Tags: tratament tva vanzare teren, recuperare tva
Dezbatem in randurile de mai jos cazul unei societati care a achizionat un teren pe care a facut cateva investitii, dupa care l-a vandut. Concret, societatea a cumparat un teren pentru contruirea unui bloc, iar din punct de vedere al TVA s-a facut taxare inversa, ambii parteneri fiind inregistrati in scop de TVA.
Ulterior, s-au facut diverse cheltuieli pentru obtinerea autorizatiilor si au fost efectuate anumite lucrari de pregatire a terenului in vederea construirii imobilului, respectiv fundatia. Astfel ca in contabilitate exista un TVA de rambursat 4424 in suma de X lei. Societatea a renuntat la proiect si a vandut terenul cu toate investitiile pentru inceperea construirii imobilului, ca un tot unitar.
In cele ce urmeaza, vom vedea daca se poate face ajustare pentru TVA dedus sau daca ramane de rambursat.
Iata ce spune specialistul!
Cheltuielile efectuate pentru constructia blocului se reflecta in contabilitate ca imobilizari in curs.
In opinia specialistului, nu s-a renuntat la investitie. Vanzarea imobilizarii in curs nu se poate considera abandonarea investitiei.
Conform punctului 109 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, taxarea inversa prevazuta la art. 331 din Codul fiscal reprezinta o modalitate de simplificare a platii taxei.
Prin aceasta nu se efectueaza nicio plata de TVA intre furnizorul/prestatorul si beneficiarul unor livrari/prestari, acesta din urma datorand, pentru operatiunile efectuate, taxa aferenta intrarilor si avand posibilitatea, in principiu, sa deduca respectiva taxa.
Aceasta modalitate de simplificare a platii taxei se realizeaza prin emiterea de facturi in care furnizorul/prestatorul nu inscrie taxa aferenta, inclusiv pentru avansuri, aceasta fiind calculata de beneficiar si inregistrata atat ca taxa colectata,cat si ca taxa deductibila in decontul de taxa prevazut la art. 323 din Codul fiscal.
Furnizorul/Prestatorul are obligatia sa inscrie pe
factura mentiunea taxare inversa.
Colectarea taxei pe valoarea adaugata la nivelul taxei deductibile este asimilata cu plata taxei catre furnizor/prestator.
Din punct de vedere contabil, beneficiarul inregistreaza in cursul perioadei fiscale in care taxa este exigibila suma taxei aferente in urmatoarea formula contabila: 4426 = 4427.
Deci, pentru operatiunile la care se aplica taxare inversa, colectarea taxei pe valoarea adaugata la nivelul taxei deductibile este asimilata cu plata taxei catre furnizor. La achizitia terenului cu taxare inversa se considera ca s-a dedus tva, dar si vanzarea cu taxare inversa se considera livrare taxabila (nu scutita fara drept de deducere). Astfel, se poate exercita dreptul de deducere pentru imobilizarea in curs vanduta (considerata cladire noua conform punctului 55 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal) si nu exista obligatia ajustarii tva la vanzarea terenului cu investitii in curs.
Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Modificarea duratelor de utilizare a MF
Intrebare: Am achizitionat in 2023 si 2024 autoturisme la care am pus durata de amortizare 4 ani, rata lunara de amortizare depasiind 1500 lei. Ce depaseste 1500 lei am pus pe cheltuieli nedeductibile. In ce conditii am putea schimba durata de amortizare de la 4 ani la 6 ani, de acum inainte? Ce implicatii fiscale ar avea aceste modificari? Multumim pentru suport.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitie autoturism. Deductibilitate cheltuieli
Intrebare:
Societatea a achizitionat o Dacie DusterTCe 150 EDC Journey, in leasing. Are sub 3500 kg si 5 locuri. Daca va fi folosita exclusiv de administrator pentru contractare clienti, vizionari si stabilire detalii comenzi se poate deduce 100% TVA-ul si cheltuielile aferente, in timp?
Ce trebuie sa intocmim sau cum putem demonstra ca exista activitate economica 100% cu aceasta masina?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Plata dobanzi catre societate din Ungaria
Intrebare:
O firma din Romania trebuie sa plateasca dobanzi catre o societate din Ungaria. Se retine impozit?
Societatea din Ungaria detine societatea din Romania peste 25%, pe o perioada mai mare de 2 ani. Se aplica scutirea sau se retine 15% impozit din conventie?
Va rog cu transmiterea bazei legale, atat din Directiva, cat si din conventie.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Refacturare combustibil
Intrebare:
O societate X care are ca obiect de activitate transport rutier de marfuri, colaboreaza, pe baza de comanda, si cu alti transportatori (adica alte societati cu acelasi obiect de activitate ca si societatea X). Adica societatea X cumpara servicii de transport si de la alte societati. Exista cazuri in care acesti alti transportatori alimenteaza cu combustibil, folosind cardurile societatii X, carduri emise de catre furnizorul de carburant al societatii X.
Varianta 1. Este...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Impozit chirie achitata in avans in anul 2023
Intrebare:
O persoana juridica a inchiriat de la o persoana fizica o boxa intr-un bloc din Bucuresti. Contractul s-a incheiat in noiembrie 2023 si persoana juridica a platit in avans chiria pentru 2 luni 2023 si anul 2024. Avand in vedere ca plata s-a efectuat integral in 2023, persoana juridica nu a retinut lunar in anul 2024 persoanei fizice impozit din cedarea bunurilor. In luna octombrie 2025 persoana fizica primeste Notificare de la ANAF pentru neplata acestui impozit. Persoana juridica se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Declaratia cod 394, raportare bonuri fiscale si facturi solicitate de client
Intrebare:
Societatea presteaza servicii catre persoane fizice, emite bon fiscal, dar in proportie de 70%, se emit si facturi la solicitarea clientilor (facturi incasate cu bon fiscal). S-a solicitat de catre organele de control clarificare, pentru ca aceste bonuri si facturi sunt dublate in evidenta ANAF, atat ca venituri, cat si ca tva colectat (s-a stabilit si debit suplimentar).
Pentru a evita aceste neconcordante cum trebuie declarate acestea bonuri fiscale pentru care s-au...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<