Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Tratamentul TVA prezentat prin cele ce urmeaza are ca subiect al analizei societate producatoare care solicita unui furnizor strain de materii prime sa livreze prin curierat rapid mostre catre un client strain al firmei. Cele trei societati au cod valid TVA VIES. Furnizorul strain factureaza scutit cu drept de deducere. Fiind mostre, societatea le cedeaza gratuit catre clientul strain.
Vom vedea care eare este modul de declarare in D390 si cum trebuie sa declare partenerii firmei din Romania in VIES. De asemenea, stabilim daca aceasta este o operatiune triunghiulara si daca pentru dovada transportului firma romana trebuie sa intre in posesia AWB pentru expedierea de la furnizor la clientul strain.
Avand in vedere faptul ca societatea din Romania (A) nu factureaza mostrele respective pe numele societatii din Germania (B), fiind oferite cu titlu gratuit, operatiunea efectuata de catre societatea din Romania (A) nu este o livrare de bunuri in cadrul unei operatiuni triunghiulare. Practic, in situatia prezentata, societatea A nu are calitatea de cumparator revanzator al bunurilor respective, ci doar calitatea de cumparator.
Din acest motiv, societatea (A) nu poate aplica masurile de simplificare pentru bunurile achizitionate pe teritoriul Germaniei, astfel incat sa nu mai fie obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA in Germania. In acest caz, in prima etapa, societatea din Romania poate comunica furnizorului din Olanda (societatea C) codul de TVA emis de autoritatea fiscala din Romania, fiind aplicabile prevederile art. 276 "Locul achizitiei intracomunitare de bunuri", alin. (2) " (1) Locul achizitiei intracomunitare de bunuri se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor.
(2) In cazul achizitiei intracomunitare de bunuri, prevazuta la art. 268 alin. (3) lit. a), daca cumparatorul ii comunica furnizorului un cod de inregistrare in scopuri de TVA valabil, emis de autoritatile unui stat membru, altul decat cel in care are loc achizitia intracomunitara, conform alin. (1), locul respectivei achizitii intracomunitare se considera in statul membru care a emis codul de inregistrare in scopuri de TVA."
Aceste prevederi trebuie coroborate cu cele de la pct. 13 alin. (2) din normele de aplicare ale art. 276 unde se regaseste si un exemplu aplicabil situatiei prezentate de dvs. "In sensul art. 276 alin. (3) din Codul fiscal, daca cumparatorul face dovada ca a supus la plata taxei achizitia intracomunitara si in statul membru in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor si in statul membru care a furnizat un cod de inregistrare in scopuri de TVA, acesta poate solicita restituirea taxei achitate in statul membru care a furnizat codul de inregistrare in scopuri de TVA. Restituirea taxei aferente achizitiei intracomunitare se realizeaza astfel:
a) in cazul persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, prin inregistrarea cu semnul minus in decontul de taxa prevazut la art. 323 din Codul fiscal a achizitiei intracomunitare si a taxei aferente;
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2026
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
b) in cazul persoanelor inregistrate in scopuri de TVA conform art. 317 din Codul fiscal, restituirea taxei se realizeaza conform normelor procedurale in vigoare.
Exemplu: o persoana impozabila din Romania inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 sau 317 din Codul fiscal achizitioneaza in Ungaria (locul unde se incheie transportul bunurilor) bunuri livrate din Franta.
Persoana respectiva nu este inregistrata in Ungaria in scopuri de TVA, dar comunica furnizorului din Franta codul sau de inregistrare in scopuri de TVA din Romania, pentru a beneficia de scutirea de taxa aferenta livrarii intracomunitare realizate de furnizorul din Franta. Dupa inregistrarea in scopuri de TVA in Ungaria si plata TVA aferente achizitiei intracomunitare conform art. 276 alin. (1) din Codul fiscal, persoana respectiva poate solicita restituirea taxei platite in Romania aferente achizitiei intracomunitare, care a avut loc si in Romania conform art. 276 alin. (2) din Codul fiscal. "
In a doua etapa, societatea (A) trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Germania deoarece efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri livrate de catre societatea din Olanda (B), operatiunea fiind impozabila in Germania. Inregistrarea trebuie efectuata la autoritatea fiscala din Germania, similar prevederilor art. 316 alin. (6) din Codul fiscal aplicabil in Romania "(6) Va solicita inregistrarea in scopuri de TVA conform acestui articol, inainte de realizarea operatiunilor, persoana impozabila nestabilita in Romania si neinregistrata in scopuri de TVA in Romania, care intentioneaza:
a) sa efectueze o achizitie intracomunitara de bunuri pentru care este obligata la plata taxei conform art. 308; sau
b) sa efectueze o livrare intracomunitara de bunuri scutita de taxa. "
Daca livrarea bunurilor din Olanda in Germania are loc dupa inregistrarea societatii A in Germania, societatea A trebuie sa comunice codul respectiv societatii (B) din Olanda.
Astfel, in prima etapa, daca nu s-a inregistrat in Germania, societatea (A) impoziteaza in Romania achizitia intracomunitara prin aplicarea regimului de taxare inversa prin formula 4426 = 4427, raportand valoarea acesteia atat in decontul de TVA cod 300 la randul 5 si 18, cu report la randul 5.1 si 18.1, cat si prin declaratia informativa cod 390 VIES. In a doua etapa, dupa inregistrarea in Germania, storneaza operatiunea impozitata si raportata in Romania, concomitent cu impozitarea si raportarea in Germania, conform prevederilor legislatiei fiscale din Germania deoarece locul achizitiei intracomunitare de bunuri este Germania.
Livrarea efectuata de catre societatea B din Olanda se raporteaza de catre furnizorul din Olanda conform legislatiei fiscale din Olanda.
In alta ordine de idei, trebuie retinut faptul ca livrarea de catre societatea A, cu titlu gratuit, a bunurilor respective catre societatea din Germania (C), nu este considerata operatiune asimilata unei livrari de bunuri pe teritoriul national al Germaniei daca societatea (A) din Romania, inregistrata TVA in Germania, nu exercita dreptul de deducere a sumei TVA achitate autoritatii fiscale din Germania pentru achizitia intracomunitara de bunuri efectuata pe teritoriul Germaniei. In acest caz, deoarece nu este efectuata cu plata, livrarea mostrelor de catre societatea A catre societatea B, nu reprezinta operatiune din sfera de aplicare a TVA. Din acest motiv, livrarea mostrelor cu valoarea zero (titlu gratuit) nu se raporteaza autoritatii fiscale din Germania, nici de catre societatea A, dar nici de catre societatea C, ca primitor al mostrelor.
Prin AWB-ul pentru expedierea bunurilor din Olanda in Germania se face dovada ca operatiunea este o achizitie intracomunitara de bunuri care are locul in Germania, caz in care este impozabila in Germania, fara a fi impozabila, in Romania. Acest document va poate fi necesar in eventualitatea in care, in cazul unei inspectii fiscale, se vor constata necordante de raportare in Raportul VIES.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras, consultant fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Prestari intracomunitare de servicii. Ce operatiuni sunt scutite de TVA?Factura emisa pentru livrari de combustibilInformatii noi de la ANAF privind Declaratia 394Firma neinregistrata in ROI. Cum tratam fiscal achizitia intracomunitara?Achizitii intracomunitare de servicii. Cod special de TVA si depunere D3890Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAScutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare: ce documente trebuie sa detina furnizorul pentru a nu risca colectarea TVA ulteriorDECLARATIA 390 si achizitiile intracomunitare. Cum sa rectificati o eroare contabila in 2026DECLARATIA 390: ce stat membru declari si de ce conteaza codul de TVA de pe facturaAchizitii intracomunitare. Data inregistrarii facturii in contabilitate, pentru corelatie D390 cu e-TransportArticole similare
Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, schimbata prin Ordinul 7032/2024Plata amenzii in 15 zile NU mai este de actualitate pentru aceste amenzi contraventionale aplicate de ANAFVeniturile din contractele de mandat pot fi cumulate cu pensia?MFP propune modificarea normelor de aplicare a Legii 227/2015 privind CODUL FISCAL. Este vizat regimul TVACare este regimul TVA aplicabil la comercializarea cardurilor de cadou ale unui magazin?Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



