantumul TVA deductibil, exprimat in moneda statului membru de rambursare;
− dupa caz, partea de TVA deductibila calculata in conformitate cu alin. (3) si exprimata ca procent;
− natura bunurilor si a serviciilor achizitionate.
Atunci cand, ulterior depunerii cererii de rambursare, pro rata de deducere este modificata conform art. 300 alin. (8) din Codul fiscal, solicitantul procedeaza la rectificarea sumei solicitate sau deja rambursate. Rectificarea se efectueaza printr-o cerere de rambursare pe parcursul anului calendaristic care urmeaza perioadei de rambursare in cauza sau, in cazul in care solicitantul nu inainteaza nicio cerere de rambursare pe parcursul respectivului an calendaristic, printr-o declaratie separata trimisa prin intermediul portalului electronic creat de Romania.
Organul fiscal competent din Romania nu inainteaza cererea statului membru de rambursare in cazul in care, pe parcursul perioadei de rambursare, solicitantul se incadreaza in oricare dintre situatiile urmatoare:
− nu este persoana impozabila in sensul TVA;
− efectueaza numai livrari de bunuri sau prestari de servicii care sunt scutite de TVA fara drept de deducere in temeiul art. 292 din Codul fiscal;
− beneficiaza de scutirea pentru intreprinderi mici prevazuta la art. 310 din Codul fiscal.
Organul fiscal competent din Romania ii comunica solicitantului, pe cale electronica, decizia pe care a luat-o, iar contestatiile impotriva deciziilor de respingere a unor cereri de rambursare pot fi depuse de solicitant in conformitate cu legislatia statului membru de rambursare. Daca absenta unei decizii privind o cerere de rambursare in termenele stabilite de Directiva 2008/9/CE nu este considerata, conform legislatiei statului membru de rambursare, ca fiind echivalenta unei aprobari sau unui refuz, solicitantul poate recurge la orice proceduri administrative sau judiciare prevazute de legislatia statului membru de rambursare.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Recuperare tva din UE. Declaratia 318
Intrebare:
Va intreb in calitate de Administrator/Asociat Unic al firmei Formula Eco SRL: Pot achizitiona un bun (sa spunem un ceas care costa 5-10.000 euro) din Europa pe persoana fizica si ulterior la revenirea in Romania sa imi recuperez tva-ul platit pe el?
Am citit pe internet ca se poate, dar informatia este vag prezentata (trebuie sa parasesti UE, formularul 318 etc).
Ma puteti ajuta va rog cu raspuns la aceasta intrebare? Se poate recupera? Daca da, cum, care...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<