Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In randurile de mai jos, avem cazul unei societati din Romania, inregistrata in scopuri de TVA in Romania si in ROI, si care primeste de la o societate din Italia (cu mentiunea ca firma straina comunica un cod valid de TVA) materiale de instalatii electrice. Aceste materiale se ansambleaza in Romania obtinandu-se tablouri electrice care sunt expediate ulterior inapoi in Italia cu aviz de insotire Marfa+CMR.
Stabilim daca operatiunea se incadreaza la nontransfer si daca firma din Romania trebuie sa intocmeaca registrul bunurilor mobile primite pentru prelucrare. De asemenea, vom vedea daca factura de servicii va contine mentiunea neimpozabil in Romania art. 278 alin. (2) din Codul fiscal si daca se va declara in D390 si D300.
Da, reprezinta un nontransfer conform prevederilor art.270 alin. (12) lit. f) din Codul fiscal, potrivit caruia nontransferul reprezinta expedierea sau transportul unui bun din Romania in alt stat membru, de persoana impozabila sau de alta persoana in contul sau, pentru a fi utilizat in scopul unei operatiuni reprezentand "prestarea de servicii in beneficiul persoanei impozabile, care implica evaluarea bunurilor mobile corporale sau lucrari asupra bunurilor mobile corporale efectuate in statul membru in care se termina expedierea ori transportul bunului, cu conditia ca bunurile, dupa prelucrare, sa fie reexpediate persoanei impozabile din Romania de la care fusesera expediate sau transportate initial” . Privind in oglinda firma din Italia a transportat bunurile in Romania pentru prelucrare – operatiunea reprezentand un nontransfer.
In acest sens, prin OMFP 102/2016 au fost aprobate Instructiunile de aplicare a masurilor de simplificare in domeniul taxei pe valoarea adaugata privind operatiunile pluripartite din Uniunea Europeana, legate de lucrari asupra bunurilor mobile corporale.
Potrivit prevederilor art. 3 din aceste instructiuni , pentru a putea fi aplicate masurile de simplificare prevazute in anexa nr. 1, trebuie indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) contractorul principal:
1. este o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in statul membru in care este stabilit;
2. nu are un cod de inregistrare in scopuri de TVA in statul membru in care sunt realizate efectiv lucrarile asupra bunurilor mobile corporale;
3. transmite codul sau de inregistrare in scopuri de TVA partii/partilor cocontractante;
Cartea verde a Contabilitatii 2026
Cartea Verde a Contabilitatii 2026
Ghidul practic al contabilitatii in 2026 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
b) ceilalti operatori economici implicati sunt persoane impozabile din perspectiva TVA;
c) produsele prelucrate se vor intoarce in statul membru in care contractorul principal este stabilit si care a atribuit codul de inregistrare in scopuri de TVA transmis de contractorul principal.
In scopul aplicarii masurilor de simplificare, nu se considera loc de sosire locul unei opriri provizorii in vederea efectuarii anumitor lucrari asupra bunurilor, dar se va considera ca locul de sosire este intotdeauna statul membru al contractorului principal. In acest sens, in toate situatiile in care prin instructiuni se prevede aplicarea unei scutiri de taxa pentru livrarea intracomunitara de bunuri care este conditionata de dovada ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru, aceasta dovada a transportului va fi prezentata in cadrul termenului prevazut in contract.
Executarea de lucrari asupra bunurilor mobile corporale de catre societatea dvs. in beneficiul companiei din Italia reprezinta o prestare de servicii iar locul prestarii de servicii este in Italia , conform art. 278 alin. (2) din Codul fiscal, operatiunea fiind neimpozabila in Romania.
Transportul bunurilor prelucrate din Romania in Italia se considera nontransfer , in conditiile art. 270 alin. (12) din Codul fiscal.
Din punct de vedere contabil, bunurile materiale primite pentru prelucrare se receptioneaza si inregistreaza distinct ca intrari in gestiune. In contabilitate, valoarea acestor bunuri se inregistreaza in conturi in afara bilantului;
Compania din Romania are obligatia de a tine un registrul pentru bunurile primite potrivit prevederilor de la punctul 101, alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a art. 321 din Codul fiscal.
In declaratia recapitulativa formular 390 si in decontul de TVA, firma prelucratoare va inregistra doar prestarea de servicii –manopera pentru care se emite factura avand ca beneficiar compania din Italia.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil - consultant fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
O noua abordare fiscala a taxarii serviciilor constand in lucrari si expertize asupra bunurilor mobile corporale!Regimul TVA aplicabil vanzarilor la distantaAu fost modificate Normele Codului Fiscal in contextul aplicarii noilor reguli TVA privind comertul electronic de la 1 iuliePrelucrare marfuri si Registrul bunurilor primite. Cum tratam returul marfurilor reconditionate in Romania?Bun expediat cu titlu gratuit pentru stimularea vanzarilor. Ce restrictii se impun?Ultimele articole
E-Transport: Cum a fost modificat sistemul prin OUG 43/2024, OUG 41/2022 si OUG 115/2023E-Transport: Modificari asupra contraventiilor, implementate prin OUG 43/2024E-Transport. Trebuie confirmate transporturile dupa generarea codului UIT?E-Transport. Firmele care lucreaza in sistem lohn sunt OBLIGATE sa declare bunurile care nu intra in categoria celor cu risc fiscal?Livrare intracomunitara de bunuri in alt stat membru decat statul care a emis codul de TVAArticole similare
Atentie! OMFP 102/2016 modifica regulile din domeniul TVAArticole similare
Livrare bunuri. Care este tratamentul TVA?Refacturarea unor cheltuieli de transport intracomunitar. Cum procedam?Achizitii intracomunitare. AutofacturaRefacturare costuri. Ce solutii avem?Achizitie intracomunitara fara factura. Ajustarea valorii inscrise in autofacturaUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAScutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare: ce documente trebuie sa detina furnizorul pentru a nu risca colectarea TVA ulteriorDECLARATIA 390 si achizitiile intracomunitare. Cum sa rectificati o eroare contabila in 2026DECLARATIA 390: ce stat membru declari si de ce conteaza codul de TVA de pe facturaAchizitii intracomunitare. Data inregistrarii facturii in contabilitate, pentru corelatie D390 cu e-TransportArticole similare
Depune pana la 26 decembrie declaratiile fiscaleTaxare inversa in DECONT TVA. Ce presupune fiecare etapa din procedura?Garantii de buna executie, inregistrare in jurnal de cumparari si in decontul de TVACe declaratii depunem pana la 27 februarie 2012Recuperare TVA platita in UE. Cum procedam?Ultimele articole
DECONT TVA 2026 (Formularul 300): studii de caz si situatii practice de completare dupa modificarile OPANAF 174/2026e-TVA. De cand trebuie sa raspundeti la Notificarea de conformare + un EXEMPLU concretE-TVA. Cum sa corelezi exigibilitatea TVA cu datele din Decontul precompletat e-TVAPerioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriE-Factura: Ce amenzi se aplica pentru facturile care NU sunt trimise in 5 zile de la emitere in sistemArticole similare
Comert online si D 394. E legal sa cerem CNP-ul persoanelor fizice?Guvernul A ADOPTAT OUG pentru stabilirea cadrului general de infiintare a Fondurilor SuveraneAchizitii intracomunitare efectuate de catre o societate neinregistrata in scopuri de TVA.Obligatii fiscaleContract de consignatie. Care sunt conditiile referitoare la durata contractului?Tratament TVA avans marfa. Cum procedam privind declaratiile si colectarea taxei?Ultimele articole
Veniturile obtinute din CHIRII sunt venituri impozabile. Ce obligatii fiscale au persoanele fiziceCum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiControale ANAF august 2024. 5 situatii in care au fost verificate persoanele juridicePersoanele fizice trebuie sa depuna D216 pana pe 30 septembrie 2024ANAF a publicat Ghidul fiscal al persoanelor fizice care obtin venituri din chirii
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



