Tags: tratament tva vanzare teren, recuperare tva
Dezbatem in randurile de mai jos cazul unei societati care a achizionat un teren pe care a facut cateva investitii, dupa care l-a vandut. Concret, societatea a cumparat un teren pentru contruirea unui bloc, iar din punct de vedere al TVA s-a facut taxare inversa, ambii parteneri fiind inregistrati in scop de TVA.
Ulterior, s-au facut diverse cheltuieli pentru obtinerea autorizatiilor si au fost efectuate anumite lucrari de pregatire a terenului in vederea construirii imobilului, respectiv fundatia. Astfel ca in contabilitate exista un TVA de rambursat 4424 in suma de X lei. Societatea a renuntat la proiect si a vandut terenul cu toate investitiile pentru inceperea construirii imobilului, ca un tot unitar.
In cele ce urmeaza, vom vedea daca se poate face ajustare pentru TVA dedus sau daca ramane de rambursat.
Iata ce spune specialistul!
Cheltuielile efectuate pentru constructia blocului se reflecta in contabilitate ca imobilizari in curs.
In opinia specialistului, nu s-a renuntat la investitie. Vanzarea imobilizarii in curs nu se poate considera abandonarea investitiei.
Conform punctului 109 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, taxarea inversa prevazuta la art. 331 din Codul fiscal reprezinta o modalitate de simplificare a platii taxei.
Prin aceasta nu se efectueaza nicio plata de TVA intre furnizorul/prestatorul si beneficiarul unor livrari/prestari, acesta din urma datorand, pentru operatiunile efectuate, taxa aferenta intrarilor si avand posibilitatea, in principiu, sa deduca respectiva taxa.
Aceasta modalitate de simplificare a platii taxei se realizeaza prin emiterea de facturi in care furnizorul/prestatorul nu inscrie taxa aferenta, inclusiv pentru avansuri, aceasta fiind calculata de beneficiar si inregistrata atat ca taxa colectata,cat si ca taxa deductibila in decontul de taxa prevazut la art. 323 din Codul fiscal.
Furnizorul/Prestatorul are obligatia sa inscrie pe
factura mentiunea taxare inversa.
Colectarea taxei pe valoarea adaugata la nivelul taxei deductibile este asimilata cu plata taxei catre furnizor/prestator.
Din punct de vedere contabil, beneficiarul inregistreaza in cursul perioadei fiscale in care taxa este exigibila suma taxei aferente in urmatoarea formula contabila: 4426 = 4427.
Deci, pentru operatiunile la care se aplica taxare inversa, colectarea taxei pe valoarea adaugata la nivelul taxei deductibile este asimilata cu plata taxei catre furnizor. La achizitia terenului cu taxare inversa se considera ca s-a dedus tva, dar si vanzarea cu taxare inversa se considera livrare taxabila (nu scutita fara drept de deducere). Astfel, se poate exercita dreptul de deducere pentru imobilizarea in curs vanduta (considerata cladire noua conform punctului 55 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal) si nu exista obligatia ajustarii tva la vanzarea terenului cu investitii in curs.
Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Transfer imobil din patrimoniu de afectatiune in patrimoniu personal. TVA
Intrebare:
In decembrie 2024 pe un PFA s-a cumparat un imobil cu valoare mare 500.000 eur. Acum persoana respectiva vrea sa treaca din patrimoniul de afectatiune al PFA-ului in patrimoniul comunitatii de bunuri al lui si al sotiei. Cum pot face asta, trebuie platit tva (bineinteles pana la 31.07.2025). Fac factura, cum ajung sumele in decontul de tva? Eu as face factura, dar nu stiu daca este bine. Ei au o declaratie notariala cu acest aspect de transfer. Va multumesc.
...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Corectie facturi energie electrica
Intrebare:
O societate comerciala a emis in luna iulie facturi pentru energie electrica catre consumatorii finali, cu TVA de 19%. In luna august s-au constatat erori de facturare privind cantitatile, iar societatea doreste sa storneze facturile emise in iulie si sa refactureze corect in august.
Cum trebuie tratate, din punct de vedere al TVA aceste facturi storno?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Monografie vanzare bilete prin intermediul unei platforme
Intrebare:
Suntem un club sportiv platitior de tva ce vindem bilete de intrare la meciurile de fotbal sustinute pe teren propriu online prin intermediul unei platforme: entertix.
Incasarea de la persoanele fizice se face de catre platforma apoi ei vireaza banii catre noi dupa ce ne opresc comisionul aferent, facturat catre noi. Am nevoie sa stiu ce document trebuie emis pentru sumele incasate. Factura? Daca da se fac facturi catre toate persoanele fizice sau catre firma ce se...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Acoperire pierdere fiscala
Intrebare:
Am primit de la ANAF notificare de conformare pentru calculul impozitului pe profit prin declaratia 101. In anul 2024 am avut un profit de 5.000.000 lei, in 2023 o pierdere de 700.000 lei. In declaratia 101 la randul 39 si 39.1 am completat suma de 700.000 (am considerat ca este mai mica decat 70% din 5.000.000 lei). Anaful zice ca la randul 39.1 trebuia sa completez 70% din pierdere, adica 490.000, si imi zice in notificare suma estimata aferenta riscului 34.600 (adica 16% din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<