keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

E-Factura in relatia B2G. Trebuie folosit sistemul in cazul achizitiilor directe?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 29 Iul. 2022
Tags: e-factura, relatia b2g, achizitii de servicii

Intrebarea mea se refera la utilizarea E-factura, in relatia strict b2g, pentru bunuri care nu sunt asimilate celor cu risc fiscal ridicat. Mai exact: daca vand cu amanuntul produse unor entitati ale statului, dar achizitia se face in baza unei adjudecari directe prin SEAP, DAR FARA CONTRACT, mai este cazul sa se transmita e-factura?

Inteleg ca e-factura in relatia B2G are la baza contract sau respectiva adjudecata are forma de contract si este asimilata? Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice defineste achizitie publica - achizitia de lucrari, de produse sau de servicii prin intermediul unui contract de achizitie publica de catre una ori mai multe autoritati contractante de la operatori economici desemnati de catre acestea, indiferent daca lucrarile, produsele sau serviciile sunt destinate ori nu realizarii unui interes public.

Prin urmare, Legea 98/2016 se refera atat la achizitia de bunuri cat si la achizitia de servicii efectuate de o institutie publica? Multumesc.
 
Raspunsul expertului contabil Alexandru Palaghia: 
 
Conform prevederilor art. 2 alin. (1) din OUG 120/2021:
 
m) relatia dintre un operator economic si autoritati contractante, respectiv entitati contractante - B2G-tranzactia dintre un operator economic care are calitatea de contractant sau subcontractant/subantreprenor in temeiul Legii nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii nr. 99/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, Legii nr. 100/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achizitii publice in domeniile apararii si securitatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 195/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, si autoritati contractante sau entitati contractante care primesc si prelucreaza facturi electronice; .
Definitia de la lit. q) a alin. (1) de la art. 3 din legea 98/2016 stabileste contractantul ca fiind orice operator economic care este parte la un contract de achizitie publica.
 
Totodata, prevederile art. 5 din legea 98/2016 privind achizitiile publice reglementeaza ca:
Art. 5. -
Dispozitiile prezentei legi sunt aplicabile contractelor de achizitie publica, acordurilor-cadru si concursurilor de solutii. , iar art. 43 din Normele de aplicare adoptate prin HG 395/2016 stipuleaza ca:
Art. 43. -
(1) Autoritatea contractanta are dreptul de a achizitiona direct produse, servicii sau lucrari, in masura in care valoarea estimata a achizitiei, fara TVA, este mai mica decat pragurile valorice prevazute la art. 7 alin. (5) din Lege.
(2) In cazul achizitiei directe, autoritatea contractanta are obligatia de a utiliza catalogul electronic pus la dispozitie de SEAP sau de a publica un anunt intr-o sectiune dedicata a web-site-ului propriu/ANAP sau a SEAP, insotit de descrierea produselor, serviciilor sau lucrarilor care urmeaza a fi achizitionate.
(3) Prin exceptie de la alin. (1), in cazul in care valoarea estimata a achizitiei este mai mica de:
a) 100.000 lei pentru produse si servicii, respectiv 280.000 lei pentru lucrari, autoritatea contractanta poate achizitiona direct, fara a utiliza catalogul electronic sau anuntul prealabil, prin consultarea a minimum trei candidati;
b) 70.000 de lei, autoritatea contractanta poate achizitiona direct pe baza unei singure oferte;
c) 4.500 lei, autoritatea contractanta are dreptul de a plati direct, pe baza angajamentului legal, fara acceptarea prealabila a unei oferte.
(4) Daca in urma consultarii prevazute la alin. (3) lit. a), autoritatea contractanta primeste doar o oferta valabila din punct de vedere al cerintelor solicitate, achizitia poate fi realizata.
(5) Angajamentul legal prin care se angajeaza cheltuielile aferente achizitiei directe poate lua forma unui contract de achizitie publica sau al unei comenzi ori a altui tip de document incheiat in conditiile legii, inclusiv in cazul achizitiilor initiate prin intermediul instrumentelor de plata ce permit posesorului sa le utilizeze in relatia cu comerciantii in vederea efectuarii de plati, fara numerar, pentru achizitionarea de produse, servicii si/sau lucrari prin intermediul unui terminal, cum ar fi, dar fara a se limita la, cardurile de plata si/sau portofele electronice.
 
Din punctul meu de vedere, atat timp cat achizitiile directe sunt reglementate prin legea 98/2016 si prin Normele de aplicare adoptate prin HG 395/2016 distinct de procedura de atribuire, fiind o modalitate simpla de cumparare, consider ca acestea nu trebuie transmise prin e-Factura, ATENTIE, atat timp cat intre cele 2 entitati participante nu exista un contract de achizitii produse.
Nu, din cate inteleg din legea 98/2016 si din HG 395/2016, se face distinctie clara intre contractant, ca parte intr-un contract de achizitii publice si achizitia directa in baza unei comenzi (sau doar a facturii), spre exemplu.
De altfel, definitia de la lit. b) a alin. (1) de la art. 3 din legea 98/2016 defineste achizitia sau achizitia publica ca fiind achizitia de lucrari, de produse sau de servicii prin intermediul unui contract de achizitie publica de catre una ori mai multe autoritati contractante de la operatori economici desemnati de catre acestea, indiferent daca lucrarile, produsele sau serviciile sunt destinate ori nu realizarii unui interes public .
 
Asadar, simpla adjudecare, in opinia mea, nu inlocuieste notiunea de contract.
Da, legea 98/2016 se refera la achizitiile de bunuri, lucrari si servicii, astfel cum rezulta din definitiile prevazute la art. 3 alin. (1). 


Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Studii de caz"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016